Звіти

Донецьк: описовий звіт за лютий 2018 року

Звіт, моніторинг

РЕЗУЛЬТАТИ МОНІТОРИНГУ ДОНЕЦЬКИХ РЕГІОНАЛЬНИХ ЗМІ У ЛЮТОМУ 2018 РОКУ

Протягом моніторингового періоду було проаналізовано 655 матеріалів. 255 у друкованих виданнях (газети «Приазовский Рабочий», «События» (м. Бахмут), «Знамя Индустрии», «Вісті Донбасу») та 400 в он-лайн виданнях (сайти «0629.com.ua», «Восточный Проект», «Донецкие Новости», «Деловой Славянск»).

ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ

Оцінки матеріалів за стандартами

Всі матеріали у газетах, що оцінювались на дотримання журналістських стандартів, продемонстрували результат вище середнього. З 5 можливих балів друковані видання набрали 3,78 (на 0,11 бала більше, ніж в листопаді 2017 року). Стандарт балансу думок дотримується журналістами найгірше – 0,08 бала. Відокремлення фактів від коментарів оцінено в 0,81 бали.
Матеріали, на думку експертів, написані доступною мовою та не містять мови ворожнечі – оцінені максимально (1 бал). У більшості матеріалів було дотримано стандарту достовірності – 0,89 бали.
Найкращі показники щодо дотримання стандартів у газетах «Вісті Донбасу» (4,13 бали) та «Знамя Индустрии» – 4,00 бали. Найгірші показники у газетах «Приазовский рабочий» (3,69 бали) та «События» (3,31 бали). Основною причиною низьких балів у газетах є відсутність балансу думок.

Матеріали з ознаками замовності («джинса» політична, комерційна, неналежно марковані матеріали)

У лютому 2018 року зафіксовано збільшення замовних публікацій. Під час моніторингового періоду з усього контенту, що був оцінений, виявлено 6,7% матеріалів з ознаками замовності (3,9% у листопаді 2017 року).

У звітному періоді домінувала політична джинса -13 матеріалів. Комерційна – 4. Слід зазначити, що збільшення кількості матеріалів з ознаками політичної замовності може говорити про початок передвиборчої кампанії 2019 року.

Яскравим прикладом прояву політичної «джинси» є матеріал «Чи може розвиватися економіка Украiни в станi вiйни?», розміщений політичною партією «Громадсько-політична платформа Надії Савченко», що є ідентичним матеріалу з коментарями її лідерки в газетах «События» (№ 6 від 07.02.18 р., с. 3) та у газеті «Знамя Индустрии» (№ 6 від 07.02.18 р., с. 5).

У газеті «Приазовский рабочий» окрім матеріалів про місцеву владу досить активно розміщуються матеріали про лідера «Радикальної партії» Олега Ляшка. Мова про нього йде у двох номерах з трьох, які виходили за тиждень.

Майже тотожній матеріал «Ляшко требует возобновить госрегулирование цен на продукты и товары первой необходимости» розміщений на сайті газети «Сегодня» (10 лютого 2018 року) (https://www.segodnya.ua/economics/enews/lyashko-trebuet-vozobnovit-gosregulirovanie-cen-na-produkty-i-tovary-pervoy-neobhodimosti-1113140.html).

Доволі часто у друкованих ЗМІ донецької області публікуються матеріали про колишнього регіонала Бориса Колесникова. Зокрема, мова йде про матеріал «Сначала перепись населения, а потом выборы!» (газета «Приазовский рабочий» № 15 від 9 лютого 2018 року, с. 2). Аналогічні матеріали були розміщені в інших ЗМІ (сайт газети «События» від 14.02.2018 року (http://sobitiya.com.ua/news_full.php?nid=22588), сайт «Индустриалка» (http://iz.com.ua/ukraina/472775.html)).

У газеті «Вісті Донбасу» традиційно акцентується увага на роботі голови Донецької обласної військово цивільної адміністрації Павла Жебрівського та представників органів влади. У таких матеріалах порушують актуальні теми, але вони обмежуються тільки коментарями очільника Донецької області. Яскравим прикладом є матеріал «Голова ОБСЄ здійснив робочу поїздку на Донеччину», де не було жодного коментаря з боку як голови ОБСЄ, так інших учасників візиту, окрім коментаря Павла Жебрівського. Враховуючи суспільну важливість теми, читачам важливо було б отримати коментарі представників міжнародної безпекової організації та керівника вітчизняного МЗС.

Враховуючи вищенаведене, газета «Вісті Донбасу» втрачає позиції серед регіональних ЗМІ, зосереджуючи увагу лише на позиції очільника області та представників влади.
Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій (пропаганда, проросійські приховані маніпулятивні меседжі, інші фейки та провокації)

У моніторинговий період було виявлено 1 матеріал з проросійськими меседжами в у газеті «События».

Аналіз тем, жанри, тональність, походження

Незмінно лідирує в обсязі контенту газет категорія «Інше» – 23%. Друковані видання зосереджені на темах і матеріалах розважально-довідкового характеру (побутові поради, рецепти, гороскопи тощо).

На другому місці – матеріали про події з життя місцевих громад, соціальної сфери на місцевому рівні, проблеми місцевої інфраструктури. Цій тематиці було присвячено 13% текстів. Третє місце посідають теми соціального захисту, охорона здоров’я, пенсійна реформа – 13%. Теми спорту – 12%. Кримінал та діяльность правоохоронних органів висвітлюються у 8% текстів. 7% – присвячено культурі, 5% – політиці та політикам, 4% – освіті та науці. По 3% текстів привсячено – ситуації у зоні АТО та економічному життю. По 2% – зовнішній політиці та міжнародним новинам, а також проблемам переселенців. Лише в 1% журналісти пишуть про місцеве самоврядування. Взагалі не було публікацій, присвячених викриттю корупції та боротьбі з нею, а також надзвичайним подіям.

У друкованих засобах масової інформації найпопулярнішими є інформаційні жанри – 62%. На другому місці йде категорія «Інше» -16%, до якої віднесені різні оголошення, побутові поради тощо. 5% – прес-релізи, 4% – аналітичний матеріал. По 3% – це листи в редакцію, інтерв’ю та художні жанри. Авторська колонка та рецензії складають 2%. В цей моніторинговий період жодних журналістських розслідувань та аналітичних оглядів чи статей читачам не запропонували.

У газетах 50% – це власні журналістські матеріали. Цей показник у порівнянні із попереднім моніторинговим періодом впав на 10% і демонструє негативну тенденцію на користь прес-релізам та офіційним повідомленням. Запозичені матеріали (29%) з чіткою ідентифікацією джерела інформації. В основному це інші ЗМІ або прес-служби організацій та установ. У 20% випадків, матеріали не були ідентифіковані щодо їх походження та авторства.

Аналіз жанрів та джерел походження матеріалів, високий рівень запозичених та не ідентифікованих матеріалів, велика кількість коротких новинних повідомлень свідчить про фахову кризу у регіональних медіа.

У більшості матеріалів тональність нейтральна – 75%. Позитивна – у 22%, негативна – у 3%.

ОН-ЛАЙН МЕДІА

Оцінки матеріалів за стандартами

Журналісти онлайн медіа у моніторинговий період дотримувались стандартів трохи краще – 3,64 бали з 5. Найкращі показники дотримання стандартів за критерієм доступність (0,98 бали) та відсутність мови ворожнечі (1 бал). Журналісти відокремлювали факти від коментарів (0,70 бали), тексти були достовірними (0,84 бали). Найгірша ситуація з дотриманням балансу думок – 0,11 бали, хоча в онлайн виданнях вона все ж краща, ніж у друкованих- 0,08 бала.

Найкращі показники щодо дотримання стандартів продемонстрували сайти «Восточный проект» та «Донецкие новости» – 3,81 бали з 5 можливих. Далі йде сайт «0629.com.ua» (3,75 бали), «Деловой Славянск» (3,19). Головною причиною втрати балів є відсутність балансу думок. У своїй більшості он-лайн медіа зорієнтовані на подачу коротких новин або довідкової інформацій. Це вимагає скоріше швидкості подачі матеріалів, а ніж детального відпрацювання теми. Збільшення матеріалів аналітичного характеру та жанрового різноманіття в значній мірі компенсували б відсутність балансу думок у новинах.

Матеріали з ознаками замовності («джинса» політична, комерційна, неналежно марковані матеріали)

В онлайн медіа спостерігається зменшення обсягу матеріалів з ознаками замовності – 3% ( 7% у листопаді) матеріалів з ознаками замовності. Політичної замовності було зафіксовано у два рази менше, ніж комерційної (4 – політична «джинса», 8 – «комерційна»).

Найбільша кількість матеріалів з комерційною «джинсою» виявлено на сайтах «Восточный проект» – 5 матеріалів та 0629.com.ua – 2 матеріали. Це матеріали рекламного характеру, які просувають продукцію комерційних структур або формують їх позитивний імідж.
Неналежно маркованої реклами було виявлено 8 випадків на сайті 0629.com.ua в рубриці «Новости компаний».

Матеріали з ознаками політичної замовності були виявлені у 4 новинах. 2 – на сайті «Донецкие новости», по одній на сайтах «Восточный Проект» та «Деловой Славянск». Ці матеріали інформували своїх читачів про діяльність місцевих чиновників та політиків/олігархів (Рінат Ахметов (Гуманітарний штаб) та Борис Колесніков (у рамках діяльності його благодійного фонду).
Проросійські меседжі. На сайті «Донецкие новости» було виявлено 7 новин, які віднесені до матеріалів, що містять проросійські (сепаратистські) меседжі. Протягом тижня з 5 по 11 лютого 2018 року була розміщена серія матеріалів, яка відверто рекламували підприємства, які розміщені на окупованій території («В «ДНР» рассказали о работе Харцызского канатного завода (Фото)» від 05.02.18 (https://dnews.dn.ua/news/665570), «В «ДНР» начали призводить свои жареные семечки и арахис (Фото)» від 05.02.18 (https://dnews.dn.ua/news/665601)); діяльність та успіхи «державних органів та установ» «ДНР» («В «ДНР» на продукцію машиностроения будут выдавать российские сертификаты» від 07.02.18 (https://dnews.dn.ua/news/665841), «Л-ДНР» создают «единое таможенное пространство» від 09.02.18 (https://dnews.dn.ua/news/666159), «В «ДНР» зовут пенсионеров на сверку» від 10.02.18 (https://dnews.dn.ua/news/666248)); позиціонування ОРДОЛО, як сторону конфлікту («Сводка из зоны АТО за 9 февраля: вести сторон конфликта» від 10.02.18 (https://dnews.dn.ua/news/666220)), трансляцію російських смислів без критичної обробки заяв МЗС РФ щодо оцінки міжнародної ситуації та дій США («В России резко отреагировали на ядерную доктрину США и обвинения в агрессии» від 05.02.18 (https://dnews.dn.ua/news/665604 )).

І назви, і сам контент матеріалів є відверто антидержавним та викликає занепокоєння, на яке повинні відреагувати відповідні служби. Екперти ІДПО фіксують велику кількість таких матеріалів на сайті «Донецкие Новости» протягом моніторингів у листопаді 2017 та лютому 2018. Вочевидь, це усвідомлена позиція редакції та власника ресурсу.

Аналіз тем, жанри, тональність, походження

За цей моніторинговий період більшість матеріалів було присвячено життю місцевих громад – 19%. На другому місці йде категорія «Інше» – 14%. Третє місце посідають матеріали про кримінал та діяльність правоохоронних органів – 13%.

По 11% набрали теми щодо ситуації в зоні АТО та економічних питаннях. 9% матеріалів присвячено соціальному захисту, охороні здоров’я, пенсійному забезпеченню. 8% – проблемам переселенців, 5% – освіті та науці. Найменше всього увага приділена таким темам як культура (3%), спорт (3%), надзвичайні ситуації (2%), зовнішня політика (2%). Проблеми місцевого самоврядування та міжнародні новини майже не висвітлювались (1%). Матеріалів про боротьбу із корупцією та політику не було.

Жанри. В он-лайн ЗМІ, як і в газетах, схожа ситуація щодо розподілу матеріалів за жанрами. Переважна більшість – це інформаційні жанри та прес-релізи, протокольні матеріали, офіційні звіти державних установ.

Більше половини – це матеріали, запозичені з інших джерел – 56%. 32% – власні матеріали. У 12% новин джерело інформації не було ідентифіковано. Всі матеріали, які були оцінені, подавались у доступній та зрозумілій формі.

В більшості матеріалів онлайн медіа тональність була нейтральною (77%). Показник позитивних матеріалів складає 18%. Решта – це матеріали, які мали негативну тональність – 5%.

Коментарі експертів:
Сергій Бондаренко, керівник моніторингової групи: «Збільшення кількості матеріалів з ознаками політичної замовності у друкованих ЗМІ свідчить про підготовку до виборів. Вже готується електоральне підґрунтя. Достатньо чітко, по персонах та політичних партіях, видно рівень лояльності власників та редакцій до тих чи інших політичних сил. Достатньо тривожною тенденцією є розміщення на одному із сайтів («Донецкие новости», що належить Рінату Ахметову) матеріалів, які популяризують ОРДЛО. При чому, ці матеріали не містять критичного осмислення ситуації по той бік, а йде ретрансляція фреймів та смислів, що наносять шкоду національній інформаційній безпеці».

Олена Самойленко, експерт моніторингової групи: «Найбільшу занепокоєність викликає відсутність на регіональних сайтах матеріалів, присвячених темі військового конфлікту, що триває. Складається враження, що громада веде цілком мирне життя, але ж це не так! Протягом моніторингового періоду не побачила жодного згадування про життя та діяльність внутрішньо-переміщених осіб (ВПО), між тим саме в Донецькій області зареєстрована найбільша кількість переселенців. Також дуже негативною тенденцією вважаю запозичення матеріалів з інших ресурсів (зазвичай всеукраїнських, але російськомовних, на кшталт «Сегодня»). Зрозуміло, що сайти відчувають брак власних кадрів, але якщо є потреба запозичувати, чому б не поширювати тексти своїх колег з регіону, обмінюючись контентом на взаємовигідних умовах?»

USAID

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *