Для моніторингу були обрані такі найбільш популярні регіональні Телеграм-канали (далі – ТК): «ХДніпро» https://t.me/hyevuy_dnepr (кількість підписників станом на квітень 2024 – 483К; з січня 2024 +10К ); «Дніпро Оперативний |Війна» https://t.me/dnepr_operativ (304К; +9К); «Труха Днепр» https://t.me/truexadnepr (280К; +4К); «Дніпро ОПЕРАТИВНИЙ» https://t.me/dneproperatyv (226К; -3К); «Это Запорожье |Новости» https://t.me/eto_zp (195К; -3К); «СВОЇ Кривий Ріг» https://t.me/svoiKR (182К; +13К); «Труха Запорожье» https://t.me/truexazaporozie (170К; +8К); «Запоріжжя.Інфо» https://t.me/info_zp (139К; +7К).
Експертна група ІДПО з Дніпра дослідила контент цих ТК за період з 15 по 21 квітня 2024 року. Загалом протягом моніторингової хвилі оцінено 789 повідомлень.
Загальний висновок щодо якості медіаконтенту в обраних регіонах за моніторинговий період
Цей моніторинг продемонстрував, що на цей час обрані для моніторингу ТК не змінили власні підходи щодо добору, редагування, стилістики подання контенту. Як і за результатами січневого моніторингу «Запоріжжя Інфо», «СВОЇ Кривий Ріг», «Дніпро ОПЕРАТИВНИЙ», на думку дніпровських експертів, у цілому зорієнтовані на дотримання журналістських стандартів та збалансоване подання тематики. Інші ТК, які досліджувалися, тяжіють до формату «дайджест-агрегатора», у якому подаються короткі витяги з повідомлень на платформах-першоджерелах. При цьому, на відміну від класичного дайджеста, конкретні і коректні посилання на ці першоджерела інформації у таких ТК практично не подаються.
Дотримання професійних стандартів
Аналіз контенту відібраних для моніторингу ТК Дніпра, Запоріжжя і Кривого Рогу продемонстрував такі результати. Середня оцінка за дотримання професійних стандартів журналістики (нагадаємо, що ці ТК належать до категорії «Новини та медіа») – 8,58 бала з 12 максимально можливих. Для порівняння, у січні ця оцінка склала 8,14.
Загалом же, за результатами моніторингу, відбулися несуттєві зміни у цьому своєрідному рейтингу якості контенту ТК регіону: «Запоріжжя.Інфо» – 9,25 бала (8,44 – у січні); «СВОЇ Кривий Ріг» – 9,13 (8,31); «Дніпро ОПЕРАТИВНИЙ» – 9,06 (9,25);. «ХДніпро» – 8,88 (7,75); «Дніпро Оперативний |Війна» – 8,38 (8,19); «Труха Днепр» – 8,19 (7,94); «Это Запорожье» – 8,06 (8,19), «Труха Запорожье» – 7,75 (7,06).
Щодо окремих стандартів, то висновки є такими: відсутність мови ворожнечі – 1,99 бала з 2 максимальних (у січні було так само 1,99); доступність викладу повідомлень – 1,93 (у січні – 1,84); відокремлення фактів від коментарів – 1,86 (було 1,59; при цьому зауважимо, що у низці повідомлень наявні лише коментарі чи суто емоційні реакції); повнота викладу – 1,15 (1,02 у січні). Зокрема, експерти зауважують, що підвищенню показника за критерієм «Повнота» сприяла побудова «ланцюжків повідомлень». Так, резонансні події тижня – влучання ракети в багатоповерховий будинок у Дніпрі, ракетний удар по Синельниковому – подавалися переважно саме таким чином: інформація про наслідки постійно оновлювалась, доповнювалась (приклади – на скріншотах нижче).
Менше одного з 2 максимальних балів у середньому набрали матеріали за стандартами дотримання достовірності – 0,96 (у січні – 1,02) і балансу думок – 0,69 (0,68). Такі результати, вважають експерти, зумовлені хибним підходом насамперед таких ТК як «ХДніпро», «Дніпро Оперативний |Війна», «Это Запорожье» до подання дописів – без зазначення джерела та наведення альтернативної до опублікованої позиції. Багато дописів також мають загальні посилання, за якими про джерело можна лише здогадатися.
Відтак, сформульована за результатами минулої хвилі моніторингу рекомендація залишається: редакціям ТК доцільно виробити для авторів шаблон подання матеріалів, що ґрунтуються на інформації від правоохоронців, інших першоджерел з вимогою зазначати конкретне джерело. При цьому не буде істотного збільшення обсягу тексту, проте культура подання матеріалу зросте. Ця ж рекомендація стосується й повідомлень від підписників каналів, які на цей час публікуються без жодного посилання на джерело (нижче – такі приклади із «Труха Запорожье» та «Это Запорожье |Новости»).
Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, протокольно-офіційна інформація, неналежно марковані матеріали
На замовність було проаналізовано 775 повідомлень, опублікованих протягом моніторингового періоду.
Експертами зауважено, що більшість рекламних матеріалів у ТК регіону маркуються як «#реклама». Проте є й повідомлення, що мають ознаки «джинси», офіціозу, або реклами, утім неналежно марковані як такі.
Ознаки політичної чи комерційної «джинси» виявлено у 0,9% повідомлень; офіціозу – в 1,16% – 9 публікацій, 6 з яких припадає на ТК «Дніпро ОПЕРАТИВНИЙ» (окремі приклади – на скріншотах); неналежне маркування рекламних повідомлень – 1,94% публікацій (таких не виявлено лише у стрічках ТК «ХДніпро», «СВОЇ Кривий Ріг», «Запоріжжя.Інфо»). Чому ТК не ставлять позначку «#реклама» на окремих матеріалах рекламного змісту, зрозуміти складно.
Приклади офіціозу
Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій (пропаганда, проросійські приховані маніпулятивні меседжі, інші фейки та провокації).
Матеріалів, що містять ознаки пропаганди та маніпуляцій, під час моніторингу ТК регіону не виявлено.
Натомість експерти вказують на позитивну практику викривання ворожих інформаційних впливів. Цього моніторингового тижня «Труха Днепр», «Труха Запорожье», «Это Запорожье |Новости» подавали матеріали з викриттям російських інформаційно-психологічних операцій та зі спростуванням фейків щодо подій, які нібито трапилися у Запоріжжі.
Теми
Резонансні події моніторингового тижня, про які вже зазначалося вище, зумовили переформатування узвичаєної тематичної структури ТК регіону, де на перші позиції вийшла тематика, пов’язана з життям цивільних в умовах війни.
Відтак, тема «ВПО / постраждалі внаслідок конфлікту / українські біженці / життя в умовах війни (цивільні)» у регіоні охопила частку у 28,64%. До 40% своїх повідомлень цій тематиці присвятили саме дніпровські ТК, які спеціалізуються на висвітленні надзвичайних подій: «Труха Днепр», «ХДніпро», «Дніпро Оперативний |Війна».
Про воєнні дії, допомогу армії, українських бійців писали у 15,21% текстів. Найбільше про це розповідали своїй аудиторії: «Запоріжжя Інфо», «СВОЇ Кривий Ріг», «Дніпро ОПЕРАТИВНИЙ».
Кримінальна тематика, повідомлення про ДТП, роботу правоохоронних органів знайшли відображення у 15,21% матеріалів (у січні було 24%). Як припускають дніпровські експерти, це може бути пояснено тим, що джерела ТК у правоохоронних органах цього тижня більшою мірою подавали результати своєї роботи на місцях ворожих ракетних атак.
Умовно мирне життя місцевої громади було висвітлене у 12,42% матеріалів. Найбільше цій темі приділяли увагу ТК «Это Запорожье |Новости», «Дніпро ОПЕРАТИВНИЙ», «Запоріжжя Інфо». Переважно цього тижня вони попереджали жителів своїх міст про графіки вимкнення електроенергії, зміни у маршрутах міського транспорту, розповідали про роботу комунальників з подолання наслідків буревію тощо. До цієї ж тематичної категорії експерти віднесли відеоматеріали «Это Запорожье |Новости» про різні витівки запоріжців у громадських місцях чи цікавинки, наприклад: «Незвичайний спосіб очікування трамвая у Запоріжжі» (https://t.me/eto_zp/49433), «Шалені танці на Бабурці» (https://t.me/eto_zp/49503), «9-кг коропа спіймали у Дніпрі» (https://t.me/eto_zp/49499). Такі матеріали, як вважають експерти, ілюструють спосіб життя, характер містян, їх захоплення, і хоча несуть мало змістовної інформації, проте в умовах війни дають приклади прояву емоційного позитиву.
Багато місця у стрічках ТК, як і раніше, займають повідомлення про надзвичайні ситуації (цього тижня писали про пожежі, природні лиха, самогубства) – 9,63%.
Тематичний блок «Політика / вибори / партії / політичні діячі / парламент» охопив 2,41% матеріалів (ця тема була переважно представлена цитатами зі звернень Президента України В. Зеленського та новинами, пов’язаними із ухваленням Верховною Радою України змін до Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»).
Темі «Корупція / викривання корупції» було присвячено лише 1,14% публікацій. Проте, як позитивний приклад, у контексті цієї теми експерти наводять публікацію ТК «СВОЇ Кривий Ріг» «Півтора ляма на картки криворіжця» (https://t.me/svoiKR/29227), де йдеться про те, що «КП «Центр електронних послуг» виділило кругленьку суму на підтримку дуже важливого застосунку. Цікаво, що тендер виграла компанія, чия власниця, схоже, знайома з батьком замовника. Про Санта-Барбару на мільйон — далі за посиланням». ТК «СВОЇ Кривий Ріг» є однією з платформ видання і повний текст матеріалу вміщено на сайті. Таким чином, ТК використовується як онлайновий портал до повного тексту матеріалу розслідування та забезпечує більш широкий доступ до нього.
«Місцеве самоврядування» – тема була розкрита лише у 0,76% публікацій (найбільше уваги до цієї теми було у Запоріжжі, де планувалися зміни у керівництві міської ради).
Тема «Соціальний захист, здоров’я», що переважно була представлена медичними порадами та новинами із закладів охорони здоров’я, охопила 0,63% матеріалів (загалом 5 повідомлень).
Як і січневого моніторингового тижня, надзвичайно мало уваги ТК приділяють тематиці культури, освіти, науки, спорту (1-3 повідомлення з кожної тематичної категорії) та зовсім нічого не писали на тему релігії.
Повідомлення іншої тематики (переважно це – мотиваційні дописи, немаркована реклама) склали 8,75% від усього масиву матеріалів тижня.
Тональність
90% контенту експертами було визначено як нейтральний, 9% повідомлень несли негативну конотацію, 1% публікацій був позитивним за тональністю. Підставою для віднесення дописів до тих, що мають негативну тональність, переважно стали «жорсткі» для сприйняття аудиторією фотоілюстрації з місць російських ракетних обстрілів українських міст, що викликали людські жертви, значні руйнування житлової забудови, соціальної інфраструктури.
Висновки
Квітнева хвиля моніторингу ТК Дніпра, Запоріжжя, Кривого Рогу продемонструвала, що тенденції, виявлені на початку 2024 року, в основному зберігаються. Зміни у редакційних підходах щодо змістовного наповнення каналів, форм подання матеріалів не є істотними. При цьому практично всі ТК регіону, за винятком двох, збільшили свою аудиторію, що, на думку експертів, свідчить, як мінімум, про такі тенденції: 1) ТК набувають більшої популярності як інформаційна платформа; 2) показник якості інформаційного продукту, що надається ТК, на жаль, не є ключовим чинником вибору для аудиторії.
Змістовне наповнення ТК, як складається враження, визначається у спосіб реагування на події, що трапляються, потоком читацьких дописів, інтересами замовників, а не власне шляхом редакційного планування. Ситуативні зміни в комунікативному просторі, як засвідчило порівняння результатів січневого та квітневого моніторингу, здатні істотно змінити тематичне наповнення каналів. Також у результаті такого підходу аудиторія ТК не отримує інформацію про гуманітарну сферу, де трапляються, можливо, менш резонансні, проте важливі для громад події. У зв’язку з цим редакціям ТК варто рекомендувати займатися не лише агрегацією матеріалів з онлайн-простору, а й створювати власні, заповнюючи у такий спосіб тематичні «прогалини».
Залишається також актуальною рекомендація розробити редакційні правила (шаблони) створення повідомлень для стрічок ТК, що відповідали би стандартам журналістських повідомлень, адаптованим до вимог Телеграм-платформ. Редакторам варто приділити увагу збалансованому поданню інформації, зокрема, через створення «ланцюжків повідомлень», а також коректному зазначенню джерел інформації.
ТК переважно позначають рекламні матеріали хеш-тегом #реклама, що можна вважати належним маркуванням. Разом з тим, ця тенденція ще не стала системною серед ТК регіону, і деяка частина виразно рекламних повідомлень такої позначки не мають, що є порушенням Закону України «Про рекламу».
Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії ім. Пилипа Орлика, здійснювала дніпровська група ІДПО: професор кафедри журналістики Університету митної справи та фінансів, експерт з медіа-політики та масових комунікацій тематичних проектів прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України Валерій Дрешпак, та координаторка прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України, координаторка дніпровського Центру журналістської солідарності НСЖУ, журналістка, членкиня НСЖУ Наталя Назарова.
Просимо взяти до уваги!
Узагальнений звіт ІДПО можна прочитати на сайті організації http://idpo.org.ua/reports