Польсько-український проект «Співпраця об’єднаних громад для участі громадськості в управлінні освітою» виконується з травня по листопад 2017 року Щецинським навчальним центром Фундації розвитку місцевої демократії у співпраці з ГО «Інститут демократії імені Пилипа Орлика» (Черкаською експертною групою) за співфінансування Програми Фундації Міжнародної Солідарності, відповідно до Програми Польської допомоги для розвитку Міністерства закордонних справ Республіки Польщі.
Цьогорічний проект, який виконують Щецинський навчальний центр Фундації розвитку місцевої демократії та ГО “Інститут демократії імені Пилипа Орлика” (Черкаська експертна група), присвячений проблемам освіти в об’єднаних територіальних громадах.
Для нових в сучасній Україні адміністративно-територіальних одиниць вирішення питання діяльності закладів освіти становить чи не найскладніший виклик. З одного боку, освітня сфера потребує величезних затрат. Кошти на утримання закладів надходять до громад у вигляді субвенцій з Державного бюджету і у більшості випадків значно перевищують ті суми, які громада отримує зі своєї території у вигляді податків. Тобто, громада, її владні органи мають навчитися управляти таким фінансовими ресурсами, яких у колишньому своєму статусі ніколи не мали. З другого боку, саме тривоги про майбутнє закладів освіти в сільській місцевості — іноді штучно роздмухувані — були і є відчутним бар’єром для просування адміністративно-територіальної реформи та процесів децентралізації. Ну і найголовніше: система освіти має працювати на створення можливостей отримання знань та творчого розвитку дітьми незалежно від того, чи живуть вони у великому місті, чи у віддаленому селі.
Для того, щоб знайти відповіді на всі ці виклики зусиль самої влади громад, співробітників, відповідальних за діяльність освітніх закладів — замало. Оскільки мова ведеться фактично про майбутнє самих громад, про тих людей, яким невдовзі доведеться прийняти на себе відповідальність за життя в містечках і селах, вирішувати питання, пов’язані з освітою, мають фактично всі зацікавлені мешканці.
Власне, організація обговорень найважливіших питань, пов’язаних із освітою в кожній із громад, створення найкращих рішень, авторами яких були б самі мешканці, є головним завданням проекту.
З червня у 7 громадах трьох областей — Дніпропетровської ( Царичанка, Покровське, Могилів), Миколаївської ( Мостове, Кам’яний Міст, Доманівка ), Черкаської ( Ротмистрівка ) розпочалися обговорення у форматі деліберацій, тобто спрямовані на досягнення консенсусу на засадах повної прозорості, обізнаності з усіма аспектами проблем, внеску кожного учасника. У обговореннях беруть участь як керівники громад та фахівці освітньої галузі, так і всі зацікавлені, фактично, користувачі системи — батьки учнів, самі учні, інші мешканці різних професій, вікових категорій.
Загалом в громадах відбулося 15 зустрічей (має відбутися, щонайменше, 35 до листопада цього року), під час яких обговорювалися питання структури освітньої сфери в громадах та системи управління нею, сучасних вимог до учительської діяльності, створення системи навчання інноваційному мисленню в навчальних закладах громади (на принципах STEM-освіти), розвитку позашкільного навчання, мистецької освіти та творчих занять тощо.
Від зустрічі до зустрічі учасники мають наближатися до розробки пропозицій управлінського рішення, яке б стало місцевим нормативним актом — рішенням сесії місцевої ради чи її виконкому. Конструктивний характер обговорень допомагають налагодити 7 тренерів-модераторів, які були учасниками ряду попередніх проектів Щецинського навчального центру Фундації розвитку місцевої демократії та ІДПО і мають досвід діяльності у “ Клубах громадського діалогу ”, розробки творчих проектів у сільській місцевості. А водночас, досвіду організації делібераційних обговорень набувають місцеві учасники проекту. Таким чином, кожна громада проекту матиме на майбутнє двох модераторів громадського діалогу, “озброєних” інтерактивними методами організації обговорень. А всі громади разом отримують можливість обміну досвідом між собою та з іншими ОТГ, які роблять перші кроки в управлінні освітньої сферою.
А з 21 по 26 серпня учасники проекту вирушають до Польщі, де в центрі Західно-Поморського воєводства — Щецині — та в невеличких сільських громадах знайомитимуться із діяльністю освітніх закладів, досвідом управління ними, значенням громадської активності для забезпечення якісної роботи системи освіти.
Фото зроблені під час зустрічей у Кам’яному Мосту, Царичанці та Ротмистрівці