Харків: описовий звіт за серпень 2017 року

Комунікація

З 21 по 27 серпня 2017 року харківська група Інституту демократії ім. Пилипа Орлика проводила моніторинг регіональних медіа. Експерти оцінювали якість контенту у чотирьох друкованих виданнях у області: «Время», «Слобідський край», «Вечерний Харьков», «Харьковские известия» – загалом 241 публікаціі. Та 324 матеріали он лайн ресурсів: «Медіа порт», «АТН», «Статус кво», «Об’єктив».

Друковані видання

Професійні стандарти. Загальний бал за стандарти у чотирьох газетах Харкова – 3,94 з 5 можливих. Це кращий результат порівняно з травнем (3,75). Максимальний бал 1,00 друковані видання отримали за стандарт: відсутність мови ворожнечі. 0,98 бала за доступність викладеного матеріалу. Критерій – відокремлення фактів від думок – 0,92. За дотримання стандарту –достовірність/ посилання на джерела- експерти поставили 0,86 бала. Баланс думок – традиційно «слабке місце» регіональної журналістики, отримав 0,17 бала. Найвищу оцінку серед інших за дотримання професійних стандартів отримала газета «Время» – 4,25 бала, «Вечерний Харьков» – 3,94 бала, «Харьковские известия» -3, 81. «Слобідський край»- 3,75.

Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, неналежно марковані матеріали

У серпні медіа експерти з Харкова та Сум у друкованих ЗМІ Харківщини зафіксували збільшення до 10,9% матеріалів з ознаками замовності. Для порівняння у травні було 3%. Політичної «джинси» у п’ять разів більше ніж комерційної.

Харків, звіт, серпень

Найбільшу кількість матеріалів із ознаками замовності зафіксовано в газеті «Харьковские известия».

Харків, звіт, серпеньНомер 95 цієї газети від 24 серпня, присвячений Дню міста та Дню незалежності може служити взірцем самопіару міського голови, депутатів та чиновників.

Стосовно публікацій, що мають неналежне маркування. Кількість неналежно маркованих зменшилась до 3,2% порівняно з 4% у травні.

Матеріалів з ознаками пропаганди, проросійських меседжів та фейків у друкованих ЗМІ не знайдено.

Теми, жанри, тональність, походження

Тематичні пріоритети друкованих видань у відсотках виглядають наступним чином. Категорія «Інше» (корисні поради, рецепти, кросворди, прогнози) -31% контенту. Економіка, фінанси- 14%. Культура-10%. Життя місцевої громади – 8%. 6% газетної площі віддано матеріалам на теми спорту та освіти. 5% – соціальній сфері. Експерти звернули увагу, що харківські газети практично не друкують антикорупційні матеріали, історії вимушених переселенців, не висвітлюють бойові дії на Сході, проблеми воїнів АТО та їх адаптацію до мирного життя.

Жанри. Експерт Юрій Хомайко звертає увагу на те, що аналітика займає досить скромне місце у загальному контенті газет. Особливо показова газета «Харьковские известия». Тут домінують прес-релізи, яких майже не торкається рука редактора чи журналіста. Депутати та чиновники звітують про свою «плідну працю» на благо харків’ян. І навіть коли це подається у формі інтерв’ю, відсутність журналістського підпису наводить на думку, що таке «інтерв’ю» готувалося у прес-службі або на замовлення «героя». Численні привітання зі святами харків’янам від депутатів та посадовців мають єдину мету: запевнити містян, як їх любить та турбується про них влада. Але звичайних містян на сторінках цієї газети ми зовсім не бачимо. Там традиційно віддають цілу шпальту під назвою «Кумири» вже покійному російському співаку чи актору (у №94 це Юрій Нікулін), а ніхто з наших сучасників, окрім депутатів, уваги, здається, не заслуговує. Якщо ж трапляються події, з приводу яких бажано дізнатися думку харків’ян (відкриття у центрі міста пам’ятника, випуск на лінію нового трамваю), то не тільки у цій газеті, але і в інших ЗМІ висловлюється з цього приводу виключно міський голова Геннадій Кернес.

Щодо різноманіття жанрів, які використовують редакції. Найпопулярніші – інформаційні жанри: замітки, замітки з коментарем – 41%, аналітика та прес-релізи / протокольні матеріали /офіційні звіти державних установ – 11%, інтерв’ю – 4%, рецензії та життєві історії 1%. контенту. Експерти не знайшли у харківських газетах ні колонок редакторів, ні журналістських розслідувань.

Тональність. У друкованих ЗМІ регіону вона здебільшого нейтральна 88%, 8% позитивна, 3% негативна.

Походження матеріалів. 35% відсотків газетних публікацій підготовлені журналістами редакцій, ще 55% запозичені з посиланням на джерело, 10% ідентифікувати не можливо.

Інтернет-видання

Професійні стандарти. Середня оцінка Інтернет-видань за дотримання журналістських стандартів у серпні дещо підвищилась порівняно з попереднім моніторингом. 4,11 проти 4,03 у травні. Вони отримали максимальний 1 бал за два критерії: відокремлення фактів від коментарів та відсутність мови ворожнечі; 0,98 – за доступність та 0,98- достовірність (посилання на джерела). Найбільш проблемний критерій – баланс думок / неупередженість – 0,19.

Кращий результат «Медіа порт» – 4,25, однаковий бал – 4,13 отримали «Об’єктив» та «Статус кво», у «АТН»- 3,94.

Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, неналежно марковані матеріали

У серпні 2017 року в чотирьох електронних харківських виданнях середній відсоток виявленої «джинси» збільшився до 4%. У попередній моніторинговий період було 3%.

Матеріалів з ознаками пропаганди, проросійських меседжів та фейків в електронних ЗМІ Харкова не виявлено.

Стосовно публікацій, що мають неналежне маркування. Серед проаналізованого контенту таких не зафіксовано.

Теми, тональність, походження

Теми. Головні постачальники новин он лайн ресурсів – поліція 25% контенту та Головне управління надзвичайних ситуацій 9%. Якщо трапляється неабиякий кримінальний злочин, то він відразу попадає у новини декількох ЗМІ із заголовком негативної тональності («Пьяный мужчина задушил мать», «В Харькове ограбили частный дом. Мужчина убит», «Под Харьковом бутылкой изнасилована молодая женщина»). Втім, у новинах чимало і рядових повідомлень з поліцейських звітів. Особливо це стосується ДТП, у яких ніхто не постраждав. Тривала пожежа може стати темою трьох новин у одній стрічці. Для сайту «АТН», наприклад, не вистачає місцевого криміналу, там повідомляють і про закордонні злочини («В США вооруженный преступник взял в заложники десятки посетителей ресторана», «В США полиция застрелила женщину, которая обещала убить себя»). Якщо говорити про інші теми харківських Інтернет-видань, то вони представлені так: життя місцевої громади – 10%, спорт – 8%, іноземні новини та матеріали про ситуацію в АТО, проблеми реабілітації воїнів, їх повернення до мирного життя – 6%. 5% -економіка та фінанси, 4% – освіта наука, культура. 2% – реформа місцевого самоврядування. 1% контенту відведено соціальній сфері та викриванню корупції

Загалом тональність оприлюдненої сайтами інформації нейтрального характеру – 87% оглянутого контенту. Відсоток «негативу» в публікаціях Інтернет-медіа – 7%, позитивних 5%.

Щодо походження матеріалів. На сайтах 66% публікацій запозичені із відповідним посиланням на автора чи джерело. 31% власна інформація. 3%– не ідентифіковано.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *