Звіти

Рівненська область – моніторинговий звіт за квітень 2019 року

Оприлюднено
Регіональні медіа

У квітні 2019 року львівська експертна група ІДПО моніторила чотири газети і сайти Рівненської області: «Життя і слово» (Острог) http://zhislovo.rv.ua/ ,
«Нове життя» (Здолбунів) http://newlife.rv.ua/,
«Новини Рокитнівщини» (Рокитнів) http://novinyrokytno.do.am/ ,
«Сарненські новини» http://sarnynews.in.ua/
(Сарни). Загалом оцінено- 313 матеріалів у друкованих виданнях і 83 – на сайтах.

Роздержавлені районні газети Рівненщини демонструють тенденцію відходу від формату «громадсько-політичної газети». Видання, які підлягали моніторингу, поступово перетворюються на інформаційно-рекламні вісники, буклети оголошень, привітань і співчуттів. А журналістика – і як вид діяльності, і як жанр – на районному газетному рівні втрачає професійну місію об’єктивного інформування про суспільні процеси.
Сайти чотирьох районних газет Рівненщини не стали додатковим ресурсом для їхнього розвитку та розширення читацької аудиторії. Вони мають вигляд передовсім іміджевої інтернет-візитки, а не ще одного каналу комунікації – як з читачами, так і з рекламодавцями. На сайтах майже відсутні оригінальні новини, що не були опубліковані у газетах.

Друковані видання

Моніторинг стандартів журналістики

Середня оцінка дотримання п’яти журналістських стандартів – 4 бали з 5. «Сарненські новини», «Новини Рокитнівщини», «Нове життя» – по 4,06 бали, «Життя і слово» – 3,81.

Два стандарти – доступність і відсутність мови ворожнечі оцінені найвище – по 1 балу. Всі матеріали є доступними – за формою і змістом – для розуміння читачами. Мова ворожнечі не зафіксована.
Метеріали є достовірними, журналісти посилаються на джерела – 0,98. Відокремлюють факти від думок – 0,91.

Найгірше журналісти дотримуються балансу думок – 0,11 бала. Цей найважчий для журналістів стандарт – оприлюднення різних, часто протилежних, поглядів (оцінок) з приводу однієї теми чи події – дотриманий в газеті «Життя і слово» на 0,19 бала), у «Новин Рокитнівщини» – 0,13. Погано балансу дотримуються журналісти газет «Нове життя» та «Сарненські новини» (по 0,06) – лише у кожній сімнадцятій публікації.

Простежується тенденція, що автори газетних публікацій самі не шукають тих, хто може висловити альтернативні думки, а лише фіксують ці думки, якщо вони звучать під час публічних заходів. Так, наприклад, як це було під час засідання у Рокитневі робочої групи з питань децентралізації та об’єднаних територіальних громад, на яке були запрошені авторитетні сільські та селищні голови, депутати обласної ради («Часу в обріз, а до спільного знаменника ще далеко», «Новини Рокитнівщини», №14).

Баланс думок відсутній у матеріалах на тему президентських виборів. Прагнення до нього є у публікаціях на тему культури – про вистави та книги. Хоча й тут переважають компліментарні, некритичні висловлювання.

Для порівняння. Середній бал дотримання п’яти журналістських стандартів у чотирьох районних газетах Львівщини у лютому 2019 року був майже таким, як тепер на Рівненщині – 3,95 з 5. А баланс думок – цілком однаковим – 0,11.

Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами

Виявлено 4,6% матеріалів із ознаками замовності, з яких політичних утричі більше, ніж комерційних.

Найбільше «замовних» публікацій у «Житті і слові» – 11,3%. З їх числа майже 90% – матеріали з ознаками політичної замовності. Серед цих публікацій більшість на тему президентських виборів. Стосувалися ці матеріали трьох кандидатів у Президенти – Петра Порошенка, Юлії Тимошенко, Володимира Зеленського. Причому ці публікації з’явилися хронологічно так: «за» Порошенка і Тимошенко – перед першим туром, а «проти» Зеленського – перед повторним голосуванням.

Прикладом збалансованого матеріалу у «Житті і слові» могла би бути публікація «Хочеться жити, а не існувати!» (№25-26). В ній різними своїми очікуваннями від результатів майбутніх президентських виборів поділилися з газетою п’ятеро мешканців Острожчини. Сумнів викликає лише одна обставина: двоє авторів цих думок про президентів названі повністю за ім’ям, прізвищем, місцем роботи, а троє – майже аноніми – «Оксана Анатоліївна, жителька Острога», «пані Антоніна, жителька Острога», «пані Надія, жителька села Межиріч». Хоча цих троє жінок не кажуть нічого такого незвичайного, щоб редакція мала підстави приховувати від читачів їхні прізвища.

Найменше матеріалів із ознаками замовності у «Новому житті» – 1,3%. У «Сарненських новинах» – 2,2%, у «Новинах Рокитнівщини» – 4,3%.

Три з чотирьох газет, окрім «Життя і слова» з Острога, намагаються виправдатися перед читачем за публікацію прихованої реклами різними незаконними поясненнями-позначками у вихідних даних цих видань.
«Нове життя»:

«Новини Рокитнівщини»:

«Сарненські новини»:

Під час моніторингу виявлено 13,3% неналежно маркованих рекламних матеріалів. Найбільше приховують рекламу – у «Новому житті» – 30% або майже кожен третій матеріал. Публікуються комерційні оголошення та повідомлення у «НЖ» на першій і сьомій шпальтах кожного номера без будь-яких рубрик.
У «Новинах Рокитнівщини» – 12,3% неналежно маркованих рекламних матеріалів, у «Сарненських новинах» – 7%, у «Житті і слові» – 5,3%.

Рубрики, якими видання найчастіше приховують рекламу: «Офіційно», «Актуально», «Юридична підтримка», «У світі податків», «Консультації», «Оголошення», «Продам», «Здам», «Куплю», «Зніму», «Різне».
Найповніше маркує пряму комерційну рекламу «Життя і слово». Рубрикою «Оголошення. Реклама» позначається щономера вся 11-та шпальта.

Для порівняння. У лютому – за два місяці до виборів Президента – районні газети Львівщини мали лише 2% матеріалів з ознаками замовності і 4,5% – неналежно маркованої реклами.

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій

Проросійських меседжів, відвертих пропагандистських тверджень і закликів, що несуть загрозу державності й незалежності України, та фейків у газетах Рівненщини не виявлено.

У трьох газетах у вихідних даних логічно зазначено час їх заснування і реєстрації як нових видань – це 2017-2018 роки. А ось «Життя і слово», що теж засноване і зареєстроване у 2018 році як приватне підприємство, досі згадує у шапці і вихідних даних про те, що ця газета видається з вересня 1939 року. У контексті процесу декомунізації така примітка щонайменше недоречна. Хіба що нові засновники дуже хочуть зберігати за собою № 3085 («Жизнь и слово») у «Летописи периодических и продолжающихся изданий СССР». Щоправда, у літописі зазначено, що це «продолжающееся издание СССР» почало виходити у квітні 1941 року, а не у вересні 1939-го. Кому ж потрібен нині цей прорадянський фейк?

Теми

Найпопулярніші теми в реформованих рівненських виданнях: соціальна сфера, охорона здоров’я, пенсійна реформа, життя малозабезпечених, а також спорт – по 8% від усієї кількості матеріалів. Новини культури висвітлюються у 7% публікацій.

Про політику, хід виборчих перегонів журналісти писали у 6% текстів, життю місцевої громади, проблемам інфраструктури) присвятили ще 6% публікацій.

Питання освіти й науки піднімались у 5% матерфалів.

У 4% розповідали про кримінальні новини та діяльність правоохоронних органів.

