Суспільні медіа грають важливу роль в країнах Західної Європи, як головне джерело новин. До такого висновку приводять результати опитування населення у восьми країнах Західної Європи, яке провела компанія Pew Research Center.
В семи західноєвропейських країнах, в яких проводилося дослідження громадської думки, головним джерелом новин є не комерційні, а саме суспільні мовники. Так, наприклад, в Британії це BBC, в Швеції це Sveriges Television/Radio (SVT/Radio) та ARD – в Німеччині.
Такий стан речей є абсолютно відмінним від ситуації в США, де найбільші суспільні медійні організації – NPR та PBS, мають значно нижчий рейтинг, ніж значна кількість приватних медіа організацій.
Майже половина дорослих британців (48%) назвали BBC своїм головним джерелом новин, 39% шведів визначили таким джерелом SVT/Radio і 37% дорослих громадян Нідерландів поставили Nederlandse Publieke Omroep (NPO) на перше місце.
Новинні організації, які фінансуються населенням, користуються також більшим рівнем довіри людей, ніж приватні медіа компанії. Наприклад, майже дві третини (73%) шведів та 71% британців більше довіряють суспільним медіа в принципі, ніж комерційним. В Іспанії та Італії респонденти були не такими одностайними.
Учасникам опитування в кожній з восьми країн також пропонувалися назви восьми окремих місцевих медіа, включно із суспільними мовниками. Якщо респонденту медіа-компанія була знайомою, дослідники просили оцінити індивідуальний рівень довіри до цього медіа.
Результати опитування показали, що в кожній країні не менше восьми з кожних десяти людей, знайомі з місцевими суспільними мовниками. І рівень довіри до них – серед найвищих з усіх восьми названих, в кожній країні.
Так місцевому національному суспільному мовнику довіряють 90% шведів та 89% голландців.
У італійців (65%) та іспанців (57%) також рівень довіри до громадських медіа більше, ніж рівень недовіри.
В той же час, в Іспанії, хоча більшість довіряє суспільному мовнику, телеканалу Televisión Española (TVE), індивідувально трохи більше людей (64%) висловили більшу довіру до приватного телеканалу Antena 3. В більшості інших країн довіра до громадських мовників вища за будь-який інший окремо взятий комерційний ресурс, який згадували під час опитування.
Виявилося, що популістські настрої в країнах, де проводилося опитування, є більш помітним фактором розподілу рівня довіри до суспільних і комерційних медіа, ніж приналежність до політичного спектру “праві-ліві”.
В усіх восьми країнах люди, які є прихильниками популістських поглядів, менше довіряють своїм суспільним мовникам, ніж ті, хто не поділяє подібні погляди.
Різниця у рівні довіри між цими групами складає від 9% – у Данії, до 30% – в Іспанії.
Різниця в довірі до суспільного мовлення помітна у людей різних політичних поглядів, від лівих до правих, у п’яти з восьми країн, де проводилося опитування. В чотирьох з цих п’яти різниця була меншою, або дорівнювала розбіжностям у довірі через прихильність до популізму – від 8% у Швеції до 14% – в Італії.
В Іспанії ситуація відрізнялася. Різниця у довірі до суспільного мовлення у представників політичних поглядів спектру “ліві-праві” перевищувала цей показник, коли йшлося про прихильність до популізму. 74% дорослих людей правих поглядів в Іспанії довіряють суспільному телеканалу TVE, а от серед дорослих лівої орієнтації таких 32%, тобто йдеться про досить радикальну різницю у 42%.