Моніторинг чернігівських медіа у листопаді не надто відрізнявся від попереднього серпневого. Місцеві газети активно висвітлюють життя місцевих громад з акцентом на проблемах, пов’язаних з війною, пишуть про загиблих захисників і поранених воїнів, які повернулися до мирного життя. Доволі часто сайти дублюють ці публікації, тому їх контент здебільшого не є оригінальним. Позитивним моментом є виключне маркування реклами у друкованих медіа у відповідності до закону, тобто словом «реклама». Щодо матеріалів з ознаками замовності, то в період моніторингу невеликий відсоток «джинси» був на шпальтах місцевих газет, але виключно політичної. Щодо сайтів, то там її було більше, але тільки комерційної. Замовниками політичної «джинси» є провладна партія та партія «Батьківщина». Професійні стандарти газетних публікацій в загальному показнику майже незмінні –менше 10 балів. На сайтах спостерігається незначне зниження. На фоні переважаючих інформаційних жанрів на шпальтах газет побільшало нарисів та життєвих історій. Експертами житомирської групи оцінювалися газети «Сім днів», «Гарт», «Чернігівщина», «Вісник Ч». Загалом 183 матеріали. Онлайн медіа – Челайн, Город.cn, сайт Чернігова 0462, Час чернігівський. Всього 303 матеріали.
ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ
Дотримання стандартів
Дотримання стандартів у друкованих медіа Чернігівщини залишаються майже на одному рівні кілька моніторингів поспіль –загальний бал у листопаді 9,38. Лише у тижневика «Сім днів» показник -10,19, інші не дотягують до 10 балів. Попри хороше тематичне наповнення й підняття актуальних питань у публікаціях газет не вистачає збалансованості. Загальний показник-0,89 при 2 максимальних балах.
Так у газеті «Чернігівщина» за 28 листопада на першій шпальті розміщена стаття «Мене хоче вбити Олешко за те, що я підняв «мул» батальйону» автор В. Назаренко. В ній йшлося про фінансові зловживання командира батальйону, в яких була задіяна і його дружина депутатка місцевої ради. Резонансна тема корупції в армії під час війни «тягне» на серйозне журналістське розслідування. Однак, публікація базується на розшифровці відео з Ю-туб каналу одного з військовослужбовців Овсія , який знаходиться у СЗЧ (самовільному залишенні частини) і є стороною конфлікту. Достовірність розмови невидимих персонажів підкреслює лише нецензурна лексика. Хоча самі соцмережі не є достовірним джерелом, автор зазначає, що військовий Овсій насправді ще й «веде популярні блоги» і його Ю-туб канал набрав 20 тисяч переглядів. Іншій стороні конфлікту в публікації слова не давали. Автор лиш зазначив, що «сам Олешко засвітився на комунальному телеканалі Чернігівської міської ради «Новий Чернігів» під час отримання з рук виконувача обов’язків мера Олександра Ломака чергової партії допомоги коштом міського бюджету» (ст.3 ,28.11.24р.). Тобто автор ще й продемонстрував своє упереджене ставлення до однієї з сторін конфлікту, що є грубим порушенням журналістських стандартів.
Таку ж упередженість демонструє автор і в матеріалі «Мандаторій Борис Приходько наповнив кишені черговими мільйонами» (с.3,21.11.24р.), в якому аналізує декларацію народного депутата. Навряд чи кожному читачеві відомий архаїзм «мандаторій»,який має кілька різних значень, а в даному випадку використаний, як саркастичний варіант –власник мандату. Надаючи матеріалу зайвої емоційності та оціночних суджень, автор щонайменше порушує стандарт неупередженості, а в гіршому випадку ще й може бути притягнутий до суду за дифамацію.
Популярний, з огляду на найбільший серед місцевих газет наклад, тижневик «ВісникЧ» приваблює свого читача емоційними заголовками і справді актуальними на локальному рівні темами. Однак, публікації виглядають не повними саме через брак балансу. Його компенсують емоційним поданням і максимальним наближенням до читача навіть шляхом збереження місцевої говірки, перенесеної на шпальти газети. Проблема мобілізації і соціальної напруги, яка виникла під час воєнного стану, досить поверхово висвітлюється місцевими медіа. Частіше інформативно, ніж аналітично. Тому такі матеріали не дають відповіді на питання, а лише збурюють емоції. Як приклад, кореспонденція “Впаяли термін ні за що. До трьох років позбавлення волі засудили Ігоря Шлюшенкова. Ухилився від мобілізації” («ВісникЧ» 21.11.24 р,.с.3 ). Тижневик має найнижчий показник по дотриманню стандартів -8,75. Найвищий показник у тижневика «Сім днів» -10,19.
Матеріали з ознаками замовності , неналежно маркована реклама
Кількість матеріалів з ознаками замовності у чернігівських газетах є незначною -1,6% від усього надрукованого контенту за період моніторингу. В серпні цей показник становив -1,9%. Однак, замовні матеріали від тих же політичних сил – це «Слуга народу» і «Батьківщина» Ю. Тимошенко. Дві публікації розмістила газета «Гарт» і одну «ВісникЧ».
«РЕБи,”Стугни” та дрони. Як партія влади допомагає фронту» (ВісникЧ,28.11,с.4)
Публікації на цю ж тему в цих же газетах з коментарем очільниці фракції «Слуга народу» в парламенті Олени Шуляк спостерігалися і в минулому серпневому моніторингу. В них йдеться про безпрецедентну допомогу фронту від партії влади. Натомість публікація у газеті «Гарт» за 21 листопада «Корупція на сотні мільярдів гривень, -Тимошенко розказала, як влада заробляє на українцях під час війни» (2.с) вустами очільниці «Батьківщини» обвинувачує владу у недостатньому виділенні коштів з бюджету для підтримки ЗСУ.
То ж бачимо такий собі баланс «джинси». «Джинсують» ті самі про те ж саме.
Позитивним моментом є добросовісне маркування рекламних матеріалів у газетах словом «Реклама», як це і передбачено законом – це чи окремі блоки чи сторінки, де розміщено такі матеріали.
А ось офіціоз у друкованих виданнях присутній -3,8%. В основному це повідомлення від ПФУ. Газети не часто доносять до читачів людською мовою тлумачення новацій у пенсійному законодавстві, а обмежуються прес-релізами не завжди зрозумілими кожному читачу.
Проросійських меседжів та фейків в публікаціях газет за період моніторингу не виявлено.
Теми, жанри, тональність, походження
Природньо, що місцеві газети найбільше уваги приділяють життю місцевих громад. Поряд з тим, що реклама та розважальний контент становлять 24%, 26% матеріалів саме про проблеми місцевої громади. Також 9% публікацій присвячені відбудовчим процесам на місцях, побуту переселенців та розповідях місцевих про життя в окупації. Така ж кількість матеріалів на військову тему.
Велику увагу темі війни приділяють тижневики «Гарт» і «Чернігівщина». Вони розміщують великі публікації про героїв та героїнь війни. Наприклад, цікавий матеріал про жінку на фронті «Наталя Сопельник: “На війні немає поділу на жінок і чоловіків», «Нескорені замглайці» про спротив місцевих мешканців під час окупації у газеті «Чернігівщина» за 21 листопада. Такі матеріали це свідчення учасників і очевидців сучасної історії нашої країни.
Життю і побуту в селах Чернігівщини під час війни присвячено більшість матеріалів тижневика «ВісникЧ»-«Дрова в піч заїжджають на санках» (28,11,с.16), «Молотарка є, а квасоля не вродила» (21.11,с.7). Більше публікацій і про переселенців та пов’язані з цим проблеми – «Модульне містечко під Черніговом: скандальний імідж, крадіжка дроту та порожнеча»(Сім днів»,21.11,с.2), «Переселенка із Семенівки відкрила перукарню в Чернігові»(с.6).
В аутсайдерах тем –місцеве самоврядування і реформи на місцевому рівні, а також культура по 1% від усього контенту.
Як і завжди інформаційні короткі жанри переважають -51%, однак трохи побільшало статей -9%, нарисів та життєвих історій – 4%.
Переважна кількість публікацій у місцевих газетах це авторські матеріали -63%. Запозичених з інших видань чи сайтів -13%. До неідентифікованого контенту, який в період моніторингу становив 25% , крім матеріалів з ознаками замовності, які часто не вказують автора, відносимо побутові поради, гумор та інший розважальний контент, запозичений з невказаних джерел.
Більше матеріалів у газетах нейтральної тональності -83%, 10% – негативної – повідомлення про загибель, поховання, руйнування після обстрілів. 8%- позитивної-матеріали розважального характеру.
Онлайн медіа
Дотримання стандартів
Рівень дотримання стандартів у чернігівських онлайн медіа дещо знизився у порівнянні з серпневим моніторингом і становить у загальному показнику 9,83 %. На усіх сайтах він майже однаковий, дещо вищий лише на сайті міста Чернігова 0462-10,19 бали. Схожість показників сайтів та друкованих видань Чернігова обумовлена тим, що деякі з них розміщують одні й ті ж матеріали. Це тижневик «Сім днів» і сайт 0462, «ВісникЧ» і сайт Час чернігівський. Вони мають одних засновників і таким чином намагаються розширити аудиторію читачів. Сайт Город cn взагалі рідко публікує власні новини, переважно це запозичені публікації з районних газет. Все це впливає на схожість показників з дотримання стандартів. Найбільше наближений до стандартів новинного сайту Челайн. Тут найбільше наповнення за один день і можна спостерігати оперативність,(хоч цей стандарт і не оцінюється), чого немає в інших онлайн виданнях Чернігова. Баланс думок, як і у друкованих видань є ахілесовою п’ятою чернігівських сайтів. Наприклад, сайт Челайн подає багато оперативних новин в телеграфному стилі, де нема коментарів і сторін конфлікту, інші сайти, як Час чернігівський чи Город cn публікують матеріали запозичені з газет, які мають невисокі показники стандарту збалансованості. Тому загальний показник по балансу -0,86. Наприклад, відсутність балансу, а відтак і повноти спостерігаємо у новині У селі на Чернігівщині завершився ремонт мосту через річку Снов на сайті Челайн, де є думка тільки голови старостинського округу. У середу — з Гути. У п’ятницю — з Гірська: у громаді безплатно будуть возити жителів прикордонних сіл на сайті Час чернігівський –коментар лише заступниці міського голови. Добре дотримуються балансу посилання на джерела всі новинні сайти -1,98 бали, також матеріали є доступними та не містять мови ворожнечі- по 1,97 балів.
Матеріали з ознаками замовності, фейки, провокації
В листопадовому моніторингу експертами виявлено в чернігівських онлайн виданнях більше матеріалів з ознаками замовності, ніж у друкованих -3,3%. Але, якщо в газетах «панувала» політична «джинса», то на сайтах лише комерційна. Наприклад, на сайті 0462 – Кухні Чернігів: як вибрати стильний і якісний гарнітур? Або Блогер-чернігівець отримав перший в Україні молодіжний кредит за програмою єОселя –Час чернігівський . Якщо перший приклад-це звичайний рекламний матеріал, то другий являє собою приховану рекламу, бо в ньому міститься посилання на рекламу про онлайн-кредитування від банку ПУМБ –« Вірусною стала новина про те, що один з чернігівських айтішників отримав перший в Україні кредит від Ощадбанку для молоді за оновленими умовами. Про те, що чернігівець отримав такий бажаний кредит повідомила землячка перша віцепремʼєрка Юлія Свириденко.»
Онлайн видання розмістили 1,7% офіційних повідомлень. Джерелами таких повідомлень стали – Чернігівський обласний центр контролю та профілактики хвороб – На Чернігівщині зростає кількість захворювань на ГРВІ (Челайн), АТ «Чернігівобленерго» та інші служби, повідомлення яких могли б стати приводом для створення новини.
Фейкових новин та новин з ознаками пропаганди й маніпуляцій експерти не виявили.
Теми, тональність, походження
Новини про війну (25%) і кримінал (22%) переважали у стрічках онлайн видань Чернігова. Трохи менше було розміщено матеріалів про місцеву інфраструктуру, життя громади -15%. І 10% матеріалів про ВПО, життя громадян в умовах війни. Всього було оцінено 303 матеріали. Мало новин про освіту, культуру та спорт – по 1%.
На відміну від друкованих видань онлайн видання частіше послуговуються запозиченим контентом -78% і лише 19% – власні матеріали. Найбільше авторських матеріалів на сайті Челайн, майже нема таких на сайті Город.cn.
Здебільшого новини у онлайн виданнях Чернігова мають нейтральну тональність – 92%.
Листопадовий моніторинг продемонстрував стабільну ситуацію з дотриманням стандартів у чернігівських медіа, які не дотягують поки що до 10 балів, значне покращення з маркуванням реклами.
Характерним є повторюваність новин на усіх сайтах і велика кількість запозиченого контенту на відміну від друкованих видань, які прагнуть до створення унікального власного контенту.
Тривала відсутність виборчих кампаній позначилася і на зменшенні відсотка матеріалів з ознаками політичної замовності. Незначний відсоток «джинси» друкованим медіа два моніторинги поспіль «забезпечила» провладна партія «Слуга народу», а цього разу і «Батьківщина».
Ірина Новожилова,
Андрій Сочинський.