Звіти

Звіт моніторингу за травень 2021 року – Чернігівська область

Оприлюднено

Були оцінені  обласні друковані періодичні видання Чернігівської області:

газети: «Деснянська правда», «Гарт»,«Вісник Ч»,«Чернігівщина»

Всього оцінено 237  публікацій

Обласні інтернет-сайти –Челайн (https://cheline.com.ua), СвободаФМ (http://svoboda.fm),
Чернігів.ПіК (http://pik.cn.ua),Час Чернігівський (https://cntime.cn.ua/)

Усього на інформаційних сайтах оцінено 256  матеріалів.

Житомирська експертна група відмічає, що загальною тенденцією обласних чернігівських медіа в період травневого моніторингу було збільшення кількості матеріалів з ознаками замовності героями яких були переважно очільники міст та місцеві депутати. Попри те, що основними темами на шпальтах газет та новин на сайтах є життя місцевої громади, експертна думка пересічних громадян щодо актуальних питань місцевого розвитку, зустрічається не часто. Пересічні чернігівці є в основному героями життєвих історій.

ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ 

Дотримання стандартів

В цій категорії оцінено 152 публікації. Загальний бал по дотриманню стандартів у газетах за період моніторингу становив 8,97.

У   порівнянні з  січневим моніторингом рівень дотримання стандартів у публікаціях   чернігівських газет знизився ( у січні загальний бал становив 9,56 балів. Пояснити це можна більшою кількістю незбалансованих матеріалів – загальний бал по цьому критерію -0,84.І  це стосується усіх видань – найнижчий бал 0,75 у газети «Гарт» , найвищий -1,0 у «Чернігівщини». Найвищий загальний бал лише в доступності викладу матеріалів -1,91 та відсутності мови ворожнечі -1,89.Ці показники є майже незмінними протягом двох моніторингів. Однак, присутність мови ворожнечі була відмічена у двох матеріалах газети «Чернігівщина» -«наслідки свого дебільного, злочинного управління…, їхні спадкоємці свою ідіотію звалюють на «руку Москви»(«На Новобасанську громаду «наступають Путін із Медведчуком»?авт. Григорій ВОЙТОК (6.05.2021 р. с.2). У матеріалі, який порушує стандарт балансу та неупередженості, відстоюючи одну позицію та не надаючи слова опонентам, автор дозволяє собі ще й грубі образливі вислови. Схожі слова –«ідіотів не сіють і не жнуть, вони самі плодяться…., здебільшого дебільні й пустопорожні заяви…» знаходимо й у матеріалі  «Могильщики української економіки навчаються в Європі» авт. Григорій Загребля (13.05.2021р.,с.2). Обидва матеріали містять мовні звороти, що підкреслюють нетерпимість і глузливе ставлення до окремих осіб чи групи осіб.

Можна зробити висновок, що через значну кількість незбалансованих і упереджених публікацій, в яких не надається слово обом сторонам конфлікту, а аргументація замінена на емоційну мову ворожнечі, професійні стандарти чернігівських друкованих видань у травні була на досить низькому рівні.

Матеріали з ознаками замовності , неналежно маркована реклама

Оцінено 185 публікацій.

За період травневого моніторингу у друкованих виданнях Чернігова значно зріс відсоток матеріалів з ознаками замовності – з 3,9% до 8,9%. Найбільше таких матеріалів розмістила газета «Чернігівщина» -16,7%. У двох числах газети майже на кожній сторінці розміщені матеріали про керівника ТОВ «Земля і воля», місцевого депутата Леоніда Яковишина  -усього 7 матеріалів, де акцентується увага лише на позитивних характеристиках суб’єкта.

Показовими матеріалами є ті ж матеріали, в яких була зафіксована мова ворожнечі -«На Новобасанську громаду «наступають Путін із Медведчуком»?авт. Григорій ВОЙТОК (6.05.2021 р. с.2). та «Могильщики української економіки навчаються в Європі» авт. Григорій Загребля (13.05.2021р.,с.2). В контексті обох статей автор (за мовним стилем видно, що він один і той же ) знаходимо «хвалебні оди» на адресу авторитетного в регіоні  керівника ТОВ «Земля і воля», він же  депутат місцевої ради. Перший матеріал стосується депутатських баталій на місцевому рівні та подається вкрай не збалансовано і досить експресивно відстоює єдину точку зору, другий стосується «європейської освіти» українських міністрів загалом та конкретно новопризначеного Юрія Вітренка. Але якимось чином і тут знайшлося місце для похвали генеральному директору ТОВ «Земля і воля» Л. Яковишину.

C:\Users\Admin\Desktop\2c..jpg

Характерною неформальною ознакою газетної «джинси» є й те, що матеріалам виділена одна й та ж полоса в двох номерах поспіль, і авторство матеріалів ідентичне. Схожу ситуацію житомирська експертна група помітила і в луганській газеті «Кремінщина», де велика кількість газетної площі була присвячена міському голові Володимиру Струку. Складається враження, що газета залишається друкованим органом міської ради. Як зазначає експерт Андрій Сочинський, якщо січнева «джинса» у чернігівських ЗМІ йшла від місцевих партійних осередків, то в період травневого моніторингу замовні матеріали від органів місцевої влади та міських голів переважали.

Газета «Деснянська правда», яка  в минулому моніторингу відзначилася найменшою кількістю матеріалів з ознаками замовності, цього разу розмістила 14,3% «джинси». Тут в основному був розміщений PR міського голови –«Ніжин відзначив свій день» с.1-3, «Готуйте ваші гаманці» с.10 (13.05.2021), де акцентується увага лише на особі посадовця. Якщо в першому випадку газета могла б послатися на договір щодо висвітлення діяльності міської влади, то в другому позначити матеріал. як рекламний, оскільки альтернативної точки зору на тарифну політику в ньому нема.

Також в «Деснянській правді» експерти виявили найбільше офіціозу-28,6%.Загалом друковані видання Чернігівщини розмістили 5,5% офіціозу.

В газетах майже вдвічі зріс показник неналежно маркованої реклами до 14,4%, у січні 7,8%.Найбільше такої реклами у тижневику «Вісник Ч»-28,6%. Натомість газета «Гарт» маркує рекламні блоки та рекламні тексти, якщо вони не розміщені на окремій сторінці в рубриці «Оголошення. Реклама»  

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій

Матеріалів з ознаками пропаганди в чернігівських газетах не виявлено. Але проросійські меседжі допущені у двох публікаціях газети «Чернігівщина». Зокрема це привітання з Днем Перемоги –«…доморощені переписувачі історії тепер зневажають нашу святу Перемогу і воліють відзначати День примирення»(6.05.2021 р.с.3).та «Могильщики української економіки навчаються в Європі»(13.05.2021 р.с.2),де автор висміює європейські прагнення України.

Теми, жанри, тональність, походження

В цій категорії оцінено 237  матеріалів

Теми

У порівнянні з січневим періодом моніторингу у чернігівських газетах зріс обсяг реклами та оголошень, привітань  з 34% до 48%.Очевидно, це пояснюється співпадінням моніторингу з травневими святами. 15% контенту займають публікації про життя місцевої громади. Іншим темам  присвячено від 1 до 7 %. Наприклад, такі актуальні теми, як стан з вакцинацією від COVID-19 лише у 3%, соціальна сфера-4%,військові дії та добровольці-4%. Зовсім відсутня в газетах тема ВПО та викривання корупції протягом двох моніторингів поспіль.

C:\Users\Admin\Desktop\Теми друковані.png

Тематична палітра чернігівських газет майже незмінна, однак реклама у період поточного моніторингу становила майже половину їх контенту.

Жанри

Короткі  інформаційні жанри, як і в попередньому моніторингу переважають у чернігівських газетах-29%.Кількість кореспонденцій зменшилась з 14 % у січні до 10%. Як і статей – з 4% до 2%. Але  збільшилась кількість рекламних текстів з 9% до 24%. Характерними для чернігівських обласних газет є інтерв’ю та бліц-опитування-10%,як і в минулому моніторингу. Майже на одному рівні тримаються й офіційні повідомлення-4%.найбільше таких у газеті «Чернігівщина». Матеріалів розважального змісту найбільше у газеті «Гарт». Загалом таких 10%.  Авторські колонки та журналістські розслідування у друкованих виданнях відсутні. 

Походження матеріалів

За рахунок збільшення рекламних текстів збільшилась кількість неідентифікованого контенту в газетах зросла у травні до 40%  з 21% в січні. Внаслідок зменшилась кількість власних матеріалів, які розміщували у період травневого моніторингу друковані медіа –з 61% до 48%.Також трохи зменшилась і кількість запозичених матеріалів з 18 до 12%.

C:\Users\Admin\Desktop\Походження друк.png

Тональність

Тональність контенту обласних чернігівських газет є переважно нейтральною-94%,позитивна тональність -3% за рахунок розміщення сторінок гумору.

Висновок 

В період травневого моніторингу в друкованих виданнях Чернігівщини експерти спостерігали збільшення кількості реклами, поздоровлень, внаслідок чого знизилася кількість власних, авторських матеріалів і зросла кількість неідентифікованих. Побільшало офіціозу. Замовниками «джинси», кількість якої збільшилася у порівнянні з попереднім моніторингом удвічі, були переважно органи місцевої влади і представники місцевого бізнесу. В попередньому це були місцеві партійні організації та місцеві депутати від політичних сил. Якщо у січні проросійські меседжі та мова ворожнечі у матеріалах друкованих ЗМІ Чернігова були відсутні, то в травневому вони з’явилися у замовних матеріалах та поздоровленні з Днем перемоги і стосувалися одного й того ж депутата. Як і раніше в газетах переважають короткі інформаційні жанри.

Інтернет-сайти 

Дотримання стандартів

В цій категорії оцінено 64 матеріали

C:\Users\Admin\Desktop\Стандарти онлайн.png

Загальний середній бал дотримання стандартів у онлайн медіа Чернігівщини незначно, але знизився до 10,06.Найнижчі показники у сайту Челайн.-8,81, найвищий у Чернігівщина .Події і Коментарі-11,0. Серед найвищих показників –відсутність мови ворожнечі та доступність подачі матеріалу -1,97 та 1,89 відповідно. Щодо балансу думок, то цей показник у порівнянні з січневим моніторингом знизився на кілька пунктів і у середньому становить лише 1,11.Здебільшого всі сайти розміщують багато прес-релізів органів  влади та оперативних повідомлень правоохоронних органів, де фактично немає балансу думок. Відповідно матеріали виглядають неповними. Середній бал стандарту повноти -1,47.У коротких новинах сайти рідко використовують бекграунди, іноді це роблять на сайті у Чернігівщина .Події і Коментарі , тому загальні показники цього онлайн видання по дотриманню стандартів є дещо вищими.

Матеріали з ознаками замовності, неналежно маркована реклама

Всього оцінено 253 матеріали.

Загальний середній показник «джинси» в онлайн медіа Чернігівщини у травні становив 9,2%.Найбільше матеріалів з ознаками замовності, як і в січневий період моніторингу, на сайті Свобода ФМ -14,4%. Високі показники «джинси» на цьому сайті тримаються за рахунок розміщення великої кількості матеріалів, які рекламують товари та послуги. Наприклад експерти визначили, як матеріал з ознаками замовності У мобільної версії Gmail з’явилася можливість використання чату. Цей текст містить елементи, що сприяють купівлі послуг, але розміщений у рубриці «Віртуальне спілкування». А от матеріал. який теж відповідає цим критеріям –Нестандартні іграшки для розвитку дитини віднесено до категорії неналежного маркування, оскільки редакція  сайту попереджає, що * PR, * Імідж, * Позиція, * Офіційно – іміджеві Публікації або точка зору офіційніх структур. Хоча за вимогами рекламного законодавства  подібні матеріали маркують виключно словами «Реклама» або «На правах реклами». Всього на цьому сайті 3,4% неналежно маркованої реклами. А загальний показник у цій категорії -1,2%.

Щодо політичної «джинси», то найбільше її оприлюднено на інтернет ресурсі Чернігівщина .Події і Коментарі –загальний показник по цьому медіа-13,3%. Наприклад, матеріал Ігор Базалінський: «Пам’ятаючи про минуле – з надією на майбутнє!». Активісти ОПЗЖ у День Перемоги над нацизмом пройшли місцями бойової слави у Чернігові , опублікований на сайті, «обійшов» у цей період кілька ЗМІ. Посилання на відео  програми телеканалу Україна 24  з супровідним редакційним текстом  Дмитро Гордон: Владислав Атрошенко – найкращий мер України [ВІДЕО] теж містить усі ознаки політичної замовності. Ще один матеріал, який міг би бути позначений, як реклама чи такий, що оприлюднюється згідно з угодою на висвітлення діяльності органів місцевої влади –Владислав Атрошенко привітав чернігівців з Днем Перемоги, однак, не має позначок, віднесено до «джинси». Також сайт містить значну кількість офіціозу-20%.Загальний показник офіційних повідомлень, розміщених уперіод травневого моніторингу перевищив січневі показники більш як у 4 рази – зріс з 2,7% до 10,9%. Лише на сайті Час Чернігівський не виявлено матеріалів з ознаками замовності, а ні неналежно маркованих матеріалів.

Пропаганди, проросійських меседжів та фейкової інформації у тому числі й про COVID-19 за період моніторингу на чернігівських сайтах експерти не виявили.

Теми, тональність, походження

В цій категорії оцінено 256 матеріалів.

Теми

Третина контенту провідних сайтів Чернігівщини присвячена темам життя місцевої громади та кримінальним подіям –відповідно по 16 і 15%. За даними минулого моніторингу, кількість кримінальних новин зменшилася на 4%. Політичних новин сайти розмістили у 5 разів більше, ніж друковані ЗМІ за цей же період -10%.Також інтернет медіа розміщує більше повідомлень про COVID-19 -9%.Реклама та оголошення на сайтах зайняли 7% контенту.

C:\Users\Admin\Desktop\Теми онлайн.png

На жаль, як і друковані медіа, онлайн видання ігнорують тему ВПО .

Походження матеріалів

В основному чернігівські сайти розміщують запозичені матеріали -61%, власних лише 7%,як і в період минулого моніторингу. Не ідентифікованих матеріалів -31%. Найбільша кількість таких на  сайті Свобода ФМ 40 із 87.До них експерти відносять такі, що не мають авторства чи будь де посилання на джерело новини, не підписані жодним чином чи мають автоматичне посилання на сайт. В основному це комерційна реклама, якої тут досить багато , наприклад В яку нерухомість варто вкладати гроші у Чернігові . З тексту не зрозуміле походження інформації, а відтак можна піддати сумніву її достовірність «фахівці говорять»-єдине посилання на джерело.

Тональність

Більшість новин на сайтах –90% нейтральної тональності, 9% -позитивної та 1% -негативної. 

Висновки

Тенденція до запозичених матеріалів на новинних сайтах зберігається два моніторинга поспіль. Також кількість запозичених матеріалів тримаються на одному рівні. Проблемою є також маркування рекламних матеріалів чи матеріалів, які публікуються за угодою з органами місцевої влади.

Ірина Новожилова,
координаторка експертної групи,
голова Житомирського прес-клубу,
президентка  Асоціації професійних журналістів та рекламістів Житомирщини
http://ztpress-club.org.ua/
ztpres@ukr.net

Андрій Сочинський,
експерт,
директор, ГО “Інститут Креативних Інновацій”
засновник  інтернет-ресурсу Громадський Ресурс Полісся
https://ngo.zt.ua
sochynskiy@gmail.com

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *