Звіти

Житомир: описовий звіт за лютий 2018 року

Звіт, моніторинг

Протягом моніторингу були оцінені друковані видання «Житомирщина», «20 хвилин», «Ехо», «Приміське життя». Всього у газетах оцінено 208 матеріалів та інтернет-портали: «Журнал Житомира» http://zhzh.info, Перший Житомирський інформаційний портал www.1.zt.ua
Житомир.today http://zhitomir.today, Житомир.інфо http://www.zhitomir.infо.
Усього на інформаційних сайтах оцінено 395 матеріалів.

ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ

Дотримання стандартів

Середній бал по дотриманню п’яти базових стандартів у друкованих ЗМІ Житомирської області за період моніторингу становив 3,42 бали (у листопаді – 3,66). Найвищий показник з дотримання стандартів у тижневика «20 хвилин» – 4,31 бали.

Загальний показник дотримання стандартів у газети “«Эхо».” – 3,06 бали.

Найнижчий загальний показник демонструє комунальна газета «Приміське життя» (2,57) через повне недотримання стандарту збалансованості матеріалів. Всі матеріали видання носять звітний, «протокольний» характер.

Не збалансовано подає матеріали тижневик «Эхо». Середній бал по цьому критерію у газети всього 0,06. Найнижчим з усіх друкованих видань тут і критерій достовірності (посилання на джерела)- 0,44. Автори матеріалів не завжди посилаються на джерела наведених фактів та цифр в своїх матеріалах.

лютий 2018

«Эхо» (8-14.02.2018р).с.17.Автор А. Ковальський

Матеріали з ознаками замовності , пропаганди, проросійські меседжі, фейки

За даними моніторингу у лютому 2018р. в друкованих ЗМІ загальний показник матеріалів з ознаками замовності становив 7%. Що на 3% більше, ніж у листопаді 2017 р. Найбільше таких матеріалів у газетах «Эхо» та «Житомирщина» -8,5% та 7,1% відповідно.

лютий 2018

Обидві газети публікують матеріали з практично однаковими заголовками і текстом, наприклад, «Борислав Розенблат: У Житомирі нам є кого підтримувати» .

лютий 2018

(«Житомирщина» 9.02.18 р.с.2 Прес-служба Благодійного Фонду родини Розенблат)

лютий 2018

(«Эхо» 8-14.02.18р. с.2.Без автора)

Подібні приклади: «Майже двомстам релігійним громадам на обігрів приміщень храмів допомогу вишукав Сергій Развадовський» («Эхо» №8 від 14.02.18р. автор Зорян Світогляд) та
«Майже двомстам релігійним громадам на обігрів приміщень храмів допомогу вишукав Сергій Развадовський» («Приміське життя» 9.02,с.1 автор Зорян Світогляд)

Найбільше політичної «джинси» опубліковано від народних депутатів Бориса Розенблата («Эхо», «Житомирщина»), Сергія Развадовського («Эхо», “Приміське життя”), Олега Вілкула («20 хвилин»)

Загальний показник неналежно маркованих матеріалів у друкованих ЗМІ становить 2,2%, що менше, ніж у листопаді (9%).

Проросійські меседжі. Фейкових новин та пропагандистських матеріалів у газетах не виявлено. Однак, як і в минулий період виявлено 1% матеріалів з проросійськими меседжами. Це публікації в газетах «Эхо» та «Житомирщина».

Зокрема, кореспонденція А. Ковальського С Россией мы торгуем больше чем со странами Евросоюза?» («Эхо» №8 за 14.02.18 ). Автор нав’язливо підкреслює переваги економічних відносин з Росією навіть в часи військового конфлікту: «Этому парадоксу не могут найти сколько-нибудь внятного объяснения даже руководители страны, которые инициировали принятие закона, поддержаного большинством Верховной Рады, определившего нашего главного торгового партнера как агрессора».

Газета «Житомирщина» розмістила матеріал «Я зрозумів, що все серйозно…Чому священник перейшов з «патріотичної» до «московської церкви» ( 06. 02.18 , автор Олександр Ларін).

«Крім прихованого посилання, про переваги московської церкви, розміщення подібних матеріалів у суспільно-політичному виданні є порушенням журналістської етики, оскільки ображає почуття інших віруючих», – зауважує експерт Андрій Сочинський.

Газета продовжує тенденційно підбирати матеріали з інших видань, в яких Україна виступає, як «країна-лузер»: «Україна опустилася в рейтингу рівня життя», «Новий уряд Німеччини підтримуватиме Україну за певних умов», «За Путіна готові віддати голоси 71,4% російських виборців» (09.02.18,Україна і світ. За повідомленнями інформагентств).

Теми, жанри, тональність, походження

Жанри у друкованих ЗМІ. В друкованих ЗМІ Житомира переважали інформаційні жанри-замітки, звіти, новини- 42%, до категорії «інше» віднесено 24%. Кореспонденція займає 14% усього газетного контенту за період моніторингу. Аналітичні статті, як і прес-релізи та протокольні матеріали –по 5%. Життєві історії та листи читачів до редакції- по 4%. Авторські колонки -2%. Відсутні журналістські розслідування, інтерв’ю та рецензії.

Інформаційні жанри переважають в газеті «Житомирщина» 58 із 100 та «Ехо»-21 із 47.

Найбільша кількість звітів та пре-релізів у газеті «Приміське життя» 5 із 24.

Найбільша кількість матеріалів, які не становлять суспільної значимості (категорія «інше») розміщує газета «Житомирщина» – 25 із 100 оцінених.

лютий 2018

Походження матеріалів. Майже половина (49%) у друкованих ЗМІ –власні матеріали. Запозичених з посиланням на джерела матеріалів-24%. Поряд з цим матеріалів, джерела яких не ідентифіковані-27%.

Найбільша частка власних матеріалів у тижневика «Ехо» -34 із 47 оцінених. Найменша у газети «Приміське життя» -6 із 24. Також ця газета розмістила найбільше матеріалів, походження яких не ідентифіковане -13 із 24.

Походження матеріалів в ЗМІ Житомирщини

Теми. Більшу частину газетного контенту за період моніторингу становила пізнавально-розважальна тематика – 48%.

Частіше, ніж за минулі періоди житомирські газети розміщували матеріали на соціальну тематику (пенсії, охорону здоров’я)-11%.(в листопаді 2017 -8%, в серпні 2017-6%)
7% матеріали про кримінальні злочини, ДТП, інформація прес-служб правоохоронних органів. По 5% інформації про життя місцевої громади та економіку, промисловість і сільське господарство. Проблеми освіти і науки становлять 4% від усього надрукованого, по 3% припадає на теми культури, реформи місцевого самоврядування і корупції. По 2% -на теми АТО, політики і виборів та зовнішньої політики. 1% становили новини спорту.
За період моніторингу житомирські газети жодного разу не торкались теми внутрішньо переміщених осіб.

Тональність. В житомирських друкованих виданнях за період моніторингу переважала нейтральна тональність-88% від усього надрукованого.7%-негативна тональність.

ІНТЕРНЕТ-ВИДАННЯ

Дотримання стандартів

Середній бал дотримання стандартів в інтернет-медіа Житомирщини в період моніторингу становив 4,03 бали. Найвищий загальний показник у сайту Житомир. інфо http://www.zhitomir.infо -4,31 бали. Найнижчий у 1.zt.ua – 3,75. Найгірше інтернет-видання дотримуються критерію неупередженості та збалансованості. Середній показник з критерію становить 0,38. Сайт Перший інформаційний www.1.zt.ua розміщує багато офіційних прес-релізів, тому стандарт збалансованості у нього становить лише 0,25 балів. Часто ігнорується посилання на джерела походження інформації, чим порушується стандарт достовірності. Наприклад, невідомі джерела походження інформації «В Житомирській області фіксують збільшення хворих на грип» (http://www.1.zt.ua/news/rizne/v-zhitomirskiy-oblasti-fiksuyut-zbilshennya-hvorih-na-grip.html)

Житомирські сайти в період моніторингу не порушили стандарту «відсутність мови ворожнечі».

лютий 2018

Рівень дотримання стандартів в онлайн медіа

Матеріали з ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки. За період моніторингу у лютому в інтернет-виданнях Житомира зафіксовано зростання кількості матеріалів з ознаками замовності до 8,1% ( 4,8% у листопаді ).

Найбільше таких матеріалів у «Журналі Житомира»( http://zhzh.info)\ – 26,8%.Сайт продовжує розміщувати велику кількість інформації комерційного характеру під виглядом порад чи новин. Наприклад, «Пекарня «Сами Сумелли» – хачапури, самса и шашлык приготовленный в грузинской печи тонэ» (http://zhzh.info/news/2018-02-06-35012) чи « ( «Интер» будет ежедневно рассказывать все самое интересное о зимней Олимпиаде (автор Лера Наумова ),таку ж новину бачимо на сайті «Фокус» (https://focus.ua/country/391046/) під рубрикою Новости компаний, але без авторства. Першоджерелом цієї інформації є сайт телеканалу «Інтер-(http://inter.ua/ru/news/2018/02/07/6472. Таким чином, вигаданим авторством чи штучною рубрикацією інтернет-сайти вводять читачів в оману, приховуючи комерційну рекламу.
Загальний показник неналежно маркованої реклами у інтернет-виданнях-1%.
Сайт «Житомир.інфо» продовжує неналежним чином маркувати рекламу. Наприклад, інформація «Житомир – місто героїв, нам є кого підтримувати, – Борислав Розенблат» https://www.zhitomir.info/news_172221.html, позначена буквою Р.

Проросійських меседжів, фейків та пропагандистських матеріалів в інтернет-виданнях за період моніторингу не виявлено.

Теми. Новини про ДТП та кримінальні злочини кількісно переважали інші теми у інтернет-виданнях Житомира -22%. Під категорію «інше» віднесено 23% матеріалів. Про життя місцевої громади і соціальну сферу на місцевому рівні розміщено 13% новин, 10% займає тема надзвичайних подій. 5% контенту місцеві сайти приділили культурі. По 4% -спорту та темі АТО і учасників АТО, а також темі економіки та інвестицій. Матеріалів на тему корупції, як і на соціальну тему по 3%.Найменше інтернет-видання писали про політику-2%.Поза увагою інтернет-видань, як і в листопаді 2017 року залишились проблеми та події за кордоном.
Тематична спрямованість сайтів у порівнянні з останнім минулорічним моніторингом майже не змінилася.

Походження матеріалів. За період моніторингу інтернет-видання оприлюднили усього 15% авторських матеріалів і 78% запозичених з посиланням на джерело (в основному –прес-служби).Найкраща ситуація у сайтів Житомир.today -22 матеріали зі 100 та Житомир.інфо -27 із 100.Найгірша у Першого інформаційного –лише 4 власні матеріали та 89 запозичених.
Загальний відсоток матеріалів неідентифікованого походження-7%.

Тональність. Моніторинг лютого 2018 року засвідчив, що в інтернет-виданнях Житомирщини зростає нейтральна тональність матеріалів -92%. Показник у листопаді 2017р -.91% , у серпні- 83% та у лютому 2017р.—75%.

координатор проекту в Житомирській області
Ірина Новожилова
0674104958
ztpres@ukr.net

USAID

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *