8 листопада Інститут демократії імені Пилипа Орлика провів онлайн-тренінг «Медіаграмотність як необхідна компетенція та захист від інформаційних впливів» для студентів Фахового коледжу «Універсум» Київського університету імені Бориса Гринченка.
Попри виклики, пов’язані із тривалими відключеннями світла, спричиненими російським енергетичним тероризмом, в навчанні взяли участь 19 осіб. При цьому деякі студенти, зокрема, ті, що мешкають у гуртожитку, об’єдналися і вийшли на зв’язок з одного пристрою.
«Ми запропонували цей формат, щоб деталізувати певні теми, що є складовими дисципліни «Громадянська освіта», і вельми вдячні викладачці коледжу Анастасії Пандазі та адміністрації навчального закладу, які радо пішли назустріч, – каже медіатренерка Олена Самойленко. – Молода аудиторія є пріоритетною для поширення інфомедійних знань і навичок, бо сучасне студентство на відміну від попередніх поколінь отримує інформацію майже суто ж мережі Інтернет, тому має бути озброєним знаннями щодо поширених там маніпуляцій свідомістю аудиторії».
Отже, під час інтенсиву студенти дізналися про стандарти якісної журналістики, «шкідливі домішки» медіа-середовища (зокрема, ворожнечу пропаганду, «джинсу» та фейки), а також прості алгоритми, які допомагають свідомому споживачу дотримуватися інформаційної гігієни і перевіряти повідомлення у разі, якщо вони дійсно «зачепили за живе».
«Приклади про поширення неперевіреної інформації в мережі, якими ділилась тренерка, – це просто про мене. Прикро усвідомлювати, але влітку цього року я поширювала дезінформацію про хлопчика, який начебто загубився, бо це здалося мені дуже важливим, а мій репост міг би допомогти. Тоді я не звернула увагу, що сталося це аж у 2015-му році, до того ж у Харкові!». Ще одна учасниця тренінгу, Олександра Шпак, теж відреагувала на один з наведених прикладів: «Я робила репост повідомлення про нестачу донорської крові. Вирішила, що в ній дійсно є потреба, якщо просять поширити. Тепер я знаю, що не просто можу, а саме мушу перевіряти те, що збирають поширити».
Однією з присутніх і активних учасниць тренінгу була викладачка коледжу, кандидат наук з державного управляння доцент Вікторія Хороших. «Цього року мені запропонували викладати курс «Критичне мислення», і на цьому тренінгу я зрозуміла, на чому його слід базувати та якими прикладами та завданнями можна наповнювати. Я вже отримала згоду від тренерки ІДПО Олени Самойленко допомогти скласти програму курсу з урахуванням потреб студентів у віці 16-18 років», – каже пані Вікторія.