Харків: описовий звіт за листопад 2017 року

Комунікація

Харків
Листопад 2017 року

З 6 по 12 листопада 2017 року харківська група Інституту демократії ім. Пилипа Орлика проводила моніторинг регіональних медіа. Експерти оцінювали якість контенту у чотирьох друкованих виданнях у області: «Время», «Слобідський край», «Вечерний Харьков», «Харьковские известия» – загалом 319 публікаціі та 339 матеріалів он лайн ресурсів: «Медіа порт», «АТН», «Статус кво», «Об’єктив».

Друковані видання

Професійні стандарти. Експерти зазначають, що критерій баланс думок – традиційно «слабке місце» регіональної преси. Він рідко буває вищим 0,17 з 1 можливого як це було у листопаді. Нижчою оцінка була лише у травні 0,16. Загальний бал за стандарти у чотирьох газетах Харкова 3,89 дещо нижчий порівняно з серпнем. Тоді було 3,94 з 5 можливих.

Максимальний бал 1,00 друковані видання отримали за стандарти: відсутність мови ворожнечі та доступність викладеного матеріалу. Критерій – відокремлення фактів від думок – 0,94. За дотримання стандарту – достовірність/ посилання на джерела- експерти поставили 0,78 бала.

По виданнях: найвищу оцінку – 4,25 за дотримання професійних стандартів отримала газета «Вечерний Харьков», 4,13 – «Время», 3,75 – «Слобідський край», 3, 44 – «Харьковские известия».

Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, неналежно марковані матеріали

В листопаді експертні групи Харкова та Житомира відзначили суттєве зменшення кількості матеріалів з ознаками замовності у харківських газетах. 4,4 % для порівняння у серпні було 10,9%. У попередній моніторинговий період політичної «джинси» було у п’ять разів більше ніж комерційної. Це мало просте пояснення – політики піарились до Дня Незалежності. У листопаді тенденція змінилась, комерційної та політичної «джинси» порівну.

звіт, Харків, листопад

Ні фейків, ні пропаганди, ні проросійських меседжів у друкованих ЗМІ не виявлено.

Стосовно публікацій, що мають неналежне маркування. Кількість неналежно маркованих зменшилась до 2,0 % порівняно 3,2% у серпні.

Теми, жанри, тональність, походження

Тематичні пріоритети друкованих видань у відсотках виглядають наступним чином. Категорія «Інше» (корисні поради, рецепти, кросворди, прогнози) – 26% (у серпні було 31%) контенту. Економіка, фінанси – 17%. Далі ідуть матеріали на теми спорту 9%, освіти та культури по 8%. 6% – кримінал. По 5% газетної площі займають: життя місцевої громади, соціальна сфера та іноземні новини. Найменше 1% контенту антикорупційні матеріали, історії вимушених переселенців, бойові дії на Сході та надзвичайні події.

Жанри. Щодо різноманіття жанрів, які використовують редакції. Найпопулярніші – інформаційні жанри: замітки, замітки з коментарем – 46%, аналітика – 9% , прес-релізи / протокольні матеріали /офіційні звіти державних установ – 8%, інтерв’ю, рецензії та життєві історії – 2%, журналістських розслідування 1% контенту.

Експерт Юрій Хомайко звертає увагу на те, що у друкованих харківських ЗМІ помітна обнадійлива тенденція: побільшало аналітики, як і повинно бути. Тільки газета міськради «Харьковские известия» залишається по суті інформаційним бюлетенем міськради. На шпальтах, присвячених життю міста, майже нема авторських матеріалів. Події, висвітлення яких потребує репортажів або хоча б розгорнутих аналітичних звітів, ігноруються журналістами газети, бо, судячи з контенту, їм сповна вистачає прес-релізів та офіційних владних сайтів. На відміну від «Харьковских известий» газета облдержадміністрації та облради «Слобідський край» серйозно готується до роздержавлення (у кожному номері навіть є календар: «до незалежності «СК» залишилося _ місяців _ днів»). У ній набагато менше офіційного «паркету», проте у кожному номері є розгорнуті авторські кореспонденції про життя місцевих громад у різних куточках області.

Тональність у друкованих ЗМІ регіону здебільшого нейтральна 92%, 4% негативна, 4% позитивна.

У експертів немає заперечень що до позитивної тональності матеріалів про 60 років щасливого подружнього життя («Як дожити до «залізного» весілля» у «Слобідському краю» №90) або про 93-річного тенісиста, якому здоровий спосіб життя допомагає перемагати на міжнародних змаганнях («Наш Дед на чемпионате мира» у газеті «Время» №124). Втім, навряд чи можна виправдати ствердження, що «Харківська область – центр науки», про що з однаковим надмірним захопленням написали усі ЗМІ у зв’язку з проведенням у Харкові конгресу і фестивалю Міжнародної науково-освітньої дослідницької мережі (USERN). А поштовх для такого надмірного захоплення надала промова голови облдержадміністрації Юлії Світличної. На жаль, усі ЗМІ обмежилися офіційним прес-релізом і ніхто (!) так і не розповів детально про те, що відбувалося на конгресі.

Щодо походження матеріалів. 41%- власні матеріали, 47% – запозичені з відповідним посиланням, у 12% матеріалів походження встановити не вдалося.

Інтернет-видання

Професійні стандарти. Середня оцінка Інтернет-видань Харкова за дотримання журналістських стандартів у листопаді – 4,05 бала. Це трохи нижчий показник порівняно з серпнем, коли було 4,11 бала.

Найгірший показник – 0,17 бала з дотримання балансу думок. Максимальний 1 бал отримав критерій: відсутність мови ворожнечі; 0,97 бали – отримали достовірність (посилання на джерела) та відокремлення фактів від коментарів. 0,94бали – доступність.

Кращий результат мають: «Об’єктив» – 4,19 бала; «Медіа порт» – 4,13бала; «АТН»- 4,06 бала; «Статус кво» – 3,81бала.

При оцінюванні на стандарти експерти все частіше вимушені констатувати відсутність балансу думок. Часом, позитивна оцінка відокремлення фактів від коментарів означає, що будь яких інших думок (коментарів) в он-лайн редакціях взагалі уникають.

Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, неналежно марковані матеріали

У листопаді 2017 року в чотирьох електронних харківських виданнях середній відсоток виявленої «джинси» знизився до 2,2%. У попередній моніторинговий період було 4%.

Матеріалів з ознаками пропаганди, проросійських меседжів та фейків в електронних ЗМІ Харкова не виявлено.

Стосовно публікацій, що мають неналежне маркування. Серед проаналізованого контенту експерти звернули увагу на сайт «АТН», де рекламу маркують лише літерою «Р».

Теми, тональність, походження

32% контенту на сайтах присвячено темам криміналу та діяльності правоохоронних органів. Якщо говорити про інші теми харківських Інтернет-видань, то вони представлені так: 10%, – економіка та фінанси, 8% життя місцевої громади, 5%, матеріали про ситуацію в АТО, реформа місцевого самоврядування, спорт. Найменше на сайтах матеріалів про вимушених переселенців – 1%.

Юрій Хомайко зазначає, що з кожним місяцем моніторингу все більше помітна тривожна тенденція: контент онлайн-видань залежить майже виключно від активності прес-служб різних установ. Можна констатувати, що найбільш активна та оперативна прес-служба поліції. Її співробітники не тільки дають повідомлення на власних сайтах, а й використовують для повідомлень таку популярну соцмережу, як Фейсбук, і журналістам залишається робити скриншоти та (навіщо?) ще дублювати їх нібито власним текстом. У кращому випадку видно, що журналіст тримає якусь резонансу подію під контролем, обробляє декілька повідомлень, дає бекграунд і навіть особисто присутній, наприклад, на судовому засіданні. Але частіше все так і обмежується повідомленнями від правоохоронців. До деяких кримінальних справ дійсно прикута увага громади, але далеко не всі новині заслуговують широкого розголосу. Наприклад, про те, що «п’яний чоловік побив співмешканку». І навіть закордонна інформація відбирається виключно кримінальна. Події у царині культури, науки, освіти потрапляють у поле зору редакторів он-лайн видань тільки у випадках, коли знаходять інформацію про них на сайтах обласної чи міської влади.

Загалом тональність оприлюдненої сайтами інформації переважно нейтрального характеру – 91% оглянутого контенту. Відсоток негативу – 5%, позитивних 4%. Проте Юрій Хомайко зауважує, що інколи у журналістів (редакторів) виникає спокуса лякати читачів. Ось нейтральний заголовок на сайті «Медиа Порт»: «В трех поселках на сутки отключат воду». І аналогічна інформація розміщується на сайті «SQ» під заголовком нібито очікується не плановий захід комунальників, а справжня катастрофа: «Тысячи харьковских домов останутся без воды». Ще можна порівняти заголовки для інформації про одне й теж: «В Шевченковском районе три быка заболели бешенством» (повідомляє «Медиа Порт»). Проте «SQ» знову лякає: «Под Харьковом вспышка бешенства».

Щодо походження матеріалів. На сайтах 71% публікацій запозичені із відповідним посиланням на автора чи джерело. 27% власна інформація. 2%– не ідентифіковано.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *