Учасники круглого столу, який відбувся 30 вересня 2016 року в Києві за ініціативи Інституту демократії ім. Пилипа Орлика обговорили проблеми пов’язані з існуванням якісної журналістика у часи гібридної війни та політичної нестабільності.
Захід зібрав представників центральних і регіональних медіа, влади, науковців, лідерів громадських організацій. Майже 70 учасників обмінялися думками та досвідом, висловили свої коментарі та дискутували на актуальні питання, які ставлять на порядок денний експерти, журналісти та медіаменеджери.
Під час круглого столу розглядали сучасний кризовий стан журналістики та важливість відповідальності журналістів у час війни, зокрема ситуацію в регіональних ЗМІ; як змінився інформаційний простір окупованих територій за два роки окупації і чим це загрожує; чи повинні трансформуватися професійні стандарти в умовах гібридної війни та російської пропаганди; як власники впливають на редакційну незалежність та редакційну політику?
Під час круглого столу були представлені приклади успішних ЗМІ, які поважають своїх читачів. Учасники дійшли висновку, що якісний контент у ЗМІ особливо важливий у час війни, інформаційної агресії та політичної нестабільності.
Світлана Єременко, виконавчий директор Інституту демократії ім. Пилипа Орлика (ІДПО), представила аналіз ситуації в регіональних медіа. Вона презентувала результати моніторингу друкованих та інтернет-видань на предмет дотримання ними професійних стандартів, що його проводив ІДПО в період з вересня 2014-го до вересня 2016 року.
Проект з моніторингу реалізується вже протягом 4 років, і за цей час експерти провели низку моніторингів регіональних ЗМІ щодо відповідності професійним стандартам і на предмет розміщення матеріалів з ознаками політичної та комерційної замовності. Моніторинг охоплює Дніпровську, Донецьку, Житомирську, Львівську, Сумську, Харківську, Чернівецьку та Одеську області. В кожному регіоні досліджуються 4 друкованих та 4 онлайн видання. До оцінки беруться тільки суспільно-важливі матеріали.
Протягом моніторингу в регіональних ЗМІ експерти зафіксували велику кількість матеріалів з ознаками політичної та комерційної замовності, відсоток яких суттєво збільшується перед виборами. Наприклад, напередодні позачергових виборів депутатів до Верховної ради України, після Майдану, у виданнях спостерігався сплеск політичної реклами (30,4 % – у вересні та 30 % – у жовтні 2014 р.). Політичної «джинси» під час моніторингів було зафіксовано у 4-5 разів більше, ніж комерційної та неналежно маркованої реклами.
Як свідчить моніторинг, станом на липень 2016 р. найбільше матеріалів з ознаками замовності розмістили ЗМІ Донецька – 36,8% , Дніпра – 25,2%, Харкова – 19,8% (за 8,5% НМ), Одеси – 17,8% (за такої ж кількості неналежно маркованої) та Сум – 16,7% (за 25,1% неналежно маркованої).
Неналежно маркованих матеріалів на шпальтах видань і сайтах фіксується майже однакова кількість, а то і більше, із політичною замовністю. Це означає, що медіа продовжують хитрувати, приховуючи рекламу.
Серед онлайн видань найбільше заангажованої інформації («джинси») розміщують сайти Чернівців – 45%, Дніпра – 36,5%, Сум – 28,2% й Донецька – 22,5%.
Сепаратистські сайти «Новости Донецкой Республики» зомбують громадян терористичною «джинсою» – 38,1% і «Донецкое агентство новостей» (ДАН) – 30,4% публікацій відповідно. Але це умовні цифри, бо пропагандистські публікації сепаратистських видань майже не піддаються оцінці за методологією, яку використовує ІДПО.
Основні висновки, яких дійшли експерти ІДПО за 4 роки проведення моніторингів: регіональні ЗМІ дезінформують читачів, кожен п’ятий матеріал в регіональних медіа (а перед виборами – кожен третій) має ознаки замовності; найбільше «джинси» розміщують комунальні газети, що свідчить про їх залежність від влади. Тому таким важливим є роздержавлення.
У висновках аналітичного моніторингового звіту підкреслюється: часто спостерігаються приклади порушення Кодексу журналістської етики, тільки 30% журналістів знайомі з кодексом; бал дотримання професійних стандартів невисокий; найкраще журналісти дотримуються стандартів достовірності й точності, але останні моніторинги показали проблеми і з цими стандартами, що недопустимо в час війни. Найгірше – збалансованості та повноти представлених фактів.
Незважаючи на всі потрясіння, які пережило суспільство за останні роки: Майдан, анексію Криму, окупацію Луганської та Донецької областей, та прагнення суспільства змінити країну, ЗМІ, на жаль не змінюються. Навпаки, до хвороб журналістики додалися «прес-релізм» та використання соцмереж у якості джерела інформації.
Учасники круглого столу наголосили, що, на жаль, професійний рівень журналістів продовжує знижуватися, інформаційна ізоляція окупованих територій продовжується, деякі ЗМІ замовчують війну і непрофесійно висвітлюють проблеми поранених, родин загиблих і переселенців.
Ситуацію в регіональних медіа потрібно терміново змінювати, бо в умовах війни й інформаційної агресії, громадяни України ще більше потребують правдивої та якісної інформації, а з низькою якістю контенту в медіа та низьким рівнем професійної підготовки, ми точно не зможемо перемогти ворога і побудувати нову Україну.
В обговоренні взяли участь:Світлана Єременко, медіаексперт, виконавчий директор Інституту демократії ім. Пилипа Орлика; Оксана Майдан, заступник директора Інтерньюзу; Діана Дуцик, виконавчий директор «Детектор медіа»; Олександра Павловська, програмний менеджер Інтерньюзу; Олексій Микосянчик, заступник редактора газети «Погляд» (Чернівці); Максим Ратушний, менеджер проекту, Інститут масової інформації; Ігор Зоц, головний редактор газети «Донеччина»; Наталя Стеблина, координатор одеської експертної групи ІДПО; Сергій Бондаренко, координатор донецької експертної групи ІДПО; Алла Федорина, координатор сумської експертної групи; Роман Шостак, експерт львівської експертної групи ІДПО; Світлана Ляшко, редактор газети «Сарнинські новини» (Рівненська область).