Звіт з моніторингу телеграм-каналів Заходу України (квітень 2024 року)

Предметом моніторингу стали ТК Заходу України: «Запальничка. Новини Заходу України», «Захід Головне», «Івано-Франківськ 24/7», «Львівич», «Рівне Головне», «Типовий Львів», «Труха Львів», «Хмельницький LIVE». Проаналізовано 662 дописи. У контенті західноукраїнських ТК домінує тема війни, однак деякі («Труха Львів») переважно зосереджені на локальній тематиці. До окремих тем (ВПО, релокований бізнес) увага зменшилася. Неінституціалізовані медіа, якими є ТК, стандартів якісної журналістики не дуже дотримуються, особливо балансу та повноти інформації, достовірності (посилань на джерела). Чимало немарковано реклами. Деякі ТК вже не наповнюються так активно, як у перші місяці війни. Так, «Запальничка» подає 3-4 повідомлення на день. Втім аудиторія ТК залишається значною, перевищує кількість споживачів мейнстримних медіа.  На нашу думку, ТК втримують свого читача оперативністю та лаконічністю повідомлень, а також емоціями, мемами, опитуваннями, спілкуванням з читачами, що створює враження живого комунікаційного потоку в реальному режимі. 

Дотримання професійних стандартів 

На стандарти оцінено 128 публікацій (вибірка генератором випадкових чисел). Середня оцінка — 7,2 бали (з 12 можливих). Найгірше з балансом інформації — 0,13 балів з 2 можливих: видається, що ТК  про нього не знають або ігнорують. Часто-густо немає посилань на джерела або вони неточні, загальні, відтак достовірність — 1,26 бали. Схожа ситуація і з повнотою інформації — 1,13%. Відсутній контекст, тож складно зрозуміти сутність подій. Водночас буває, що новина згодом доповнюється в наступних повідомленнях чи й навіть спростовується, що додає повноти, є можливість перейти за посиланням. 

Найповнішою виглядає інформація від правоохоронних органів, де зрозуміле джерело, є фотопідтвердження, деталі. Відокремлення фактів і коментарів на рівні 1,53, що означає, що ТК не часто «коментують» новини чи «підказують» аудиторії, як їх сприймати та оцінювати. Загалом тексти подано доступною мовою — 1,84. Хотілося б побажати кращої культури мовлення (подекуди трапляються такі слова, як прикарманив, мужик, жесть, аватар, підгорає…). 

Мову ворожнечі спостерігаємо в поодиноких публікаціях (1,86 з 2). Так, до рішення суду вбивцями названо фігурантів нападу на поліцейських (Затримали вбивць 20-річного поліцейського у Гайсинському районі — «Івано-Франківськ 24/7»),  або чи важливо, що фігурантці справи 57 років (На Хмельниччині викрили на хабарництві голову військово-лікарської комісії).

Західноукраїнські ТК загалом потребують кращого дотримання стандартів якості інформації, унормування мови публікацій, маркування реклами. 

Матеріали з ознаками замовності

На ознаки замовності проаналізовано 640 повідомлень. Зауважено 1,25% дописів з ознаками політичної та комерційної замовності. Найбільше на ТК «Труха Львів» (3,95%) та «Запальничка» (3,57%). Просувають переважно комерційні послуги: заклади харчування, АЗС, заробітки на криптовалюті. У негативному світлі подають окремих політиків. Наприклад: Порошенко за 2 роки війни збагатів майже у 20 разів більше, «Я — ваш вирок!» (не вперше це робить ТК «Запальничка»). 


У 6,87% випадків констатуємо наявність неналежно маркованої реклами. Найбільше на ТК «Типовий Львів» — 15,63% та «Львівич» (15%). 1,72% повідомлень мають ознаки офіціозу. Вирізняється  ТК «Хмельницький LIVE» — послідовним маркуванням/ означенням реклами як такої відповідно до вимог законодавства. 

Відвертих проросійських меседжів, пропаганди у ТК Західного регіону України не зафіксовано. 

 

Не можна обійти увагою маніпулятивні заголовки-наживки, так званий клікбейт: Причину конфлікту я не знаю, але видовище для людей добре зробили, Ваау! Про львівʼян подбали: в душ після роботи йти не треба, Пʼяна бійка біля «Пʼяної Вишні» («Труха Львів»). Досить конфліктні емоції в коментарях викликав пост Фаріон відзначили найвищою нагородою Політехніки на «Труха Львів»: За рік до звільнення мовознавицю Ірину Фаріон нагородили… Почесною грамотою за особливі заслуги. Власне, інфопривід застарілий і вжитий ТК в сучасному інформаційному контексті, що є пересмикуванням фактів.

Щодо фейків, то їх дещиця. Йшлося про хабар (не доведений!) Порошенка, який він нібито отримав від Орбана («Запальничка»). «Захід.Головне» та «Рівне.Головне» «розводили» аудиторію на неіснуючі виплати: «Терміново до уваги всім пенсіонерам», «Благодійна організація Unicef сьогодні заявила про нову хвилю допомогу українцям в Європі та Америці». Такі повідомлення небепечні тим, що зловживають довірою читачів, особливо людей старшого віку та тих, кому живеться скрутно матеріально.

Теми

Як і в попередньому моніторинговому періоді (січень 2024 року), переважає тема війни росії проти України — 29,45 %. Найбільше їй присвячує уваги ТК «Запальничка» – 50% контенту. На інших ТК ця тема теж домінує, окрім ТК «Типовий Львів» (3%), який зосереджується в основному на локальному контенті, житті громади. 

Дописи про війну мають різні ракурси: насамперед йдеться про події на передовій та щоденні зведення міноборони про втрати противника, попередження про виліт російських літаків та можливі ракетні атаки, роботу ППО (кількість збитих за добу ракет та дронів), обстріли українських міст (загиблі й поранені), руйнування енергетичної інфраструктури, повернення «на щиті» загиблих героїв, спецоперації ГУР в тилу ворога. Чимало публікацій стосувалися мобілізації (саме на моніторинговому тижні Президент підписав ЗУ «Про мобілізацію»): роз’яснення його норм, тематична інфографіка, дискусії щодо законопроєкту про демобілізацію. Також ТК активно відстежували, як в умовах нестачі боєприпасів ЗСУ героїчними зусиллями утримують лінію фронту. Жили очікуваннями, чи проголосують у Конгресі США за допомогу Україні. Реагували на те, як різні країни надавали нам військову допомогу, інформували про розробку власного новітнього озброєння (Україна навчилася збивати крилаті ракети Х-22 — «Захід.Головне», Україна створила «Шмавік», Українські інженери розробляють новий підводний човен – «Запальничка»). Оперативно повідомляли про повітряні тривоги. 

Позитивні новини з війни — не рідкість: збиття російських літаків, враження кораблів, НПЗ та інших енергетичних об’єктів ворога. Майже всі ТК закликали донатити на ЗСУ: дрони, рації, автівки… Про військовополонених згадували в контексті акцій на їхню підтримку.

Кримінал — другий за обсягом контент ТК (15,7%). Окрім опису побутових правопорушень, присутні доволі резонансні суспільні теми: затримання корупціонерів, заходи проти ухилянтів, конфлікти з представниками ТЦК, викриття колаборантів, випадки економічних зв’язків з державою-агресором, торгівля людьми, дитячий булінг. Згладжують негатив нечисленні тексти про будні правоохоронців. 

На третьому місці (11,8%) — інформація про надзвичайні ситуації: пожежі, замінування, стихійні лиха, до яких ТК іноді додають хайпові оцінки на кшталт: «Жесть!» та ін. Найбільше такого контенту на «Труха.Львів». 

Криміналу та надзвичайних ситуацій (разом 27,5%) забагато навіть для ТК — це наче другий фронт. 

Повідомлення про напад на  поліцейських у Вінницькій області стало топ-темою дня, яку викладали «каскадом» (що не дивина для ТК): новина, деталі, уточнення, спростування, знов уточнення… Ось «Хмельницький LIVE»:  «На Вінниччині чоловіки в камуфляжі застрелили поліцейського», «Чоловіки, які напали на поліцейських, дійсно виявилися військовослужбовцями», «Керівництво 28 ОМБр спростувало інформацію щодо проходження розшукуваними служби у бригаді», «Оперативне командування «Південь» уточнює, що батько та син таки служили у 28 ОМБр, однак вже понад рік не мають відношення до бригади», «Підозрювані у вбивстві поліцейського на Вінниччині служать у одній із військових частин Сухопутних військ ЗСУ». Це, зауважте, впродовж кількох годин 20.04. Без посилань на джерела, зате оперативно.

Зросла увага до міжнародних новин (7,7%): очікування голосування в Конгресі США за допомогу Україні та прогнози з цього приводу, заяви міжнародних діячів з приводу війни в Україні, надання озброєння урядами держав-союзників (Данія, Чехія). Йшлося про арешт російських активів на Заході з наміром передати їх Україні, про арешт нерухомості українських колаборантів («Майно екс-міністра освіти та науки Табачника конфіскував ВАКС» — «Запальничка»). Є у цьому сегменті випадкові, начебто далекі від аудиторії повідомлення, подані без контексту («Потужні зливи накрили Дубай»;  «Посол Індії сьогодні приїздив в Івано-Франківськ»; «У Грузинському Тбілісі відбувається справжній Майдан» — «Івано-Франківськ 24/7»).Серед міжнародних новин були й негативні за тональністю: страйк польських фермерів та блокування кордонів, антиукраїнські заяви Трампа, російська пропаганда в ООН

ТК охоплювали й інші теми: життя місцевої громади (6,2%), бізнес та фінанси (4,53%), соціальний захист та охорону здоров’я (4,53%), політику (4,53%), корупцію (2,6%). У сегменті новин про життя місцевої громади переважають затори на дорогах, перекриття вулиць, проблеми з роботою ЛеоКарт, робота комунального транспорту, зокрема купівля нових трамваїв, місцеві ціни, стан укриттів, несподіване похолодання та град, що засипав вулиці… Кілька прикладів з ТК «Типовий Львів»:  «У Львові знову запрацювали питні фонтани», «10 нових трамваїв закупив Львів, – мер Садовий», «У Львові запустили на маршрут десятий низькопідлоговий трамвай», «Цього року у Львові планують відремонтувати 102 балкони» тощо. 

ТК публікували дані про різке падіння народжуваності в Україні на тлі війни («Так мало дітей, як зараз в Україні, не народжувалося щонайменше останні три сторіччя» — «Запальничка») та загалом про те, як війна вплинула на наше життя. Економічні новини привертали увагу такими ракурсами: руйнування ТЕЦ («Трипільську ТЕС повністю знищено нічним ударом рф», – «Запальничка»), графіки відключення світла, будівництво нових атомних енергоблоків на Хмельницькій АЕС, курс гривні,  підписання президентом рішення РНБО щодо обмеження роботи онлайн-казино.


На третьому році війни до 2% зменшилася кількість матеріалів про ВПО. Поза інтересом ТК залишаються релігія (0,15%), спорт (0,3%), освіта та наука й місцеве самоврядування (по 0,45%), культура (0,9%), історія (1,2%). Остання тема, як зазначено, нетипова для ТК. Тим не менш, «Типовий Львів» та «Хмельницький LIVE» публікують міні-історичні екскурси: «У Львові вже була колись канатна дорога», «А ви знали, що львівський пам’ятник Шевченку виготовляли в Аргентині?», «125 років тому розпочалась історія хмельницького пивзаводу» тощо. ТК «Львівич» долучився до протидії російським наративам: засудженням, що російська музика знову в топі українців,  застереженням, що TikTok почав блокувати перші акаунти тих, хто поширює російську пропаганду

Інший контент, в т.ч. немарковані реклама та оголошення склав 11,2%.

Тональність

Нейтральними можна назвати 29,6% дописів, позитивно забарвленими — 24,8%. Переважає негативна тональність — 43,8%, що пояснюється значною кількістю матеріалів на теми війни, криміналу, ДТП, надзвичайних ситуацій, корупції, ухилянтства тощо. 

____________________________________________________________________

Моніторинг здійснювали чернівецькі експертки ІДПО

Любов Василик, докторка наук із соціальних комунікацій, завідувачка кафедри журналістики Чернівецького національного університету ім. Ю.Федьковича, Тетяна Смолдирева, заслужена журналістка України, доцентка кафедри. 

Проєкт «Моніторинг публікацій у регіональних друкованих ЗМІ для оцінки дотримання стандартів журналістики» виконується Інститутом демократії імені Пилипа Орлика за підтримки програми «У-Медіа» міжнародної неурядової організації «Інтерньюз Нетворк».

Просимо взяти до уваги!

Результати моніторингу друкованих засобів масової інформації є оцінювальними судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру. Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі не може розглядатися як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за вчинення такого порушення. 

Контакти: координаторка проєкту Любов Василик
095147 32 47 vasylyk@ukr.net 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *