Звіти

Одеса: описовий звіт за лютий 2018 року

Звіт, моніторинг

У лютому було здійснено моніторинг чотирьох друкованих та чотирьох інтернет-видань регіону: обласних газет «Чорноморські новини», «Вечерняя Одесса», «Одесская правда», районної газети «Курьер недели»; сайтів «Думская», «Трасса Е-95», «Таймер», «Одесская жизнь» за визначений період з 5 до 11 числа. Загалом проаналізовано у друкованих виданнях 254 публікації, в інтернет-виданнях 400 матеріалів. Всього – 654 роботи.

Друковані видання

Оцінки матеріалів за стандартами:

Експерти при максимальній оцінці 5 за кожен матеріал (1 бал за кожний із 5 критеріїв) вивели такі середні оцінки (від найвищої – до найнижчої) для друкованих видань: «Вечерняя Одесса» – 3,38 бала; «Курьер недели» – 3,44 бала; «Чорноморські новини» – 2,88 бала; «Одесская правда» – 4 бала. Середня оцінка лишається приблизно стабільною – 3,42.

Звіт, Одеса, лютий 2018Друковані видання Одещини лояльно ставляться до місцевої влади, висвітлюючи тільки позитивні аспекти її діяльності. Тож враження складається таке, що у місті та в області взагалі немає ніяких проблем, влада постійно працює, до її роботи немає зауважень та ін. Більшість публікацій видань – незбалансовані, відсутня експертна думка. Окремо маємо відзначити публікацію газети «Одесская правда» «АТО районного масштаба». У тексті йдеться про резонансне вбивство, що відбулося у Києві: колишній боєць АТО на вулиці на очах у перехожих вбив людину. На основі цього випадку видання подає матеріал, в якому пропонується усіх колишніх фронтовиків вважати такими, що становлять загрозу для суспільства. Звичайно, порушувати проблему адаптації бійців АТО важливо, проте подібні односторонні матеріали можуть призвести до неадекватного сприйняття військових.

Матеріали із ознаками замовності та неналежно марковані матеріали

Серед таких текстів у газетах найбільше матеріалів про місцеву владу (голову ОДА, мера міста Ізмаїл). Традиційно на шпальтах газети «Вечерняя Одесса» публікується «джинса» Вілкула, «Одесская правда» «просуває» Рабіновича. «Комерційної» «джинси» в газетах мало, журналісти зазвичай послуговуються часовими «прив’язками»: днем стоматолога («Курьер недели» рекламує одну з клінік), днем Св. Валентина («Вечерняя «Одесса» – магазин квітів).
Серед друкованих видань найбільше «джинси» вмістили «Вечерняя Одесса» – 11,7%, «Одесская правда» – 11,8%, «Курьер недели» – 4,9%, «Чорноморські новини» – 7,1%. (Детальніше див. діаграму 1)

Звіт, Одеса, лютий 2018

Діаграма 1.

Неналежно марковані: «Одесская правда» – 20,6%, «Вечерняя Одесса» – 11,7%, «Курьер недели» – 16,1%, «Чорноморські новини» – 5,4%.

Матеріалів з ознаками російської пропаганди та маніпуляцій (пропаганда, проросійські приховані маніпулятивні меседжі, інші фейки та провокації) у газетах не виявлено.

Звіт, Одеса, лютий 2018Провідні тематичні лінії друкованих ЗМІ: життя місцевої громади, економіка та культура, соціальна сфера, охорона здоров’я та освіта й наука. Матеріалів про АТО, військові дії, допомогу армії в газетах – 2%. Найбільше про війну на Донбасі та українських військових традиційно пишуть «Чорноморські новини». Це видання найбільше за інших цікавиться зовнішньою політикою, прокоментувавши польський закон про Інститут національної пам’яті та вибори у РФ. Решта газет надають перевагу місцевим проблемам. Цікавим також було висвітлення «мандрів» мера міста Геннадія Труханова Європою. Більшість газет просто констатували факт, що чиновник знаходиться у відпустці більше двох місяців, «Чорноморські новини» – єдине друковане видання, що відважилося на іронічний коментар із цього приводу.

Щодо тональності матеріалів, газети більше подавали нейтральних повідомлень (71%). Позитивних – 22%, негативних – 7%. Щодо походження матеріалів, то друковані видання переважно публікують більше контенту із посиланням на власних кореспондентів – 46%, запозичених – 40%, не ідентифікованих – 14%. Звернемо також увагу, що два видання «Чорноморські новини» та «Вечерняя Одесса» опублікували матеріал одного і того ж автора Олега Володимирського «Тільки у Львові» про зустріч із мером Львова. Тут важко розібратися, хто у кого його запозичив.

Жанри матеріалів

Одеські газетярі надають перевагу інформаційним матеріалам (64%), тексти інших жанрів зустрічаються дуже рідко: 8% – аналітична кореспонденція, 5% – стаття. Як і раніше, відсутні журналістські розслідування, майже немає інтерв’ю. Цього місяця газети уважніше ставилися до читачів, якщо у листопаді звернень від аудиторії практично не розміщували, то у лютому «Вечерняя Одесса», «Чорноморські новини» та «Курьер недели» надали слово своїм читачам.

Сайти

Оцінки матеріалів за стандартами: «Одесская жизнь» – 3,38; «Думская» – 4; «Трасса Е95» – 3,25; «Таймер» – 3,63. Найбільше журналісти порушували стандарт балансу думок. Також для того, аби привернути увагу скандальними, сенсаційними заголовками, сайти часом ігнорують стандарт відокремленна фактів від коментарів.

Особлива ситуація на сайті «Таймер»: «Видання просуває місцевого голову Труханова і зневажливо ставиться до всього українського, окрім того – войовничо налаштований проти тих, хто вважає Росію ворогом» – коментує експертка Олена Іванова. Отже, середній бал сайтів за дотримання критеріїв у інтернет-виданнях зменшився і становить 3,6. Середня для всіх медіа оцінка – 3,49 (у листопаді – 3,52).

Матеріали із ознаками замовності та неналежно марковані матеріали

Найбільше «джинси» на сайтах «Таймер» – 23,6% та «Трасса Е95» – 12,3%. На «Таймері» матеріалів із ознаками замовності стало вдвічі більше порівняно із листопадом 2017. Відчутно зменшилась кількість таких публікацій на «Думській» – 5,5% (у листопаді – 22,2%). На сайті «Одесская жизнь» відсоток «джинси» стабільний – 6,5%.

Провідний герой «джинси» на сайті «Трасса Е95» – народний депутат Фурсін (тематика традиційна: допомога громадянам, закупівля меблів для дитячого садочку). Також традиційно видання цитує заяви «Опозиційного блоку». «Думская» хоч і не згадувала цього тижня про свого власника, однак продовжує публікувати упереджені, негативні матеріали про Саакашвілі. З-поміж комерційної «джинси» – реклама інтернет-магазинів. Інформаційними приводами для «Таймера» як і раніше стають негативні висловлювання політиків про діючу владу та про ситуацію в країні, виданню важливо створити враження у своїх читачів, що політики сваряться поміж собою, а Україна – держава-невдаха. Тож можемо говорити про тенденційний добір новин. З-поміж заголовків: «Одесский соратник Порошенко предостерёг украинцев от импичмента: гривна упадёт!», «Гриценко: власть Порошенко доживает последние недели».
Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій (пропаганда, проросійські приховані маніпулятивні меседжі, інші фейки та провокації)

Одеські експерти зафіксували проросійські меседжі та пропагандистські матеріали у виданні «Таймер». Видання використовує такі вирази, як «правительственные войска» (у матеріалах про війну на Донбасі), «правосеки», «бандеровская идеология». Окремо відзначимо рубрику «публікації»: цього разу автори сайту захищали Сталіна у публікації, що була присвячена річниці закінчення Сталінградської битви, а також стверджували, що в Україні намагаються одягти «намордник на непослушные СМИ», маючи на увазі «Вести» та «Страну.ua».

Основні теми та тональність матеріалів

Найбільше сайти писали про життя місцевої громади – 34% та кримінал – 20%. Серед інших тем економіка та охорона здоров’я – по 7%, надзвичайні ситуації – 6%. Матеріалів, присвячених АТО, воїнам і ветеранам – 2%. Про переселенців сайти взагалі не згадували.

Щодо тональності матеріалів, то сайти більше подавали нейтральних повідомлень (79%). Позитивних – 12%. Негативних – 10%. Щодо походження матеріалів, то на сайтах приблизно однакова кількість власних та запозичених матеріалів 47% та 43% відповідно. 11% – не ідентифіковані.

Цього місяця одеська експертна група аналізувала видання Дніпра. Щодо друкованих видань очевидною є залежність деяких газет від місцевої влади, наприклад, видання «Наше місто» тільки позитивно відгукується про діяльність мера, передруковує повідомлення із його «Фейсбуку». В одному із текстів навіть було зазначено «про це журналіст “Нашого міста” дізнався на Facebook сторінці мера Дніпра». Також некритичні публікації про очільника міста вміщує газета «Днепр вечерний». Газета «Горожанин» навпаки публікує матеріали негативного характеру, залучаючи «політологів», які пояснюють читачам, чому в країні так погано живеться. Один із цих «політологів» чомусь коментує економічні питання. Політику видання не можна однозначно назвати антиукраїнською, проте постійне нагнітання ситуації, передруки з видання «Страна.ua» змушують замислитися про те, чи немає замовності у подібних «негативних» публікаціях про країну та місто. Щодо сайтів – відзначимо залежність видань від соціальних мереж та переважно незбалансовану подачу матеріалів.

Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії ім. Пилипа Орлика, здійснювала одеська група ІДПО у складі Олени Іванової, доктора наук із соціальних комунікацій, декана факультету журналістики, реклами та видавничої справи Одеського національного університету імені І. І. Мечникова та Ольги Мойсеєвої, кандидата філологічних наук, доцента кафедри реклами та зв’язків з громадськістю Одеського національного університету імені І. І. Мечникова.

Контакти:
координатор проекту
Наталія Стеблина
067 985 73 21
steblinka@gmail.com

USAID

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *