Навчися впізнати облуду й навчи цього інших – тренінг у Глухові

Тренінг із медіаграмотності за проектом Інституту демократії імені Пилипа Орлика цього разу відбувся у древньому Глухові, на базі агротехнічного інституту імені С.А. Ковпака Сумського національного аграрного університету.

Як написав опісля місцевий сайт Нlukhiv.info: «У теплій, дружній атмосфері, з кавою і асортиментом смаколиків пройшов тренінг для журналістів та споживачів медіа-продукту…»

Що ж, атмосфера для таких заходів справді важлива. Тож тренер, медіаексперт Інституту демократії імені Пилипа Орлика, викладач Сумського державного університету, заслужений журналіст України Алла Федорина та учасники одразу домовилися: напередодні другого туру виборів про кандидатів не загадуємо, – освоюємо засади медіа-освіти.

Дрібочку приязні та розуміння важливості навчання додав до загального настрою директор інституту Анатолій Литвиненко, який прийшов привітати учасників і слушно нагадав: «Не має успіху в житті та людина, яка не вміє постійно вчитися». І звичайно, головну роль відіграло те, що на навчання зареєструвалися люди, яких проблематика справді зацікавила. «Я думала, що доведеться якось спеціально агітувати, аби залучити до тренінгу, – поділилася координатор заходу в Глухові, редактор інститутської газети «Студентський меридіан» Ксенія Осьмакова, – та робити цього не довелося, – всі учасники зареєструвалися «самопливом». Та й зрозуміло, адже тема розмови важлива на сьогодні».

Директор інституту Анатолій Литвиненко привітав учасників

Для «розминки» присутні спробували пригадати, яких інформаційних маніпуляцій зазнавали самі або ж спостерігали їх дію. Спочатку приклади згадувалися скупо, та вже за годину, працюючи над темами тренінгу, учасники розповіли про різні випадки зі свого життя, зокрема, і щодо порушення стандартів у місцевих медіа, причому – за присутності представників цього медіа. Що ж, цінність таких зустрічей, певно, і в тому, що на них ведеться не абстрактна розмова, а з місцевими прикладами, цитатами місцевих ЗМІ, безпосереднім спілкуванням виробника інформаційного продукту та його споживача. Конфлікту, звісно, не сталося, просто відбулося обговорення, яке, варто сподіватися, дасть досвід для подальшої роботи.

Як і зазвичай на тренінгу за темою «Як не стати інформаційною маріонеткою», учасники – місцеві медійники, співробітники та студенти інституту – вчилися розрізняти поняття «інформування» та «пропаганда», розповіді про реальні події та фейкову інформацію. Вишукували використання маніпулятивних технологій у газетних й інтернет-заголовках, фото та відео. Обговорили, якими бувають методи маніпуляцій, як народжуються фейки тощо.

Не обминули й розмови про об’єктивність медіа та від чого вона залежить. Зокрема говорили про стандарти роботи ЗМІ та те, чи завжди їх дотримуються журналісти.

«Моя участь у тренінгу під назвою «Як не стати інформаційною маріонеткою» – головна подія сьогоднішнього дня, – написала на своїй сторінці у Facebook кореспондент газет «Кур’єр» і «Ваш шанс» Оксана Ковальова. – …Я мала змогу поспілкуватися зі своїми колегами з інших видань, що дуже корисно та цікаво. Приємно було бачити викладачів і співробітників, а також розумних хлопців і дівчат, студентів ГАТІ СНАУ, які хотіли поширити свої знання з орієнтування в інформаційному просторі. Родзинкою заходу стало те, що сьогодні інтерв′ю брала не я, а – у мене, як у досвідченої журналістки (вже 20 років публікуюсь у місцевих, обласних, всеукраїнських і міжнародних виданнях, у тому числі співпрацюю з центральним телебаченням). Дякую колегам за п′ять цікавих і корисних годин, що промайнули на одному диханні!»

На цьому наголосила і працівниця бібліотеки Світлана Грудина: «За спілкуванням не помітили, як час минув. Тема справді актуальна».

«Працювати завжди цікаво, коли бачиш зацікавленість аудиторії, – говорить тренерка Алла Федорина. – А в цій аудиторії інтерес відчувався, особливо до теми народження та розпізнавання фейків. Жваво всі пригадували і власників телеканалів. Із допомогою гаджетів, звичайно, але ж, виявилося, що дізнатися, хто вони, напрочуд просто!.. Приємно, що студенти запрошували приїздити до Глухова ще, отже, спілкування здалося їм корисним».

Для подальшого використання в роботі тренерка залишила інформаційному відділу інституту фото та відеоматеріали, презентації. Й уже за три дні їй надійшло повідомлення з Глухова: «Одна з учасниць навчання сьогодні проводить у нас «Психологічні ігри на кмітливість», – написала Ксенія Осьмакова. – Буде використовувати матеріали з Вашого тренінгу про вплив телебачення. Так що знання пішло в народ! ☺)»

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *