Звіти

Одеса: описовий звіт за серпень 2017 року

Комунікація

У серпні було здійснено моніторинг чотирьох друкованих та чотирьох інтернет-видань регіону: обласних газет «Чорноморські новини», «Вечерняя Одесса», «Одесская правда», районної газети «Курьер недели»; сайтів «Думская», «Трасса Е-95», «Таймер», «Одесская жизнь» за визначений період з 8 до 14 числа. Загалом проаналізовано у друкованих виданнях 173 публікації, в інтернет-виданнях 400 матеріалів. Всього – 573 роботи.

Друковані видання

Оцінки матеріалів за стандартами:

Експерти при максимальній оцінці 5 за кожен матеріал (1 бал за кожний із 5 критеріїв) вивели такі середні оцінки (від найвищої – до найнижчої) для друкованих видань: «Вечерняя Одесса» – 3,75; «Курьер недели» – 3,38; «Чорноморські новини» – 3,31; «Одесская правда» – 3,00.

Середня оцінка залишається стабільною із травня – 3,36.

Найбільш проблемними для видань є баланс думок та відокремлення фактів від коментарів. Журналісти не залишаються нейтральними навіть в інформаційних матеріалах, особливо це помітно у «джинсі».

Матеріали із ознаками замовності та неналежно марковані матеріали

Серед таких текстів у газетах найбільше привітань від політиків, місцевої влади, які надруковані окремими текстами, а також – інформаційні тексти про святкування у місті та області. Окрім цього, повідомляється про подарунки від депутатів місцевим мешканцям. У виданні «Курьер недели» під привітання політиків віддали цілу другу шпальту, куди зазвичай виносяться найважливіші повідомлення номера.

 

Одеса, звіт, серпень

Також політики та звіти про їхню участь у святкових заходах до Дня незалежності – на першій та останній шпальтах газети. Найчастішевидання згадує народного депутата Олександра Урбанського, його брата Анатолія Урбанського та мера міста.

Таким чином, моніторинг вкотре засвідчує, що свята використовуються журналістами та прес-службами політичних сил як привід для паркету та «джинси». Новиною ж є не сам факт
свята, а поява на цьому святі політика чи представника місцевої влади. Привітання Олександра Урбанського знаходимо і на першій шпальті газети «Вечерняя Одесса». Також святкування за участі цього народного депутата та його помічників висвітлюють сайти «Трасса Е95», інколи – «Таймер».

Серед друкованих видань найбільше «джинси» вмістив «Курьер недели» – 24,4%, «Вечерняя Одесса» – 8,6%, «Одесская правда» – 8,3%. У газеті «Чорноморські новини» – 0%.

Неналежно марковані: «Одесская правда» – 25%, «Вечерняя Одесса» – 14,3%, «Курьер недели» – 4,4%.

Матеріалів з ознаками пропаганди та маніпуляцій (пропаганда, проросійські приховані маніпулятивні меседжі, інші фейки та провокації) у газетах не виявлено.

Провідні тематичні лінії як друкованих, так і електронних медіа приблизно однакові. Традиційно популярною для регіону є «життя місцевої громади». Зросла увага газет до криміналу, це можна пов’язати із резонансним вбивством в одеському СІЗО.

Детальніше див. діаграму 1.

Одеса, звіт, серпень

Щодо тональності матеріалів, газети більше подавали нейтральних повідомлень (58%). Позитивних – 37%, негативних – 5%. Щодо походження матеріалів, то друковані видання переважно публікують більше контенту із посиланням на власних кореспондентів – 45%, запозичених – 36%.

Жанри матеріалів

Одеські газети надають перевагу інформаційним матеріалам (55%), тексти інших жанрів зустрічаються дуже рідко. 5% – інтерв’ю та аналітичні кореспонденції, 7% – публіцистика.

Найбільше інтерв’ю у газетах «Курьер недели», «Чорноморські новини». Аналітика найчастіше з’являється на шпальтах видання «Вечерняя Одесса». Як і раніше, відсутні журналістські розслідування.

Сайти

Оцінки матеріалів за стандартами: «Одесская жизнь» – 4; «Думская» – 3,88; «Трасса Е95» – 3,69; «Таймер» – 2,63. Найбільше журналісти порушували стандарт балансу думок. У серпні причиною стали «паркетні» матеріали про святкування Дня Незалежності. Видання публікували думки депутатів щодо боротьби з корупцією («Одесская жизнь»), висвітлювали ініціативи партій («Думская» писала про те, як активісти партії «Солідарність» дарували
прапорці перехожим), та окремих політиків («Трасса Е95» найбільше приділяла увагу проблемі «благодійності»: побудові дитячого майданчика, ремонту Будинку культури та ін.). Зрозуміло, що у подібних матеріалах не може бути й мови про баланс думок. Стандарт відокремлення фактів від коментарів також є проблемним для інтернет-видань, які за допомогою гучних заголовків хочуть привернути увагу читачів. Коментарі журналістів знаходимо й у текстах новин: з одного боку, автори таким чином хочуть зробити тексти більш жвавими для
прочитання, однак при цьому можуть ігноруватися стандарти точності, повноти.

