Чернігівські друковані видання та новинні сайти у 2024 році продовжують свою роботу, що є позитивом на тлі стрімкого скорочення кількості місцевих видань в багатьох областях. Отже, житомирська група оцінювала друковані видання – «Сім днів», «Гарт», «Чернігівщина», «Вісник Ч», в яких було оцінено 117 публікацій та новинні сайти Челайн , Город cn, сайт Чернігова 0462, Час чернігівський – 327 матеріалів.
Чернігівські медіа велику увагу приділяють матеріалам про війну, їх кількість зросла у порівнянні з моніторингом у вересні 2023 року. Так само стало більше розширених кореспонденцій, розповідей про воїнів, людей, постраждалих в окупації. Водночас, короткі інформаційні жанри продовжують переважати аналітичні статті та огляди. Скоротились показники по матеріалах з ознаками замовності, яких не виявлено в друкованих медіа та стало менше неналежно маркованої реклами. Натомість побільшало комерційної джинси на сайтах. Не набагато, але зросли загальні показники з дотримання професійних стандартів у обох типах медіа.
Друковані видання
Дотримання стандартів
В цій категорії оцінено 64 публікації. Загальний бал по дотриманню стандартів у газетах за період моніторингу становив 9,09 балів. Найвищий показник у тижневика «7 днів» – 9,63. Як і в минулих моніторингах, досягти кращих показників заважає брак збалансованості у подачі матеріалів. Загальний бал по друкованих виданнях усього 0,59. Наприклад, на перший погляд, цікавим для місцевого читача міг бути матеріал у тижневику «7 днів» – Латвійська Республіка та Чернігівщина: це про дружбу, перевірену війною (с.2,25.01.2024р.)
Попри те, що в матеріалі слово надається трьом сторонам, в центрі уваги виявилися не так факти та коментарі про конкретну допомогу латвійців від присутніх посла і спікерки парламенту, як очільників області та міста. Показник збалансованості у матеріалах цього видання становив 0,88 бали, що завадило йому досягти кращих результатів. Разом з тим у матеріалах здебільшого присутні посилання на джерела інформації, відсутня мова ворожнечі та є чітке відокремлення фактів від коментарів.
Газета «Вісник Ч» кілька моніторингів поспіль отримує низькі оцінки з дотримання професійних стандартів – 8,25. Видання утримує увагу читачів завдяки публікаціям кримінальної тематики, опрацьованої журналістами, які часто, крім фактів оперують судженнями невизначених осіб-«кажуть, у селі говорять» ,тощо – «Прилітав відпочивати на гвинтокрилі. Ходив по молоко до баби Люби. На Городнянщині згорів один із будинків бізнесмена Мазепи» (с.3,25.01.2024 р.). Щоправда, в підтвердження достовірності джерел «Вісник Ч» в кількох опублікованих матеріалах застосував QR-код з посиланням на відео сторінки газети у Фейсбуці.
Чернігівські газети подають багато матеріалів про загиблих воїнів, волонтерів, односельців, які пережили окупацію. При написанні таких матеріалів журналісти використовують стилістично-забарвлену лексику і зайві деталі в розповіді, які відволікають читача від конкретики й таким чином порушується стандарт повноти. Як приклад матеріал у «Віснику Ч» – Дім Ганни Козіної зруйнували рашисти. Лідерка орликівського «Лісапетного батальйону» виїхала з прикордонного села.(с.10,25.01.24 р.). Авторка лише в кількох абзацах описала обставини, які змусили жінку покинути рідну оселю, решта оповіді-незакінчені спогади жінки про її особисте життя до війни. Як приклад матеріалу, в якому розкрита тема, яка відповідає заголовку Батько-захисник, дочка-волонтер, авт. М. Ісаченко («Гарт».с.1-6,25.01.24 р.) про рідних людей, долі яких змінила війна.
Матеріали з ознаками замовності , неналежно маркована реклама
В чернігівських газетах було оцінено 94 із 117 матеріалів на наявність ознак замовності. В період моніторингу таких виявлено не було у жодному з друкованих видань. Натомість у порівнянні з останнім минулорічним моніторингом зросла кількість неналежно маркованої реклами – 6,8%. Найбільше такої реклами у газеті «Гарт»-10,3%. Потрібно зазначити, що друковані видання маркують рекламу вибірково. Наприклад, якщо на сторінці, в колонтитулі сторінки є слово Реклама, експерти вважають рекламні матеріали та рекламні блоки розміщені на ній належно маркованими. Однак, якщо рекламні матеріали чи рекламні блоки розміщені на шпальті без відповідного позначення чи позначені іншими словами, ніж реклама чи на правах реклами вони вважаються неналежно маркованими. У газеті «Гарт» на 2 сторінці поряд з приватними оголошеннями розміщені повідомлення, які містять комерційні пропозиції – «Допоможу людям» від ясновидиці, «Клініка доктора Сороки» – лікування алкогольної та тютюнової залежності та «Зимові шаради» від маркетингової компанії ТОВ «Абсолют шанс» з пропозицією виграшу за вгадане слово. Від інших матеріалів рекламний контент відмежований лише лінійкою, що не є належним маркуванням. Водночас, у вихідних даних знаходимо таке застереження для читачів:
Дивна позиція редакції, яка заздалегідь попереджає про неналежне маркування матеріалів з ознаками замовності замість того, щоб просто позначати їх у відповідності до законодавства.
