Для регіональних медіа Одещини у моніторинговий період найважливішою залишається тема експорту зерна з місцевих портів, до активного висвітлення якої долучається переважна більшість медіа. Рівень дотримання стандартів – а, відповідно, якість інформаційного продукту, – надалі залишається на високих позиціях, як і в попередні 6 місяців. Також зберігається тенденція до мінімізації рівня «джинси» та неідентифікованого за джерелом контенту. Натомість тема війни поступово перетворилась на координати, в яких тепер протікає життя, хоча констатуємо, що дещо змінився ракурс подачі відповідних новин: у нинішній хвилі моніторингу помітно зросла увага до життя пересічних громадян в умовах війни та інтерес медіа до життя переміщених осіб. Загальна тональність публікацій теж дещо змінюється, зокрема маємо зростання позитиву та оптимізму.
У вересні 2022 року експертна група ІДПО з Одеси дослідила контент чотирьох провідних друкованих видань та сайтів Одеської області. Для аналізу було обрано наступні медіа: газета «Вечерняя Одесса» (суспільно-політичне регіональне видання Одеської області), газета «Чорноморські новини» (громадсько-політична газета Одещини), газета «Одесская жизнь» (щотижнева газета Одеської області), газета «Курьер недели» (регіональний інформаційно-рекламний щотижневик, що охоплює райони Одещини: Ізмаїл, Кілія, Болград, Рені); сайт «Думская.net», сайт «Odessa.online», сайт «048.ua», сайт «УСІonline».
За період з 19 вересня по 25 вересня 2022 року загалом оцінено 131 публікація у друкованих виданнях і 400 дописів на сайтах.
Друковані видання
Моніторинг стандартів журналістики
Якість місцевого медіаконтенту з огляду на дотримання базових стандартів журналістики в одеському регіоні досить висока. Середня оцінка професійності одеських місцевих видань у вересні 2022 року становить 10,80 з максимально можливих 12 балів. Серед проаналізованих видань одна газета пропонує читачам більш якісний контент: «Вечерняя Одесса» – 11,13 балів. Найнижчий показник дотримання стандартів має «Курьер недели» – 10,31 балів. Проте, слід звернути увагу, що показники дотримання стандартів не надто різняться у друкованих ЗМІ. Тенденції щодо рейтингу видань зберігаються протягом кількох хвиль моніторингу.
При цьому неупередженість у формуванні погляду на соціальну реальність, що забезпечується через демонстрацію балансу позицій, має найнижчі показники, але теж досить пристойні, – 1,20 бал. Звертаємо увагу, що найретельніше цього стандарту дотримуються «Вечерняя Одесса» та «Чорноморські новини» (1,50). Найнижчим цей показник є у «Курьера недели» – 0,81 бал. Такий стандарт якісної журналістики як відокремлення фактів від думок знаходиться на рівні 1,70 з 2 максимально можливих балів. Стандарт достовірності витримується місцевими виданнями на достатньо високому рівні – 1,97 балів. Порушується він в основному за рахунок видань «Вечерняя Одесса» та «Чорноморські новини» – 1,94 бали. Це пояснюється тим, що газети схиляються до публіцистичного стилю викладу інформації, вважаючи доречним експлікувати власну світоглядну позицію. Стандарт повноти дотримано на рівні 1,92 балів. Останнім часом експертна група констатує дещо недбале ставлення до цього показника якісної журналістики. Стандарт «відсутність мови ворожнечі», який традиційно витримується в місцевих ЗМІ, і цього разу дотримано на рівні 2 балів, як і стандарт доступності (2 бали).
Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами
Частка матеріалів з ознаками замовності у загальному потоці місцевих видань Одеської області, які досліджувались у вересні 2022 року, становить 6 матеріалів (5,3%), з них – 5 матеріалів припадає на політичну джинсу (привітання місцевої влади зі святами), а 1 – на комерційну (просування діяльності туристичної компанії). Переважна більшість таких матеріалів опублікована у виданнях «Кур’єр недели» та «Вечерняя Одесса». Натомість маємо констатувати, що кількість замовних публікацій хоч невелика, але поступово починає зростати за рахунок просування місцевої влади. Також «Курьер недели» продовжує «сумлінно» друкувати немарковану рекламу, надаючи рекламним матеріалам цілі шпальти без ідентифікації (5 матеріалів за звітній період).
Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій
Експертна група вважає, що журналісти друкованих видань одеського регіону в умовах війни не використовують методи маніпуляції у висвітленні складних і чутливих тем, залишаючись відданими інтересам держави та своєї аудиторії як громадян України.
Теми
Основною тенденцією в тематичному наповненні місцевих газет Одещини стала суцільна атмосфера війни як нових соціальних координат. При цьому тема війни набуває нових правил артикуляції: широко використовуються журналістами та дописувачами терміни «окупант», «колаборант», «ухилянт», «рашисти» тощо; розробляються нові проблемно-тематичні лінії (хроніка війни, життя на окупованих територіях, правила спілкування з біженцями, поради психологів щодо воєнних викликів життя, затримання та покарання зрадників тощо).
Продовжується тенденція щодо оприлюднення позиції редакцій друкованих ЗМІ про діяльність в умовах воєнного стану, яка чітко описує громадянську позицію медіа та висловлює побоювання редакцій щодо можливості подальшої роботи. Зокрема усі одеські друковані медіа опублікували відкритого листа до голови Одеської обласної ради Григорія Діденка та начальника Одеської обласної військової адміністрації Максима Марченка щодо закриття видавництва «Чорномор‘я» з висловлюванням категоричної незгоди з таким рішенням через його вплив на фактичне існування одеської регіональної преси:
Тема війни (бойових дій зокрема) подається друкованими ЗМІ Одещини з посиланням на офіційні зведення Генштабу ЗСУ, Головного управління розвідки Міноборони України, міністерства Внутрішніх справ України, РНБО, СБУ, Одеської військової адміністрації тощо. Важливо, що видання почали друкувати власне бачення хроніки війни у варіанті розлогих оглядів та окремих рубрик: Олег Суслов «Украина в огне (13–18 сентября 2022 года)» («Вечерняя Одесса», №74–75 від 22 вересня 2022 р.); рубрика «На захисті Вітчизни» Уляна Безпалько «Наш щит над нашим небом» («Чорноморські новини», №71–72 від 15–17 вересня 2022 р.).
Дещо змінилася картина тематичного наповнення випусків газет. Актуальні теми бойових дій (4%), життя в умовах війни (5%) залишаються у фокусі уваги одеських газет, хоч і поступаються іншій тематиці. Помітним став інтерес до культури (10%) у зв‘язку з висвітленням тематики щодо вшанування пам‘яті місцевих діячів культури та рецензування творів місцевих авторів. Життя місцевої громади продовжує цікавити місцеву пресу на рівні 27% текстів. При цьому вона тісно переплітається з тематикою бойових дій та життя в умовах війни.
Тематична група «інше» за звітний період дослідження видань Одеської області складає загалом 27% за рахунок публікації астропрогнозів, погоди, некрологів, оголошень, цитат, анекдотів тощо, особливо у газеті «Одесская жизнь» (10 публікацій). У цієї тематичної групи також помічаємо нові тенденції: повернення розважального контенту, особливо анекдотів та цитат.
Жанри матеріалів
Очевидним є переважання інформаційних жанрів над іншими групами журналістських жанрів (40%). 52 публікації – це новини, замітки, замітки з коментарем, звіти та репортажі. 13% представлено аналітичними жанрами (стаття, огляд, кореспонденція), які присутні у всіх виданнях. При цьому звертаємо окрему увагу на загальне підвищення рівня аналітичності місцевих одеських видань, де абсолютним лідером стали «Чорноморські новини» (7 матеріалів). Цю тенденцію експертна група помічає вже протягом кількох хвиль моніторингу. Так само починають з‘являтися на шпальтах одеських ЗМІ інтерв‘ю, оскільки медіа прагнуть спілкуватися з очевидцями подій та лідерами думок, що вважаємо хорошою ознакою. Поступово повертаються на шпальти місцевих ЗМІ рецензії, і це зрозуміло: пожвавлення мистецького життя викликає бажання журналістів писати рецензії на прем‘єри та новинки: Роман Кракалія «Торжество української музики» («Чорноморські новини», №73–74 від 22–24 вересня 2022 р.); Григорій Цимбалюк «Прийдімо і припадімо… (Про книжку поезій Геннадія Щипківського «Поліття)» («Чорноморські новини», №73–74 від 22–24 вересня 2022 р.); Мария Гудыма «Катерина» достойна признания» («Вечерняя Одесса», №74–75 від 22 вересня 2022 р. ).
Тональність
Очевидним показником діяльності місцевих друкованих ЗМІ Одещини періоду війни стала підвищена емоційність їхньої тональності з настановами на позитивний життєствердний тон та віру у перемогу України, зокрема це стосується газет «Курьер недели» (6 матеріалів), «Чорноморські новини» (7 матеріалів), «Вечерняя Одесса» (4 матеріали), які прагнуть до будь-якого контенту додавати мажорності, а ще знаходять місце для поетичного натхнення аудиторії. Така тенденція є сталою вже протягом кількох хвиль моніторингу.
Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту
Місцеві ЗМІ Одещини демонструють загальну тенденцію до мінімального використання неідентифікованого контенту, що надзвичайно важливо в умовах війни, майже повністю зосередившись на публікації власного контенту (71%).
Онлайнові видання
У цілому онлайн видання Одещини демонструють дещо інші тенденції у порівнянні з друкованими медіа щодо дотримання стандартів, роботи з джерелами та особливо – з тематичними наповненням.
Моніторинг стандартів журналістики
Загальний бал регіону щодо дотримання стандартів журналістики в онлайн виданнях – 11,03 балів з 12 можливих. Абсолютним лідером у цьому є сайт «Думская.net» (11,50), а аутсайдером – «Odessa.online» (8,38).
Найслабшим місцем електронних місцевих ЗМІ Одеського регіону є баланс думок, цей показник почав дещо падати у порівнянні з минулою хвилею моніторингу – до 1,19 бал з можливих 2, хоч показник є все ж досить високим.
Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами
Щодо наявності матеріалів з ознаками замовності і неналежного маркування – такі публікації в цілому не представлені в онлайн сегменті місцевих медіа. За винятком публікацій у «Думская.net» на підтримку «патронів» Олексія Гончаренка, Петра Порошенка та «Європейської Солідарності»: «Одеський Гончаренко центр передав комп‘ютери військам ППО та авіаторам»; «Знищувати русню, звільняти Південь: Порошенко передав військовим комплект безпілотників Poseidon»; «Європейська Солідарність» вимагає від Одеської міськради перенести пам‘ятник Катерині ІІ в музей».
Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій
Зовсім відсутні проросійські меседжі, маніпуляції та фейки в місцевих електронних медіа. Зникли публікації щодо розвінчування фейків, яких раніше було досить.
Теми
Онлайн видання Одещини прагнуть бути максимально оперативними у забезпеченні аудиторії актуальною та соціально вагомою інформацією: воєнні дії (38%), діяльність правоохоронних органів (22%), життя місцевої громади (13%), життя в умовах війни (10%), економіка (5%). Саме тематика різко відрізняє онлайн сегмент від друкованих ЗМІ Одещини. Онлайн видання постійно слідкують за подіями на фронті, подаючи хроніку війни, приділяють значну увагу зовнішній політиці у контексті допомоги Україні, описують життя українців, що постраждали внаслідок російської агресії. Кримінал/діяльність правоохоронних органів завжди викликала зацікавленість онлайн медіа, залишаючись серед топ-тематики і тепер, натомість наповнення цієї тематичної групи суттєво змінилося: тепер увагу журналістів привертає боротьба з колаборантами, ухилянтами, антикорупційна діяльність, побутова злочинність тощо. Експерти констатують, що ДТП та побутові злочини поступово повертаються в інформаційне поле регіональних електронних медіа.
Тональність
Тональність інформації в онлайн виданнях Одещини в цілому нейтральна, проте матеріали містять почасти емоційно забарвлену лексику.
Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту
Усі онлайн видання Одещини друкують виключно власний контент, посилаючись при цьому на іноземні ЗМІ, прес-релізи офіційних джерел в Україні, а «Думская.net» та «УСІ online» оприлюднюють власний контент, серед якого значна кількість якісних аналітичних, оглядових та репортажних матеріалів. «Думская.net»: Сергій Смолєнцев «Залізний ряд, «Привид Києва» та сім ракет: як українські льотчики небо батьківщини захищають»; Сергій Смолєнцев «Розписні казки, байкери та путін для биття: у парку Шевченка збирали гроші на пересувний стоматкабінет для фронту»; Ірен Адлер «Одеська сценаристка, яка перемогла на Нью-йоркському кінофестивалі – про труднощі з продюсерами, таємницею піаніно та майбутнє української кіноіндустрії». «УСІ online»: «Українці в Америці зобов‘язані допомогти Україні пережити важкі часи, – волонтер Олексій Прокопенко»; «В очікуванні гарних новин. Сергій Гайдай в Одесі»; фотокореспондент Наталя Довбиш «Сто років Одеському зоопарку: відкриття пам‘ятної дошки та нового вольєру».
Висновок за результатами моніторингу
Загалом друковані та онлайн ЗМІ Одещини продовжують вибудовувати нову ідентичність в умовах повномасштабної війни, демонструючи патріотизм. Натомість якщо газети більшою мірою описують життя місцевої громади в стані війни, то онлайн медіа зосереджуються на подачі детальної хроніки бойових дій. Констатуємо, що друкованим медіа стає дедалі важче витримувати зовнішні та внутрішні виклики сьогодення. Газети поки не змінюють формат та періодичність своєї діяльності, але відчутним є зниження їхнього потенціалу.
Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії імені Пилипа Орлика, здійснювала одеська група ІДПО у складі: Олени Іванової, доктора наук із соціальних комунікацій, професора, декана факультету журналістики, реклами та видавничої справи Одеського національного університету імені І. І. Мечникова та Ольги Мойсеєвої, кандидата філологічних наук, медіаексперта.