Одеса, звіт, серепньТакож є приклади заголовків, які не відповідають змісту публікації. Наприклад «Одесса продолжает утопать в мусоре». Із тексту очевидно, що журналістам важливі заходи на сайт, а не вирішення проблеми зі сміттям, адже не зрозуміло, де саме знаходяться ці «до отказа забитые мусорные контейнеры, которые иногда по непонятным причинам могут не вывозить неделями». Відтак ефективності цей текст не матиме зовсім.

Отже, середній бал сайтів за дотримання критеріїв у інтернет-виданнях збільшився і становить 3,8. Середня для всіх медіаоцінка – 3,56 (у травні – 3,38).

Матеріали із ознаками замовності та неналежно марковані матеріали

Найбільше «джинси» на сайті «Трасса Е95» – 15%. З-поміж текстів замітки про святкування Дня Незалежності із депутатами. На другому місці «Таймер» – 10,9% та «Думская» – 10,8%. Найменше «джинси» у виданні «Одесская жизнь» – 3,6%. Однак на останньому сайті виявлені неналежно марковані матеріали – 4,8%.

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій (пропаганда, проросійські приховані маніпулятивні меседжі, інші фейки та провокації)

Одеські експерти зафіксували проросійські меседжі та пропагандистські матеріали у виданні «Таймер». Це видання продовжує ігнорувати декомунізацію, вживаючи старі назви селищ (Комінтернівське, у тексті у дужках уточнюється «перейменоване Верховною Радою у Лиманське»). Також журналісти постійно вживають конструкцію «организации евромайдановского толка». Також в одному з матеріалів війна на Сході України була названа «братовбивчою». Зустрічаємося і з маніпуляціями у заголовках, наприклад: «Накануне Дня независимости в центре Киева расстреляли гражданина Израиля» або «Итоги Вышиванкового
фестиваля: на Приморском бульваре нашли 5 обчищенных кошельков».

Видання тенденційно добирає інформацію, намагаючись подати святкові заходи з нагоди Дня Незалежності у негативному світлі.

Звіт, Одеса, серпень

Основні теми та тональність матеріалів

Найбільше сайти писали про життя місцевої громади – 39% та кримінал – 28%. Отже, в цілому одеські ЗМІ за три хвилі моніторингу у 2017 році приділяють мало уваги висвітленню війни на Сході України та її наслідків для місцевої спільноти. Найбільше за темою у серпня слідкували сайти «Думская», «Трасса Е 95» та газета «Чорноморські новини».

Щодо тональності матеріалів, то сайти більше подавали нейтральних повідомлень (66%). Позитивних – 21%. Негативних – 14%. Найбільше негативних матеріалів опублікували «Таймер» 14 та «Одесская жизнь» 33.

Щодо походження матеріалів, то на сайтах – більше запозичених матеріалів 47% (за винятком «Одесской жизни», проте це видання підписує кожен новинний матеріал), власних – 45%.

Цього місяця одеська експертна група аналізувала видання Луганщини. ЗМІ регіону, як правило, дуже некритично ставляться до влади: як центральної, так і обласної. Часто зустрічається «паркет», журналісти просто передають слова представників влади, не коментуючи їх. Таким чином, читаємо про уважну до громадян владу, яка готова вирішити усі проблеми. Також на перші шпальти газет виносяться привітання політиків, ніби саме це – найголовніше, що хоче сказати редакція.

Хоча все ж видання Луганщини більше приділяють уваги висвітленню війни на Сході України, пишуть про ініціативи для переселенців. Також експерти звернули увагу на те, що особливо сайти регіону більше, ніж одеські, цікавляться міжнародними новинами та новинами національного масштабу.

Щодо неналежно маркованих матеріалів та джинси фіксуємо і схожу практику друкувати матеріали рекламного характеру із гіперлінками на сторінку комерційного сайту, де можна зробити замовлення.

Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії ім. Пилипа Орлика, здійснювала одеська група ІДПО у складі Олени Іванової, доктора наук із соціальних комунікацій, декана факультету журналістики, реклами та видавничої справи Одеського національного університету імені І. І. Мечникова та Ольги Мойсеєвої, кандидата філологічних наук, доцента кафедри журналістики Одеського національного університету імені І. І. Мечникова.

Узагальнений звіт ІДПО можна прочитати на сайті організації http://idpo.org.ua/reports
Контакти:
координатор проекту
Наталія Стеблина
067 985 73 21 steblinka@gmail.com

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *