Харків: описовий звіт за червень 2018 року

Комунікація

З 11 по 17 червня 2018 року харківська група Інституту демократії ім. Пилипа Орлика проводила моніторинг регіональних медіа. Експерти оцінювали якість контенту у чотирьох друкованих виданнях у області: «Время», «Слобідський край», «Вечерний Харьков», «Харьковские известия» – загалом 279 публікацій та 352 матеріали онлайн ресурсів: «АТН», «Статус кво», «Об’єктив». Через брак контенту сайт «Медіа порт» аналізувався з 1 травня по 17 червня.

Друковані видання

Професійні стандарти

Професійних стандартів харківські журналісти дотримувались, як і у минулому моніторинговому періоді й отримали практично однакові оцінки. Загальний бал за стандарти у чотирьох газетах Харкова 4,06.

Це трохи нижче порівняно з лютим, коли було 4,08. Найкраще журналісти дотримуються стандартів: відсутність мови ворожнечі та доступність викладеного матеріалу – максимальний бал 1,00. Решта критеріїв: відокремлення фактів від думок 0,95 бала, достовірність/ посилання на джерела отримали 0,88 бала. Традиційно найнижча оцінка – баланс думок 0,23бала. Серед видань найвищу оцінку – 4,25 отримали газети «Слобідський край» та «Время», «Харьковские известия» 3,94, «Вечерний Харьков» 3,81.

Звіт. червень 2018

Матеріали з ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, неналежно марковані матеріали

У червні, порівняно з лютим, експертні групи Харкова та Дніпра відзначили збільшення кількості «джинси» у харківських газетах з 6% до 9,6%. Друковані ЗМІ частіше розміщують матеріли з ознаками політичної замовності. Сумна першість по «джинсі», як і раніше, належить газеті «Харьковские известия».

Виключно позитивний образ мера Геннадія Кернеса створюється навіть, як то кажуть, на рівному місці (подякував комунальників за висаджені клумби). А якщо мер провів особистий прийом, то це вже заслуговує майже цілої шпальти. Матеріали без авторства, бо, скоріш за все, текст надано прес-службою,- припускає експерт.

Кількість неналежно маркованих матеріалів у 4 газетах зменшилась до 5,6 з 7 відсотків у лютому.

Теми, жанри, тональність, походження

Харківські експерти помітили позитивну тенденцію: теми криміналу майже відсутні на шпальтах друкованої преси. Натомість збільшилась кількість аналітики. Тематичні пріоритети друкованих видань у відсотках виглядають наступним чином. Категорія «Інше» (корисні поради, рецепти, кросворди, прогнози) – 22% контенту; спорт 15%; економіка, фінанси – 14%. Далі ідуть матеріали на теми соціальні 9%, освіта та політика 7 %, Життя місцевої громади та іноземні новини займають 5% газетної площі. Найменш популярні теми: антикорупційні розслідування, історії вимушених переселенців, про бойові дії на сході та реформу місцевого самоврядування.

Щодо різноманіття жанрів, які використовують редакції. Найпопулярніші – інформаційні жанри: замітки, замітки з коментарем – 38%, прес-релізи / протокольні матеріали /офіційні звіти державних установ – 15%.

Тональність. Лише 1% матеріалів у друкованих ЗМІ мають позитивну тональність, 2% негативну, а 97% нейтральні.

Щодо походження матеріалів. 53% – запозичені з відповідним посиланням, 30% – власні, у 16% матеріалів походження встановити не вдалося.

Щодо проросійських меседжів, варто звернути увагу на матеріал «Телеканалы «Интер» и «НТН» будут транслировать ЧМ-2018» у газеті «Вечерний Харьков» (№62 від 12 червня). Він сприймається не тільки як іміджева реклама «Інтеру», але й містить приховані проросійські меседжі. Так спортивний коментатор каналу Роман Кадемін заявляє: «Для меня огромная честь быть причастным к такому грандиозному событию». А прес-служба “Інтера”додає: «Благодаря Inter Media Group миллионы украинских болельщиков будут сопричастны к главному спортивному событию года». І це у той час, коли мільйони українських уболівальників ігнорували цей футбольний чемпіонат, який агресивна Росія намагається використати для створення свого позитивного іміджу у світі. На щастя, це поодинокий випадок, зафіксований у харківських ЗМІ за тиждень моніторингу.

Інтернет-видання

Професійні стандарти

Онлайн медіа використовують, як правило, одне джерело інформації. Матеріали пишуться з брифінгів, прес-конференцій, офіційних заходів.

В центре Харькова откроют скульптурную композицию (SQ)
В Харьковском аэропорту у иностранца нашли наркотики (АТН)
Сообщения о минировании харьковских бизнес-центров поступают из России — Князев (Медиа Порт)
Для харьковчан изменят правила уплаты налогов (Объектив)

Тому нема нічого дивного, що в них практично відсутній баланс думок – 0,14 бала. З рештою критеріїв ситуація відносно благополучна. 0,92 – достовірність (посилання на джерела) 0,97 –відокремлення фактів від коментарів. Найкраще журналісти дотримуються стандартів: відсутність мови ворожнечі та доступність викладеного матеріалу – максимальний бал 1,00. Середня оцінка інтернет-видань Харкова 4,03 за дотримання журналістських стандартів – це дещо гірше ніж у лютому, коли було 4,13 бала.

Найкраще професійних стандартів дотримуються журналісти сайтів: «Медіа порт» – 4,25, «Об’єктив» -4,06, «АТН» -3,94; «Статус кво»3,88 з 5 максимальних.

Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, неналежно марковані матеріали

Матеріалів з ознаками як комерційної та і політичної замовленості в он-лайн виданнях зафіксовано небагато ( на сайті «Медиа Порт» їх нема зовсім). Проте інформація про заходи міста та області за участю перших осіб подаються так, немов саме присутність і виступ очільників є головною подією. Светличная наградила Гвоздика за спортивные достижения (Статус кво) Дергачевская ЦРБ восстановлена от крыши до коммуникаций (Объектив). На думку експертів, це не можна вважати професійним.

Матеріалів з ознаками замовності у тиждень моніторингу на сайтах було 2,6%.

Серед проаналізованого контенту публікацій, що мають неналежне маркування експертами не виявлено.

Теми, тональність, походження

Контент харківських сайтів складається переважно з повідомлень про кримінал, ДТП та пожежі. Така тенденція намітилася вже давно. Але з часом вона набирає обертів, стає домінуючою. Втім, сьогодні це притаманне майже усім українським онлайн ЗМІ. 33% контенту на сайтах присвячено темам криміналу та діяльності правоохоронних органів, ще 8% надзвичайним подіям. Інші теми харківських Інтернет-видань представлені так: 12%, – життя місцевої громади, економіка та фінанси – 6% спорт – 5%, як і ситуація у зоні АТО, освіта, наука та зовнішня політика держави – по 4%, реформа місцевого самоврядування лише 2%.

На думку медіа експертів, усім без винятку сайтам бракує ексклюзивної інформації про життя Харкова та області. Про те, що в країні продовжується війна, зрідка нагадують інформації зі штабу Операції об’єднаних сил та навчання молодих офіцерів тактичній медицині, зустріч у Харкові військових, що повернулася з Донбасу. Короткі повідомлення про акції «Ігри героїв» (ветеранів АТО) та на визволення бранців Кремля.

Тональність. Відсоток позитивних та негативних новин на сайтах в червні був однаковим – 2%. Загалом тональність оприлюдненої сайтами інформації переважно нейтрального характеру – 96% оціненого контенту. Навіть якщо повідомляється про тяжкі злочини. Втім, зазначає експерт Юрій Хомайко, коли вони йдуть у інформаційній стрічці одна за одною В Харьковском районе мужчина забил до смерти свою мать, В Харьковской области мужчина убил свою подругу, В Харькове мужчина ограбил на улице свою знакомую. (АТН) створюється явно негативне враження щодо кримінальної ситуації у регіоні.

Щодо походження матеріалів. Не завжди вдається точно визначити чи є повідомлення на сайтах власними або запозиченими. Наприклад, на сайті «SQ» взагалі не заведено вказувати авторство, у той час як на сайті «Объектив» кожна інформація підписана журналістом, навіть якщо зрозуміло, що вона запозичена з іншого сайту. На сайтах 68% публікацій запозичені із відповідним посиланням на автора чи джерело, 29% власна інформація, 3% не ідентифіковано.
Фейків, пропаганди, проросійських меседжів в он лайн ЗМІ Харківщини експертами не виявлено.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *