Чернівецька онлайн-журналістика на понад 45% є замовною, практично кожен другий матеріал має ознаки «джинси».
Вона попереду Дніпра – 36,5%, Сум – 28,2% і Донецька – 22,5%. Це дані всеукраїнського моніторингу ІДПО. На чотирьох сайтах («Букінфо», «Чернівецький промінь», «BukNews» та «ChernivtsiTimes») така тенденція зберігалася упродовж 2015 року та кількох цьогорічних місяців: лютий – 43%, травень – 38,46 %, липень – 48,1%, вересень 41,05%.
Вересневій цифрі не дали упасти «ChernivtsiTimes» та «BukNews», розмістивши відповідно 80% та 48% публікацій з ознаками замовності, хоча «Чернівецький промінь» та «Букінфо» зменшили кількість таких матеріалів – 16% та 15% відповідно.
Політична заангажованість вражає: сайти постійно тримають у політичній напрузі свідомість читачів. Складається враження, що всі ми буквально перейняті тим, що кому сказав і що відповів той чи інший політик, – більше проблем у регіоні немає. Ось, для прикладу, контент «ChernivtsiTimes»: з 25 відібраних для аналізу матеріалів 20 – на політичну проблематику. З таким підходом споживачеві інформації скоро проїдяться обличчя всіх політиків. А потім ми дивуємося, чому в нас низькі явки на виборах та чому політики очолюють рейтинги недовіри. Оглядаючи буковинську онлайн журналістику, помічаємо, як виразно сформувалися симпатії онлайн-видань до тих чи інших політсил: одні віддають перевагу нинішній владі, інші підтримують опозиційне «Рідне місто». «Чернівецький промінь» демонструє політичний вплив власника, який є керівником обласної організації політсили «Рідне місто», «ChernivtsiTimes» критикує міського голову – натомість публікації з ознаками замовності на «Букінфо» та «BukNews» складають широку політичну палітру: і «Батьківщина», і «Свобода», і «Народний фронт», і «Авто-майдан», і партія Олега Ляшка…
Прикметно, що сайти, де політична власність не проглядається чітко, «джинсують» не менше, адже матеріали з ознаками замовності є способом прихованого заробітку для небагатих видань. Там же, де засновниками ЗМІ є бізнес, як у випадку газети «Погляд», редакційну політику так не коригують, власник не втручається у роботу журналістського колективу і, відповідно, медіастандарти не страждають, замовності не проглядається.
Як ми вже зазначили, подієвість на сайтах відходить на другий план, натомість коментованість події тим чи іншим політиком стає своєрідним хітом. Маємо не журналістику подій, а журналістику думок, у якій політики зі своїми заявами фігурують часто невиправдано, їхні коментарі притягнуті до ситуацій. Так, регіональні діячі всезнаюче коментують рішення уряду, події у ВР, роблять широкі популістські жести, голі декларації, розраховані на легковірний електорат.
Чернівецька онлайн-журналістика позначена «паркетністю», для неї характерно зловживання офіціозом, залежність від прес-релізму.
Онлайн-ЗМІ переповнені дайджестами з місцевої преси та центральних видань, із сайтів офіційних структур і дуже відчутна недостатність власного контенту; рідко джерелами є власні кореспонденти та очевидці подій; мало коментарів незалежних експертів. Журналісти посилаються навіть на пости у Facebook як на основні і буває що й єдині джерела у матеріалі.
Онлайн-журналістика значно нижча за дотриманням стандартів, аніж друковані ЗМІ. Не зважає на них «ChernivtsiTimes» – 0,96 (!). Інші сайти отримали такі показники: Чернівецький промінь» – 3,09, «Букінфо» – 3,42, «BukNews» – 3,19.
Найбільше страждає збалансованість інформації: 0,16 в середньому на сайтах, а на «ChernivtsiTimes» всього 0,04, тобто лише в 1 (!) з 25 матеріалів відповідає професійним критеріям. Майже не подається контекст проблеми, її історія, довідки – 0,20 (на «ChernivtsiTimes» це 0,00). Оперативність склала 0,50, точність – 0,56, достовірність (посилання на джерела) – 0,61, відокремлення фактів і коментарів – 0,63.
Неякісні медіа не приваблюють студентів. Їм цікавіше йти на практику у ті ЗМІ, де можна навчитися фаховій майстерності. Врешті, вони висунули ідею заснувати своє якісне ЗМІ та почали її реалізовувати.
Ангеліна Томулець, студентка-журналістка 4 курсу, пояснює: «Інформаційний клімат у Чернівцях знаходиться у невизначеному стані. ЗМІ потерпають від нестачі коштів. Саме тому вони вимушені шукати альтернативні джерела фінансування, писати замовні статті, займатися прихованою рекламою, про що ми дізналися з моніторингу ІДПО. Ми з одногрупниками, студентами кафедри журналістики ЧНУ, зіткнулися з проблемою, зрозуміли, що після закінчення університету у нас не буде іншого виходу, аніж шукати роботу деінде, оскільки ми не зможемо використати набуті знання та навички у Чернівцях та реалізувати себе як фахові журналісти. Тоді виникла ідея створення Інтернет-порталу, який висвітлював би життя міста, говорив чесно про його проблеми, надавав якісні інформаційні послуги. Навіщо їхати в інше місто, якщо можна зробити своє кращим? Назва інформаційного порталу – «Чесний лис». Чому? Це символічний образ: не всі лисиці брехливі, є виключення з правил. Наше видання не займатиметься прихованою рекламою, уся реклама буде реалізована згідно Закону України «Про рекламу», «Про електронну комерцію». Ми не будемо займатися «джинсою» чи іміджевими статтями, не сприйматимемо впливу чи тиску зі сторони. Єдиний спосіб заробити авторитет – подати якісний контент та здобути довіру читачів, плюс – не забувати про кодекс етики. У своїй діяльності ми вирішили керуватися Меморандумом відповідності діяльності онлайн-медіа «Європейським стандартам саморегулювання суспільних відносин, пов’язаних з контентом, розміщеним у мережі Інтернет». Цей документ був створений Асоціацією професійних журналістів та рекламістів Житомирщини.
Ми хочемо встановити діалог з мешканцями міста, знати про їхні потреби та біди, хочемо, аби до нас зверталися люди, які зіткнулися з обманом чи несправедливістю, адже головна функція журналістів – бути корисними суспільству. Писатимемо і говоритимемо про простих людей, які дуже добре роблять свою роботу, які є гідними мешканцями свого міста, про людей, які варті того, аби про них дізналися».
Любов Василик – координатор (Чернівці)
1 коментар до “«Джинсова» журналістика не приваблює молодь – Любов Василик”