В умовах війни та нестачі ресурсів одеські регіональні медіа сьогодні намагаються долати кризу, використовуючи різні методи і підходи до професійної діяльності. Друковані ЗМІ фокусуються на позитивних моментах сучасної воєнної повсякденності: рецензують театральні прем‘єри, презентують поетичні збірки, згадують видатних земляків тощо. Онлайн медіа зосереджуються на переможних фактах військової повсякденності: фіксують кількість знешкоджених ворогів, вказують кількість знищеної та захопленої техніки, повідомляють про звільнені населені пункти, врятованих українців тощо.
Проте цієї хвилі моніторингу одеській експертній групі кинулася в очі ще одна цікава особливість. Не те щоб вона була масштабною чи новітньою, але в умовах підвищеної турбулентності та ресурсної кризи ця прикмета виглядає дуже симпатично.
Йдеться про роботу онлайн видання «УСІ online». Поряд із публікаціями про життя в умовах війни, кримінал, культуру, економіку та події з життя місцевої громади це ЗМІ створює якісний журналістський продукт, покликаний не лише задовольняти інформаційні чи розважальні потреби аудиторії, а й демонструвати дієві алгоритми, показувати оптимальні способи та конкретні шляхи вирішення поточних проблем, задач, криз, з якими стикаються громадяни. Звісно, підготовка таких матеріалів вимагає від журналіста ретельної роботи, тривалого часу, відповідального ставлення, чим і пояснюється невелика кількість подібних публікацій. Однак кожна з таких статей є очевидно помітною в загальному інформаційному потоці.
За поточний моніторинговий період з-поміж 100 проаналізованих публікацій онлайн видання «УСІ online» 6 матеріалів унаочнюють вказану тенденцію. При цьому дві публікації демонструють конкретні кроки, які ведуть до успішного оформлення пакету документів («Довідка про поранення – як не потрапити у «паперовий» полон», «Моряки отримують документи для виїзду на роботу: як їх оформити»).
Один матеріал пояснює, які особливості та нюанси варто враховувати при прийнятті важливого рішення («Вакцинація вагітних: 11 запитань лікарю»).
Ще три публікації знайомлять читачів з «історіями успіху» («19-річний матрос ВМСУ розповів про службу і як опинився на кораблі», «Десятирічна Катя з Одещини передала більше 30-ти тисяч до фонду Притули», «86-річна одеська вчителька передала свої збереження на ліки пораненим бійцям ЗСУ», в них вміщено новітні моделі успішної і соціально відповідальної поведінки, які фактично виконують роль новітніх позитивних наративів війни.
Вказані приклади втілюють принципи такого тренду сучасної журналістики, як конструктивна журналістика або журналістика рішень.
На думку медіаекспертів, журналістика рішень сприяє відновленню соціального діалогу між інститутом медіа та громадськістю через демонстрацію вирішення проблеми, актуальної та очевидної для спільноти, адже детальний та конструктивний опис прецеденту, з опертям на усі журналістські правила та стандарти, так затребуваний сучасною аудиторією.
Для одеської регіональної журналістики конструктивна журналістика – цілком реальна та близька перспектива. Описане вище онлайн видання «УСІ online» вже йде цим шляхом, – інтуїтивно, проте успішно.
Олена Іванова, регіональна координаторка ІДПО,
Ольга Мойсеєва, медіаекспертка