«Медіаграмотність та критичне мислення як інструменти протидії інформаційній агресії в медіапросторі. Образ ворога. Мова ворожнечі» – так назвали нову загальну короткострокову програму в Сумському регіональному центрі підвищення кваліфікації. 12-годинне навчання за нею відбулося цими днями.
– Вперше ми проводимо заняття за такою програмою, оскільки сьогодні, коли відбувається війна, а в ній – жорстка інформаційна війна, такі знання необхідні, – сказала слухачам в.о. директора центру Оксана Чечіль. – Розробила цю програму для нас медіаекспертка Інституту демократії імені Пилипа Орлика, доцентка кафедри журналістики та філології Сумського державного університету, координаторка Сумського прес-клубу Алла Федорина.
Метою програми є формування поглибленого розуміння ролі мас-медіа в керуванні свідомістю, сутності пропаганди та механізмів її впливу. Вона спрямована на розвиток критичного мислення під час роботи з різноманітними повідомленнями, вміння декодувати пропаганду в медіа, долати стереотипи та упередження, розпізнавати фейки та спростовувати їх, – пояснює методистка навчального відділу Сумського регіонального центру підвищення кваліфікації Світлана Ситник.
Протягом трьох днів аудиторія онлайн тренінгу – державні службовці, посадові особи місцевого самоврядування області – долучалися до медіаосвіти: порівнювали інформаційні продукти – тексти, фото та відео, вчилися розрізняти інформування та пропаганду, впізнавати риси діпфейків, розуміти підступність мови ворожнечі.
– Ця програма стала результатом праці багатьох людей, – говорить Алла Федорина. – Тут закладена робота Академії української преси, Детектор медіа, Стоп-фейку, Інституту демократії імені Пилипа Орлика… Протягом останніх місяців я намагалася використовувати можливість сама навчатися за цією темою, відвідуючи онлайн тренінги таких експертів, як, наприклад, медійний аналітик, консультант Світового банку у сфері кібербезпеки й аналізу даних, головний аналітик цифрових платформ Суспільного Михайло Кольцов, засновниця ініціативи «Як не стати овочем» Оксана Мороз. І, звичайно, стеження за інформаційним полем і змінами в ньому дають матеріал для обговорення та навчання. Сподіваюся, курс стане корисним для слухачів.
За відгуками учасників, зібраними в їх анкетах, навчання актуальне і потрібне. А ще виникли побажання більше дізнатися, що таке постправда, як навчитися писати. Тож центр підвищення кваліфікації може розробляти нові заняття.