Також друковані видання розмістили 4,3% офіційно-протокольної інформації. Найбільше офіціозу в газеті «Чернігівщина» -14,8%. Це повідомлення від ПФУ в Чернігівській області про зміни в розмірах пенсій, які при бажанні могли б лягти в основу повноцінних журналістських матеріалів.
Теми, жанри, тональність, походження
В цій категорії оцінено 117 матеріалів
Теми
В період моніторингу друковані видання Чернігівщини найчастіше звертались до таких соціально-важливих тем, як життя в умовах воєнного стану, військові дії, допомога армії – 17%, на другій позиції матеріали на кримінальну тематику -15% (їх кількість збільшилася майже вдвічі у порівнянні з минулорічним вересневим моніторингом). Натомість відсоток матеріалів про життя місцевої громади дещо знизився до 11% від загального контенту усіх досліджуваних видань. Такі важливі проблеми, як корупція чи хід реформ на місцевому рівні на сторінках газет взагалі не піднімались. Як і в попередні періоди моніторингу 37% газетного контенту займає інформація рекламного та розважального характеру.
Жанри
Друковані видання надають перевагу коротким інформаційним жанрам – 49% від усіх матеріалів. Здебільшого це інформаційні повідомлення та замітки з коментарем, рідше – репортаж. В січневому моніторингу в газетах було мало інтерв’ю – усього 2%. Кількість статей і розширених кореспонденцій зросла до 9% завдяки розміщенню авторських матеріалів про воїнів та розповідей очевидців окупації. Чернігівські друковані видання не практикують журналістських розслідувань. Авторська колонка присутня лише на шпальтах тижневика «Сім днів».
Походження
Майже половина контенту чернігівських газет 46% авторський. Запозичені матеріали – 20% з посиланням на джерело це оперативна інформація від поліції та ДСНС, а також офіціоз від органів місцевої влади. 34% матеріалів у газетах неідентифікованого походження, тобто, навіть в тексті самого повідомлення немає посилання звідки і коли редакція взяла цю новину. Здебільшого це розважальний контент і поради, лише в практиці таких видань, як «Гарт» зазначається, хто підготував сторінку з порадами, хоча не завадило б зазначати і з яких саме джерел беруться ці поради, бо часто вони стосуються фізичного та психічного здоров’я.
Тональність
Чернігівські друковані медіа в період моніторингу розмістили матеріали переважно нейтральної тональності – 91%. Негативу, як і в попередніх моніторингах додають кримінальні новини з їх зловісно забарвленими заголовками – «Убив матір через “білку”?», «Зарізав односельця і вивіз санками труп», «Повісив собаку і кота» (ВісникЧ), «У одного – вибухівка у спальні, у другого-граната в кишені»(Гарт)-8%.
Висновки
Друковані видання Чернігівщини зберегли стабільність і свого читача, не дивлячись на загальну складну ситуацію на ринку місцевих медіа. Попри те, що газети розміщують більше офіціозу та не приділяють уваги належному маркуванню реклами, позитивним моментом першого в поточному році моніторингу стала відсутність матеріалів з ознаками замовності на шпальтах чернігівських газет. У період січневого моніторингу експерти відмітили незначне підвищення професійних стандартів. Але тематична та жанрова палітра місцевих газет все ще бажає бути кращою. Наприклад, тему відбудови і допомоги іноземних інвесторів, про що газети повідомляють в коротких новинах, можна подавати ширше в жанрі журналістики рішень, те саме стосується соціальних та економічних тем, які майже невидимі на сторінках газет.
Онлайн медіа
Дотримання стандартів
В січневому моніторингу чернігівські онлайн медіа показали незначне зростання стандартів майже за усіма категоріями. Загальний показник – 9,89. Майже усі сайти тримаються на одному рівні. Серед кращих сайт Чернігова 0462 -10,25 балів. Новини сайту завжди містять гіперпосилання , бекграунди та відокремлення фактів від думок – «Одразу зрозумів, що назавжди втратив зір»: історія військового з Чернігівщини, який осліп на полі бою.
Специфіка онлайн новин передбачає дещо інший, ніж у друкованих видань підхід до збалансованості саме завдяки гіперпосиланням, які можуть забезпечити різні точки зору, достовірність та неупередженість. Однак, чи всі онлайн видання Чернігова користуються цим інструментом, і як саме?
Наприклад, сайт «Час чернігівський» в матеріалі «Запалало: у 48 км від кордону з Чернігівщиною дрон скинув боєприпаси на брянську нафтобазу. На гасіння викликали потяг» відсилає прямісінько на телеграм-канал Брянської області та на місцевий «опозиційний сайт ASTRA», який теж при переході виявився звичайним телеграм каналом. Тобто, джерела інформації ніби є, але наскільки достовірні ці комунікаційні телеграм канали, які відображають лише обговорення ситуації мешканцями суміжної ворожої території, ніхто не знає. Бо жодних офіційних коментарів з українського боку до цієї новини нема. Крім того це не єдина інформація сайту, джерелом якої є телеграм канали Брянської області, про що свідчать схожі посилання під цим матеріалом.
Сайт Город cn. містить гіперпосилання на джерела інформації, які переважно є достовірними, це зазвичай місцеві ТБ-канали чи сайти органів влади, однак бекграундів не практикує – Сучасний мультимедійний простір з’явився у 35-й школі Чернігова. Як й інші сайти Чернігова цей сайт іноді відсилає читача на YouTube. Сайт «Челайн» в підтвердження достовірності джерел також використовує YouTube – Новий рекорд: у Чернігові 105 виконавців виконали «Молитву за Україну»
Не часто таке трапляється, але сайт Час чернігівський припустився мови ворожнечі у одній із новин – У Ріпках через ціни на воду — «бабський бунт». У заголовку новини використане дискримінаційне висловлювання щодо статі, що є недопустимим у засобах масової інформації і вважається порушенням одного із журналістських стандартів.
Матеріали з ознаками замовності, неналежно маркована реклама
На відміну від друкованих видань в онлайн медіа Чернігова в період січневого моніторингу загальний показник матеріалів з ознаками замовності сягнув 6,7%. Це комерційна «джинса», яка присутня на усіх сайтах. Найбільше 22% на сайті Город cn – Працюємо як бджілки: швидко і якісно розповсюдимо вашу рекламу у Чернігові, Дом престарелых в Хмельницком – беззаботная старость, Чи можна займатись трейдингом без вкладень? Ці рекламні статті розміщені, як звичайні матеріали без жодних позначок.
Також новинні сайти розмістили 2,8% протокольно-офіційної інформації. Найбільше такої на сайті 0462 – 6,8%.
Проросійських прихованих меседжів та пропаганди в новинах сайтів не виявлено. Однак, викликає занепокоєння використання в якості джерел телеграм каналів, особливо російських, які можуть містити фейкову інформацію.
Теми, тональність, походження
В цій категорії експерти оцінили 327 матеріалів. Тема війни і пов’язані з нею категорії займають 29% контенту новин на чернігівських сайтах. Крім коротких повідомлень про поточну ситуацію та загибель воїнів сайти розміщують і лонгріди на воєнну тематику- «Не здаватися! Мати ціль і до неї йти!» – історії поранених українських воїнів з Одеси, Чернігова, Кременчука (сайт 0462), Рідні морпіхів із Корюківщини: «У полоні їх хочуть перетягнути на бік росіян — хлопці не піддаються» (Час чернігівський). На другій позиції кримінальні новини -17% та 11% – місцева інфраструктура та життя місцевої громади.
Онлайн видання розміщують багато запозичених матеріалів, загалом -74% і лише 16% власні авторські матеріали. Найбільше запозичених матеріалів на сайті Город cn. – із 63 матеріалів – 50 запозичених. В основному це матеріали, які виходили раніше в місцевих обласних та районних газетах, а також новини місцевих телевізійних каналів з відповідними посиланнями. Деякі новини на сайтах, а таких 10%, неможливо ідентифікувати через відсутність посилань на автора чи на джерело інформації. Найбільше таких матеріалів на сайті Час чернігівський.
Матеріали онлайн видань мають переважно нейтральне забарвлення – 90%.
Висновки
Більшість чернігівських популярних онлайн видань, які були в моніторингу, розміщують актуальну і перевірену інформацію, переважно дотримуючись професійних стандартів та рідко дублюють її один в одного. Однак, матеріали, які містять комерційні пропозиції продажів та послуг все ще з’являються у стрічках новин, іноді в порушення закону про мову рекламні статті розміщені російською мовою. Позитивним є те, що онлайн видання в своїх новинах більш тематично насичені. Вони не розміщують фейкових новин та матеріалів з проросійськими меседжами. Однак, є негативна тенденція використовувати телеграм канали, тим більше російські, в якості джерел інформації для новин. які потім оприлюднюються на сайтах.
Ірина Новожилова,
координаторка Житомирської експертної групи Інституту демократії ім. Пилипа Орлика.