Івано-Франківська область – моніторинговий звіт за квітень 2019 року

З 1 по 7 квітня чернівецькі експерти оцінили 170 матеріалів у 4 роздержавлених газетах та 155 матеріалів на 2 сайтах Івано-Франківської області. Всього – 225. Аналізувалися обласна газета «Галичина», міської газети «Західний Кур’єр» (м. Івано-Франківськ), «Вісті Калущини» (м. Калуш), «Голос Покуття» (м. Снятин). Оцінено на сайтах «Вісті Калущини», «Галичина». Газети «Західний Кур’єр» та «Голос Покуття» сайтів не мають.

Друковані видання хоч і роздержавилися, проте не позбулися паркетності, вони залежать інформаційно від прес-служб органів влади, матеріали позначкою «на правах угоди» не маркують. На жаль, саме прес-служби домінують як джерела інформації, як ті, хто творить інформаційну картину дня, а ексклюзивних джерел небагато. Особливо варто посилювати інформацію експертами, живою думкою громадян. Щодо онлайн-видань, то вони сприймаються як другорядна платформа (за винятком газети «Галичина»), на всю Івано-Франківську область ледь знайшлося 2 районні газети, які мають свої сайти. Деякі редакції, очевидно, пробували їх заснувати, але чомусь відмовилися, і є сайти, які не наповнюються рік чи й навіть більше; деякі навіть не створили їх. Не є якісним наповненням і по 3-4 публікації в день («Вісті Калущини»). Для невеликих редакцій це може бути проблемою – мати кошти на власний стартап. Добре, якби їх можна було б залучати за допомогою грантів.

ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ

Професійні стандарти. Середній бал дотримання стандартів журналістами реформованих ЗМІ 3,75 бали з 5 максимальних. Газети «Галичина» – 3,75 бали, «Західний Кур’єр» – 3,38, «Вісті Калущини» – 4,38, «Голос Покуття» – 3,5. Матеріали написані доступно, однак прес-релізи, матеріали офіційних установ майже не переробляються, тож матеріали дуже нечитабельні. Тексти достовірні, здебільшого журналісти посилаються на джерела – 0,78 бала. Не завжди чітко відокремлено факти від коментарів (0,67), тому читачам важко робити самостійні висновки з прочитаного. Баланс думок/точок зору наявний у трохи більше третини публікацій – 0,36. Мови ворожнечі в публікаціях не зафіксовано.

Матеріали з ознаками замовності. Відібрано 135 матеріалів для аналізу. Серед медіа Івано-Франківська, які стали на шлях роздержавлення, зафіксовано 22,8% джинси та 16,6% НМ. У друкованих ЗМІ 11,5% матеріалів з ознаками за-мовності та 13,7% неналежно маркованої реклами. Найбільше матеріалів з ознаками замовності запропонували читачам газета “Галичина” (Івано-Франківськ) – 22,1% джинси і неналежно-маркованої реклами 23,5% і на сайті galychyna.if.ua – 14% й 2,2% відповідно; “Західний кур’єр” – 9,5%; “Голос Покуття” – 11,3% замовних текстів і 17,7% прихованої реклами. “Вісті Калущини” запропонували читачам 3,0% джинси, і більш ніж удвічі на сайті visti-kalush.com.ua (7,3%).

Переважає політична замовність, що типово для всіх моніторингів. «Галичина» підтримує мера Івано-Франківська Руслана Марцинківа. Друкує багато матеріалів паркетного характеру, хоча мала б позначати їх позначкою «за угодою». Снятинська «Голос Покуття» «агітує» за чинного Президента та партію «Воля» Юрія Дерев’янка. Лідером з комерційної джинси є агрохолдинг «Мрія» (він також є одним з найактивніших замовників комерційної джинси і в чернівецьких виданнях). ЗМІ не завжди належно маркують рекламу та оголошення відповідно до Закону України «Про рекламу».

Аналіз тем, жанри, тональність, походження. У газетах переважають інформаційні жанри – 44%. 9% контенту складають прес-релізи та протокольні матеріали. Мало інтерв’ю (4%,), аналітичних статей (6%), кореспонденцій (2%), художніх жанрів (4%), листів у редакцію (2%). Немає розслідувань, редакторських/авторських колонок. 31% усіх публікацій – це кросворди, гороскопи, кулінарні рецепти, поради, привітання. По-суті, третина контенту є розважальною, 44% інформаційною. І лише 8% контенту містить аналіз фактів та подій, що дає підстави стверджувати: в регіональних роздержавлених медіа мало аналітики, глибини бачення проблем, пропозицій щодо їх вирішення. Кращі з цього погляду – «Європейський вибір української медицини» та «Радість навчання, або «нова українська школа» очима батьків», матеріал про ОТГ «Попри очікування злорік і маловірів» («Галичина»).

Походження. Власного контенту у газетах більше половини – 55%, запозиченого 17%, не ідентифікованого 28 %. За тональністю: найбільше повідомлень – 79% – нейтральні, негативно забарвлених – 5% , позитивно забарвлені 16%.

Теми. Найпопулярніша у друкованих реформованих ЗМІ Івано-Франківщини політична проблематика – 21%, що виправдано увагою до виборів. Журналісти також піднімають такі теми: життя місцевої громади (9%), економічні новини і тарифи (8%), культура (8%), соціальна сфера (5%). Активно висвітлювався місцевий спорт (10%). Проте лише 1% публікацій присвячений місцевому самоврядуванню, подіям на фронті (Операція Об’єднаних сил), освіті і науці, міжнародним подіям. Випускалися з уваги такі теми, як корупція, життя ВПО. 34% матеріалів можемо віднести до категорії інших. Це розважальна інформація.

САЙТИ

Професійні стандарти. На стандарти проаналізовано 155 матеріалів на сайтах газет «Вісті Калущини» http://visti-kalush.com.ua/ та «Галичина»https://galychyna.if.ua/ . «Вісті Калущини» у вихідні не наповнюються. Сайт публікує від 5-6 до 10 публікацій впродовж тижня. Відчувається, що головною для редакції є друкована версія. Сайт «Галичини» є повноцінним інтернет-виданням і активно оновлюється.

Середній бал якості контенту онлайн-видань – 3,91 бали з 5. Найгірше журналісти дотримуються балансу думок (0,25). Краще відокремлюють факти від коментарів – 0,81 бала. Журналісти посилаються на джерела (0,88), але, на жаль, збіднені – переважно прес-служби органів влади, держустанов, політичних партій. Рідко звертаються за думкою громадян, не використовують опитувань, мало залучають експертів. Виклад матеріалів переважно доступний (0,97). Мови ворожнечі в публікаціях не зафіксовано.

Матеріалів з ознаками замовності зафіксовано 11,6%. Найбільше джинсує сайт обласної газети «Галичина» – 12,9%, менше – «Вісті Калущини» – 9,7%. Зафіксовано 2,6% неналежно маркованих матеріалів. Сайт «Галичина» опублікував іміджеві матеріали у підтримку Олександра Шевченка, мера міста Руслана Марциківа. Роздержавлене ЗМІ не змінило методів роботи: паркетність, протокольність, репутаційна підтримка очільника. На сайті «Вісті Калущини» такі матеріали теж є, але їх порівняно менше.

Аналіз тем, тональність, походження. Найпопулярнішою темою в реформованих виданнях на тлі виборів була політика – 21%. Кримінальна тематика на сайтах реформованих медіа займає більшу частку (16%), ніж життя місцевої громади (14%), культура (12%). Журналісти рідше писали на інші теми освіта (7%), охорона здоров’я (6%), надзвичайні ситуації (6%), економіка (4%). Мало висвітлювалися проблеми корупції (3%). Незважаючи на те, що в країні відбувається реформа місцевого самоврядування, матеріалів на цю тему тільки 2%). Найгірше висвітлюються військові події, хід Операції Об’єднаних сил, (1%), зовнішня політика (1%). Інші теми – 5%. Експерти помітили диспропорцію між кримінальними новинами та важливими питаннями соціальної сфери.

Щодо походження матеріалів, то в медіа, що пройшли шлях роздержавлення, переважає запозичений контент – 43%, власний складає 39%, 19 % – не ідентифікований. Нейтральних публікацій – 68%, у 17% матеріалів сайти подають позитивну та у 15% негативну інформацію.

Моніторинг здійснювала група чернівецьких експертів ІДПО у складі Любові Василик, д.н.с.к., завкафедри журналістики Чернівецького національного університету ім. Ю.Федьковича та Тетяни Смолдиревої, заслуженої журналістки України, доцента кафедри.

Проект виконується Інститутом демократії імені Пилипа Орлика та здійснюється за підтримки Українського медійного проекту Інтерньюз /USAID. Всі думки та висновки є відповідальністю експертної групи Інституту демократії ім. Пилипа Орлика і не обов’язково відображають точку зору Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та Інтерньюз.

Координатор проекту Любов Василик
тел 095 147 32 47
vasylyk@ukr.net

USAID

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *