Визначальними подіями для Одеського регіону у листопаді 2024 року стали масовані обстріли цивільної інфраструктури, загибель громадян та зусилля рятівників щодо подолання наслідків ворожих атак. Відповідну тематику місцеві ЗМІ висвітлювали у різний спосіб: оперативно відслідковували стан потерпілих; детально інформували про роботу рятівних підрозділів та штабів реагування; ретельно фіксували масштаби пошкоджень майна; спілкувалися з потерпілими.
Тематичне поле життя місцевої громади поступово розширюється та стає пріоритетом для місцевих ЗМІ Одещини (24% – у друкованих ЗМІ та 31% – в онлайн сегменті) поряд з тематикою війни та бойових дій, яка продовжує активно висвітлюватися місцевими масмедіа у діапазоні від 10% (онлайн медіа) до 21% (друковані ЗМІ) від загальної кількості публікацій. Матеріали про зусилля, що докладаються для забезпечення реабілітації бійців, публікації про особливості адаптації до життя ветеранів, історії про повернення до життя після пережитих у результаті війни втрат залишаються також актуальним контентом одеських масмедіа. Окремим сегментом цієї проблемно-тематичної лінії стала серія публікацій, що демонструють зусилля місцевої влади у подоланні викликів поточного моменту війни. Тема криміналу, пріоритетна в сегменті онлайн ЗМІ, все ж привертає менше уваги місцевих медійників, зокрема «Думська» дає лише 7% таких публікацій.
В обох сегментах місцевих медіа (онлайн та друковані ЗМІ) очевидною стала тенденція до посилення позицій політичної та економічної джинси: 3,5 % – у друкованих ЗМІ та 6,3 % – онлайн медіа.
Під час осінньої хвилі цьогорічного моніторингу регіональних медіа України експертна група ІДПО з Одеси дослідила контент чотирьох провідних друкованих видань та сайтів Одеської області. Для аналізу було обрано такі медіа: газета «Вечірня Одеса» (суспільно-політичне регіональне видання Одеської області), газета «Чорноморські новини» (громадсько-політична газета Одещини), газета «Одеське життя» (щотижнева газета Одеської області), газета «Кур‘єр тижня» (регіональний інформаційно-рекламний щотижневик, що охоплює райони Одещини: Ізмаїл, Кілія, Болград, Рені); сайт «Думська» https://dumskaya.net/, сайт «Odessa.online» https://odessa.online, сайт «048.ua» https://www.048.ua/, сайт «УСІonline» https://usionline.com/.
За період з 25 листопада по 1 грудня 2024 року загалом оцінено 173 публікації у друкованих виданнях і 400 дописів на сайтах.
ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ
Моніторинг стандартів журналістики
Якість місцевого медіаконтенту з огляду на дотримання базових стандартів журналістики в одеському регіоні поступово знижується, адже медіа демонструють погіршення середніх показників. Оцінка професійності одеських місцевих видань у листопаді 2024 року становить 9,73 бали з максимально можливих 12 балів, що нижче показника попередньої хвилі (10,43). Серед проаналізованих видань одна газета пропонує читачам більш якісний контент. Це «Чорноморські новини» (10,19 балів), натомість «Вечірня Одеса», як і минулої хвилі моніторингу, має найнижчі позиції – 9,31балів.
При цьому неупередженість у формуванні погляду на соціальну реальність, що забезпечується через демонстрацію балансу позицій, має традиційно найнижчі показники, навіть нижчі у порівнянні з минулою хвилею моніторингу, – замість 1,30 у липні, зараз маємо 0,84. Цей параметр діяльності місцевих медіа останні кілька моніторингових періодів демонструє коливання, – то дещо підвищується, то дещо знижується. Звертаємо увагу, що цього разу «Вечірня Одеса» знову залишається в аутсайдерах та демонструє значну недбалість у дотриманні вказаного стандарту (0,75), однак її «обганяє» «Кур’єр тижня» (0,50), а ретельність – «Чорноморські новини» (1,31). Такий стандарт якісної журналістики як відокремлення фактів від думок знаходиться на рівні 1,63 балів, що майже ідентично показникам кількох хвиль поспіль (1,59). У цьому контексті газети «Чорноморські новини» та «Вечірня Одеса» не дивують своїх читачів, традиційно ігноруючи необхідність розмежовувати факти та судження.
Стандарт достовірності витримується місцевими виданнями на досить високому рівні – 1,83 бали, а це вище за минулі періоди (1,61 та 1,76 балів). Порушується він в основному, теж традиційно, за рахунок видання «Чорноморські новини» (1,69 балів). Загалом це видання тяжіє до експлікації міркувань та суджень без апеляції до фактажу та раціональності. Стандарт повноти дотримано на рівні 1,48 балів, що дещо нижче показника минулої хвилі моніторингу (1,62). Стандарт «відсутність мови ворожнечі» традиційно витримується в місцевих ЗМІ, як і стандарт доступності, на рівні 1,97-1,98 балів.
Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами
Частка матеріалів з ознаками замовності у загальному потоці місцевих видань Одеської області, які досліджувались у листопаді 2024 року, цієї моніторингової хвилі складає 3,5 % (6 матеріалів), що значно більше, ніж минулої хвилі моніторингу (1%). У «Вечірній Одесі» представлено матеріал про успіхи партії «Слуга народу» за три роки діяльності та три публікації про зусилля й досягнення обласної влади у рубриці «Новини Одеської обласної військової адміністрації», усі з ознаками політичної замовності.
«Вечерня Одеса», №95-96 від 28 листопада 2024 року:
Вечерня Одеса», №95-96 від 28 листопада 2024 року:
Дві публікації, що мають ознаки комерційної ангажованості, представлені в газетах «Вечірня Одеса» та «Кур’єр тижня».
При цьому матеріалів протокольно-офіційного характеру – 10 (5,8%), тут лідерами стали «Чорноморські новини» (8 матеріалів) та «Вечірня Одеса» (2 матеріали).
Матеріали рекламного характеру без маркування цього разу, як і попереднього, не зустрічаються на сторінках одеських друкованих видань.
Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій
Експертна група вважає, що журналісти друкованих видань одеського регіону в умовах війни не використовують методи маніпуляції у висвітленні складних і чутливих тем, залишаючись відданими інтересам держави та своєї аудиторії як громадян України.
Теми
Ця хвиля моніторингу продемонструвала увагу до теми життя місцевої громади (24%) та великої війни (21% публікацій), перш за все завдяки «Кур‘єру тижня» (23 публікації з 63), адже решта друкованих ЗМІ менше писали про військові дії, допомогу армії та проблеми місцевого життя. На другу позицію вийшли теми культури, міжнародних новин та соціальної сфери, охорони здоров’я, які мають по 7-8% уваги місцевих медійників. Решта проблемно-тематичних сфер (життя в умовах війни, історія, освіта, спорт, кримінал, політика, надзвичайні ситуації) редукуються друкованими ЗМІ, знаходячись на рівні 1-2% інтересу місцевих медіа.
Одеська експертна група звертає увагу на специфічне опрацювання теми великої війни в Україні виданням «Кур’єр тижня», що фіксується вже другу хвилю моніторингу. Редакція передруковує матеріали якісних українських ЗМІ (видання «Texty», «Еспресо» та ін.) про тенденції і нові виклики війни, інтерв’ю ключових фігур українського військового керівництва, життєві історії про подвиги та повернення з полону українських вояків:
«Кур‘єр тижня», від 25 листопада 2024 року:
«Кур‘єр тижня», від 27 листопада 2024 року:
«Кур‘єр тижня», від 29 листопада 2024 року:
Якщо попереднього моніторингового періоду спрацювала тема перейменування топонімічних об‘єктів Одещини, адже про це написали «Чорноморські новини», «Кур‘єр тижня», «Одеське життя», то цього разу «Чорноморські новини» подають історичні екскурси, в яких розповідається про діячів минулого, на честь яких і були перейменовані вулиці, проспекти, провулки на Одещині.
«Чорноморські новини», №46 від 28 листопада 2024 року:
Тематична група «інше» за звітний період дослідження видань Одеської області складає загалом 18%, що в цілому продовжує вже раніше помічену тенденцію.
Жанри матеріалів
Переважання інформаційних жанрів над іншими групами журналістських жанрів у сегменті друкованих місцевих ЗМІ Одещини є сталою тенденцією (46%), яка посилюється останнім часом. 13% контенту представлено аналітичними жанрами (стаття, огляд, кореспонденція), що дещо нижче минулої хвилі моніторингу, серед яких традиційно лідирують «Кур’єр тижня» та «Чорноморські новини». Якщо показник аналітики протягом 2024 року зростав у середньому на 3-4%, то зараз він почав знижуватися у порівнянні з попередніми періодами. Подекуди місцеві медіа радують читачів жанрами інтерв‘ю, частка якого цього разу зросла більше ніж удвічі (з 6% до 14%), зокрема за рахунок видань «Кур’єр тижня» та «Одеське життя», прокольними матеріалами (3%) та художніми жанрами (3%).
Тональність
Очевидним показником діяльності місцевих друкованих ЗМІ Одещини періоду війни стала підвищена емоційність їхньої тональності з настановами на позитивний життєствердний тон та віру у перемогу України. Тут традиційно тон задають «Чорноморські новини». Цього разу мажорність газети «Чорноморські новини» була пов‘язана з враженнями від українського мистецтва, яке надихає. Загалом же тональність – переважно нейтральна (94%).
Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту
Місцеві ЗМІ Одещини демонструють загальну тенденцію до мінімального використання неідентифікованого контенту (3%), на що інколи хибують друковані ЗМІ, – усі, окрім «Кур‘єра тижня» та «Чорноморських новин» цього разу. Власного контенту місцеві ЗМІ Одещини оприлюднюють на рівні 66%, що є нижчим за показник минулої хвилі (74%), хоча часом передруковують з посиланням важливі, на їхню думку, якісні матеріали інших ЗМІ (31% проти 22% минулої хвилі). При цьому – багато запозиченого контенту та контенту з посиланням на джерело в «Чорноморських новинах» (20 матеріалів з 33) та «Кур’єрі тижня» (21 публікація з 63). Ця нова тенденція у роботі місцевих друкованих ЗМІ, що пояснюється кризою людських і фінансових ресурсів місцевих ЗМІ, продовжує бути актуальною.
ОНЛАЙНОВІ ВИДАННЯ
У цілому онлайн видання Одещини демонструють ті ж тенденції, що й друковані медіа щодо дотримання стандартів, роботи з джерелами та особливо – з тематичним наповненням, що продовжує тенденції минулих хвиль моніторингу.
Моніторинг стандартів журналістики
Загальний бал регіону щодо дотримання стандартів журналістики в онлайн виданнях – 9,89 з 12 можливих, що є нижчим показником у порівнянні з двома попередніми хвилями моніторингу (10,41 та 10,55 балів) та майже ідентичний показнику роботи друкованих ЗМІ. Лідером тут є сайт «УСІonline» (11,25), як і в попередні періоди.
Найслабшим місцем електронних місцевих ЗМІ Одеського регіону є баланс думок (0,78 балів), що значно нижче за показник попередньої хвилі (1,23 бали). Найгіршу тенденцію цього разу демонструє «Odessa.online» з показником 0,13 балів, адже ретельно передруковує короткі пресрелізи.
Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами
Загальний показник замовності в онлайн медіа Одещини цього разу – 6,3% (25 матеріалів), що значно вище за показник попередньої хвилі (2,3%). Одеська експертна група констатує чіткий відкат місцевих ЗМІ Одещини до довоєнних позицій в оприлюдненні джинси. Замовні публікації представлені в усіх онлайн медіа, окрім «Odessa.online»: «048.ua» (9 матеріалів – комерційна джинса), «Думській» (15 матеріалів, 8 з яких – політична, 7 – комерційна джинса), «УСІonline» (1 матеріал – політична джинса).
Комерційна джинса в «048.ua»: «Французька кінокомпанія знімає документальний фільм про Чорне море» («048.ua»: https://www.048.ua/news/3863725/francuzka-kinokompania-znimae-dokumentalnij-film-pro-corne-more); «Робота в Одесі: вакансії у різних сферах із зарплатою до 45 тисяч гривень» («048.ua»: https://www.048.ua/news/3864069/robota-v-odesi-vakansii-u-riznih-sferah-iz-zarplatou-do-45-tisac-griven); «Робота в Одесі для жінок: п’ять вакансій» («048.ua»: https://www.048.ua/news/3865294/robota-v-odesi-dla-zinok-pat-vakansij); «Робота в Одесі: вакансії від 20 тисяч гривень» («048.ua»: https://www.048.ua/news/3865768/robota-v-odesi-vakansii-vid-20-tisac-griven); «Оренда квартири в Одесі: варіанти від 4,5 тисяч гривень» («048.ua»: https://www.048.ua/news/3865852/orenda-kvartiri-v-odesi-varianti-vid-45-tisac-griven) та ще кілька позицій однотипної комерційної джинси.
Політична джинса на «Думській»: «Через кримінальне провадження до продажів: узаконений нахаббуд на одеському узбережжі перетворюється на елітний житловий комплекс» («Думська»: https://dumskaya.net/news/cherez-ugolovku-k-prodazham-uzakonennyy-nahalast-186379/ua/); «Від днопоглиблення та буксирних схем на Одещині — до хабарів із київських маршрутників: суд поновив на посаді одіозного портовика» («Думська»: https://dumskaya.net/news/skandal-v-chernomorskom-portu-186541/ua/); «Каналізація як інструмент боротьби: одеська мерія хоче обмежити водовідведення для ЖК, що будуються на околицях» («Думська»: https://dumskaya.net/news/v-odesskoy-merii-reshili-ispolzovat-kanalizatciy-186592/ua/); «Одеські розклади: депутат-довіряєць хоче покинути міськраду, замість неї буде та, хто зможе приходити на сесії» («Думська»: https://dumskaya.net/news/odesskie-rasklady-deputat-deveryaetc-hochet-poki-186596/ua/); «Зростання цін на проїзд в одеському електротранспорті: як воно відіб`ється на пасажиропотоці та чи є альтернатива?» («Думська»: https://dumskaya.net/news/rost-tcen-na-proezd-v-odesskom-elektrotransporte-186599/ua/); «В Дніпрі назвали ліцей ім’ям військового, який загинув в Одесі, у нашому місті йому не знайшли місце на Алеї пам’яті» («Думська»: https://dumskaya.net/news/gostishchev-186609/ua/); «Дегасу завдають удару у відповідь? На одеському пляжі «знайшли» трубу зі стічними водами» («Думська»: https://dumskaya.net/news/degasu-nanosyat-otvetnyy-udar-na-odesskom-plyazh-186542/ua/); «Позачергова сесія: одеських комунальників визнали ліквідаторами наслідків обстрілів і виділили їм додаткові 30 млн гривень» («Думська»: https://dumskaya.net/news/odesskie-zhks-priznali-likvidatorami-obstrelov-i-186563/ua/).
Політична ангажованість на «Думській» пов’язана з розробкою проблемно-тематичної сфери «підготовка до місцевих виборів». Саме під таким кутом зору редакція аналізує діяльність міської ради, мера та його заступників, депутатів партії «Довіряй справам», лідером якої є Генадій Труханов. До розробки вказаної проблемно-тематичної лінії одеська експертна група також долучає матеріали про історію місцевих виборів в Одесі, яких за період моніторингу на «Думській» було два: «Як це робилося в Одесі в 94-му: перші вибори мера, перші фальсифікації та суди (фото, документи)» («Думська»: https://dumskaya.net/news/kak-eto-delalos-v-odesse-v-90-h-pervye-vybory-me-186494/ua/); «Терор 1998: як Одеса пережила найжорсткіші вибори у своїй історії (фото, відео)» («Думська»: https://dumskaya.net/news/lihie-90-e-186606/ua/). Ці публікації, розлогі та детальні, з використанням історичних документів, формують враження про тотальну корумпованість виборчого процесу, цинізм та зухвалість кандидатів, обман виборців тощо. Власники «Думської» мають свої політичні інтереси в регіоні та, напевно, дали доручення медійникам готувати місцеву громаду до виборів.
Політична джинса на «УСІonline»: «Над пляжем «Дельфін» побудують 8-поверхову споруду, але згодом, – депутат міськради» («УСІonline»: https://usionline.com/nad-pliazhem-delfin-pobuduiut-8-poverkhovu-sporudu-ale-zhodom-deputat-miskrady/).
Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій
Повністю відсутні проросійські меседжі, маніпуляції та фейки в місцевих електронних медіа.
Теми
Онлайн видання Одещини демонструють такі тематичні тенденції та привертають увагу читачів перш за все до такої тематики: кримінал, діяльність правоохоронних органів (24%), що продовжує тенденцію 2024 року з поступовим зниженням уваги, зокрема за рахунок ігнорування цієї проблемно-тематичної сфери в онлайн медіа «Думська»; життя місцевої громади 31 % проти 16% минулої хвилі моніторингу; військові дії – на рівні 10% проти 15% минулої хвилі, що майже співпадає з рівнем інтересу до тематики життя в умовах війни (9%) та надзвичайних ситуацій та рятівних операцій (8%). Провідні теми залишаються незмінними протягом тривалого часу, решта проблемно-тематичних сфер (культура, спорт, економіка, соціальна сфера, політика) цікавлять на рівні 1-4%, а освіта, історія – 0%. За винятком теми криміналу та діяльності правоохоронних органів вказані тематичні пріоритети цілком співпадають з інтересами друкованих ЗМІ за цей період.
Тональність
Тональність інформації в онлайн виданнях Одещини в цілому нейтральна.
Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту
Усі онлайн видання Одещини друкують в основному власний контент, посилаючись при цьому на іноземні ЗМІ, пресрелізи офіційних джерел в Україні.
Висновок за результатами моніторингу
Цієї хвилі моніторингу одеська експертна група помітила зменшення розбіжностей у висвітленні життя соціуму між друкованими та онлайн медіа регіону, хоч раніше контрастність їхньої інформаційної діяльності була значно більшою і в питаннях дотримання стандартів, і в тематичному охопленні дійсності, і в фокусах уваги.
Якщо друковані медіа з самого початку повномасштабної війни відчули серйозні виклики, що одразу позначилося на їхній діяльності, то тепер черга дійшла й до онлайн медіа. Дефіцит ресурсів, форсмажорні обставини, зокрема блекаути, брак кадрів – все це призводить до слабшання інформаційного потоку, зменшення кількості публікацій, ширшого використання пресрелізму, активнішого залучення замовності.
Олена Іванова,
Ольга Мойсеєва.