Якість журналістики на Сумщині неухильно знижується — експерти

У друкованих та електронних виданнях Сумщини щомісяця збільшується кількість джинси, а оцінка за журналістські стандарти падає, — такими є спостереження експертів Інституту демократії імені Пилипа Орлика, які здійснювали моніторинг ЗМІ Сумської області.

У друкованих та електронних виданнях Сумщини щомісяця збільшується кількість джинси, а оцінка за журналістські стандарти падає, — такими є спостереження експертів Інституту демократії імені Пилипа Орлика, які здійснювали моніторинг ЗМІ Сумської області.

Про війну побіжно

Найголовніша тема сьогодення – війна – у сумських ЗМІ відійшла на другий план порівняно зі збільшенням тарифів, тиском на підприємців і загалом погіршенням рівня життя українців. «Тема війни знову зникла зі сторінок сумської преси, – констатує експерт Володимир Садівничий. – Ні, про поховання загиблих земляків, навіть про деякі справи волонтерів ми віднаходимо інформацію. Це й усе… Звичайно, простіше джинсувати про боротьбу пана АСенЯ із панянкою ЮТи, ніж заглибитися в кампанію протидії інформаційним атакам супротивника». Дійсно, видання пишуть про чергову хвилю мобілізації, інформують про волонтерські справи, хоча й значно куціше, ніж раніше, й практично не вдаються до розповідей про проблеми армії, демобілізованих, про героїв-захисників.

\"Знімок

Хто оперативніший: сайти чи газети?

Цього разу звернули на себе увагу сумські Інтернет-видання. Вперше експерти побачили в них таку масу матеріалів, взятих із чужих сайтів чи й більше – переписаних із… газет. «От де оперативність, так оперативність! – відзначає Володимир Садівничий. – А кумедність ситуації ще й у тому, що працівникам сайту до місця події – кілька кілометрів, а людям із обласної газети – всі 150». Особливо виразно це помітно на сайті «ТОР Конотоп». Мимоволі приходиш до думки, що ці медіа-ресурси продовжують існувати виключно в очікуванні виборів, а без цього й сенсу отак животіти й не було б.

\"Знімок

Джинса та прихована реклама

Згідно з висновками експертів щодо наявності матеріалів із ознаками замовності та цензури, їх кількість порівняно до січня зросла більше, ніж удвічі.

У друкованих виданнях найбільше матеріалів із ознаками замовності та цензури розмістила газета «Ваш шанс» – 16%. Другу сходинку зайняла газета «Сумщина» – 13%.  На третій позиції газета «ДС-экспресс» – 10. «Панорама» цього місяця має найнижчий показник матеріалів із ознаками замовності та цензури – 8%.

Щодо сайтів. Найвищий показник матеріалів із ознаками замовності та цензури у сайту «XРress» – 23%. Другим за відсотком матеріалів із ознаками замовності є сайт «0542» – 19%. Третя сходинка у «Шостка.Info» – 14% замовних матеріалів із оглянутого контенту. Сайт «ТОР Конотоп» має найнижчий показник – 13%.

Характерно, що такий «рейтинг» сайтів щодо кількості розміщених матеріалів із ознаками замовності зберігається протягом останніх моніторингових місяців.

Стосовно публікацій, що мають неналежне маркування, то вони розподілилися так: «Панорама» – 40% матеріалів із оглянутого контенту, «Ваш шанс» – 28%, «ДС-экспресс» – 20%; «Сумщина» – 0.

За кількістю таких публікацій «місця» видань зберігаються. Загалом же спостерігаємо прикру тенденцію: частка неналежно маркованих матеріалів стрімко зросла. Як бачимо, в газеті «Панорама» вони займають майже половину площі. Відстежуючи це видання регулярно, можемо зауважити, що часом вони перевищують половину матеріалів. Майже третина таких публікацій у «Вашому шансі». Тобто видання ніби виправдовують себе тим, що «чистої джинси» вони не розміщують, не бажаючи визнати, що неналежне маркування так само не відповідає закону й так само вводить у оману споживача незрозумілими позначками «Р», «ІД», «PR» чи чимось подібним.

На сайтах неналежно маркований матеріал виявлено на «Шостка.Info» – 5%. Нагадаємо, минулого моніторингового місяця на сайтах такі публікації виявлені не були.

Отже, у друкованих виданнях середній відсоток матеріалів із ознаками замовності та цензури склав 12. У березні він був 9, і тоді ми констатували, що це менше, ніж показники минулорічних моніторингів (у виборчому жовтні – 32%, передвиборчому вересні – 34%), але більше, ніж удвічі, перевищує показник січня – 4%. Тепер бачимо, що тенденція до зростання продовжується: 4→9→12. Власне, прогноз щодо такого зростання ми й робили, адже йдеться про підготовку до місцевих виборів. Зараз можемо говорити, що така робота вже відверто розпочалася, відтак у наступні місяці передбачаємо ще стрімкіше збільшення даного показника.

У Інтернет-виданнях середній показник матеріалів із ознаками замовності та цензури склав 17%. Він перевищує березневі 15% й тим паче січневі 10%, хоча так само поки далекий від минулорічних: у жовтні – 38%, у вересні – 24%.

Тобто середній показник кількості публікацій із ознаками замовності та цензури у всіх досліджуваних виданнях регіону склав 14,5%. Це ніби не набагато більше ніж у березні – 12%. Але вже більше, ніж наполовину, перевищує рекордно малий для сумських ЗМІ січневий показник у 7%.

Журналістські стандарти у виданнях Сумщини

Щодо дотримання стандартів, експерти при максимальній оцінці 6 за кожен матеріал (1 бал за кожний із 6 критеріїв) вивели такі середні оцінки (від найвищої – до найнижчої):

«Ваш шанс» – 3,83 (березень – 3,78; січень – 3,94; жовтень – 3,83; вересень – 3,71);

«Шостка.Info» – 3,8 (березень – 3,52; січень – 3,77; жовтень – 3,05;вересень – 3,73).

«XРress» – 3,5 (березень – 2,9; січень – 3,5; жовтень – 3,77; вересень – 3,73);

«0542» – 3,32 (березень – 3,3; січень – 3,18; жовтень – 3,9; вересень – 3,95).

«ТОР Конотоп» – 3,21 (березень – 3,77; січень – 3,91)

«ДС-экспресс» – 3,19 (березень – 4,00; січень – 3,47; «Данкор» — жовтень – 4,06;вересень – 4,5);

«Сумщина» – 3,13 (березень – 3,75; січень – 3,8; жовтень – 3,15; вересень – 3,44);

«Панорама» – 3,0 (березень – 3,19; січень – 3,67; жовтень – 3,2; вересень – 3,53);

Як бачимо, найпомітніше поліпшив свою оцінку сайт «XРress», а газети «ДС-экспресс», «Сумщина» та сайт «ТОР Конотоп» свої показники якості значно зменшили. Порівняно до попередніх моніторингових місяців повністю здала позиції газета «Панорама».

Середня для всіх медіа оцінка – 3,295 бала. Заокруглимо до 3,3, але навіть таке заокруглення в бік підвищення не рятує ситуації. Адже у березні загальна оцінка сумський видань складала 3,53 бала й тоді ми зробили висновок, що маємо найнижчий показник дотримання стандартів у публікаціях за всі п᾽ять моніторингових хвиль (у січні – 3,65 бала; у жовтні – 3,56; у вересні – 3, 86; липні – 4,09). Тепер найнижча оцінка стала ще нижчою, тобто про якість медіа-продукту, що надається споживачам, говорити складно.

____________
Алла Федорина,
координатор Моніторингу дотримання професійних стандартів регіональними друкованими та онлайн-медіа,
експерт Інституту демократії імені Пилипа Орлика

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *