Тренінг з медіаграмотності, організований Інститутом демократії імені Пилипа Орлика в Чернігові 15 грудня, навчив учасників і учасниць краще орієнтуватися в інформаційному просторі області та країни, розрізняти фейки та маніпуляції, бути більш вимогливими до роботи ЗМІ щодо дотримання журналістських стандартів.
Тренінг зібрав представниць і представників Центрів соціальних служб для дітей, сім’ї та молоді, Центрів з надання адміністративних послуг і територіальних центрів у громадах, практичних психологів і педагогів Чернігівської області – фахівців, які щодня надають послуги на рівні «людина-людині», безпосередньо працюють з родинами, підлітками, котрі потребують особливої уваги, старенькими, що залишилися без допомоги рідних.
Навчання для цієї категорії слухачів провели медіатренерки, журналістки, експертки Інституту демократії імені Пилипа Орлика Олена Самойленко та Тетяна Строй.
«Про що наш тренінг? Про те, що треба ретельно «фільтрувати інформацію», адже не все те, що побачимо сьогодні на сторінках газет і у стрічках новин на сайтах варте нашої уваги та довіри. Про те, що таке «джинса» і чому матеріали з ознаками замовності потрапляють в регіональні та національні медіа. Про те, як розрізняти маніпулятивні моменти й не потрапити на гачок пропаганди. Це важливо знати взагалі, але особливо тут, на території прикордонної з РФ Чернігівщини»,– розповідає тренерка Тетяна Строй.
Тренеркам вдалося гармонійно поєднати лекційну частину та практичні завдання, що стимулювало учасників до обговорення гострих питань, обміну думками та враженнями. Всі разом вчилися відрізняти фейки, перевіряти інформацію, аналізувати статті місцевих видань на предмет дотримання стандартів, шукали і знаходили матеріали з ознаками замовності.
Працювати з такою аудиторією – справжнє задоволення для тренера, адже ми відчуваємо зацікавлення та віддачу, – поділилася враженнями тренерка Олена Самойленко. – Учасники обмінювалися думками, задавали запитання, наводили приклади з власного досвіду. Отже, тема їх «зачепила». Сподіваюся, отримані знання допоможуть декому стати провідниками медіаграмотності у своїх колективах і громадах, у роботі з клієнтами центрів.
Жвавою була дискусія на тему, чим «хворіють» локальні медіа. Це, зокрема, зменшення кількості оригінальних авторських матеріалів і так званий «офіціоз» або «пресрелізм» (передруки майже без редагування повідомлень офіційних сайтів установ, органів місцевого самоврядування, пресрелізів). Згадали про джинсу та найчастіші порушення журналістських стандартів. Інтерактивний і збалансований підхід до організації навчального процесу отримав схвальні відгуки учасників тренінгу.
«Матеріал серйозний і підібраний ретельно, але поданий цікаво, не нудно. Відчувалося також, що за плечима тренерок – вагомий професійний досвід у сфері медіа, вони цікаво розповідали про роботу журналістів, відповідали на проблемні питання. День навчання пролетів на одному подиху! Щиро кажучи, навіть не відчули втому, а навпаки, зацікавлення та натхнення! Знання, отримані на тренінгу, використаю під час підготовки публікацій для сайту та матеріалів для ЗМІ, адже саме я відповідаю за зв’язки з громадськістю в обласному центрі соціальних служб», – поділилася враженнями методист Чернігівського обласного центру соціальних служб Оксана Снитко.
«Навчання було дуже інформативним, насиченим, цікавим! Під кінець року не так просто вирватися зі звичної круговерті професійних справ, але ми з колегою не пошкодували, що провели цей день на навчанні у Чернігові, бо втомилися від онлайн-заходів і були раді побачитися та поспілкуватися з колегами, – каже директорка Центру надання соціальних послуг Городнянської міської ради Наталія Семенова. – Сподобався організаційний рівень тренінгу. Все чітко, продумано, вчасно. Але головне – знання з медіаграмотності. Оскільки ми працюємо з людьми, нам треба бути на висоті, розумітися в темі й допомагати нашим клієнтам не вестися на фейки та не потрапляти на гачок маніпуляторів».
Організатори надали учасникам вільний доступ до всіх матеріалів тренінгу, щоб вони могли їх використовувати в щоденній роботі і для проведення просвітницьких заходів у своїх колективах.
Захід відбувався в рамках проекту Інституту демократії імені Пилипа Орлика «Мобілізація зусиль для стимулювання попиту на кращу журналістику та вдосконалення навичок критичного мислення громадян» за підтримки Медійної програми в Україні, яка фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.