Економічні питання та проблеми сільського господарства висвітлювались у 3% текстів.

Три теми – хід Операції Об’єднаних сил; місцевого самоврядування і децентралізації; іноземні новини висвітлювались найгірше– по 1%.

Не опубліковано нічого про корупцію та її викривання, вимушено переміщених осіб життя в умовах війни. Ніяк не відображена в газетах і тема зовнішньої політики України.

Зафіксовна висока частка неважливої тематики, що належить до категорії «інше», – 41%.
Для порівняння. На Львівщині у лютому ц.р. домінувала тема культури – 14%. Вона у два рази більше представлена, ніж на Рівненщині. До категорії «інше» на Львівщині належало 37% матеріалів. У районках обох областей багато неідентифікованих матеріалів становлять різні «корисні поради», що мало сумісні із задекларованим громадсько-політичним спрямуванням видань.

Жанри

Жанрова палітра реформованих видань Рівненщини збіднена.

Інформаційні жанри становлять 37% газетних матеріалів. На другому місці – прес-релізи, протокольні матеріали та офіційні звіти державних установ – 15%. На третьому – художні жанри – 3%. Листи в редакцію – 2%. Аналітичні матеріали (стаття, огляд) займають лише по 1% контенту.

Журналісти газет не публікували авторських колонок, кореспонденцій, журналістських розслідувань, рецензій.

Ще третина матеріалів віднесені до категорії «Інші» – 30%.

Для порівнняння. Жанрова палітра районок Львівщини у лютому була багатшою. Незважаючи на те, що інформаційні жанри становили 52% матеріалів, на другому місці були кореспонденції – 7%.

Тональність

Нейтральна тональність у матеріалах становить 87%, негативної не зафіксовано. Позитивна тональність складає 7%. Остання є у всіляких ювілейних привітаннях та матеріалах з ознаками замовності. У «Сарненських новинах» – 100% матеріалів нейтральної тональності.

Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту

Матеріалів власного походження є лише 38%. 50% – запозичені з належним посиланням на джерело, 12% – неідентифіковані.

Найбільше авторських матеріалів пропонують читачам «Сарненські новини», в яких – 55% власних текстів, найменше запозичених – 38% та неідентифікованих – 6%.

Найменше власних публікацій – у «Новому житті» – 19%. Відповідно у «Новому житті» також є найбільше запозичених матеріалів – 71%.

Найбільше неідентифікованих матеріалів розміщують у «Новинах Рокитнівщини» – 20%.

Для порівняння. 63% матеріалів власного походження було у лютому на Львівщині. Запозичених – 27%. Неідентифікованих – 10%.

Висновок за результатами моніторингу друкованих медіа

Роздержавлені районні газети Рівненщини демонструють тенденцію відходу від формату «громадсько-політичної газети». Видання, які підлягали моніторингу, поступово перетворюються на інформаційно-рекламні вісники, буклети оголошень, привітань і співчуттів. А журналістика – і як вид діяльності, і як жанр – на районному газетному рівні втрачає професійну місію об’єктивного інформування про суспільні процеси.

Цей висновок підтверджують кілька результатів моніторингу:
1) значна кількість прихованої і великі обсяги неналежно маркованої реклами;
2) бідна жанрова палітра з великою кількістю прес-релізів і протокольних матеріалів, відсутність аналітичних публікацій, недотримання стандарту балансу думок у більшості матеріалів;
3) недостатня кількість матеріалів власного походження.

Для порівняння. Така ж тенденція, хоч і у менших масштабах, простежувалася у лютому у реформованих районках на Львівщині.

Онлайнові видання

Моніторинг стандартів журналістики

Середня оцінка дотримання п’яти журналістських стандартів – 4,11 бала з 5. Найкраще дотримуютьс професійних стандартів журналісти “Сарненських новин” http://sarnynews.in.ua/
– 4,31. “Життя і слово” http://zhislovo.rv.ua/
та “Нове життя” ) http://newlife.rv.ua/– по 4,06. “Новини Рокитнівщини” http://novinyrokytno.do.am/
– 4.

