Викладачі Фахового коледжу «Універсум» перевірили і підтвердили рівень своєї медіаграмотності

Наприкінці січня Інститут демократії імені Пилипа Орлика провів тренінг з медіаграмотності для викладачів Фахового коледжу «Універсум» Київського столичного університету імені Бориса Грінченка. Більше ніж 30 педагогів, що навчають мові, математиці, хімії, історії, інформатиці, менеджменту, музиці тощо зацікавилися темою, бо усвідомлюють можливі негативні наслідки від несвідомого споживання інформації та важливість критичного мислення загалом.

«Оголошуючи реєстрацію на тренінг, ми запитали в анкеті, чи є у змісті дисципліни, що кожний викладає, місце медіаграмотності?, – розповідає медіатренерка Олена Самойленко. – Відповіді відверто потішили. По-перше, всі погодилися з тим, що медіаграмотність – наскрізна компетенція («кожна розумна людина має дотримуватися інформаційної гігієни», «є важливою складовою у викладанні кожної дисципліни»). А по-друге – лаконічно сформулювали важливість медіаграмотності крізь призму свого предмету, зокрема, менеджменту («об’єктивне сприйняття інформації, особливо в умовах воєнного часу, важливе для прийняття ефективних управлінських рішень»), хімії («маркетинг часто використовує хімічні терміни для впливу на споживачів, і варто вміти усвідомлювати та протидіяти цим маніпуляціям»), музичних дисциплін («навички критичного мислення формують і розвивають стійкість до маніпуляцій і пропаганди у мистецтві), психології «студенти мають розрізняти шкідливий вплив медіаресурсів на психіку людини»)».

«Інвестування в навчання медіаграмотності викладачів є важливим кроком для забезпечення якісної освіти та підготовки компетентних фахівців, – вважає викладачка циклової комісії економіко-математичних дисциплін і менеджменту Анастасія Пандазі, яка вже третій рік залучає фахівців ІДПО до просування медіаграмотності в коледжі (раніше за ініціативи пані Анастасії та студентського активу ми проводили навчальні заходи для здобувачів освіти). – У сучасному світі, де інформація оточує нас з усіх боків, медіаграмотність є критично важливою навичкою не тільки для студентів, але й для нас, викладачів. Цей тренінг не тільки розширив знання викладачів з медіаграмотності, але й надав практичні інструменти, які вони зможуть використовувати у своїй роботі для навчання студентів критичному мисленню та відповідальному споживанню інформації».

Тренінг традиційно був максимально практичним, і кожну ознаку медіаграмотної людини демонструвала та «прокачувала» певна вправа. Зокрема, розуміння природи інформації і роль медіа в її розповсюджені група відпрацювала, передаючи повідомлення ланцюжком один одному. «Ця вправа завжди показова, але цього разу результат ошелешив, – зізнається медіатренерка. – Інформація не просто втратила деталі та трохи «перекрутилася» – вона змінилася до непізнаваності: факт загибелі став народженням, чоловіча стать – жіночою, собака – кішкою. Впевнена, що це справило враження на учасниць і учасників, які певною мірою відчули себе в ролі своїх учнів і повною мірою усвідомили трансформації, які можуть трапитися з інформацією».

На щастя подальші активності тренінгу підтвердили, що викладачі Фахового коледжу «Універсум» усвідомлюють, що знаходяться під постійним інформаційним тиском, мають навички критичного мислення та аналізу медіаповідомлень, відрізняють думки і оцінки від фактів та здатні захищати себе від маніпуляцій.

«Потужна група, слушні коментарі, релевантний досвід, аналітичні розмірковування, – ділиться враженнями від тренінгу Олена Самойленко. – Особливо вдячна пані Наталії Варді, що продемонструвала як знання хімії та біології допомагають уникнути маніпулятивного впливу від інформації, аналізуючи повідомлення про вплив сидячої роботи на ризик безсоння. Також цінними були коментарі учасника, який мав досвід співпраці із різними соціологічними компаніями і пояснив можливість маніпулювання результатами опитування з їхнього боку».

ІДПО поділився із викладачами основними ресурсами та джерелами, де можна безоплатно отримувати знання та оновлювати медіаграмотні навички. Зокрема, власним курсом «Медіапутівник: як розпізнавати якісну інформацію та чуму це важливо», а також розробками уроків від проєкту IREX «Вивчай та розрізняй», зокрема, «Кібербезпека: навички, які захищають не тільки під час війни», «Віртуальний та реальний світи: чи є межа?», «Як українцям зберегти єдність: протидія стереотипам та мові ворожнечі», «Медіаграмотність під час війни: як вистояти в інформаційному потоці».

«Дякую команді ІДПО за можливість підвищити свою медіаграмотність, корисний практичний досвід, перелік ресурсів, які можу використовувати у власній викладацькій діяльності. Особливо корисними були практичні вправи, які допомогли краще зрозуміти як аналізувати інформацію, уникати маніпуляцій, критично мислити. Після тренінгу почала більше перевіряти інформацію з точки зору споживачки та викладачки», – каже учасниця тренінгу викладачка інформатики Тетяна Станжур.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *