Провідні чернігівські газети намагаються бути максимально наближеними до своїх читацьких аудиторій. Якщо тижневик «Сім днів» орієнтується на містян обласного центру, то, наприклад, «Вісник Ч» більше на читачів сільських громад. Це видно з пріоритетних тем та подачі матеріалів. Однак, це не повинно заважати дотриманню стандартів, зокрема балансу та неупередженості. Жанрова палітра газет є традиційною – інформаційні жанри, інтерв’ю та бліц-опитування переважають. Дефіцит аналітики.
Сайти Чернігова все ще мають проблему з виробництвом власного контенту, в стрічках новин багато запозичень. А деякі з них, як Город cn. розміщує неформатний, газетний контент – статті з місцевих газет, які публікувались тижнем раніше. Це не робить їх привабливими для споживача новин. Все ж, сайти є джерелом оперативної щоденної інформації, яку вони надають чернігівцям. У травні сайти розмістили багато інформації про потреби військових та допомогу волонтерів, розповіді воїнів з «гарячих точок», про хід розмінування територій в області.
У травні житомирська експертна група Інституту демократії ім. Пилипа Орлика оцінювала друковані видання – «Сім днів», «Гарт», «Чернігівщина», «Вісник Ч». Всього оцінено 236 публікацій. Інтернет видання – Челайн, Город cn, сайт Чернігова 0462, Час чернігівський – оцінено 309 матеріалів. Переважна кількість публікацій чернігівських медіа, як і раніше, стосується війни, волонтерства, відбудови зруйнованого. Спостерігається тенденція до зменшення матеріалів з ознаками замовності, однак на сторінках друкованих видань офіціозу не меншає. Загальні показники стандартів в обох типах медіа тримаються на попередньому рівні.
ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ
Дотримання стандартів
В цій категорії оцінено 64 публікації. Загальний бал по дотриманню стандартів у газетах за період моніторингу становив 9,36 бали. Недотримання стандарту збалансованості у подачі матеріалів притаманне в тій чи іншій мірі усім виданням. Загальний показник усього 0,8 балів. Це не набагато більше, ніж у березневому моніторингу – 0,63 при максимальних 2 балах. Здебільшого газети обмежуються короткими інформаційними жанрами, в яких відсутні сторони конфлікту або ж висвітлюють проблему з однієї точки зору через інтерв’ю. Також часто не називаються джерела отримання фактів. Однак, це «компенсується» інтригуючими заголовками. В результаті читач отримує викривлену інформацію про подію. Наприклад, тижневик «Вісник Ч» розмістив замітку «Кодола може переїхати в столицю»(25.05.23,с.3). В ній йшлося про можливий кар’єрний ріст ніжинського міського голови. Інформацію про це було взято з соцмереж, і хоч автор отримав коментар від самого міського голови з запереченням його переїзду, заголовок новини стверджував протилежне.
Важливість вказування на джерела отримання інформації, свідчить про її достовірність. Однак, трапляються на шпальтах газет, невідомо звідки взяті новини – без посилань на джерела і без коментарів компетентних осіб, і навіть без прізвища автора – як у газеті «Чернігівщина»(25.05.23,с.5)
Тобто коли, від кого і хто взяв цю інформацію залишається невідомим. Загальний бал повноти інформації по друкованих виданнях-1,35.
У газетних публікаціях моніторингового періоду повністю відсутня мова ворожнечі. Найвищий показник по дотриманню стандартів у травні отримав тижневик «Сім днів».
Матеріали з ознаками замовності, неналежно маркована реклама
Оцінено 236 публікацій.
Під час травневого моніторингу експерти засвідчили загальне зниження кількості газетних матеріалів з ознаками замовності з 0,9% у березні до 0,4%. Якщо в минулих моніторингах це була здебільшого комерційна «джинса», то у поточному виявлено лише один матеріал у тижневику «Сім днів» -розлоге інтерв’ю на дві шпальти в.о. міського голови «Олександр Ломако: «Я вірю у завтрашній день Чернігова”.(18.05.23,с.4-5) В інших газетах матеріалів з ознаками замовності не виявлено. Однак ще досить багато офіціозу – 5,5%. Найбільше прес-релізів та офіційної інформації розмістили газети «Чернігівщина» -8,9% та «Сім днів» – 7,5%. Також газети неналежно маркують рекламні блоки, які розміщують поза межами рекламних шпальт. Рясніють не позначеними рекламними блоками тижневики «ВісникЧ» -16,4% та «Сім днів» -11,3%.
Редакція «Вісника Ч» розмістила навіть власні рекомендації щодо неналежного маркування реклами.
Найвідповідальніше до розміщення реклами в газеті ставиться «Гарт». Матеріалів, які б містили приховані проросійські меседжі чи пропаганду в період травневого моніторингу не виявлено.
Теми, жанри, тональність, походження
В цій категорії оцінено 236 матеріалів.
Теми
Кількість матеріалів безпосередньо пов’язаних з війною в друкованих виданнях Чернігова дещо скоротилась з 21% у березні до 12% у травні. Якщо у березневому моніторингу було більше статей про волонтерів, воїнів, то у травні частина дотичних до військової тематики матеріалів перемістилась у категорії життя місцевої громади (наприклад, «Майно росіян у прикордонні: коли чекати націоналізації», «Чернігівщина») чи кримінал – «Надія Дайнос за 6 тис. гривень здавала позиції ЗСУ» (ВісникЧ»). Поступово збільшується кількість рекламного та розважального контенту до 38%. У травні в газетах не було матеріалів на партійно-політичну тематику, корупцію, релігію. Також поза увагою місцевих газет залишаються проблеми переселенців. Лише один матеріал вийшов у газеті «Гарт». Дещо піднявся відсоток матеріалів кримінальної тематики. Усі газети написали про резонансне вбивство сім’ї киян у Корюківському районі.
Жанри
Інформаційні жанри, як і раніше переважають на шпальтах чернігівських газет – у порівнянні з березневим моніторингом зросли від 46 до 53%. На 1% збільшилось статей – у травні 5%. Також втричі зменшилась кількість прес релізів від офіційних установ з 9% у березні до 3% у травні. 32% від усього контенту газет становлять реклама, оголошення, поради та анекдоти. Авторську колонку (1%) практикує лише тижневик «Сім днів».
Походження
Позитивною тенденцією в друкованих ЗМІ є ріст власного контенту – 52%. Але при цьому збільшується і кількість неідентифікованих матеріалів 38%, в основному через те, що не у всіх газетах є позначення, хто підготував сторінки з порадами, гумором, дайджестами новин.
Тональність
Тональність матеріалів у газетах є переважно нейтральною – 91%. Виключення становлять емоційно забарвлені заголовки матеріалів кримінальної тематики – 6%. Як приклад, це матеріали про вбивство родини з трьох чоловік у лісі одного з районів області. Газета «Сім днів» – «Жахлива трагедія: машину спалили, тіла закопали»( 18.05.23,с.2), газета «Гарт» – «Розстріляли автівку з родиною», «Сім’ю поховали в одній могилі»(18.05.-25.05.23), газета «Чернігівщина» – «Вбили родину за декілька тисяч доларів» (18.05,с.3), «Вісник Ч» – «Чотирирічного Богданчика бандити розстріляли разом з батьками» (18.05.23,с.3). Як бачимо, різні акценти в заголовках, але всі вони викликають страх, співчуття і тривогу.
Висновки
Провідні чернігівські газети намагаються бути максимально наближеними до своїх читацьких аудиторій. Якщо тижневик «Сім днів» орієнтується на містян обласного центру, то, наприклад, «Вісник Ч» більше на читачів сільських громад. Це видно з пріоритетних тем та подачі матеріалів. Однак, це не повинно заважати дотриманню стандартів, зокрема балансу та неупередженості. Жанрова палітра газет є традиційною – інформаційні жанри, інтерв’ю та бліц-опитування переважають. Дефіцит аналітики. Топ-темами газет часто стають матеріали, в основі яких лежать резонансні злочини. Такою темою для чернігівських газет у травні стало вбивство молодої сім’ї. В цей період газети менше писали історій війни, про військових та переселенців. Не дивлячись на те, що максимально зменшилось матеріалів з ознаками замовності, не належно маркованих матеріалів у деяких газетах ще досить багато.
Онлайн медіа
Дотримання стандартів
Загальний показник дотримання стандартів в онлайн медіа Чернігівщини суттєво не змінився. Якщо у березні він становив 9,27, то у травні – 9,83. Найнижчі показники балансу – 0,83. Найнижчі показники зі збалансованості у сайту Челайн – 0,63. Тут, попри найкращу наповненість і оперативність, найбільше незбалансованої інформації. Навіть коротка новина повинна містити відповіді на питання – що, де, коли. Чи знайде читач відповідь в інформації Реабілітаційному центру для військових потрібні ігри та знаряддя для інтелектуального дозвілля? Новину про відкриття центру коментує один волонтер, авторка не повідомляє, ні де і коли відкрився центр, ні куди звертатися, щоб надати допомогу.
Сайти здебільшого вказують на джерела інформації – загальний бал 1,89. Однак, іноді зустрічаються посилання на соціальні мережі, як головне джерело. Зокрема, на Телеграм месенджер – “РДК” та “Свобода России” повідомили про звільнення населеного пункту на Бєлгородщині (0462), «У операції Білгородського прориву засвітився екс-фсбшник з чернігівським корінням, який у 2015-му отримав український паспорт» (Час чернігівський). У Брянській області пофарбували лавки в українські кольори (Відеофакт) – сайт Челайн бере інформацію з російського блогерського телеграм каналу «Підслухано Брянськ». Така новина є лише інтерпретацією особистої інформації з соцмереж і не може вважатися достовірною і збалансованою.
Найкращі показники з дотримання стандартів у сайта Чернігова 0462 – 10,25. Матеріали найбільш збалансовані, інформація містить бекграунди.
Матеріали з ознаками замовності, неналежно маркована реклама
Всього оцінено 309 матеріалів.
У травні на сайтах Чернігова збільшилося «джинси». Якщо під час березневого моніторингу відсоток матеріалів з ознаками замовності склав 2,4%, то у травні – 4,9%. Це виключно комерційна «джинса». Найбільше розміщено на сайті Город cn -13,10%. До слова, матеріал «Працюємо як бджілки: швидко і якісно розповсюдимо вашу рекламу у Чернігові» про кур’єрську доставку розмістили й інші сайти.
Найчастіше матеріали з ознаками замовності маскувались під рекомендації фахівців –«єВідновлення в ПУМБ: виплата від держави, бонус на відбудову і кешбек на товари для будівництва та ремонту від банку», афіші вистав чи концертів “Мавка Шоу” вирушає у Всеукраїнський тур: прем’єра грандіозного хореографічного шоу, створеного за мотивами найкасовішого українського фільму, днями підкорила столичних дітлахів (0462). «Венздей. Продовження» у Чернігові – Челайн.
Сайт Город cn під виглядом добрих порад та цікавих фактів розмістив російськомовну рекламу – Как дотянуть до зарплаты, если закончились деньги?, Как появилась пицца?, яка рекламує онлайн кредити та доставку піци.
Найменший відсоток матеріалів з ознаками замовності на сайті Челайн -1%.
Маркує рекламу відповідно до законодавства лише сайт Челайн.
Кількість офіціозу на чернігівських сайтах зросла у порівнянні з березневим моніторингом з 1,7% до 2,3%. Найбільше офіційної інформації розмістив сайт Челайн – 5%. Зовсім не було офіціозу на сайтах Час чернігівський та Город cn.
Матеріалів з ознаками пропаганди та прихованих проросійських меседжів експерти не виявили.
Теми, тональність, походження
В цій категорії оцінено 309 матеріалів.
Тема війни залишається провідною на чернігівських сайтах. Таких матеріалів найбільше – 27%, сайти постійно розміщують оперативну інформацію обстрілів громад, загибелі та поховань воїнів. Також сайти оперативно реагують на життя місцевої громади, новини цієї теми займають 19% контенту. Традиційно багато кримінальної інформації -18%, натомість про викривання корупції лише 1%. Така ж кількість новин про політику та ВПО.
Походження
У травні трохи зріс відсоток власного контенту на чернігівських сайтах з 23 % у березні до 27%. Все ж кількість запозичених матеріалів досить значна – 69%. Деякі сайти використовують переважно запозичені матеріали. Сайт Город cn. розміщує багато матеріалів з місцевих газет та телеканалів. Неідентифікованих матеріалів без посилання на авторство чи джерело 4%.
Тональність
На чернігівських сайтах у травні новини мали на 91% нейтральну тональність. Новини негативної тональності становили 9%. В основному це повідомлення про загиблих воїнів та мирних людей під час обстрілів.
Висновки
Сайти Чернігова все ще мають проблему з виробництвом власного контенту, в стрічках новин багато запозичень. А деякі з них, як Город cn. розміщує неформатний, газетний контент – статті з місцевих газет, які публікувались тижнем раніше. Це не робить їх привабливими для споживача новин. Все ж, сайти є джерелом оперативної щоденної інформації, яку вони надають чернігівцям. У травні сайти розмістили багато інформації про потреби військових та допомогу волонтерів, розповіді воїнів з «гарячих точок», про хід розмінування територій в області. Деякі новини на сайтах, що мають посилання на джерела в соціальних мережах, потребують експертних коментарів чи посилань на ще одне джерело. Також експерти звертають увагу на російськомовний рекламний контент та джерела новин в російських телеграм каналах, які використали місцеві сайти Чернігова.
Ірина Новожилова, координаторка експертної групи ІДПО, голова Житомирського прес-клубу,
президентка Асоціації професійних журналістів та рекламістів Житомирщини
Андрій Сочинський, експерт ІДПО, директор, ГО “Інститут Креативних Інновацій”
засновник інтернет-ресурсу Громадський Ресурс Полісся.
Моніторинг здійснюється за підтримки Українського медійного проекту Інтерньюз /USAID. Всі думки та висновки, що наведені в моніторингових звітах, є виключно відповідальністю експертної групи Інституту демократії ім. Пилипа Орлика і не обов’язково відображають точку зору Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та Інтерньюз.