Звіт по моніторингу житомирських ЗМІ у травні 2017 року

Звіт, моніторинг

Житомирський прес-клуб
травень 2017 року
період моніторингу 08.05-14.05.2017 р.

У травні група експертів оцінювала друковані періодичні видання «Житомирщина», «20 хвилин», «Ехо», «Місто». Всього у газетах оцінено 142 матеріали.

Моніторингу підлягали інтернет-портали: «Журнал Житомира» http://zhzh.info, Перший Житомирський інформаційний портал www.1.zt.ua, Житомир.today http://zhitomir.today та Житомир.інфо http://www.zhitomir.infо. Усього на інформаційних сайтах оцінено 347 матеріалів.

В період моніторингу жанрова палітра друкованих ЗМІ не зазнала значних змін у порівнянні з попереднім моніторингом. 40% усього друкованого контенту займають інформаційні замітки, замітки з коментарем, іноді-репортажі. (В лютому-35%). Аналітичні статті у місцевих житомирських щотижневиках-рідкість, вони становлять лише від 4 до 6% від усього надрукованого. За моніторинговий період такі статті були лише в газетах «Місто» та «Ехо». На другому місці-22% розважальний контент: гороскопи, поради, прогнози, тощо.(в лютому-24%) Значну частку на газетних площах займають «паркетні матеріали»-звіти, прес-релізи з органів державної влади та самоврядування – до 18% . В цей період на шпальтах житомирських газет повністю відсутніми були жанри журналістського розслідування та рецензії. Отже, за результатами двох моніторингів можна зробити висновок, що житомирські газети наближаються за жанрами до он-лайн ЗМІ, де природнім є новинний інформаційний контент, але в той же час значно програють їм в оперативності. Частіше на сторінках місцевих щотижневиків також почали з’являтися публікації з посиланням на місцеві інформаційні інтернет-портали. Загальна кількість запозичених матеріалів у друкованих ЗМІ цього разу становила 23%. В той час, як авторських -35% і неідентифікованого авторства чи джерела-37%. Найбільша кількість матеріалів неідентифікованого авторства у газетах «Житомирщина»(22) та «20 хвилин»(18). Таким чином, 60% усього друкованого контенту житомирських газет являє собою запозичену з інших джерел інформацію. В цій категорії оцінено 142 матеріали.

Аналіз он-лайн ЗМІ в моніторинговий період засвідчив малу частку власних матеріалів. Загалом вона становила лише 25% від усього контенту. Найбільше авторських матеріалів на сайті Житомир.інфо -50, що становить половину з оцінених експертами. Сайт «Журнал Житомира» за цей період видавав лише запозичену з інших джерел та неідентифіковану інформацію. За тиждень моніторингу у травні на стрічках новин місцевих сайтів з’явилося 45% запозиченої інформації з посиланням на джерело та 30% без посилань на автора чи джерело.
Всього в цій категорії оцінено 347 матеріалів.

Житомир звіт

Мал.1 Переважна частина контенту житомирських ЗМІ –запозичені та неідентифіковані матеріали.

Дослідження тематичного різноманіття у друкованих ЗМІ підтвердило тенденцію до розміщення матеріалів, які не несуть суспільно-значимої інформації читачам. Як і в лютому під категорію «інше» попадало 40% від усього досліджуваного контенту, так і в травні – 40%. Нагадаємо, що сюди відносяться публікації розважального, пізнавально-довідкового змісту – поради, рецепти, анекдоти, гороскопи, прогноз погоди, тощо. 11% публікацій присвячено темі місцевої інфраструктури та життю місцевої громади, 9% матеріалів стосуються діяльності депутатів та політиків, 8% припадає на повідомлення про скоєння злочинів та ДТП, здебільшого це повідомлення прес-служб правоохоронних органів,7% -матеріали на соціальну тематику, по 6% матеріалів присвячені темам АТО, адаптації учасників АТО на місцях та темі культури. Тему децентралізації піднято у 4% матеріалів.

Лише 1% матеріалів стосується теми корупції і викривання корупціонерів і цей відсоток припадає на прес-реліз з прокуратури. За період моніторингу на шпальтах газет не було виявлено жодного матеріалу про ВПО та на спортивну тематику. Всього у цій категорії оцінено 142 матеріали.

На відміну від щотижневих газет, інтернет-портали більшу частку свого контенту приділили новинам з життя місцевої громади та міської інфраструктури -27%. Майже стільки ж- 24% новини на основі оперативних повідомлень обласної прес-служби ГУ НП (поліції). По 7% новин стосуються тем культури та надзвичайних подій (пожеж, рятівних операцій). Під категорію «інше» припадає 9% від усіх новин, оприлюднених за тиждень. Як і газети місцеві інтернет-портали мало інформують про корупцію –лише 3% новин. І ще менше про АТО та учасників АТО-2%. Мало інформації на сайтах про децентралізацію -1%.Як і в газетах за період моніторингу на новинних сайтах не було жодної інформації про життя та проблеми ВПО, а також про події за кордоном.

Звідси можна зробити висновок, що половина (51%) усього новинного контенту провідних інтернет-порталів Житомира за другий тиждень травня становила інформація про громадські заходи та події в місті і про ДТП та кримінальні злочини. Всього в цій категорії оцінено 347 матеріалів.

Житомир звіт

Мал.2 На інтернет-порталах багато «криміналу», в газетах –розважальної інформації.

Тональність матеріалів у ЗМІ

Аналіз матеріалів в друкованих та он-лайн ЗМІ Житомира показав, що більшість матеріалів мають нейтральну тональність. В газетах таких 73%, в на інтернет-порталах-85%.Більше матеріалів негативного забарвлення 12% у газетах. Найбільше таких в тижневику «Ехо»-11,яка розміщує чимало матеріалів кримінальної тематики. На новинних сайтах 6% «негативу». Найбільше 10 публікацій на сайті «Житомир.today», де також розміщено багато кримінальної хроніки. Водночас позитивних новин у газетах-15%, на сайтах-10%.

Житомир звіт

Мал.3 Переважно нейтральне забарвлення контенту житомирських ЗМІ.

«Джинса»,пропаганда та «фейки»

Моніторинг матеріалів друкованих ЗМІ та новинних інтернет-порталів у травні показав кращі результати, ніж у лютому. Так, в газетах виявлено 7% матеріалів з ознаками замовності (в лютому цей показник сягав 20%).При цьому найбільше політичної «джинси» розмістив тижневик «Ехо»-17%.Зовсім не виявлено таких матеріалів у газеті міської ради «Місто». У порівнянні з минулим моніторингом в газетах немає матеріалів пропагандистського характеру та з проросійськими меседжами. Кількість «фейків» знизилась з показника 4% до 0,4%. Останній показник належить газеті «Ехо» (за минулий моніторинговий період тут було розміщено 9,1% таких матеріалів).

Для прикладу: газета надрукувала замітку без підпису під назвою «Скажений пес атакував заступника житомирського мера Д. Ткачука» ( «Эхо»,№ 19, 11.05.2017)

Житомир звіт

В замітці є посилання на походження інформації – сайт «Житомир-онлайн», де справді 5.05.2017 р. була оприлюднена ця інформація http://zhitomir-online.com/top_news/59067-skazhenyy-pes-atakuvav-zastupnyka-mera-zhytomyra-dmytra-tkachuka.html . Як видно із тексту першоджерелом є невідомі «читачі» сайту, крім цього інформація рясніє такими фразами, як «мовляв», «очевидці», «ніби». На фейковість, штучну сенсаційність, вказують порушення стандартів достовірності та точності.

Випадок стався 5 травня, а газета надрукувала про це 11 травня. Про це ж, але більш об’єктивно написав сайт «ЖЖ» – «Собаки кусают житомирян прямо посреди Михайловской. Жертвой стал и заммэра Ткачук» http://zhzh.info/news/2017-05-12-32214 й інший сайт «Житомир.today» «Житомиряни скаржаться на напади безпритульних собак» http://zhitomir.today/news/society/zhitomiryani_skarzhatsya_na_napadi_bezpritulnih_sobak_video- Однак, у цих новинах представлені думки учасників конфлікту та фахівців. Й ніде нема підтвердження факту чи навіть припущення, що пес був скажений.

Серед «джинси», традиційно переважає політична. В житомирських газетах переважали замовні матеріали від партії «Народний фронт» – «Гірший за Бандеру. Навіщо Путін вигадав міф про «бойовика» Яценюка» , автор Ольга БЕРЕЖНЮК( «Житомирщина» №33,12.05.2017), «Королевство кривых зеркал кремлевских карликов»( «Эхо»,№ 19, 11.05.2017).

Традиційними постачальниками замовних статей є прес-служби народних депутатів – «Борислав Розенблат зустрівся з освітянами Житомира», «Віктор Развадовський: «Низький уклін вам за вашу мужність і безмежну відданість нашій неньці Україні!»( «Эхо»,№ 19, 11.05.2017). «Александр Вилкул стал представителемАссамблеи Европейских регионов в Украине, –Президент организации Ханде Базатли»(«20 хвилин», № 17 10.05.2017 р)

Неналежно маркованої реклами у друкованих ЗМІ Житомира 9%.Найбільше таких 14,7% у газеті «20 хвилин», а також «Житомирщині»-8,9%, «Ехо» – 8,6%. Найчастіше не маркують рекламні блоки ,які розміщують серед новинного контенту(«20 хвилин», «Житомирщина») та позначають матеріали рекламного характеру іншими позначками, ніж «Реклама» чи «На правах реклами» («Ехо», «Житомирщина»). Всього у цій категорії оцінено 142 матеріали

Менше матеріалів замовного характеру розміщували у травні новинні сайти-до 2% ( в лютому таких було 10,2%). Найбільше «джинси» -5,1% на інтернет порталі «ЖЖ» http://zhzh.info. В моніторинговий період цей портал розмістив на стрічці новин усього 59 матеріалів, з яких 3 – замовні.

Інтернет портали 1.zt.ua та Житомир.інфо http://www.zhitomir.infо розмістили відповідно по 1,1% і 1% «джинси». Однією з характерних ознак якої є ідентичність змісту чи навіть тексту.
Як приклад, «Робитиму все можливе, аби держава підтримувала цих жінок на гідному рівні, – Борислав Розенблат» http://zhzh.info/news/2017-05-12-32224 (ЖЖ) , «Робитиму все можливе, аби держава підтримувала цих жінок на гідному рівні, – Борислав Розенблат» http://www.zhitomir.info/news_165702.html (Житомир.інфо).

Однак, інтернет-портал Житомир.інфо неналежно маркує цей матеріал буквою «Р». Завдяки такій , поширеній і серед інших інтернет-видань, практиці цього сайту у нього більше неналежно маркованої реклами -8%, ніж «джинси»-1%. Загальний показник неналежно маркованої реклами по інтернет-медіа в травні становив 2%. Що теж значно менше, ніж у лютому. Тоді цей показник сягав 17%.* Всього в цій категорії оцінено 347 матеріалів.

Показники відповідності стандартам

Травневий моніторинг житомирських ЗМІ щодо дотримання стандартів показав, що у житомирських газетах сумарний бал – 3,7 а в інтернет ЗМІ – 4,0. З чого можна зробити висновок, що ці показники є сталими і майже однакові з тими, які засвідчив лютневий моніторинг-3,56 і 4, 05 відповідно.

Найнижчий середній бал у тижневика «Ехо»-3,06, в публікаціях якого не лише не дотримуються балансу думок(0,25), але й порушують стандарт відокремлення фактів від коментарів та достовірності посилання на джерела (по 0,44 бали з обох стандартів). Приклад цьому публікація А. Бородіна «Бойтесь власть имущих, субсидии приносящих…»(«Ехо», № 19, 11.05.2017р).Піднімаючи суспільно-важливу проблему, автор створює «мікс» власних суджень та здебільшого нічим не підтверджених даних. Таким чином на виході- публікація маніпулятивного характеру, суть якої зводиться до звинувачень Кабміну в змові з МВФ.

Житомир звіт

Газети «Місто» і «Житомирщина» публікують багато прес-релізів та звітів з органів місцевої влади , тому показник балансу думок теж досить низький- 0,19 у кожній з газет. Відповідно загальні показники теж -3,75 та 3,88. Кращий показник у тижневика «20 хвилин» саме завдяки намаганню подавати в деяких публікаціях кілька точок зору. Бал 0,44 з цього показника є найвищим серед газет. Всього в цій категорії оцінено 64 матеріали.

Як і в минулому моніторингу серед онлайн ЗМІ найкращі показники з дотримання стандартів в інформаційного порталу Житомир. інфо http://www.zhitomir.infо (4,4 бали). Інші сайти мають приблизно рівні показники-від 3,75 до 3,94.Найнижчі бали ці сайти мають по збалансованості –від 0,19 до 0,25. Лише в Житомир. інфо -0,56.

Житомир звіт

Мал.5 Показники дотримання стандартів у житомирських ЗМІ майже не покращились.

На відміну від лютневого моніторингу показник відсутності мови ворожнечі в обох видах ЗМІ дотримано. Виключенням є лише авторська колонка газети «Ехо»( «Хто не пам’ятає своєї історії, у того не буде й майбутнього»,В. Яцкевич), де допускаються такі висловлювання.

Житомир звіт

В категорії оцінки он-лайн ЗМІ на дотримання стандартів оцінено 64 матеріали.

В травні житомирські експерти оцінювали дніпровські ЗМІ в категорії виявлення матеріалів з ознаками замовності, неналежного маркування, пропаганди та «фейків». Після опрацювання результатів експерти дійшли до висновку, що переважна кількість «джинси» у ЗМІ Дніпра стосується місцевих депутатів, як і в житомирських ЗМІ активно «забезпечує» такими публікаціями прес-служба нардепа Вілкула. За тією різницею, що в дніпровських ЗМІ таких публікацій більше. Тому експерти визначили 6% «джинси» в газетах та 3% в онлайн ЗМІ. Деякі розбіжності в житомирських та дніпровських експертів під час оцінювання виникли з класифікацією публікацій поздоровлень з Днем Перемоги від міського голови та депутатів.
Також , як і житомирські, дніпровські газети не належно маркують рекламу -7%. В онлайн виданнях Дніпра показник не належно маркованої реклами нижчий, ніж у житомирських- 0,6%.

Житомирські експерти також не виявили в ЗМІ Дніпра матеріалів з ознаками пропаганди та «фейків». Однак, на думку експертів з Житомира в масиві матеріалів он-лайн видань присутні приховані проросійські меседжі -0,2%. Зокрема , таким ми вважаємо заголовок матеріалу на сайті 056.ua – Скандал на “Евровидении-2017”: украинец снял трусы прямо на сцене (ВИДЕО)
Акцент на національності скандально відомого пранкера з винесенням цього в заголовок інформації формує її основний меседж. Подібну інформацію знайдено на російському сайті https://ruposters.ru/life/14-05-2017/snyal-trusy-pered-dzhamaloj*

В показниках по замовності та НМР приведені середні показники після перехресного моніторингу.

Проект «Моніторинг публікацій у регіональних друкованих ЗМІ для оцінки дотримання стандартів журналістики» виконується Інститутом демократії імені Пилипа Орлика за підтримки програми «У-Медіа» міжнародної неурядової організації «Інтерньюз Нетворк».
Результати моніторингу друкованих засобів масової інформації є оцінювальними судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру. Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі не може розглядатися, як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за вчинення такого порушення.

Контакти:
координатор проекту
Ірина Новожилова, голова Житомирського прес-клубу
м.т. 0674104958
ztpres@ukr.net

USAID

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *