Звіт з моніторингу телеграм-каналів Півдня України (квітень 2024 року)

Неперевірена інформація, недостовірні посилання, іронічні коментарі – у такому стилі здебільшого написана більшість повідомлень Телеграм-каналів (ТК) Півдня України. Саме через непрофесійну подачу інформації оцінки за стандарти у цих медіа були низькими. Найбільше проблем із балансом думок, повнотою та достовірністю. Щодо матеріалів із ознаками замовності, то тут найбільше медіа вміщували неналежно маркованої реклами та офіціозу. «Джинси» – незначна кількість. Також експерти фіксували приховані проросійські меседжі (в основному, розміщення матеріалів із посиланням на недостовірні російські ресурси) та фейки. 

Із 15 по 21 квітня 2024 року було здійснено моніторинг найбільш популярних Телеграм-каналів Півдня України: «Одесса Info», «Новости Николаева», «Ху.вый Херсон», «Новости Одесса», «Одесса как она есть», «Труха Одеса», «Підслухано Одеса», «Главное новостное. Одесса». За означений період проаналізовано 762 матеріали. У випадку останнього Телеграм-каналу період моніторингу було збільшено, оскільки медіа стало розміщувати менше матеріалів, ніж у попередній період.

Дотримання професійних стандартів

Середня оцінка – 6,9. Порівняно із попереднім періодом зменшилася – у січні 7,38 (максимум 12 балів). 

Телеграм-канали продовжували вміщувати значну кількість повідомлень, які не дають змогу зрозуміти, з якого саме джерела надійшла інформація, чи була ця інформація перевірена, наскільки вона повна та якісна.

Це стосувалося передовсім повідомлень читачів та неідентифікованих повідомлень про рух ракет, шахедів – відсутність чи навпаки присутність загрози для містян. Звертаємо увагу, що подібні повідомлення про те, куди саме летить ракета чи шахед, без посилань на надійні джерела становлять загрозу для читачів, оскільки ТК не може гарантувати, що траєкторія польоту саме така. 

Найгірші оцінки, як і минулого разу, у Телеграм-каналів «Одесса Info» та «Труха Одеса» – 6,3 та 6,5 відповідно.

Ось, наприклад, текст із телеграм-каналу «Одесса Info» – просто перепост відео із дніпровського ТК. Відео, ймовірно, поширене без врахування вимоги тригодинної тиші після прильоту. Походження відео – не зрозуміле. Офіційної інформації немає. У тексті є цитата, але не вказано, кому вона належить. 

Або ж можемо подивитися, як подавали новину про розстріл поліцейських на Вінниччині. Телеграм-канал «Труха Одеса», як і деякі інші видання, спочатку послуговувався інформацією із незрозумілих джерел. До посту прикріплено відео, але звідки, з якого джерела воно надійшло – не ясно. У тексті пишуть «відомо, що нападники поїхали з Одеси», але звідки відомо, що за джерело, чи можна йому довіряти – не вказано.

Тож надаючи перевагу швидкості перед точністю, деякі ТК готові поширити будь-яку інформацію, що викличе резонанс. Зрозуміло, що таким чином ці медіа формують зручний простір для циркулювання чуток та маніпуляцій.

Середні оцінки за дотримання професійних стандартів можна побачити на діаграмі

Загалом у більшості телеграм-каналів оцінки приблизно співпадають із попереднім періодом моніторингу. Погіршилася ситуація на двох каналах: «Новости Одесса» та «Главное новостное. Одесса», який минулого разу був лідером за кількістю отриманих балів.

Перший ТК розміщував, як і більшість інших, повідомлення про рух ракет без будь-яких посилань, наприклад «На Миколаївщині ракета летить на північний-захід, тип невстановлений», а також долучився до «інформування» про розстріл поліцейських, публікуючи дописи без посилань, наприклад: «🚗 Обнаружен брошенный автомобиль убийц полицейского. Поиски самих военнослужащих продолжаются». У цьому дописі, окрім того, що бракує посилань на достовірні джерела (вказано лише, що фото взято з іншого телеграм-каналу «Реальна Україна»), ще й зазначено, що це «автомобіль вбивць». Тобто порушено презумпцію невинуватості.

Щодо другого ТК, значно знизилася кількість дописів, що публікуються за день. Також тут вмістили вісім неналежно маркованих матеріалів та дві публікації із ознаками замовності, що, безперечно, також вплинуло на оцінки за дотримання стандартів.

Найбільше проблем у ТК виникало із балансом думок (середній показник – 0,49 при максимумі 2). Найменше збалансованих публікацій на каналі «Одесса Info». Із повнотою також не все гаразд – 0,66. Найгірші оцінки в «Одесса Info» та «Труха Одеса». Також більш ніж у половині дописів бракувало чіткого посилання на джерела – 0,82. Краща ситуація із відокремленням фактів від коментарів (1,2), хоча все ж дуже часто у дописах новинного характеру автори залишали свої коментарі, додавали гумористичні надписи чи емоджі, що свідчать про висловлення ставлення до того, про що йдеться. Доступність оцінено на 1,8, відсутність мови ворожнечі  – 1,9.

Матеріали з ознаками замовності

Цього разу телеграм-канали найбільше вмістили неналежно-маркованої реклами, кількість якої зросла майже втричі, порівняно із попереднім періодом – 13,7% (у січні 4,5%). Кількість офіціозу на тому ж рівні – 8,8%.

Найбільше немаркованої реклами на телеграм-каналах «Главное Новостное Одесса» (12,9%), «Підслухано Одеса» (10%) та «Одесса как она есть» (9%).

Рекламували доставку шаурми, суші, велосипеди, матраци, мистецькі заходи, фітнес-клуб, торгівельні мережі тощо. 

Офіціозу найбільше у телеграм-каналу «Новости Одесса» (9%), як і минулого разу, цей канал в лідерах по регіону.

До такого контенту уналежнювалися оголошення, а також малооброблені повідомлення від силових структур, ДСНС.

Окрім цього, вміщували дописи про благоустрій міста із посиланням лише на міського голову. Цікаво, що відразу декілька телеграм-каналів оприлюднили відео, де міський голова уважно слідкує за роботами комунальників, а потім розповідає про саму подію.  

Щодо «джинси», то вона була знайдена у телеграм-каналі «Новости Николаева». Видання, розповідаючи про тарифи, чомусь посилається тільки на одного депутата:

 «Новости Одесса» передрукувало інформацію із Фейсбука міського голови Білгород-Дністровського щодо інциденту із підлітком, якому очільник міста дав потиличника. У дописі чиновник говорив, що «відео вирвано із контексту». Тож подана була тільки одна сторона конфлікту.

Телеграм-канал «Главное новостное Одесса» вмістив повідомлення із посиланням на народного депутата Юрія Камельчука. У цьому медіа політик коментує різноманітні теми: питання легітимності президента, зарплатню військовим та атаки Росії на українську енергетику.

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій

Такі матеріали були зафіксовані на «Одесса Info» та «ХХерсон» – передрукували повідомлення із російських джерел.

Найбільше до такої практики вдавалися на телеграм-каналі «ХХерсон», розповідаючи про те, що нібито росіяни на окупованих територіях ремонтують дороги, зводять житлові будинки.

На телеграм-каналі «Труха Одеса», як і минулого разу, був зафіксований фейк – про дівчинку, яка все життя передбачає «найстрашніші катастрофи людства» і нібито дала інтерв’ю «Бі-Бі-Сі» щодо України.

Теми

Топ-теми видань залишилися незмінними, як і минулого разу: війна (48,8%), кримінал (11%) та життя місцевої громади (12%), категорія «інше» (в тому числі оголошення та реклама) та надзвичайні ситуації – по 9%.

Найбільше контенту про війну вмістили ТК «Новости Николаева», «Ху.вый Херсон» та «Одесса Info». Вони інформували про обстріли та життя під час війни у цих містах.

Також, як і минулого разу, варто відзначити відсутність дописів про земляків, які долучилися до ЗСУ. Виняток становив Телеграм-канал «Главное Новостное Одесса», який вшановував пам’ять загиблих воїнів, а також ТК  «Підслухано Одеса», який розповідав підтримку громадян ЗСУ.

В інших Телеграм-каналах дописи про війну здебільшого складалися із одного-двох речень щодо можливих загроз для регіону під час повітряних тривог (без релевантних посилань), інформації про можливі прильоти (часом із публікацією фото та відео, що є небажаним відразу після того, як це сталося) та офіційних зведень.

Життя місцевої громади представлено зокрема дописами від читачів, які розповідають про побачене, почуте чи «підслухане». Часом деякі із дописів містять суспільно-вагому інформацію, але оскільки телеграм-канали далі ніяк не перевіряють ці дописи, не звертаються по коментарі до офіційних джерел, то проблеми, про які пишуть читачі, можуть залишитися невирішеними.

Ось як наприклад, у цьому дописі повідомляють про ремонт в укритті. Але видання далі ніяк не розвиває цю тему, просто передруковуючи скаргу.

Кримінал та надзвичайні ситуації були також представлені або дописами від читачів, які могли побачити ДТП чи сфотографувати дерево, яке впало на машину, або ж передруками інформації від силових структур. Деякі Телеграм-канали вдавалися до емоційного нагнітання, повідомляючи про інциденти: 

«😱ПЗДЦ. Приревновал свою возлюбленную к другу и убил его»; «😱 ПЗДЦ. Расстрелял водителя авто на Привокзальной» – «Труха Одеса».

Про якість деяких повідомлень від читачів можна судити із цього допису з телеграм-каналу «Одесса Info»: «👊МАХАЧ на Старосенной 😵🤷🏻♂️. Кто? За что? Не понятно.. кто знает подробности? ».

Тож суть частини таких повідомлень – не розібратися в тому, що сталося, а просто подивитися відео й розважитися.

Тональність

В основному, нейтральна – 85,8%. 7,6% негативної, 6,5 позитивної. Негативна тональність спостерігалася у дописах про «прильоти» або ж про проліт ракет. Позитивна – як правило, у текстах рекламного характеру.

Висновки

Експертка Ірина Назарчук звертає увагу на характер висвітлення повномасштабного вторгнення РФ, яке не є повним:

«Переважна більшість повідомлень про російсько-українську війну стосується ракетно-дронових загроз, безпосередньо атак, їх наслідків тощо. Натомість зовсім відсутні повідомлення про успішні дії та в цілому вдалі операції Сил оборони України у відсічі подібних атак. Офіційні Телеграм-канали Повітряних Сил, ВМС доволі часто публікують відео роботи по шахедах мобільних вогневих груп, або ураження  російських ракет підрозділами, що працюють у південних областях. Дивує, що таке відео майже не використовується місцевими ТГ-каналами, які моніторилися, при тому що воно, це відео, демонструє успішність роботи українських військовослужбовців за складних, зазвичай нічних умов». 

Також важливо звернути увагу на неякісне інформування деякими телеграм-каналами щодо розстрілу поліцейських на Вінниччині: «Висвітлення історії з розшуком,  а потім затриманням підозрюваних у розстрілі поліцейських на Вінниччині, довело тотальне нехтування деякими телеграм-каналами (як і деякими ЗМІ) знаннями щодо перебігу процесуальних дій. Замість “підозрювані у вбивстві” повсюди писалося “вбивці”, що, на нашу думку, є неприпустимим порушенням і журналістської етики, так і конституційних правСтаття 62 Конституції: “особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду». 

Моніторинг Телеграм-каналів Півдня України показав, що ці медіа надають швидку, але дуже неякісну інформацію. Так, деякі дописи можуть сигналізувати про існування певної проблеми, наприклад, відсутності укриття, але оскільки вони анонімні, то лише повідомленням про цю проблему справа й завершується. Деякій інформації, яку поширюють Телеграм-канали, взагалі не можна довіряти, оскільки не зрозуміло, з якого джерела вона походить.

Цього разу фіксуємо й збільшення кількості неналежно-маркованої реклами, що свідчить про бажання рекламодавців йти на ті майданчики, де є велика аудиторія. Але, на жаль, деякі із ТК не демонструють бажання маркувати рекламу.

Тож під час повномасштабного вторгнення регіональні Телеграм-канали продукують дуже велику кількість контенту про війну та життя під час війни, але, на жаль, частково цей контент може вводити в оману і навіть бути небезпечним під час війни, коли йдеться про поширення інформації із невідомих джерел. 

Наталія Стеблина,
координаторка експертної групи
Орест Семотюк, Ірина Назарчук
експерти

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *