Для багатьох регіональних газет свята – хороший привід поджинсувати і низенько вклонитися місцевій владі, депутатам та бізнесменам. Про це свідчать численні моніторинги ІДПО, які експерти проводили і під час травневих свят, Великодня, Дня знань та Днів міст. Провідні місця в такому святковому газетному номері посідають не ексклюзивні журналістські матеріали, а численні привітання від місцевого політикуму, а також подяки задоволених життям містян. Ми вирішили подивитися на передноворічні випуски Полтавських видань, щоб визначити, які тексти домінують: аналітичні підсумки року, журналістські ексклюзиви чи ж «паркет», «джинса» та «офіціоз».
Каша і ноутбук від депутатів – газета «Лубенщина»
Попередні моніторинги ІДПО показали, що це видання є надзвичайно лояльним до місцевої влади, хоч і роздержавилося, як це вимагав закон. Тож не дивно, що перлиною останнього числа цього видання є матеріал «Яка вона на смак, каша від народного депутата?». А не якась там аналітика чи підсумки року. У тексті про кашу розповідається про «колоритне дійство «Каша Fest», яке організувала народний депутат від «Слуги народу» Анастасія Ляшенко. Згадують і місцевих політиків: «повеселитися разом із громадою прибули голова РДА, депутат міської ради Сергій Сіряченнко, міський голова Олександр Грицаєнко, які, як-то кажуть, в режимі «без краваток» у святковій обстановці безпосередньо поспілкуватися із виборцями на різні теми». Порадіймо за виборців: адже таке щастя – поласувати кашею разом із обранцями – випадає не кожному.
Перша і друга шпальти газети «Лубенщина» повністю віддані під привітання та рекламу. Враження таке, ніби купуєш рекламне видання, а не ЗМІ, що має розповідати про найважливіші здобутки та втрати цього року. Принаймні у новорічному випуску. Натомість жителів Лубен та усієї громади вітають міський голова, голови профспілок, місцевих підприємств, старости та голови сільрад. Як то кажуть, для чого писати матеріали про проблеми місцевої економіки та політики, набагато легше і безпечніше просто розмістити тексти привітань і розбавити їх веселими зображеннями ялинок та ялинкових прикрас.
Окрім цього у номері офіціоз від пирятинської територіальної громади: і місцеву економіку там розвивають, і спецодяг для комунальників купили. Гороскоп, поради для тих, хто перебрав з алкоголем та переїв під час свят. Подяка ще одному депутату та директору молокозаводу за те, що «підтримують зусилля з налагодженням сучасного навчального процесу», які надали Лубенській школі «спонсорську допомогу у вигляді ноутбука». Тексти про місцевих художників, спортсменів, гарячі обіди від Греко-католицької церкви. Привітання та некрологи. І на останній шпальті – ще одне привітання від колишнього нардепа. Адже шпальта кольорова – якраз підійде для піару політика.
В цілому, враження складається таке, що життя на Лубенщині – просто райське. Усі святкують, вітають та радіють. Жодного критичного матеріалу у номері немає.
Тимошенко, що виведе країну з кризи, розбудова «Удару» та рекорди від голови облради – газета «Полтавський вісник»
У цьому виданні, так само, як і у випадку «Лубенщини» перші шпальти віддані здебільшого під привітання та політичну рекламу. Усього найкращого полтавцями бажали гендиректор «Полтававодоканалу», лідер партії «Удар» на Полтавщині, тимчасовий виконувач обов’язків голови Полтавської ОДА. Розбавили першу шпальту новорічним малюнком молодої родини під ялинкою. Ймовірно, це вже задоволені життям жителі Полтави, яким немає про що турбуватися. Адже про них дбають на всіх рівнях. І Тимошенко обіцяє «витягти країну з кризи». І міський голова імбирно-медові пряники розписує та дарує малечі «солодкі подарунки». І лідер партії «Рідне місто» обіцяє зробити Полтаву успішною. І партія «Удар» повідомляє, що «скоро кожна громада області отримає свого офіційного представника партії». Щоправда, усі ці тексти мають позначку «на правах реклами». Це суттєвий плюс. Мінус же у тому, що і це видання виглядає як реклама газета, а не як місцеве ЗМІ, що на перших шпальтах має розміщувати ексклюзивні журналістські матеріали. В тому числі й аналітику щодо підсумків року для регіону.
Знаходимо у матеріалі й матеріали із ознаками замовності – ніяк не марковані. Це звернення голови полтавської облради Олександра Біленького до колег з нагоди завершення пленарного засідання. У зверненні, звісно, про «плідну роботу» та здобутки. Цікаво, чи чули у «Полтавському віснику» про фактчекінг? Адже важливо не просто передруковувати заяви політиків та чиновників, а перевіряти їх. Чи те, що вони називають «плідною роботою», є такою насправді? Окрім звернення є ще цілий кольоровий розворот із шапкою «звіт Олександра Біленького».
У текстах нам розповідають про те, що 2021 рік був «роком рекордів». І у медицину інвестували, і кошти на дороги виділяли, і фестивалі проводили. Після цієї вкладки йде ще шість шпальт офіціозу (різноманітні оголошення та повідомлення) та реклама. Тут знову вигулькує «Удар», який «чекає на друзів». Окрім цього, у випуску декілька матеріалів про військовий облік жінок, дитячу музичну колу та добірка новин. Єдиний критичний матеріал – про складну ситуацію в економіці регіону. Але з-поміж привітань та «рекордних» звітів місцевих чиновників він якось губиться…
«Удар», що чекає на друзів, та рекордна цукерка – газета «Вечірня Полтава»
У цій газеті – усього одне привітання від політика на першій шпальті. Вітає нас – знову голова полтавського «Удару». На цій же сторінці матеріал із ознаками замовності про кондитерську компанію «Лукас», яка виготовила «найбільшу в Україні грильяжну цукерку». Чому із ознаками замовності? Визнаю, інформаційний привід тут, звісно, є, але все ж розміщення цього тексту на першій кольоровій шпальті, а також неодноразова згадка торгівельної марки свідчать про «джинсу». Окрім цього, перша шпальта містить неналежно марковану рекламу та заклик передплачувати видання. Тож і це видання не винесло на першу шпальту актуальних журналістських матеріалів. Прикро.
Хоча у видання вони все ж є. Так, уже на другій шпальті нам пишуть про ініціативу достроково припинити повноваження міського голови Полтави… Тож якщо у «Полтавському віснику» він тільки пряники розписував, то от у «Вечірній Полтаві» все ж повідомили суспільно вагому інформацію, яку щодо нього важливо отримати читачам. Так, в результаті таке рішення ухвалене не було. Але ж чому не цей текст винесено на першу шпальту? Хіба ж не це – відсторонення міського голови Полтави – має бути найважливішим матеріалом номера універсального інформаційно-політичного видання «Вечірня Полтава»? Ще один текст, який також мав би бути на чільному місці – повідомлення про призначення тимчасового виконувача обов’язків голови полтавської ОДА. Але він – у підвалі на третій шпальті.
На другій-третій шпальтах видання знаходимо «джинсу» та офіціоз. Матеріал «Полтава може бути успішною», де йдеться про міську владу, що «знищує комунальний транспорт», «тримає Полтаву в темряві» та «занедбала комунальний транспорт». Цей же текст ми вже зустрічали у «Полтавському віснику». Але там він був маркований. А тут, очевидно, плашка десь загубилася. Офіціоз – оголошення про проведення зборів сіл та селищ. Також не маркований, як належить.
Далі нам повідомляють про затвердження бюджету Полтавської області. Але матеріал майже не містить аналітики і є, швидше, компліментарним. Дають розлогі цитати голови облради, який, знову ж таки, повідомляє про «плідну роботу» та колишнього вже голови ОДА. Про проблемні моменти зазначено: високі ціни на газ для підприємств, а також тарифи. Але у цьому ж тексті щодо кожного проблемного моменту відразу зазначається, що голова облради «дав протокольне доручення підготувати відповідь» або ж «підтримав ідею». Тобто тримає все на контролі, а ви як думали?
Ще у номері – декілька рекламних блоків про розбудову «Удару», новорічна сумнівна шарада, за розгадку якої обіцяють 284 тисячі гривень. Некрологи, календарик з тигром, гороскоп, кросворд, новорічні рецепти, оголошення, міська хроніка – позитивного змісту. Хіба що матеріал про можливе закриття сирзаводу вибивається із в цілому «мажорного» настрою. Оскільки поряд із ним заверстали джинсу про молокозавод, то здається, що нічого страшного не відбувається. Один завод закриють, але ж інший – виходить – процвітає, рекламує свою продукцію.
Тож у «Вечірній Полтаві» усе ж порушили більше суспільно вагомих питань, ніж у попередніх газетах. Однак, все ж і тут подача є далеко не ідеальною. Адже важко водночас і джинсу публікувати, і претендувати на статус якісного видання.
Піар Кличка та голови Полтавської облради – газета «Зоря Полтавщини»
Це видання на першій шпальті все ж розмістило важливий матеріал – про можливе підвищення цін на проїзд. Хоча й без «джинси» та неналежно маркованої реклами не обійшлося. Тут на чільному місці… звіт Кличка про роботу на посаді міського голови Києва. В останньому абзаці читаємо «Після знайомства тільки із цими цифрами починаєш розуміти, що так може розвиватися кожне місто. Звичайно, за умови, що його громаду очолює самовідданий громадянин та щирий патріот, яким став лідер УДАРу для Києва». Окей, але до чого тут Полтава? Якби ще Кличко якось коментував роботу міських голів Полтавщини… Але ні. Звичайна політична «джинса», що свідчить про намагання «Удару» зміцнити свої позиції в регіоні. Матеріал марковано словом «Політикум», у вихідних даних газети дрібним шрифтом читаємо, що такі тексти розміщуються, мовляв, на правах реклами. Але все ж таки за методологією ІДПО це не відповідає професійним стандартам. Читача потрібно повідомляти про рекламу відкрито, а не ось так – зашифровано. Додамо також, що повністю «привітальну» першу шпальту видання розмістило у наступному номері, що вийшов уже в 2021 році.
Друга-третя шпальта присвячені «Звіту Олександра Біленького», який ми вже зустрічали у «Полтавському віснику». Та сама добірка «рекордів», підписана тою самою авторкою. Далі некрологи, газета в газеті «Порадниця» про те, як готувати олів’є, шубу та відрізняти фальсифікований алкоголь. Тексти підписано цікаво: «за матеріалами інтернет-сайтів», «із відкритих джерел», «з доступних інтернет-ресурсів». Дуже точні посилання. Можна було б ще додати «почули десь на базарі». Невже на Полтавщині немає кулінарів, майстрів хендмейду та, врешті, експертів, які б розповіли на сторінках газети про те, як правильно обрати алкоголь? Чому саме передрукам із незрозумілих джерел надають перевагу? Ну, хоча б остання сторінка «Порадниці» – добірка творчості відомих українських письменників.
Далі у випуску джинса від «Нафтогазу», прикмети, краєзнавство, здобутки школярів, спортсменів та місцевих митців, поради про те, як зустрічати Новий рік. Місцева хроніка. Неналежно маркована реклама «людини з особливим даром», яка готова вирішити всі ваші проблеми за допомогою молитов і навіть на відстані. І офіціоз.
Що ж, з усієї цієї передноворічної суміші усього один критичний матеріал. Але на першій шпальті. Хоча б щось.
Підсумки року, «порожній» пиріжок від мера та звіт депутата «Батьківщини» – газета «Телеграф»
Це кременчуцьке видання хоч і друкує неналежно марковану рекламу на першій шпальті, як роблять майже усі проаналізовані нами видання Полтавщини, все ж головним матеріалом випуску визначає саме підсумки року. Нарешті. І це підсумки року саме від журналістів, а не чиновників чи політиків. Привітань від них на перших шпальтах нема. Тож можна й так!
У випуску загалом переважає саме суспільно вагома інформація: підвищення тарифів, затримка авансів бюджетниками, касові апарати для ФОПів.
Є у газеті і звіт депутата «Батьківщини» – на цілий розворот. Подається під рубрикою «Акценти», але збоку на полях все ж знаходимо маркування дрібним кеглем «На правах реклами». Ну, хоча б так. Далі – розворот із підсумками року. У номері також кримінальна хроніка, спорт, трохи неналежно маркованої реклами, гороскоп і кросворд, а також кумедний матеріал про «порожній» пиріжок від мера замість новорічних цукерок дітям.
Що ж, саме полтавський «Телеграф» надрукував найбільше корисного та суспільно вагомого контенту. Тут на першому місці не мажорні матеріали від і про політиків та чиновників, а саме журналістські тексти про міські проблеми.
Отже, наш огляд передноворічних випусків показав, що в основному газети Полтавського регіону лишаються під суттєвим впливом місцевих політиків та бізнесменів. Видання або заповнюють свої шпальти офіціозом та джинсою на користь конкретної політичної сили, замовчуючи незручні теми, або ж газети просто передруковують ті «джинсові» повідомлення, які їм надсилають певні політичні сили. І складається враження, ніби є «плюралізм» думок.
Подібна ситуація призводить до деградації політичної, економічної аналітики в регіоні. Адже це цілком нормально – підбивати підсумки року, визначати, що було доброго, а що – поганого. Проте у більшості випадків знаходимо лише «мажорну» місцеву хроніку, поради та гороскопи. Лише одне видання зробило підсумкову добірку, не соромлячись критикувати владу.
Також цілком очевидним є те, що перші шпальти для більшості видань Полтавщини – це вигідна торгівельна площа. Продати її стає набагато важливішим, ніж повідомити про справді резонансні події, які відбувалися: і призначення тимчасового в.о. голови ОДА, і ініціатива щодо дострокового припинення повноважень мера Полтави, і прийняття бюджету.
Тож наш огляд передноворічних випусків газет Полтавщини дає змогу спрогнозувати, якими будуть їхні пріоритети у цьому році. Найімовірніше, піар політиків, чиновників та бізнесменів для більшості із них буде головнішим за чесну журналістику.
Наталя Стеблина