Моніторинг житомирських медіа у вересні показав, що друковані ЗМІ та інтернет-видання зберігають тенденцію до скорочення кількості матеріалів на теми війни. Вона намітилась ще в два попередні моніторинги у червні та у серпні. На шпальти обласних газет повернулася реклама, однак вона неналежним чином відділена від новинного контенту. Журналісти як газет, так і сайтів частіше послуговуються прес-релізами установ та організацій, навіть не намагаючись опрацювати їх до повноцінного матеріалу. Тому в період моніторингу спостерігається засилля різноманітного офіціозу, як на сторінках газет, так і на сайтах. Не дивлячись на те, що в країні йде війна, деякі політичні сили та окремі депутати, починають рекламувати свою діяльність, використовуючи для цього обрані ними місцеві медіа. Ці матеріали жодним чином не марковані.
У вересні житомирська група досліджувала контент чотирьох обласних газет – тижневиків «Житомирщина», «Ехо», «Субота» та «20 хвилин». У них досліджено 179 матеріалів та новинних інтернет-видань – Житомир.інфо, РіоБердичів, Перший житомирський, Новоград.city. Проаналізовано 260 новин.
Основними темами житомирських медіа в період моніторингу була тема підготовки до опалювального сезону та пов’язані з цим проблеми, потроху повернулась на шпальти газет і в новинні стрічки інтернет видань тимчасово забута тема COVID-19, а також усі видання не оминули інформації про виїзд за кордон юнаків – студентів призовного віку. В газетах різко підвищився відсоток розважального контенту та переважають короткі інформаційні жанри. Це здебільшого замітки, запозичені з місцевих та столичних новинних сайтів.
Друковані видання
Дотримання стандартів
Загальний показник дотримання стандартів у друкованих виданнях протягом кількох моніторингів поспіль є майже незмінним. У вересні він становить 9,58 при макс. кількості балів 12.
При тому, що в матеріалах газет майже не зустрінеш мови ворожнечі, вони написані доступною мовою і здебільшого містять посилання на джерела інформації, деякі матеріали є неповними саме через відсутність балансу, представлення різних думок. Наприклад, багато таких в тижневику «Субота», який має найнижчий загальний бал – 8,75. В номері за 21 вересня газета розмістила матеріал «Укрпошта боїться оприлюднювати графік роботи мобільних відділень, бо злякалася бердичівських бандитів?», в якому невідомий автор (бо матеріал підписаний лише назвами бердичівського сайту «Ріо-Бердичів» і власне тижневика) обурюється тим, що пересувні поштові відділення не оприлюднили графіка своєї роботи, бо «мовляв, якщо буде відкритий графік та маршрути, то хтось може цим скористатись і пограбувати поштовий автомобіль» (с.4, №35,21. 09. 2022). Це замість того, щоб взяти коментар у відповідних посадовців, хоча б через інформаційний запит, бо судячи з тексту, автор шукав пояснень і на сайті Укрпошти, і чомусь в Гуглі. Врешті газета «Субота» додає коментар від дотичного до неї сайту «Житомир онлайн» – «Наші журналісти не можуть пригадати жодного факту пограбунку поштового автомобіля в нашій області за останні 30 років». Як бачимо, замість фактів – здогадки, замість коментарів – знову оціночні судження того ж «колективного автора».
Здебільшого матеріали у житомирських газетах виглядають незбалансованими. Який баланс думок може бути в інтерв’ю? Дуже відносний, бо цей жанр іншого й не передбачає. А він доволі розповсюджений у місцевих медіа, бо для журналіста легше написати інтерв’ю, ніж аналітичну статтю чи огляд. Новини, запозичені з сайтів, до яких можна було б взяти коментар і зробити розширену кореспонденцію, в житомирських тижневиках чомусь так і залишаються інформацією, але вже застарілою. Бо на сайтах вона вже була кілька днів тому. Тож такий підхід не додає ані збалансованості матеріалам, ані унікальності контенту самого ЗМІ.
Підняття актуальних проблем в матеріалах вимагає збалансованості та неупередженості, достовірності джерела і компетентних коментарів, тоді написаному можна довіряти. Це ніби відомо всім, однак, пишучи на такі теми, журналісти іноді нехтують якимось із стандартів. Наприклад, в тижневику «Ехо» опубліковано матеріал «Йод панацея від усіх бід?» (№38,22-28.09.22,с.9). Авторка піднімає важливу тему, яка у всіх на слуху. І ніби про правильні речі йдеться у кореспонденції – не треба самостійно займатися профілактикою калієм йодиду, є пояснення наскільки це шкідливо і чому. І є кілька посилань на джерела. От тільки вони досить неконкретні – «в Міністерстві охорони здоров’я в черговий раз нагадали…, лікарі не поділяють такої ініціативи» і т.д. І лише раз авторка називає прізвище «як розповідає лікар Нестеренко». При цьому, що це за лікар та де він працює, в публікації нема й згадки. Повноцінний дотичний до теми коментар є лише від голови житомирського відділення спілки Всеукраїнської організації «Афганці Чорнобиля», хоча тема медична і вимагала б ще й відповідних фахових коментарів. То ж баланс не повинен бути штучним, як у даному випадку, а думки повинні бути чітко відокремлені від фактів. На жаль, у тижневика «Ехо» у вересневому моніторингу найнижчий показник по балансу – 1,19 при загальному показнику 1, 28.
Порівняно з іншими газетами вищі загальні показники у газет «Житомирщина» – 10,13 та «20 хвилин» – 10,75.
Матеріали з ознаками замовності та неналежно маркованої реклами
У вересні житомирські газети загалом розмістили 4,5% матеріалів з ознаками замовності.
Найбільше таких матеріалів експерти знайшли на шпальтах тижневика «20 хвилин» – 7,0% та «Житомирщина» – 6,3%. При чому з’явилася тенденція до збільшення кількості політичної джинси, коли представники політичних партій і місцеві депутати використовують можливості «засвітитися» в медіа. Наприклад, газета «20 хвилин» публікує низку публікацій про підприємця, депутата обласної ради від партії «Наш край» Ігоря Ходака. Це кореспонденція «Поточний ремонт – це також позитив»(№22 с.1), в якому йдеться про ремонт дороги в Романові – «Роботи проводили за сприяння директора ТОВ «Вівад 09» Ігоря Ходака і безпосередньої участі техніки підприємства, яке він очолює». В цьому ж номері розміщено замітку «Робота, що заслуговує подяки та поваги», в якій йдеться про досягнення підприємства «Вівад 09», однак акценти зміщені на особу його керівника І. Ходака.
Подяку ще одному депутату обласної ради, колишньому мажоритарнику Віктору Развадовському, який на початку війни виїхав до Польщі і після нищівної критики, почав звідти надсилати гуманітарну допомогу військовим, розмістив тижневик «Субота» – «Українські захисники подякували В. Развадовському та його колегам за надану допомогу»(№35.с.3). І це не просто замітка, а скрін посту у соцмережі, який «чомусь» вирішила розмістити редакція газети.
Газета «Житомирщина» розміщувала виключно комерційну «джинсу» від підприємств, які надають послуги – «Від початку війни Київстар додатково дободував 7 базових станцій», «Укрпошта озброюється POS-терміналами», «З початку 2022 року в Житомирі зареєстрували більше електрокарів, ніж за весь минулий рік». Всі ці матеріали містять пропозиції про платні послуги населенню.
Якщо відсоток «джинси» під час двох моніторингів поспіль залишається майже на одному рівні, то відсоток офіціозу поступово зростає. Від червневого моніторингу 2,9% до 5,0% у вересні. Велика кількість неопрацьованих прес-релізів не робить місцеву пресу більш читабельною і навряд чи покращує фінансовий стан редакцій.
Кількість неналежно маркованої реклами зменшилась від 7% у серпні до 3,4% у вересні,
Прикро, що в публікаціях житомирських газет знову почали з’являтися проросійські меседжі.
Народний тижневик «Субота», який практикує передруки з російських джерел різних розважальних матеріалів про фільми та акторів, цього разу розмістив репліку від одіозного псевдополітолога і завсідника медведчуківських телеканалів Дмитра Співака – «Зеленський затикає рота українським журналістам?» (№36,с.2), в якій він в притаманній йому бездоказовій і сумбурній риториці критикує «драконівський закон про ЗМІ» та ніби-то порушення демократичних свобод в Україні. При цьому про Зеленського згадки в тексті нема.
Очевидно, щоб зняти з себе відповідальність, газета розміщує такі замітки під рубрикою «Крик душі». Однак, за розміщений контент несе відповідальність саме редакція.
Зустрічається на сторінках цієї газети і провокативна інформація, яку газета розмістила в дайджесті новин – «Навіщо нам знову брешуть?». Такі недолугі посили читачам здатні тільки сіяти розбрат та негативні реакції. Якщо порівняти сумбурний стиль обох публікацій, то схоже, що належать вони все тому ж Співаку. Залишається здогадуватися чи то «вибір редакції» чи «кандидат політичних наук» шукає собі нові медіа майданчики десь у провінції?
Таким чином, завдяки народному тижневику, друковані видання Житомирщині отримали 0,6% проросійських меседжів та 1,7% за критерієм «провокації та фейки».
Теми, жанри, тональність, походження
В житомирських газетах переважає контент, який відносимо до категорії «інше» – цілі шпальти присвячені господарським порадам – у газеті «Житомирщина» їх аж дві – «Світ жінки» і «Будьмо здорові», в тижневику «Субота» поради і рецепти друкуються на кожній сторінці поряд з новинами та журналістськими матеріалами. Лише газета «Ехо» виокремила цей контент в додаток «Господарочка», який можна купити чи передплатити окремо від видання. Також місцеві газети ніяк не можуть відмовитися від гороскопів і різних пророцтв та передбачень.
Таке «забивання» шпальт чим небудь, можна пояснити нестачею журналістів у місцевих газетах, бо навряд чи ці матеріали піднімають рейтинг місцевої газети. У період вересневого моніторингу такого контенту 45%. Тема війни займає усього 5%. Якщо порівнювати з моніторингом, який проводився наприкінці лютого, то цей відсоток знизився майже у 7 разів.
Це можна пояснити ще й тим, що в газетах зменшилась кількість новин про воєнні дії, натомість з’явилися більші за обсягом публікації про героїв війни, волонтерів, постраждалих– «Надійний тил для армії – наша солідарність і взаємодопомога» («20 хвилин», №23,1с.), «Вони загинули фізично, а я душевно. Російські бомби вбили дружину, дітей та онуків чоловіка з Малинщини», «Матір танкіста з Радомишля, який стримував наступ на Чернігів, знайшла місце його загибелі» («Субота», №36 с.1,2,5). Загалом найбільше таких матеріалів розмістив тижневик «Субота».
Про життя місцевої громади – 9% від усього надрукованого в газетах за період моніторингу, тема криміналу зменшилась до 15% в порівнянні з серпневим та червневим моніторингами (24%).
Газети писали про соціальні виплати населенню та фінансову підтримку міжнародними організаціями соціально вразливим групам і її механізми, тому відсоток матеріалів на соціальну тематику у газетах зріс з 2% до 7%. На економічні теми розміщено 8% від усіх публікацій.
Під час вересневого моніторингу газети зовсім мало уваги приділяли темам ВПО, COVID-19, освіти, усього 1% від усього обсягу надрукованого. Хоча ці теми мають великий суспільний інтерес.
В газетах переважають, як і раніше інформаційні жанри – 41%. У порівнянні з минулим моніторингом цей показник трохи зменшився.
Аналітичні жанри – статті, огляди, розширені кореспонденції складають разом лише 5%. На цьому тлі багато офіційної інформації у вигляді прес-релізів –12%, кількість яких зростає у порівнянні з минулими моніторингами. Пресслужби установ та організацій працюють і однакові релізи з’являються у місцевих медіа одночасно.
В газетах, які підлягали моніторингу, зовсім немає жанру журналістського розслідування, авторських колонок, які б могли зацікавити потенційного читача. Натомість місцеві газети намагаються компенсувати брак аналітичного контенту художніми жанрами – краєзнавчими нарисами, життєвими історіями – 6%.
У порівнянні з лютневим моніторингом відсоток власних матеріалів у житомирських газетах зменшився з 37% до 28%. Як і кількість запозиченого з інших джерел контенту – з 63% до 36%.
Натомість кількість матеріалів неідентифікованого авторства зріс за цей час на 35%. Найбільше таких матеріалів у газеті «Субота». Причина цьому збільшення кількості розважальних матеріалів, порад, рецептів, анекдотів, авторство яких невідоме. Одні видання, як «Житомирщина» та «Ехо», виокремлюють їх у сторінки і рубрики з зазначенням, хто підготував добірку, інші, як «Субота» не надають цьому значення.
У вересневому моніторингу експерти відзначили переважно нейтральну тональність публікацій житомирських друкованих видань – 94%.
Онлайн видання
Дотримання стандартів
Починаючи з лютого загальний показник рівня дотримання стандартів у онлайн медіа Житомирщини дещо знизився – з 10,55 до 10,17. Це можна пояснити великою кількістю оприлюднених в моніторинговий період пресрелізів, які розміщували новинні сайти. Зазвичай такі повідомлення не бувають збалансованими. А цей показник у досліджуваних інтернет медіа знизився до 1,16 з 1,42 у лютневому моніторингу.
Найвищий показник серед новинних сайтів має Житомир.інфо – 11,19 з 12,00 можливих балів. Видно, що журналісти опрацьовують пресрелізи, яких тут теж достатньо. Однак, вони мають бекграунди і гіперпосилання, часом і коментарі і цим відрізняються від пресрелізової інформації, яка заполонила житомирські онлайн медіа.
Як приклад, зазвичай однакові повідомлення, які надсилають пресслужби правоохоронних органів –У Житомирському районі психологиня виманила у своєї подруги майже 300 тис. грн, які витратила в online-казино – Житомир.інфо і ця ж новина на Першому житомирському-
Найнижчий загальний показник по дотриманню стандартів у сайта РіоБердичів – 9,38. Переважна більшість новин тут виглядає неповними саме через відсутність балансу, підтвердження суджень коментарями. Новини цього сайту переважно стосуються життя місцевої громади. Журналіст спробував розібратися у вирішенні проблеми бродячих собак у місті. Однак, через незбалансованість подачі матеріалів та очевидну упередженість автора Собачий ультиматум виставили міському голові Бердичева і Бердичівські захисники собак показали свої зуби матеріали вийшли неповними, бо відповіді на питання не було.
Матеріали з ознаками замовності та неналежно маркованої реклами
Експерти відзначили стрімке зростання «джинси» у житомирських сайтів. Якщо два минулі моніторинги зафіксували майже однаковий відсоток таких матеріалів 1,6 та 1,7 %, то у період вересневого дослідження онлайн контенту – 4,6%. Сталося це через активізацію деяких політичних сил. Велика кількість новин про Віталія та Володимира Кличків і близького до політичної смили Кличка Артура Палатного складає враження, що Перший житомирський став офіційним рупором партії «Удар» у Житомирській області. Оскільки 11,5% «джинси» на цьому сайті переважно стосується цих політичних діячів. При чому зміст цих повідомлень тісно пов’язаний з темою війни та допомоги військовим. Іноді коментарі виходять за межі компетенції головних героїв повідомлень. Наприклад, Шольц пообіцяв надати Україні більше зброї після того, як Володимир Кличко дорікнув німецькому уряду за зволікання
Київський міський голова Віталій Кличко дуже часто з’являється у стрічці новин житомирського сайту з коментарями далекими від місцевого самоврядування – Світ ніколи не визнає легітимності «референдумів» на окупованих територіях, – Віталій Кличко
Або ж інформація, яка аж ніяк не стосується житомирян і місцевого сайту– Понад 56% киян на найближчих виборах мера знову підтримали б Віталія Кличка
Сайт публікує і соцопитування нібито від КМІС та NDI, в яких у рейтингу симпатій попереду Кличка лише Зеленський з Притулою, а позаду Залужний з Арестовичем. Де і з якою метою це опитування проводилось – незрозуміло.
Загальний показник неналежно маркованої реклами на сайтах невеликий –0,4%. А от офіціозу – 3,5%.Це менше, ніж за попередні моніторингові періоди, однак окремі сайти місцевих громад розміщують його забагато, як Новоград.city – 8,2%.
Проросійських меседжів, матеріалів з ознаками пропаганди та фейків у цей період експерти не виявили.
Теми, тональність,походження
За період моніторингу у вересні місцеві онлайн медіа розмістили усього 20% власної інформації, 65% – запозиченої з посиланням на відповідні джерела і 15% такої, що не ідентифікуєься. На жаль, іноді в новині не знаходиш жодного посилання на її джерело, хоч очевидно, що журналіст чи редактор сайту звідкись її запозичив. Багато таких на сайті Перший житомирський. Іноді нема посилань на конкретне джерело в новинах на кримінальну тематику, замість цього пишуть: « в поліції повідомили чи поліцейські сказали», а далі автор інтерпретує події. Так у резонансній новині Були парою: затримали причетного до вбивства 18-річної дівчини, розміщеній на цьому сайті, нема посилання на достовірне джерело, яке володіє цією інформацією. В результаті читачів ще й ввели в оману, бо насправді вбивця та жертва парою не були, а просто знайомими. Крім того нема посилань на авторство фото, використаного сайтом.
Тема безпосередньо війни в стрічках новин житомирських сайтів у вересні склала 14% від усього контенту. Це не набагато менше ніж за серпневий і червневий моніторинги, але більш як удвічі менше, ніж у лютому (36%). Однак, це в основному більші за обсягом інтерв’ю з військовими, звільненими з полону, волонтерами, а не тільки новини. Як це було під час моніторингу в кінці лютого. Інтернет видання Житомир.інфо започаткувало проект «Діалоги про перемогу» на Житомир.info. Місцеве інтернет видання Новоград.city розміщує запозичені з інших ресурсів розповіді про військових та інтерв’ю з ними. Загалом на сайті за період моніторингу вийшло 12 матеріалів на тему війни.
Знову на перші позиції в новинах виходить кримінальна тематика – 6%. Життя місцевої громади –17% та економіка і тарифи – 9%. Темі внутрішньо переміщених осіб онлайн видання майже не приділяють уваги – 1% від усього оприлюдненого, хоча кількість їх в області зростає. Два повідомлення знаходимо лише на Житомир.інфо –
У Житомирській громаді за 900 тисяч розроблять проєктну документацію з будівництва модульного містечка для переселенців та В Житомирській області перебуває 73,8 тисяч біженців, найбільше – з Донецької області
Новини житомирських сайтів здебільшого зберегли нейтральну тональність повідомлень–96%.
Висновки
Моніторинг житомирських медіа у вересні характеризується зміщенням уваги як газет, так і сайтів до тем, пов’язаних з місцевою інфраструктурою та пов’язаних економічних тем-підготовки до опалювального сезону. Однак, попри зменшення кількості новин про війну, з’явились більші за обсягом матеріали, особливо в онлайн медіа, про героїв війни, визволених з полону, волонтерів. Якщо в попередніх моніторингах матеріали з ознаками замовності були комерційного спрямування, то у вересні збільшилась кількість політичної «джинси» з елементами спекуляцій на темі війни та волонтерства. Також виявлено незначний відсоток провокаційної інформації та прихованих проросійських меседжів у одній з газет.
Ірина Новожилова,
координаторка експертної групи ІДПО
Андрій Сочинський,
експерт.