Регіон моніторингу: Житомирська область
Період моніторингу 27.01-04.02.2020 року
Були оцінені реформовані друковані періодичні видання Житомирської області :газети «Житомирщина»(Житомир), «Вісті» (Пулини), «Лесин край»(Новоград-Волинський),»Народна трибуна» (Ємільчине)
Всього оцінено 262 публікації
Інтернет-сайти газет:
Житомирщина -http://www.zhytomyrschyna.zt.ua
Пулини ньюз -http://pulyny.news
Трибуна інфо -http://www.tribunaem.info
Новоград City -https://novograd.city
Усього на інформаційних сайтах оцінено 73 матеріали.
ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ
Дотримання стандартів
В цій категорії загалом оцінено 64 публікації. Загальний бал по дотриманню стандартів у газетах за період моніторингу становив 8,45 (max.12) .
Найкраще на тлі інших газет виглядають пулинські «Вісті»(8,94) та новоград-волинський «Лесин край» (8,81). Найнижчий бал у ємільчинської «Народної трибуни» –7,75.
Локальним газетам не вдається висвітлювати події збалансовано, бо вони здебільшого обмежуються короткими інформаційними повідомленнями, інформацією з місцевих установ та організацій, новинами, які не містять експертних думок та висновків. Тому загальний бал по стандарту збалансованості –0,83 (max.2)
Найнижчий бал у ємільчинського тижневика «Народна трибуна» -0,63. В газеті багато матеріалів, які не тільки не надають відповіді на суспільно важливі питання, але й не містять фактів, а лише судження авторів, які не авторитетними експертами з проблеми.
Хочеться запитати, а яку корисну інформацію дає такий матеріал читачам районної газети, що нового і цікавого вони з неї дізнаються?(«Народна трибуна»,№4,с.2)
Все частіше районні газети звертаються до коментарів з соцмереж. Однак, надійність такого джерела інформації не завжди виправдана. Лише у тих випадках, коли це паблік сайту офіційної установи, відомої державної чи громадської організації, в окремих випадках високопосадовця чи справжня(не фейкова) сторінка політика. І, аж ніяк не приватної особи.
Однак, приклади інформації «ні про що і все відразу», з невідомо звідки взятими цифрами, перемішаними з не зрозуміло чиїми думками, іноді знаходять місце на сторінках районної преси.
(«Народна трибуна»,№4,с.2)
То ж. оцінка за стандартом відокремлення фактів від думок у цього видання теж найнижча -0,63. Загальна для усіх газет-1,0 (макс.2).
Найвищі загальні бали у друкованих видань за критерієм доступності викладення матеріалу-1,86 та відсутності мови ворожнечі -1,92.
Матеріали з ознаками замовності , неналежно маркована реклама
Оцінено 222 публікації.
За період моніторингу на сторінках реформованих газет експерти виявили 3,2% матеріалів з ознаками замовності. Крім того, на своїх шпальтах друковані видання розмістили 9,5% офіційних повідомлень різних установ та організацій та 3,6% немаркованої реклами.
Найбільше замовних матеріалів розмістила ємільчинська газета «Народна трибуна» –5,4%.
Здебільшого це місцева комерційна реклама, як, наприклад, матеріал від Укрпошти про пріоритетне надання послуг з оплати пенсій та допомог «Чутками земля повниться: хто сплачує за доставку пенсій та грошових допомог?»(«Народна трибуна»,31.01.20 р.с.9).
Характерна для цього періоду моніторингу відсутність відвертої політичної реклами, як в передвиборчий період. Однак, представники місцевої влади не забувають нагадувати про себе майбутнім виборцям навіть безвідносними до їх діяльності інформаційними приводами.
Принаймні так виглядає матеріал «За спортивні успіхи» в обласній газеті «Житомирщина» від 28.01.20р.с.2.
Головним героєм замітки є коростенський міський голова, при цьому не названо ні прізвищ спортсменів, ні їх спортивних досягнень.
Жодного «джинсового» матеріалу не опублікувала газета «Лесин край», зате на її сторінках найбільше офіціозу-15%.Багато офіційних повідомлень від установ та організацій і в газеті «Вісті» –10,4%. Загалом усі газети містять 9,5% офіційних повідомлень від усього контенту.
Особливістю цього періоду моніторингу є і відносно невелика кількість неналежно маркованої реклами –середній показник 3,6%. Деякі газети, як «Житомирщина» та «Вісті» виносять її на окремі сторінки чи відповідно позначені словом «реклама» колонки. Однак, щодо позначень рекламних матеріалів не обійшлося й без чергових новацій. До такого вдалася і новоград-волинська газета «Лесин край», в якій вирішили, що її читачі досить добре обізнані у шрифтах. Тому шукати рекламу їм пропонують так:
В газеті 5,1% неналежно маркованої реклами, найбільше -10,7% в газеті «Народна трибуна», яка також «маркує» рекламу лише рамочками і плашками.
Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій
Матеріали з ознаками пропаганди, фейки в газетах не виявлені.
Теми, жанри, тональність, походження
В цій категорії оцінено 262 матеріали
Теми
Не дивно, що найбільший відсоток публікацій в місцевих газетах присвячено питанням місцевого самоврядування та соціальній сфері –20%, однак, ще більше -25% -це розважальний контент. На третій позиції повідомлення про злочини та ДТП-9%.Соціальної сфери та медицини стосувалися 7% публікацій.
Економічні питання, децентралізація та культура займають по 5% публікацій в кожній категорії. Районні газети опублікували за період моніторингу 3% матеріалів, що стосувались війни на сході країни та воїнів АТО/ООС. Це газети «Вісті» з Пулин та «Лесин край» з Новограда-Волинського.
Лише 1% від усього контенту газет стосувався політики.
Попри тематичне різноманіття на шпальтах газет і на їх сайтах не знайшлося місця проблемам ВПО та корупції.
Жанри
Характерною особливістю районних газет є повна відсутність аналітичних жанрів. На жаль, тут ми не знаходимо ні статей, ні оглядів, тим більше журналістських розслідувань. Переважно газети розміщують інформаційні замітки, новини -57%.Більш грунтовні кореспонденції становлять 9%, переважна їх більшість у обласній газеті «Житомирщина».
Звичні для локальних ЗМІ жанри, які передбачають зв’язок з читачами- бліц-інтерв’ю та листи в редакцію представлені по 2% у кожному жанрі. Зате прес-релізи та інший офіціоз займає 7% загального контенту. Багато офіціозу розміщують саме районні газети. А поради, гороскопи ,кросворди й анекдоти разом займають 22%.
Походження матеріалів
Більша частина матеріалів у реформованих газетах авторські -48%, запозичених з інших джерел-35%. Не ідентифікованих матеріалів -18%.,здебільшого це різноманітні поради та рецепти.
Тональність
В основному газетний контент є нейтральним -93%, 3% -негативно забарвлених повідомлень (ДТП та кримінал) і 4% -позитивної тональності.
Висновки:
Характерним для реформованих локальних ЗМІ є пріоритетне висвітлення місцевих проблем.
Інтернет-сайти газет
Дотримання стандартів
В цій категорії оцінено 64 матеріали
Середній показник дотримання стандартів на сайтах становив 8,94 бали. Вищі середні бали на сайтах Пулини ньюз http://pulyny.news (9,38) та Новоград City https://novograd.city(9,13).
Характерним для сайтів є те, що вони розміщують переважно ідентичні з газетами матеріали, але на сайтах вони з’являються пізніше на кілька днів. Середній бал з дотримання балансу на сайтах газет усього 0,64. Найвищий на сайті газети «Житомирщина» http://www.zhytomyrschyna.zt.ua/ –0,75, оскільки тут розміщують і розширені кореспонденції та статті з газети, які містять різні точки зору. Найменш збалансованими є новини на сайті Трибуна.інфо. http://www.tribunaem.info –0,44.(макс.2). Цей сайт не лише рідко наповнюється, але й містить однобічну інформацію.
Як і в друкованих виданнях сайти не використовують мови ворожнечі (1,95) та викладають новини доступною мовою (1,86)
Загалом ситуація з дотримання стандартів у локальних медіа виглядає так:
Матеріали з ознаками замовності , неналежно маркована реклама
Всього оцінено 72 матеріали.
Загальний показник матеріалів з ознаками замовності на сайтах 11,1%.
Найбільший показник у Трибуна.інфо -18,8%. Це переважно ті ж матеріали,які «перекочували» на сайт з газети, але при меншій кількості матеріалів на сайті, дали більший відсоток.
Сайт Новоград City. навпаки розмістив -11,1%.замовних матеріалів, при повній відсутності «джинси» в газеті. Це матеріали про мажоритарника Д. Костюка Економічний паспорт: Костюк подав законопроєкт. І таких матеріалів на сайті кілька.
Сайт газети «Житомирщина» також «дублює» матеріали з ознаками замовності на своєму сайті. Наприклад, матеріал «Вагон — за півгодини. А буде ще швидше! Будні та плани «Чуднівського елеватора АІК» знаходимо й тут. Загалом, на сайті 10,5% матеріалів з ознаками замовності.
На своїх сайтах газети розміщують і офіційні повідомлення. Середній показник офіціозу становив за період моніторингу 8,3%. Багато таких повідомлень на сайті Трибуна.інфо -18,8% та Новоград City-11,1%.
Не належно маркованої власної реклами на сайтах немає.
Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій
Матеріали з ознаками пропаганди, проросійські меседжі, фейки на сайтах газет не виявлені.
Теми, тональність, походження
В цій категорії оцінено 73 матеріали.
Теми
Як і газети, їх сайти найчастіше розміщують публікації про життя місцевої громади та стан місцевої інфраструктури –23%. Новин , що стосуються соціальної сфери та охорони здоров’я на сайтах 15%. Теми освіти піднімають 12% публікацій, криміналу та ДТП -10%.
Новини на економічні та політичні теми склали по 7%. Як і газети, сайти реформованих газет звертаються до теми війни і проблем військових-4% новин.
Категорія «інше» ,що не містить суспільно значимої інформації займає 7% контенту сайтів.
Як і газети , сайти не розміщували в період моніторингу новин про ВПО та викривання корупції.
Походження матеріалів
Переважна більшість матеріалів на сайтах газет власні-58%, 10% -запозичених .
Неідентифікованих 32%, оскільки не всі сайти практикують авторські підписи до матеріалів .Наприклад, сайт Новоград City.
Тональність
Більшість новин на сайтах –95% нейтральної тональності.
Висновки
Моніторинг засвідчив, що локальні ЗМІ Житомирщини пріоритетного значення надають висвітленню життя та проблем місцевої громади, такі публікації становлять до 23%.Однак,роблять вони це інформативно, оскільки аналітичні матеріали на сайтах та на шпальтах газет практично відсутні, зате протокольні звіти та релізи займають до 7% загального контенту газет. Замовчуються проблеми переселенців, які проживають у цих районах та викриття корупції на місцевому рівні.
В районних газетах зазвичай публікується менше замовних матеріалів, ніж в обласних, особливо в період «виборчого затишшя». То ж за період моніторингу у всіх газетах було опубліковано лише 3 матеріали, які віднесли до політичної реклами. Однак, місцеві газети вперто не дотримуються законодавства про рекламу й маркують рекламні оголошення та матеріали кожен по-своєму. Переважна більшість газет не приділяють увагу розвитку сайтів, оскільки орієнтуються на читачів похилого віку, яких стає все менше, і тим самим втрачають аудиторії. З тих газет, які розвивають сайти – новоград-волинський «Лесин край» (сайт «Новоград City») та пулинські «Вісті» (сайт Pulyny.news). Це дозволяє їм бути більш оперативними і мати зворотній зв’язок з читачами та розширяти їх аудиторію.
Житомирська експертна група ознайомилася з публікаціями реформованих районних газет Одеської області. Як і житомирські «районки»,одеські публікують багато офіціозу. Наприклад, в газеті «Слово Придністров’я» 11% таких публікацій. Особливо вражає кількість неналежно маркованої реклами, загальний показник по друкованих ЗМІ-31%. Із сайтів газет найкраще виглядає «Біляївка.City»,як за наповненням матеріалами, так і їх змістом. Сайт «Слово Придністров’я» нагадує інтернет-сторінку якогось комунального підприємства, тут розміщені лише заяви керівників місцевих комунальних господарств. Два з чотирьох сайтів, які були в моніторингу –російськомовні. Газети «Слово Придністров’я» та «Дружба» практикують двомовний контент.
«Ключова риса більшості колишніх «районок» Одеської області – те, що основними ньюзмейкерами залишаються топ-чиновники місцевих органів влади із класикою «паркетних» заходів. При цьому було зафіксовано невідповідність вмісту друкованої та інтернет-версій газет. Так, у друкованому виданні «Дружба» зазначено, що це «Газета Болградского района», а на сайті газети зафіксовано, що «Дружба» – це «Газета Болградского районного совета», ніби ігноруючи реальність роздержавлення комунальних ЗМІ. Інший приклад із цієї категорії – сайт «Біляївка.City», вміст якого можна назвати найбільш відповідним у сфері дотримання стандартів та відсутності джинси, а друкована версія значно більше «насичена» неналежно маркованою рекламою, зокрема і матеріалів муніципальних прес-служб»,-зазначає експерт з моніторингу Андрій Сочинський.
Ірина Новожилова,
координаторка експертної групи,
голова Житомирського прес-клубу,
президентка Асоціації професійних журналістів та рекламістів Житомирщини
ztpres@ukr.net
Андрій Сочинський,
експерт,
директор, ГО “Інститут Креативних Інновацій”
засновник інтернет-ресурсу Громадський Ресурс Полісся
sochynskiy@gmail.com
Моніторинг здійснюється за підтримки Українського медійного проекту Інтерньюз /USAID. Всі думки та висновки, що наведені в моніторингових звітах, є виключно відповідальністю експертної групи Інституту демократії ім. Пилипа Орлика і не обов’язково відображають точку зору Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та Інтерньюз.