Попри відсутність фінансування аналітична, комунікаційна та організаційна діяльність ІДПО триває

О цій порі Інститут демократії імені Пилипа Орлика зазвичай готував звіт для донорів, аналізуючи усі напрямки своєї діяльності. На цей момент наші експертні групи провели б три «хвилі» моніторингів регіональних медіа та популярних телеграм-каналів і мали б вже вагомі підстави говорити про покращення або погіршення якості контенту в локальних медіа восьми регіонів України.
Двадцять два журналісти з десяти локальних редакцій, які восени 2024 року пройшли конкурсний відбір та розпочали шестимісячний навчальний курс в «Екстернаті ІДПО», вже мали б відповідні сертифікати та втілювали б у життя отримані знання та навички. Кількість тих, хто зміцнив свою інформаційну стійкість завдяки тренінгам з медіаграмотності ІДПО, була б до цього часу орієнтовно на 200 людей більша…

На жаль, ті види діяльності, що великою мірою залежать від наявності фінансування, довелося призупинити у зв’язку із тим, що з українського недержавного сектору пішов основний донор – USAID (United States Agency for International Development, Агентство США з міжнародного розвитку).

Проте ані аналітична, ані комунікаційна чи організаційна діяльність ІДПО не зійшли нанівець. «Зупинка співпраці з американськими донорами, безумовно, нас шокувала і на певний час вибила з колії, – каже очільниця Інституту демократії імені Пилипа Орлика Світлана Єременко. – Однак, як і все українське суспільство, наші експертки та експерти продемонстрували не тільки високу стресостійкість, а й готовність продовжувати діяльність. Так, аналітикині ІДПО Наталія Стеблина і Ірина Авраменко на волонтерських засадах продовжують досліджувати, як висвітлюють війну та події в Україні, російські ліберальні медіа, які декларують себе незалежними. Тренерки Тетяна Строй, Олена Самойленко, Алла Федорина продовжують оновлювати програми та проводити тренінги з медіаграмотності, сприяючи інформаційній стійкості у час війни».

Певним чином вдалося продовжити й Екстернат. «Не маючи змоги провести заплановані тематичні модулі навчання, ми вирішили надати учасникам доступ до матеріалів попереднього курсу Екстернату. Зокрема, ми поділилися записами відео та презентаціями тренерок з редакційного менеджменту, грантрайтингу і монетизації діяльності редакцій, – каже менеджерка цього напрямку Олена Самойленко. – Зрозуміло, що це не замінить живого спілкування з менторами, однак, можливо, надихне редакції на власний поглиблений пошук інформації та експертів. А як показує досвід, хто шукає і прагне – той зазвичай здобуває».

Особливо важливим для ІДПО є те, що вдалося зберегти і продовжити співпрацю з Національною радою з питань телебачення та радіомовлення України в межах загальнонаціональної програми підвищення стійкості до дезінформації та інформаційних маніпуляцій, розпочате у вересні 2024 року. Такі тренінги – частина широкої кампанії Національної ради у різних регіонах для формування свідомої медіакультури.

Перші чотири із запланованих заходів відбулися минулого року у Львові, Вінниці, Рівному та Києві. А на початку червня 2025 року тренінг «Якісне інформування аудиторії: як уникнути помилок при підготовці контенту?» провели в Івано-Франківську.

Медіатренерки ІДПО традиційно оновлюють зміст навчання з урахуванням медійної ситуації в тому регіоні, де відбувається подія. «Напередодні тренінгу ми досліджуємо сайти редакцій, представники яких беруть участь у тренінгу, щоб зрозуміти, про що та як вони інформують свою аудиторію, виокремити типові порушення чи знайти яскраві приклади (як позитивні, так і негативні), – каже медіатренерка Олена Самойленко. – І хоча загальне враження від регіональних медіа останнім часом дуже позитивне, все одно на очі зазвичай потрапляють певні приклади, якими ми ілюструємо теоретичну частину – порушення стандартів, етики, маніпулювання суспільною думкою… Але не цього разу. За тиждень моніторингу онлайн-ресурсів 20 медіа Франківщини ми не зустріли, наприклад, жодного випадку «джинси» або клікбейтного заголовку. Єдине, чого варто прагнути медіа цього регіону – зменшення «офіціозу», ознакою якого є не тільки відповідна тематика, а і канцелярський стиль текстів».

Отже, медіа Франківщини виявилися якісними і законослухняними. А ще – небайдужими і активними, відвертими в розмовах і критично налаштованими, зокрема, до джерел інформації. «Деякі дискусії під час тренінгу були дуже гарячими, – каже медіатренерка Тетяна Строй. – Викликів у роботі регіональних журналістів стає все більше. І все більший мій захват від того, як наші колеги та колежанки тримають удар! Щиро вдячна їм за неймовірну роботу і прагнення покращуватися!».

Після проведених тренінгів експертки ІДПО Олена Самойленко і Тетяна Строй отримали вдячні відгуки.
«Попри значний досвід у журналістиці, я вважаю: хороший тренінг — як добре налаштований тюнер, що повертає чутливість до нюансів. І саме таким став цей захід від Інституту демократії імені Пилипа Орлика, – вважає головна редакторка ТРК «НТК» Тамара Приходько. – Він систематизував важливе: роботу з джерелами, перевірку фактів, розпізнавання маніпуляцій, зокрема нових — через фото, відео та штучний інтелект. Найціннішим для мене були практичні кейси: без зайвого теоретизування, натомість — розбір реальних ситуацій, матеріалів, повідомлень у мережах. Приємно було говорити з тренерками однією професійною мовою — без спрощень, зате з повагою до досвіду. Обговорення з колегами та представниками Нацради викликів, які стоять перед медіа в умовах війни, актуалізувало відчуття професійної спільноти, яка тримає інформаційний фронт».

Незважаючи на те, що тренінг для регіональних медійників був розроблений менше року тому, його зміст постійно оновлюється, бо ситуація в галузі швидко змінюється, зокрема, у зв’язку із поширеним застосуванням штучного інтелекту. Учасники в Івано-Франківську одностайно погодилися, що особливо цікавим блоком навчання була розмова про штучний інтелект: виклики, користь та загрози.
«Я вважаю, що такі тренінги є необхідними для медійників, адже журналістська діяльність – це постійний розвиток та жага до нових знань. Як для телевізійників, так і для працівників радіо чи онлайн видання, варто розширювати горизонти своїх навичок, йти в ногу з часом та ділитися досвідом між колегами, адже всі учасники були дуже активними та зацікавленими, – каже генеральний директор ТОВ «Телерадіокомпанія РАІ» (м. Бурштин) Андрій Русиняк. – Досвідченість експерток, цікаві теми та інтерактивні завдання – все це свідчить про високий рівень організації тренінгу, що дає можливість журналістам якісніше доносити до суспільства необхідну інформацію».

У співпраці з Нацрадою цього літа заплановані навчальні зустрічі з медійниками Дніпропетровської та Волинської областей.

Тим часом, експерти Інституту демократії імені Пилипа Орлика працюють над новими проєктами та шукають фінансування для нових корисних справ.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *