Описовий звіт за січень 2021 року – Одеська область

У січні 2021 року експертна група ІДПО з Одеси дослідила контент чотирьох провідних друкованих видань та сайтів Одеської області. Для аналізу було обрано наступні медіа: газета «Вечерняя Одесса» (суспільно-політичне регіональне видання Одеської області), газета «Чорноморські новини» (громадсько-політична газета Одещини), газета «Одесская жизнь» (щотижнева газета Одеської області), газета «Курьер недели» (регіональний інформаційно-рекламний щотижневик, що охоплює райони Одещини: Ізмаїл, Кілія, Болград, Рені); сайт «Думская» https://dumskaya.net/, сайт «Таймер» https://timer-odessa.net/, сайт «048.ua» https://www.048.ua/, сайт УСИonline https://usionline.com/.  

За період з 25 січня по 31 січня 2021 року загалом оцінено 188 публікацій у друкованих виданнях і 400 дописів  на сайтах. 

Місцеві ЗМІ Одеського регіону прагнуть стати цікавими своїй аудиторії, враховуючи її інформаційні потреби, зокрема щодо оперативного інформування громадськості про основні актуальні теми моніторингового періоду, – боротьбу з пандемією коронавірусу та упередження й подолання наслідків складних погодних умов. Рівень матеріалів з ознаками замовності достатньо високий (в друкованих ЗМІ – 5,7%, онлайн-виданнях – 8%) з перевагою політичної джинси над комерційною, хоч очевидних підстав (підготовки до виборів тощо) для цього не було. 

ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ

Моніторинг стандартів журналістики

Якість місцевого медіаконтенту з огляду на дотримання базових стандартів журналістики в одеському регіоні не надто висока. Середня оцінка професійності одеських місцевих видань у січні 2021 року становить 8,42 з максимально можливих 12 балів. 

Серед проаналізованих видань одна газета пропонує читачам більш якісний контент: «Чорноморські новини» – 9,5 бали. Найнижчий показник дотримання стандартів демонструє «Курьер недели» – 7,06 балів. 

При цьому неупередженість у формуванні погляду на соціальну реальність, що забезпечується через демонстрацію балансу позицій, має найнижчі показники – 0,45 бала. Варто звернути увагу, що найретельніше цього стандарту дотримуються знані в усій Україні одеські газети «Вечерняя Одесса» та «Чорноморські новини» (0,81 та 0,88 відповідно). Такий показник якісної журналістики як відокремлення фактів від думок знаходиться на рівні 1,14 з 2 максимально можливих балів. Цікавим видається той факт, що видання «Одесская жизнь», яка майже повністю ігнорує баланс думок (0,06), має найвищий показник щодо відокремлення фактів від думок (1,44). Насамперед така ситуація спричинена тим, що газета друкує велику кількість соціально важливої довідкової інформації, що вирізняє її на тлі місцевих одеських ЗМІ: як отримати «пакет малюка», кому надаються субсидії, як оформити розстрочку на оплату опалення, як багатодітній матері вийти на пенсію раніше тощо. Прогнозовано, лідери стандарту балансу думок також втілюють журналістську якість через відокремлення фактів від думок: «Вечерняя Одесса» – 1,25, «Чорноморські новини» – 1,19.   

Стандарт «відсутність мови ворожнечі», який традиційно витримується в місцевих ЗМІ, у виданнях «Вечерняя Одесса» та «Курьер недели» у двох випадках було порушено. Перший випадок – матеріал у рубриці «Прошу слова» дописувачки видання Валентини Гайдаєнко містить агресивно- песимістичну лексику щодо українських патріотів, письменників, учасників Майдану (Революції Гідності): «…наша многоуважаемая творческая интеллигенция,  классики современной украинской литературы яворивские, павлычки да и многие их собратья по перу…»; «если вернуться в дни Майдана – сколько ненависти, зла, сколько подстрекательства, обмана обрушивалось на нас… («Вечерняя Одесса», №10–11, с.5, 28 січня 2021 р.). Другий – матеріал «Масштабная манипуляция общественным сознанием!» містить велику кількість емоційно забарвленої лексики та провокації, підбурювання: «… организаторы митингов, бесспорно, товарищи политически грамотные… Почему же они до сих пор не направили людей в Киев протестовать у стен НКРЭУ… денег, что ли, пожалели…» («Курьер недели»,  №6, с.2, 27 січня 2021 р.). 

Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами 

​​Частка матеріалів з ознаками замовності у загальному потоці місцевих видань Одеської області, які досліджувались у січні 2021 року, становить 14 матеріалів (7,4%), з них – 11 матеріалів припадає на політичну джинсу, а 3 – комерційну: газета «Вечерняя Одесса» – 8 публікацій, «Одесская жизнь» – 1 публікація. При цьому «Вечерняя Одесса» «спеціалізується» на політичній замовності та джинсує на користь обласної влади, голови Одеської обласної державної адміністрації Сергія Гриневецького та голови Одеської обласної ради Григорія Діденка, а також партії ОПЗЖ, решта видань дозволяють собі друкувати по 1-2 замовних матеріали на тиждень, як комерційної, так і політичної джинси. 

У місцевих виданнях Одеського регіону розміщено лише 6,9% немаркованої реклами. У «Вечерней Одессе» – 1 матеріал, а в «Курьере недели» аж 10 матеріалів, при цьому – це фактично заверстані на шпальту блоки, а не окремі матеріали. 

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій

Експертна група вважає, що журналісти друкованих видань одеського регіону майже не використовують методи маніпуляції у висвітленні складних і чутливих тем. Натомість за досліджуваний період «Вечерняя Одесса» розмістила на своїх сторінках один матеріал, що містить маніпулятивну інформацію, проросійські меседжі, що несуть приховану загрозу державності. Приводом для публікації стало мовне питання, крізь призму якого авторка витягає інші болючі питання та дає їм агресивне та ангажоване тлумачення.  Це матеріал Валентини Гайдаєнко, про який вже йшлося вище.

Теми

Тематика місцевих газет засвідчує увагу всіх редакцій до життя власного регіону. Життя місцевої громади висвітлюється у 19% текстів. Ще одна тема, що привертає увагу місцевих друкованих ЗМІ, це тема історії та краєзнавства (9%), зокрема у зв‘язку із вшануванням пам‘яті Героїв Крут, але не тільки. Видання цікавляться також місцевою минувшиною та героями, що пов‘язані з історією краю різних періодів. 5-6% інтересу місцевих видань припадає на питання спорту, культури та соціальної сфери: спорт – це місцеві змагання та новини з життя спортсменів, культура – це досягнення місцевих творчих колективів, діяльність творчих організацій та установ, соціальні питання – це інформування населення про соціальні виплати, дотації та механізми отримання державної підтримки. Економіка, кримінал, політика, зовнішня політика тримаються на рівні 2–4%. Важлива тема COVID-19 цікавить ЗМІ на рівні 2%. Окрім статистики щодо захворюваності населення також з‘явились публікації щодо вакцинації населення, на яку усі очікують.   

Тема війни та ООС порушується лише в 3 матеріалах «Вечерней Одессы» (2%), де йдеться про вшанування героїв оборони Донецького аеропорту, що відбулась в Одеському державному університеті внутрішніх справ, в якому урочисто відкрили діараму Пам‘яті героїзму у боротьбі за свободу і незалежність України («Вечерняя Одесса», №9, с.4, 26 січня 2021 р.). Ще дві публікації цього тематичного поля присвячено популяризації служби в українській армії. 

Тематична група «інше» за звітний період дослідження видань Одеської області складає загалом 37% за рахунок публікації гороскопів, астропрогнозів, привітань, некрологів, оголошень, рецептів, порад, цитат тощо у газеті «Курьер недели» (18 публікацій) та газеті «Одесская жизнь» (29 публікацій). При цьому у першому випадку – це оголошення і реклама, а в другому – цитати, гороскопи та рецепти. 

Жанри матеріалів

Очевидним є переважання інформаційних жанрів над іншими групами журналістських жанрів (49%). 93 публікації – це новини, замітки, замітки з коментарем, звіти та репортажі. 4% публікацій (7 матеріалів) місцевих одеських медіа – це протокольні матеріали та прес-релізи, а ще – художні твори (4%). 3% представлено аналітичні жанри (стаття, огляд, кореспонденція), які присутні лише у двох із чотирьох аналізованих видань: «Вечерняя Одесса» (4 публікації) та «Одесская жизнь» (1 публікація). Аналітичні матеріали представлені досить бідно, по одному-два на кожне видання. При цьому за жанровими параметрами це різні журналістські твори: авторська колонка, кореспонденція, стаття. Журналістські розслідування відсутні. Так само зрідка з‘являються на шпальтах одеських ЗМІ інтерв‘ю, – по одному на кожне видання, окрім «Курьера недели». 

Також на рівні 4% представлено матеріали з ознаками художніх жанрів, зокрема життєвих історій. На цьому спеціалізуються «Вечерняя Одесса» та «Чорноморські новини» (4 та 3 матеріали відповідно).  

Тональність

Загалом у публікаціях місцевих ЗМІ Одеського регіону переважає нейтральна тональність (91%), при цьому позитивна тональність становить – 7%, а негативна – 2%. У виданнях «Курьер недели» та «Вечерняя Одесса» найбільш помітним є бажання побачити позитивні явища, процеси, події з життя регіону, про які газети охоче розповідають у позитивному ключі: святкування ювілеїв місцевих закладів культури, досягнення творчих колективів регіону, популяризація туристичних цікавинок місцевості, життєві історії старожилів тощо.  

Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту

Місцеві ЗМІ Одещини демонструють загальну тенденцію до превалювання власного контенту, що не може на радувати – 44% (83 матеріали). При цьому запозичених матеріалів із посиланням на автора/джерело 41% (77 матеріалів), а не ідентифікованих за авторством матеріалів – 15% (28 публікацій). Найбільше власних матеріалів друкує «Одесская жизнь» (30 публікацій), але вона ж публікує і найбільше неідентифікованих матеріалів за рахунок прогнозів, рецептів, цитат для розваги читачів (17 публікацій). 

ОНЛАЙНОВІ ВИДАННЯ

Онлайн видання Одещини працюють надзвичайно активно та тематично різноманітно. Проте, найцікавішими темами для них за звітній період стали: подолання погодних аномалій місцевими органами влади та комунальними службами; реагування правоохоронних органів на псевдомінування закладів освіти; статистика щодо перебігу захворюваності на коронавірусну інфекцію в регіоні та країні загалом. Одне з помітних онлайн видань Одещини, «Таймер», дозволяє собі демонструвати негативну антиукраїнську позицію, що проявлена значною кількістю провокативних, політично ангажованих та негативно емоційно забарвлених публікацій. 

Моніторинг стандартів журналістики

Загальний бал регіону щодо дотримання стандартів журналістики в онлайн-виданнях – 8,53 балів з 12 можливих. Абсолютним лідером у цьому є сайт 048.ua (10,44), а аутсайдером – «Думская» (7,19). 

Найслабшим місцем електронних місцевих ЗМІ Одеського регіону є баланс думок – 0,47 з максимально можливих 2. Вміння  місцевих одеських  журналістів надавати інформацію, розмежовуючи факти і думки, коментарі знаходиться на рівні 1,31. Показник посилання на джерела інформації знаходиться на рівні 1,50 бали, повнота на рівні 1,36 бали, а доступність – 2, а  відсутність мови ворожнечі – 1,89. Мова ворожнечі присутня у матеріалах лише одного одеського онлайн видання, – «Таймер» та втілює проросійську позицію цього ресурсу.  

Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами 

Щодо наявності матеріалів з ознаками замовності в одеських онлайн виданнях у січні 2021 року, її частка складає 8% (32 матеріали). Як і в друкованих ЗМІ, тут перевага на боці політичної ангажованості. Джинса повністю відсутня на ресурсі «УСИ online», а на сайті «048.ua» загальну тенденцію порушено, – тут комерційна джинса випереджає політичну: 7 проти 1. Лідером політичної замовності є сайт «Таймер», де представлено за звітній період 16 політично ангажованих публікацій. Помітно цю ангажованість вже на рівні заголовків: «Мовний» омбудсмен ополчился на русскоязычную школу в Херсоне и прислал ей безграмотный приказ» («Таймер», 27 січня 2021 р.), «Украина получит свободный доступ к вакцине не раньше 2023 года» («Таймер», 27 січня 2021 р.), «Супруга скандального одесского таможенника купила квартиру возле кладбища» («Таймер», 25 січня 2021 р.), «Никаких «етеров» и «авдиторій»: суд отменил новое украинское правописание» («Таймер», 28 січня 2021 р.). Політична ангажованість на «Таймері» стосується як місцевого контексту, так і загальноукраїнського та міжнародного. 

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій

На «Таймері» зустрічаємо 1 пропагандистський та маніпулятивний матеріал, що присвячено новині про міжнародні військові навчання у Чорному морі, в яких взяли участь українські та американські війсковики. Маніпулятивність матеріалу полягає у тому, що акцентується увага на дозволі українського парламенту, зокрема «Слуг народа» та депутата від Одещини Антона Кіссе, введення іноземних військових на територію суверенної України: «Одесские «слуги народа» и Киссе разрешили доступ иностранным военным в Украину» («Таймер», 26 січня 2021 р.). 

На «Таймері» також зустрічаємо провокаційні матеріали (12 публікацій), які мають викликати у аудиторії песимістичні настрої щодо майбутнього України, несприйняття нової української влади та реформ: «Возле Одесской облгосадминистрации молодчики требуют снизить тарифы» («Таймер», 25 січня 2021 р.), «Коммунист Гриневецкий поздравил всех с годовщиной боя с коммунистами под Крутами» («Таймер», 29 січня 2021 р.). 

Теми

Тематичне наповнення місцевих онлайн видань засвідчує увагу  редакцій перш за все до життя власного регіону. Загалом тематична група «життя місцевої громади» має показник  – 33%. Менш популярною, але також досить помітною виявилася тема «надзвичайні ситуації, рятівні операції» – 20%, що виправдано через складні погодні умови, в яких опинився регіон у звітній період. Також високий відсоток цієї тематики пов‘язаний з тим, що на Одещині у цей період відбувалися численні «мінування» закладів освіти, на які оперативно реагували рятівники, а також онлайн видання розповідали про традиційні для зими побутові пожежі. 

15% публікацій присвячено кримінальній та правоохоронній тематиці, яка викликає інтерес інтернет-аудиторії. 

10% публікацій містять актуальну інформацію щодо подолання пандемії коронавірусу. Переважно це статистика щодо протікання хвороби, як місцева, так і загальноукраїнська. Інтерес до міжнародної тематики виявили ресурси «Думская» та «Таймер», і він стосувався взаємодії українських та американських військових, хоч акценти у висвітленні цієї тематики на ресурсах прямо протилежні: проукраїнські – на «Думской» та антиукраїнські – на «Таймері».  

Тональність 

Тональність інформації в онлайн виданнях Одещини переважно нейтральна (95%). Позитивна складає – 2%, негативна – 4%. На негативі спеціалізується «Таймер» (10 публікацій), який дозволяє собі саркастичні, образливі та песимістичні вислови, коментарі та оцінки. 

Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту

Власного контенту онлайн видання публікують на рівні 69%, запозичених матеріалів із посиланням на джерело – 27%, неідентифікованих – 4%. Більшість видань виробляють власний контент: «Думская» (87%), «048.ua» (88%), «УСИ online» (98%), натомість «Таймер» почасти ігнорує необхідність ідентифікувати походження контенту.   

Висновок за результатами моніторингу

Загалом онлайн ЗМІ Одещини демонструють в цілому ті ж тенденції, що й друковані видання. Зокрема це стосується рівня дотримання стандартів, переважання політичної замовності над комерційною, а от тематика в онлайн виданнях має ухил в бік оперативних новин щодо криміналу, надзвичайних ситуацій та статистики щодо COVID-19, на відміну від друкованих ЗМІ. Також звертає на себе увагу висока активність наповнення онлайн видань за звітній період. 

Загалом у експертної групи склалося стійке враження, що редакції взимку 2021 року працюють в екстремальному режимі та намагаються оперативно інформувати свою аудиторію про життєво важливі та соціально значущі теми. 

Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії імені Пилипа Орлика, здійснювала одеська група ІДПО у складі: Олени Іванової, доктора наук із соціальних комунікацій, професора, декана факультету журналістики, реклами та видавничої справи Одеського національного університету імені І. І. Мечникова та Ольги Мойсеєвої, кандидата філологічних наук, медіаексперта. 

Контакти: 

координатор проекту
Олена Іванова
телефон: 067 776 1 776,  пошта: іvanova77aa@gmail.com, ivanova_aa@ukr.net

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *