Як упізнавати медіаманіпуляції та вчитися мислити критично, зʹясовували на тренінгу в Нових Санжарах

Тренінг із поліпшення рівня медіаграмотності відбувся у селищі Нові Санжари Полтавської області в рамках проекту Інституту демократії імені Пилипа Орлика.

22 учасники, які зібралися на навчання, склали доволі різноманітну аудиторію: і представники районної та сільських рад, і журналісти з Нових Санжар та сусіднього Чутового, і підприємці.

Координаторка заходу, керівник Полтавського пресклубу Ірина Курочка зазначила, що в напружений передвиборчий час зібрати людей доволі непросто, та вони все ж прийшли, адже тема медіаосвіти сьогодні дуже актуальна.

Говорили про традиційне на таких тренінгах: які види маніпуляцій застосовують у медіа та кому це вигідно; як розрізнити інформування та пропаганду; хто є власниками телеканалів і чому глядачу варто їх знати; чи потрібні стандарти журналістики.

Втім, у кожному населеному пункті звичні теми здобувають своє наповнення. Так, коли зайшла мова про фейки, тренерка, заслужена журналістка України, медіаекспертка ІДПО Алла Федорина запропонувала викласти версії ситуації, що спричинили лютневі непорозуміння в селищі та «прославили» Нові Санжари на всю Україну. Чому так склалося? Хто чи що штовхнули отой камінь розбрату, що змусив людей виступити проти дислокації в селищі евакуйованих земляків із коронавірусного Китаю?

Спочатку з аудиторії пролунало: давайте краще не будемо, бо «нас понесе», – тобто емоції зимових подій десь у глибині ще вирують. Потім все ж спробували поговорити про причини. Перше, що було назване, – недостатність інформування.

Друге, що дуже важливо, – нагнітання ситуації в ЗМІ: все подавалося не по-діловому, не з метою роз’яснення, а з метою створення сенсації, «готування смаженого». «Пригадайте, як описували те, що літак спочатку не прийняли у Харкові, потім – у Києві; як це виглядало, ніби всі бояться тих людей приймати.»

Звичайно, велику роль зіграло тяжіння сучасної влади до шоу-ефектів. «Ми ще тут нічого не зрозуміли і не розібралися, що буде, як у селище вже нагнали військових, завели бетеери… Ніби показали, що чекають від нас спротиву. Значить, відбувається справді щось страшне?»

І звичайно, додала «спецефектів» міністерка охорони здоровʹя, яку показали на всіх каналах: приїхала чи не в космічному скафандрі, поруч медики – у банальних масках; вона ізолюється у окремій кімнаті, а ті, хто в масках, мають «розгрібати» ситуацію.

Отак, робимо висновок, кожен випадок, супроводжуваний недомовками, фейками, бажанням розгорнути сцену, на якій хтось конкретний виглядав би красиво, може стати проблемою, скандалом чи й трагедією. Тому треба аналізувати інформацію, дізнаватися, з яких джерел вона надходить, і критично сприймати все, що намагаються медійно побудувати навколо нас.

Звичайно, поговорили й про агітаційні матеріали напередодні виборів та потребу – знову таки! – їх уважно вивчати та критично оцінювати. Проаналізували передвиборчі газетки, побачили те, що є хибним у подачі публікацій.

Учасники у підсумкових анкетах схвально оцінили передусім інтерактивність навчання та виявили бажання порекомендувати подібний тренінг своїм знайомим і близьким. «Було і цікаво, і корисно», – підсумувала зустріч журналістка з чутівського видання «Сільські новини» Оксана Мірошниченко.

Захід став можливим і виконаний за підтримки Медійної програми в Україні, яка фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews. Висновки й точки зору, висловлені на тренінгу, є виключно експертними судженнями Інституту демократії імені Пилипа Орлика і можуть не збігатися з точкою зору USAID чи Internews.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *