24 грудня студенти Могилянської школи журналістики (МШЖ) презентували результати якісного дослідження «Актуальність журналістських стандартів для сучасних українських медіа» перед українськими журналістами та медіа експертами.
Викладачка курсу «Журналістська етика» Олена Демченко запросила «прийняти залік» у 15 магістрантів першого року навчання Данилу Мокрика (журналіста BIHUS.info), Юлію Шестакову (головну редакторку «Телекритики»), Світлану Остапу (членкиню Комісії з журналістської етики, заступницю шеф-редакторки порталу «Детектор медіа»), Олену Самойленко (медіа експертку Інституту демократії ім. Пилипа Орлика), Тетяну Гордієнко (головну редакторку сайту «The Lede» у Media Development Foundation).
“Свій курс «Журналістська етика» я моделюю максимально під запит студентів, бо розумію, що студенти працюють добре тоді, коли їм цікаво, – розказала Олена Демченко, – Цього року група вирішила робити спільний, а не індивідуальний фінальний проект. І це був виклик для них у багатьох вимірах“.
Магістранти поділились з досвідченими фахівцями узагальненими результатами 75 глибинних інтерв’ю із журналістами з усіх областей України, окрім Луганської, Донецької та Криму. Всім співробітникам локальних редакції ставили однакові питання (стосовно дотримання журналістських стандартів, джерел інформації, передруків, відношення до «джинси», необхідності фахової освіти, зміни контенту у зв’язку з війною на Сході тощо), але відповіді отримали дуже різні.
Наприклад, в одній з регіональних редакцій відверто зізналися, що не відмовляються публікувати замовні матеріали без належного маркування, але намагаються «дотримуватися балансу», пропонуючи свій медіа майданчик різним політичним силам. В іншій редакції заявили, що публікують виключно «хорошу «джинсу» (на кшталт матеріалів про спонсорування депутатами дитячих садочків) і завжди відмовляють замовникам «чорного піару».
«Пишаюсь тим, що здобувачі освіти в МШЖ не сприймають двозначних трактувань етичних стандартів і не ідуть на компроміс зі своєю совістю. Хочу вірити, що так буде завжди, і що вони встоять перед спокусами, які, на жаль, дозволені за замовчуванням у журналістській професії», – сказала Олена Демченко.
Дослідження, що провели молоді колеги, звісно, складно назвати репрезентативним, але його результати є не тільки цікавими і вражаючими, а й збігаються з тенденціями, які помічають наші експерти впродовж моніторингів локальних медіа в Україні. Зокрема, щодо відсутності теми війни в більшості вітчизняних медіа, не бажання шукати місцевих експертів та коректно посилатися на джерела інформації, – зазначила представниця ІДПО Олена Самойленко, зауваживши, що новий моніторинговий рік розпочнеться вже наприкінці січня-2020.