Найкраще журналісти дотримуються трьох стандартів – відокремлення фактів від думок, достовірності і доступності – по 1 балу. Відсутність мови ворожнечі – 0,98. Гірша ситуація з представленням іншої точки зору. Баланс думок оцінено в 0,13 бала. Зовсім не дотримано балансу думок на сайті «Новин Рокитнівщини» – 0. Найвищий цей стандарт у «Сарненських новин» – 0,31 бала.

Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами

На сайтах рівненських реформованих видань зафіксовано 9,6% матеріалів з ознаками замовності. З них 75% – політичної та 25% – комерційної. Зокрема, на сайті «Життя і слово» – 19%, «Сарненські новини» – 8,3%, «Нове життя» – 5,6%, «Новини Рокитнівщини» – 5%.

«Антилідер» – сайт «Життя і слово» – своїх 19% матеріалів «джинси» опублікував на політичні теми. У «Новому житті» не було політичної «джинси», а у «Новинах Рокитнівщини» – комерційної. Сайт «Сарненських новин» опублікував по 50% політичних і комерційних замовлених матеріалів.
Виявлено 0,6% неналежно маркованих матеріалів. Найбільше на сайті «Життя і слова» – 2,4%.

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій

Не зафіксовано таких.

Теми

Головні дві теми, які найбільше висвітлювались на сайтах – культура і соціальна сфера – по 14%. Третя тема – спорт – 11%. Про освіту і науку писали у 8% публікацій. Політика і хід Операції Об’єднаних сил займають по 6% контерту. Кримінальні новини, діяльність правоохоронних органів та надзвичайні ситуації – по 5%. Життя місцевої громади зайняло 4% контенту. Місцеве самоврядування й економіка – по 2%. Зовнішня політика – 1%.

Зовсім не висвітлювались викривання корупції, життя вимушено переміщених осіб, іноземні новини. Інше – 20%.

Два сайти – «Життя і слово» та «Новини Рокитнівщини» – нічого не публікували про Операції Об’єднаних сил, проблеми переселенців та місцеве самоврядування. У «Новинах Рокитнівщини» також не представлена тема освіти.

Тональність

На сайтах рівненських видань 94% матеріалів нейтральної тональності і 6% – позитивної. Жодного – негативної. Усі публікації «Нового життя» – нейтральні.

Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту

На сайтах реформованих видань 81% складають власні матеріали, 19% – запозичені. Неідентифікованих немає.

Висновок за результатами моніторингу онлайнових медіа

Сайти чотирьох районних газет Рівненщини не стали додатковим ресурсом для їхнього розвитку та розширення читацької аудиторії. Вони мають вигляд передовсім іміджевої інтернет-візитки, а не ще одного каналу комунікації – як з читачами, так і з рекламодавцями. На сайтах майже відсутні оригінальні новини, що не були опубліковані у газетах.

У квітні львівська експертна група моніторила чотири друковані видання та їх електронні версії з Полтавщини: «Полтавський вісник», «Перемога», «Лубенщина», «Зоря». Виявлено 9,52% матеріалів з ознаками замовності у друкованих виданнях і 24,27% – в онлайнових. Зафіксовано також 20,45% неналежно маркованої реклами у друкованих виданнях. В онлайнових версіях НМР немає.

Моніторинг здійснюється за підтримки Українського медійного проекту Інтерньюз /USAID. Всі думки та висновки, що подані в моніторингових звітах, є лише відповідальністю експертної групи Інституту демократії ім. Пилипа Орлика і не обов’язково відображають точку зору Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та Інтерньюз.

Координатор проекту у Львові Ольга Шостак, голова ГО «Львівський прес-клуб»,
osso86@gmail.com
тел: 050 513 59 93

USAID

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *