Моніторинг обласних чернігівських медіа в березні у порівнянні з січневим моніторингом відзначився збільшенням кількості матеріалів на військову тематику, як у друкованих, так і в онлайн медіа. Якщо у січні в друкованих виданнях таких матеріалів було 5 % від усього контенту, то у березні – 21%. Експерти відзначили значне зниження матеріалів з ознаками замовності в обох видах медіа та незначним збільшенням власного контенту. Також в матеріалах чернігівських медіа немає фейкових повідомлень чи прихованих проросійських меседжів. Позитивною тенденцією в друкованих медіа є ріст авторського контенту та зменшення кількості неідентифікованих матеріалів.
У березні житомирська група оцінювала друковані видання – «Сім днів», «Гарт», «Чернігівщина», «Вісник Ч». Всього оцінено 230 публікацій. Інтернет видання- Челайн, Город cn, сайт Чернігова 0462, Час чернігівський –оцінено 296 матеріалів.
ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ
Загальний бал по дотриманню стандартів у газетах за період моніторингу становив 9,18 балів згідно з результатами перехресного моніторингу двох експертних груп.
Як і в січневому моніторингу у березні у публікаціях чернігівських газет спостерігався брак збалансованості. Загальний показник по стандарту лише 0,59 балів при максимальних 2 балах. З одного боку в друкованих медіа Чернігова багато публікацій в жанрі інтерв’ю, де не передбачаються погляди кількох осіб і в такому випадку збалансованість не перевищує 1 бала, а з іншого в публікаціях взагалі відсутні експертні оцінки та погляди сторін. І таких матеріалів, на жаль, більшість. Наприклад, тижневик «ВісникЧ» отримав найнижчу кількість балів – 8, а по дотриманню стандарту балансу/неупередженості – 0,2. Попри те, що загальний контент видання засвідчує, як газета намагається бути ближчою до читача в громадах (тут багато тематичних публікацій на теми війни і проблем місцевих громад), переважна кількість матеріалів незбалансована і містить оціночні судження та неетичні вислови. Один з таких матеріалів, який отримав найнижчий бал 6 з 12 – «Суд звільнив медичну директорку куликівської лікарні від кримінальної відповідальності» («Вісник Ч» 23.03.23,с.5).
В тижневику багато публікацій є неповними, факти, викладені в матеріалі не відповідають заголовку і не розкривають теми. Наприклад, у кореспонденції «У Алли Грищенко пастухи пасуть верхи на конях» («ВЧ» с.3,23.03 23р.) читачеві не зовсім зрозуміло про що йдеться – про незвичних кінних пастухів, про яких в матеріалі лише одне речення чи про особливості випасання корів на замінованих угіддях.
Найкращі показники з дотримання стандартів у березневому моніторингу у газети «Гарт» -10,5. Цього разу тут найбільше матеріалів, які є збалансованими, загальний показник по балансу, найвищий серед газет -1,1. Найвищі оцінки отримала публікація про роботу проекту «Соціальний велосипед» у Сосницькій громаді «Ще не доросли?» («Гарт»,23.03.23 р.,с.2), де викладено позиції обох сторін та достовірно і зрозуміло описано проблему.
Також матеріал «Ні пішки, ні човном»(с.4), в якому авторка розповідає про проблему сполучення між селами через зруйнований у перші дні війни міст, а також з кількох джерел дізнається про можливість вирішення цієї проблеми. Обидва матеріали авторства Марії Ісаченко.
Загалом всі друковані видання мають непогані показники зі стандарту достовірності – 1,79 та відсутності мови ворожнечі – 1,98.
В друкованих виданнях Чернігівщини спостерігається зменшення кількості матеріалів з ознаками замовності у порівнянні з січневим моніторингом. Хоч і тоді експерти відмічали порівняно невеликий відсоток «джинси» – 1,5%, у березні вже – 0,9%. Це виключно комерційні рекламні матеріали – по одному в тижневиках «Сім днів» – «Еко Комфорт Груп»: «Російське вторгнення НЕ ЗУПИНИЛО НАШЕ БУДІВНИЦТВО»(23.03.23 ,с.6) та «Гарт» – «Геній, який рятує людство вже 30 років».(23.03.23 ,с.1)
Зменшився й загальний відсоток неналежно маркованої реклами з 8,2% до 6,5%. Не маркується належним чином реклама у тижневику «ВісникЧ» – 11,5%, крім сторінки 2, оголошення та реклама не позначені й не виділені на інших сторінках, як такі. Найкраще справи з маркуванням реклами в газеті «Гарт» – 1,6% неналежного маркування.
Однак, кількість офіціозу у всіх друкованих виданнях зросла з 3,6% у січні до 5,2% у березні.
10,2% офіційних повідомлень опублікувала газета «Чернігівщина», найменшу данину офіціозу зробив тижневик «ВісникЧ» – 1,9%. Постачальниками цієї інформації для місцевих медіа у березні був ПФУ в чернігівській області, обласний центр зайнятості та обласне управління ДСНС. Другий моніторинг поспіль на шпальтах обласних чернігівських друкованих видань немає а ні фейкових новин, а ні проросійських меседжів у матеріалах.
Чернігівські друковані видання почали більшу частину газетної площі надавати матеріалам, що тим чи іншим чином стосуються теми війни. Якщо у січні таких матеріалів було 5 % від усього контенту, то у березні – 21%. А от матеріалів про ВПО та біженців у березневих випусках чернігівських газет у період моніторингу, на жаль, не було зовсім.
Про різноманітні аспекти життя в місцевих громадах 18% повідомлень. Новини від правоохоронних органів зайняли 10%, а ось розважальний контент та реклама разом становили 33% .
Інформаційні жанри продовжують превалювати на сторінках чернігівських тижневиків – 47%, у порівнянні з січневим моніторингом збільшилась кількість релізів з 4 до 9%. А от кількісний показник аналітичних матеріалів знизився з 11 до 4%. Незначно зросла кількість інтерв’ю та опитувань – з 5 до 7%. Позитивною тенденцією в друкованих медіа є ріст авторського контенту та зменшення кількості неідентифікованих матеріалів.
Тональність газетних публікацій чернігівських медіа залишається переважно нейтральною на 92%. Виняток становлять новини, які мають відверто сумні чи загрозливі заголовки, як наприклад, у тижневику «Вісник Ч» – «Попрощалися» – повідомлення про загибель та поховання українських бійців, «Застрелив двох сусідів.», «Зарізала батька, бо домагався», «Забив» – з кримінальної хроніки. Загальний показник новин подібної негативної тональності – 7%.
Позитивною тенденцією моніторингу чернігівських друкованих видань у березні є подальше зниження кількості матеріалів з ознаками замовності і повна відсутність політичної «джинси». А також несприйнятливість до різноманітних фейкових повідомлень та проросійських прихованих меседжів, які в минулі роки ще зустрічались в запозичених матеріалах з різних інтернет видань. Поступово збільшився відсоток власного авторського контенту. Хоча жанрова палітра обласних газет залишається незмінною – в ній дуже мало аналітичних статей, журналістських розслідувань і багато коротких інформаційних повідомлень та прес-релізів. Як наслідок багато незбалансованої однобічно поданої інформації.
Проблемою для більшості друкованих медіа залишаються дотримання стандартів балансу в авторських матеріалах та повноти, що впливає на якість публікацій в цілому. Таким чином виходить, що газети своїми публікаціями в більшій мірі інформують своїх читачів, а не аналізують та пропонують рішення, як це б мало бути.
Онлайн медіа
У порівнянні з січневим моніторингом загальні показники дотримання стандартів в новинах онлайн медіа Чернігівщини дещо знизились – з 10,31 до 9,35. Загальний показник по збалансованості новин лише 0,63 бали. Найбільш незбалансованими були новини на інформаційному порталі Челайн – 0,5 бала. Попри найбільшу у порівнянні з іншими новинними сайтами інформаційну насиченість, тут найбільше новин, які отримали низькі оцінки експертів саме через незбалансованість та брак повноти. Наприклад, інформація з багатообіцяючим заголовком «Чернігівський драмтеатр популяризує вітчизняну драматургію», з якої читач мав би отримати відповіді на питання – що саме, де та як театр це здійснює, а також отримати хоча б коментарі режисерів, акторів і, в ідеалі, враження глядачів. Натомість в тексті знаходимо лише посилання на прем’єри трьохрічної та п’ятирічної давності і жодного коментаря чи факту про те, чим займається трупа театру на другому році війни. Таким чином читачі не отримали тієї інформації, яку їм обіцяв заголовок і не дізнались загалом нічого нового.
Ще один приклад незбалансованого, неповного інформаційного повідомлення з сайту Город cn – Жителям Бобровиці продають датчики протікання води по завищеним цінам. Журналісти сайту очевидно хотіли зробити добру справу, попередити мешканців, щоб не переплачували за товар. Однак, не звернулись до фахівців чи комунальників за поясненням чи взагалі такий прилад потрібен, та й самого продавця їм не вдалось знайти. Натомість автор посилається на місцеву вайбер спільноту, як джерело цієї інформації.
Соціальні мережі не можуть бути стовідсотково достовірними джерелами інформації, якщо це не пабліки офіційних сайтів чи сторінки офіційних осіб. Однак і їх потрібно перевіряти на справжність. Часом місцеві сайти запозичують новини один у одного, але це ще не забезпечує достовірність новини. До прикладу, сайт Чернігова 0462 оприлюднив матеріал Ліквідував ворога і куля влучила у побратима: військовослужбовця з Чернігівщини хочуть засудити. Джерело цього резонансного повідомлення вказане, як сайт Челайн і дослівно його повторює. Однак, у самому тексті нема жодного посилання на дійсні джерела фактів, наведених у тексті.
Те, що ці джерела попередньо не були конфіденційними та засекреченими свідчить речення в кінці новини – «Скоро у Чернігові відбудеться одне із фінальних судових засідань в даній справі. Наша знімальна група буде там і ми вам розкажемо про перебіг справи і дещо більше деталей.»
Найкращі показники дотримання стандартів в березневому моніторингу отримав сайт «Час чернігівський» – 10,4 бали. Новини сайту мають вищі у порівнянні з іншими сайтами показники по балансу, достовірності та доступності оприлюднених матеріалів. Як приклад, новина У палаці культури Чернігова виявили склад гуманітарної допомоги, частина – із простроченим терміном – представлені коментарі усіх сторін конфлікту, є достовірне джерело інформації, всі інші стандарти теж дотримані.
Хмельницькі новинні сайти «Вечірній Кам’янець», «Всі новини Хмельницького», «Є» та «Поділля News», які оцінювала житомирська експертна група отримали середню оцінку 9,31 (узагальнений результат перехресного моніторингу). Найнижчим з показників є показник балансу – 0,66. Найкраще подає новини сайт «Є» – 10,3 бали. Серед аутсайдерів по дотриманню стандартів «Поділля News»-8,5.
У порівнянні з січневим моніторингом в онлайн медіа також знизився відсоток матеріалів з ознаками замовності – з 3% до 2,4%. Як і в газетах , політична «джинса» відсутня, натомість комерційної більше. Джинсували три сайти- Челайн, Город cn, 0462. Здебільшого під виглядом практичних порад «продавали» різні товари та послуги –Види парканів з металу їх переваги та недоліки, Поради щодо прання текстилю для дому: постільної білизни, рушників, скатертин та іншого, Як проводиться перевірка на детекторі брехні у Чернігові
Неналежно маркованої реклами на сайтах не виявлено, однак більшість сайтів в порушення закону України Про рекламу все ж зазначає у вихідних даних можливість неналежного маркування – Матеріали з плашками “Промо”, “Партнерський матеріал”, “Партнерський спецпроект”, “Політичні новини”, “Прес-реліз”, “PR”, “Офіційно” публікуються на правах реклами (0462), «Матеріали з позначками «Новини компаній», «Реклама», PR та PROMOTED публікуються на правах реклами» (Час чернігівський).
Також на сайтах знизилася кількість офіціозу з 4,4% в січні до 1,7% у березні.
Фейків, проросійських меседжів та матеріалів пропагандистського характеру за період моніторингу експерти не виявили.
Як і в друкованих виданнях, в новинних стрічках чернігівських сайтів побільшало матеріалів на воєнну тематику – 28% від усього контенту, у січні було 17%. В кожному з сайтів це практично третина новин. Сайт Челайн надавав найбільше оперативної інформації про обстріли, стан справ на кордоні, Город cn про загиблих на війні, запозичені з місцевих газет матеріали про воїнів, допомогу армії в місцевих громадах та громадян, сайт Чернігова 0462 крім власних новин на теми війни теж дублює статті з місцевих видань.
Другу позицію займають новини кримінальної теми – 21%, на третій – новини про життя місцевих громад – 17%. Серед тем, яких майже не торкалися – переселенці та біженці -1%. У Менській громаді займаються інтеграцією переселенців (Челайн), Чернігівка розповіла про проєкт з евакуації українських дітей-сиріт до Туреччини (Город cn), Чернігівець у Гомелі розповів про утиски українців в білорусі(Час чернігівський). Частка розважального та рекламного контенту на сайтах склала 8%.
Відсоток власного контенту у чернігівських онлайн медіа у березневому моніторингу трохи підвищився до 23%, переважають все ж запозичені з інших джерел новини – 72%.
В новинах чернігівських інформаційних інтернет ресурсів переважає нейтральна тональність – 85%, 14% повідомлень з негативною тональністю новини про загибель та поховання військових, зокрема й інформація про загибель чотирьох солдатів у Десні, яку розмістили всі сайти.
Новинні сайти Чернігвщини продовжують оперативно інформувати містян про стан воєнних дій, допомогу армії та життя в умовах воєнного стану в місцевих громадах. На відміну від друкованих видань, сайти розміщують новини з життя переселенців та розповіді біженців. Однак, цієї інформації недостатньо, як і новин власного виробництва. Проблемою є і недостатня увага до позначення відповідно до законодавства матеріалів, які виходять на правах реклами та власне й самих матеріалів з ознаками комерційної замовності, які маскують під поради чи журналістські матеріали. Часто новини на сайтах є неповними через незбалансованість подачі, бо не містять експертних підтверджень викладеного матеріалу та достовірних джерел.
Житомирська моніторингова група оцінювала дотримання стандартів хмельницькими газетами – «День за днем», «Подільські вісті», «Подолянин», «Проскурів». Найкраще дотримується стандартів газета «Проскурів» – 9,3 бали. Середній показник по друкованих виданнях – 8,73 (згідно з узагальненими даними перехресного моніторингу 8,85)
Як і в чернігівських газетах на сторінках хмельницьких мало знайдеться збалансованих матеріалів (0,48 бали в середньому), також публікації відзначаються оціночними судженнями авторів, не чітко відокремлені факти від думок – середній бал 1,48.
Ірина Новожилова,
координаторка експертної групи,
голова Житомирського прес-клубу,
президентка Асоціації професійних журналістів та рекламістів Житомирщини
Андрій Сочинський,
експерт,
директор, ГО “Інститут Креативних Інновацій”
засновник інтернет-ресурсу Громадський Ресурс Полісся