Звіти

Житомир: описовий звіт за червень 2018 року

Оприлюднено
Комунікація

Житомирський прес-клуб
Період моніторингу 11-17.06. 2018 року

Були оцінені друковані періодичні видання «Житомирщина», «20 хвилин», «Ехо», «Приміське життя». Всього у газетах оцінено 206 матеріалів.

Моніторингу підлягали інтернет-портали: «Журнал Житомира», Перший Житомирський інформаційний портал, Житомир.today, Житомир.інфо. Усього на інформаційних сайтах оцінено 371 матеріал.

ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ

Дотримання стандартів

Середній бал дотримання професійних стандартів у житомирських газетах у червні не набагато змінився – 3,45 бали з 5 максимальних (у лютому було 3,42). Причиною цього залишається незбалансованість та упередженість при подачі матеріалів. Загальний бал по критерію баланс думок лише 0,19 бала. Найкраще газети дотримуються стандарту доступності- загальний максимальний бал 1 також рідко використовують мову ворожнечі – загальний бал 0,94.

Звіт, червень 2018

Вкрай незбалансовано подає матеріали поки що комунальна газета «Приміське життя». Вона не набирає жодного балу по критерію, оскільки публікує в основному довідкову інформацію, виступи посадових осіб та авторські інтерв’ю з ними. Серед аутсайдерів і тижневик «Ехо» з балом по балансу думок – 0,13. Так, коментарі компетентних експертів у матеріалах газети здебільшого заміняють власними безапеляційними й неаргументованими судженнями. Приклад, публікація «Скандал с лечением онкобольных за рубежом» («Эхо»,№24,с.1 )

Звіт, червень 2018

У виданні спостерігається тенденція, коли функцію незалежного експерта бере на себе сам автор чи посилається на «колективну думку» редакції, таким чином грубо порушується стандарт балансу і неупередженості. З 16 проаналізованих публікацій у 14 автори не дотримуються цього стандарту.

Кращий показник серед друкованих ЗМІ показала у червні газета «Житомирщина» – 0,38 бала. Серед невеликої кількості збалансованих матеріалів, все ж можна знайти приклад таких. Як от, «Чи стоятиме пам’ятник Бандері в Житомирі?» автор С. Бовкун («Житомирщина»№42,с.4), де представлені усі сторони конфлікту і є коментарі компетентних експертів.

Матеріали з ознаками замовності , пропаганди, проросійські меседжі, фейки

У червні в житомирських газетах виявлено 11% «джинси» та 6% неналежно маркованої реклами. Найбільша кількість таких матеріалів у газеті «Приміське життя» -30,8%. Також тут не маркують блочну рекламу та рекламні оголошення -15,4%. Крім того, що газета рясніє поздоровленнями від місцевих депутатів і подяками їм же, тут регулярно розміщуються замовні матеріали про депутата-мажоритарника В. Развадовського – «За фінансової підтримки Віктора Розвадовського видано методичний посібник “Голодомор 1932 -1933 років у нашому краю” авт. Олексій Колос, «Віктор Развадовський привітав жителів Зарічан з днем села» авт. Надія Серденько («Приміське життя» №24, с.3, 4). Такий же матеріал опублікував і тижневик «Ехо» – «Віктор Развадовський привітав жителів і гостей Зарічан з дебютним днем села». авт. Надія Серденько («Ехо»,№24,с.9). Кількість замовних матеріалів у тижневику «Ехо» сягає 17%. Газета в кожному номері на 2-ій сторінці публікує «джинсу» від народного депутата Бориса Розенблата без авторства – цього разу «Ще один новий дитячий майданчик від Фонду родини Розенблат».

Крім «джинси» місцевого виробництва друковані видання розповсюджують замовні матеріали, які отримують зі столиці. Так, у газеті «Ехо» було розміщено матеріал «Антикорупційний суд – сигнал для інвесторів», авт. Сергій Сидорук ,№ 24,с.20. – такий же знаходимо на 4-ій сторінці львівської газети «Ратуша».

Замовних статей-близнюків про лідерів партій, зокрема про Олега Ляшка найбільше в червневому моніторингу: «ЛЯШКО: За продаж підробних ліків – довічне ув’язнення Лідер Радикальної партії оголосив війну фармацевтичній мафії («20 хвилин», №22, с.3, авт.Ірина Гавриленко), ідентичні на с.3 газети «Житомирщина» №41 і в газеті «Львівська пошта», с. 4. Інший матеріал в газеті «Ехо»-« Небезпечна лише для українців? Що потрібно знати про пальмову олію» с.17 – різновид “джинси”, замаскованої під пізнавальну, роз’яснювальну статтю для споживача. Навряд чи кожен читач здогадається, що публікація такого матеріалу в інтересах крупних виробників харчової промисловості. І аж ніяк не харчової безпеки продуктів та інтересів споживача. Однак, ця розгорнута “анонімна” публікація не позначена, як така, що друкується на правах реклами.

Звіт, червень 2018

Теми, жанри, тональність, походження

Жанри у друкованих ЗМІ

Як і в попередньому моніторингу в житомирських газетах переважають інформаційні жанри-їх 59% ( в лютому – 42,3%). В основному це замітки і замітки з коментарем, зовсім відсутні репортажі. До категорії «інше» (гороскопи, поради, погода, рецепти) потрапило 18% надрукованого за період моніторингу. Досить багато друкується прес-релізів та звітів органів влади -6%. Звернення читачів та листи до редакції становлять 5%. Найбільше у газеті «Ехо»-9. Аналітичні жанри –по 4%. Найбільше аналітичних матеріалів розміщують газети «Житомирщина» та «Ехо».Зовсім немає таких у газеті «Приміське життя». Як і в попередніх моніторингах в газетах відсутні журналістські розслідування та рецензії на книги чи вистави.

Звіт, червень 2018

Жанрова палітра житомирських газет майже не змінюється.

Походження матеріалів

Половина (50%) усіх матеріалів у газетах – авторські. 24% запозичені з інших джерел з відповідним посиланням. Ще 26% від загального контенту не мають жодного посилання на походження. До них входять також матеріали з категорії «інше», які газети запозичують з інших видань, однак не вказують ані джерела походження, ані журналіста, який опрацював цю інформацію. Більше половини таких матеріалів15 із 26 в газеті «Приміське життя».

Теми

Половина усього контенту житомирських ЗМІ в червневому моніторингу віднесена до категорії «інше»-це розважально-пізнавальні матеріали, поради з тематичних сторінок в газетах. Життя місцевої громади і соціальна сфера на місцевому рівні -13%, по 7% набрали політичні теми та охорони здоров’я, 6% -економіка та фінанси, 5% – спорт. До 4% впав інтерес друкованих ЗМІ до тем криміналу та ДТП ( у лютому -7%). Зовсім не приділяли увагу за період моніторингу житомирські газети темам військових дій, ветеранам АТО, проблемам переселенців. Також культурі (лютневий моніторинг 3%), освіті та науці (в лютому – 4%). Зменшилась кількість матеріалів про факти корупції і реформ місцевого самоврядування з 3% до 1%.

Тональність

Тональність газетних публікацій залишається емоційно-нейтральною-88%. У рівній кількості по 6%-негативно та позитивно забарвлених повідомлень.

ІНТЕРНЕТ-ВИДАННЯ

Дотримання стандартів

Звіт, червень 2018

Рівень дотримання стандартів в онлайн медіа в червні

Середній бал дотримання стандартів у порівнянні з минулим моніторингом майже не змінився 4,02 бали (4,03 у лютому).

Найвищих показників житомирські сайти досягли щодо відсутності мови ворожнечі -1,0 та доступності подачі матеріалу. Майже усі сайти посилаються на джерела отриманої інформації. Загальний бал – 0,88. Однак, інформаційний сайт www.1.zt.ua часто ігнорує цей стандарт, найнижчий бал – 0,64. Стабільно низькі бали по збалансованості подачі матеріалів. Найкраще дотримується балансу думок (0,38 бала) – Житомир. інфо, найгірше (0,19) – в 1.zt.ua. Така ситуація з недотримання стандарту збалансованості на житомирських сайтах є стабільною. В основному через відсутність лонгрідів і переважання коротких інформаційних повідомлень без відповідних бекграундів.

Матеріали з ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки

Загальний бал по замовних матеріалах в житомирських інтернет-виданнях у червні зменшився до 4,6% (у лютому 8,1%). Як і на сторінках газет, на сайтах переважала політична «джинса» лідера Радикальної партії Олега Ляшка. Найбільше замовних матеріалів розмістив інтернет-ресурс 1zt.- 8,5%. З них 4 –політична «джинса» і 5-комерційна.

Хлопчик з будинку сімейного типу на Житомирщині поділився з Олегом Ляшком своєю мрією – cайт 1zt.

Натомість сайт Житомир.today неналежно маркує подібний матеріал.

Олег Ляшко відвідав дитячий будинок сімейного типу на Житомирщині, оглянув, у яких умовах проживають діти, та вручив їм подарунки

Зменшилась кількість замовних матеріалів на сайті «Журнал Житомира» (http://zhzh.info) – з 26,8%. до 3%. Цей сайт – єдиний, який почав належним чином маркувати рекламу. Наприклад:  Морозиво ТМ «Рудь» у В’єтнамі РЕКЛАМА

В той час, інші сайти зовсім не маркують, як Перший інформаційний, який розмістив найбільше комерційної «джинси»:  Морозиво ТМ «Рудь» у В’єтнамі (1ZT)

або неналежно маркують подібні матеріали:  Морозиво ТМ «Рудь» у В’єтнамі (Житомир.інфо)
Буква Р аж ніяк не означає не рекламу.

Неналежно маркованої реклами на сайтах у червні виявлено 2,5%, що більше, ніж за попередній період моніторингу – 1%.

Теми

Найбільше уваги місцеві сайти приділяють висвітленню життя громади та соціальній політиці на місцевому рівні – 25% усього контенту. На другому місці «кримінал» і діяльність правоохоронних органів -20%. Про соціальну сферу та охорону здоров’я -7% інформації, спорту -5%. По 4% новин в загальному контенті становлять повідомлення про ветеранів АТО, політику і політиків, економіку, надзвичайні ситуації. Тільки 1% новин стосується проблем переселенців. Зовсім немає повідомлень щодо зовнішньої політики та іноземних новин. Категорія «інше», куди відноситься здебільшого комерційна реклама та оголошення про концерти становить 12%.
Проросійських меседжів, фейків, пропагандистських матеріалів не виявлено, спрямованих на підрив інформаційної безпеки України у червні не виявлено.

Походження

За період червневого моніторингу житомирські інтернет-видання опублікували 22% власних матеріалів, 73% -запозичених та 5% -неідентифікованого авторства. Найбільше власних матеріалів у Житомир.інфо -39 із 100, запозичень у Житомир.today-84 із 100, неідентифікованих у 1zt.- 11.Також на цьому сайті найменше власного контенту -11 із 100.

Тональність

Інформація житомирських інформаційних сайтів переважно нейтральної тональності – 92%,
7% негативного забарвлення забезпечують повідомлення на теми криміналу та надзвичайних ситуацій. «Позитиву» в новинах житомирських інтернет-сайтів усього 1%.

координатор проекту в Житомирській області
Ірина Новожилова
0674104958
ztpres@ukr.net

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *