Моніторинг чернігівських медіа, який проходив наприкінці липня і початку серпня, показав зростання якості контенту друкованих видань, які багато уваги приділяють висвітленню тем життя місцевих громад в умовах війни, історіям захисників та переселенців. Однак, на тлі більш відповідального ставлення до маркування реклами, в місцевих медіа почала з’являтися політична «джинса» з використанням воєнної тематики. Здебільшого від політичної партії «Слуга народу» та місцевих мажоритарників. Рівень професійних стандартів чернігівських газет і сайтів покращився на кілька пунктів у порівнянні з моніторингом на початку року, але все ще бажає кращого. Жанрова та тематична палітра місцевих газет доволі широка, однак не вистачає аналітики та журналістських розслідувань. Експертами житомирської групи оцінювалися газети «Сім днів», «Гарт», «Чернігівщина», «Вісник Ч». Загалом 206 матеріалів. Також онлайн медіа – Челайн , Город cn, сайт Чернігова 0462, Час чернігівський. Всього 301 матеріал.
ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ
Дотримання стандартів
Рівень дотримання стандартів у друкованих виданнях Чернігівщини в серпневому моніторингу незначно змінився – 9,42 бали (9,52 в попередньому).Найвищі показники у тижневика «Сім днів», який подає матеріали найбільш збалансовано з посиланнями на джерела та відокремленням фактів від думок – 10 балів із 12 можливих. Загальні показники по дотриманню стандартів у інших видань не вийшли за межі 9,5 балів (газета «Гарт»), «Чернігівщина» – 9,13.Тижневик «ВісникЧ», який підкуповує читача гарячими темами та емоційними заголовками, у серпневому моніторингу зберігає показники за стандартами – 9,06 балів. Однак, все ще знаходиться в кінці рейтингу.
Найнижчі показники в газетних публікаціях, зазвичай зі стандарту балансу та неупередженості. Загальний показник з дотримання стандарту – 0,8. Цьому спряє й практична відсутність аналітичних статей та перевага коротких інформаційних жанрів на шпальтах газет. Однак трапляються і розлогі публікації, в яких відсутні думки сторін конфлікту, натомість вони заміняються авторськими роздумами. В результаті маємо матеріал ні про що. Як приклад, публікація «У кожного своя пустеля в душі і голові» у газеті «Чернігівщина» (25.07.24, с.2 авт. Г. Войток). Автор обіграв факт залишеної на довгий час у дворі старої автівки і сам зробив припущення та висновки, які сягнули аж в історію України. В результаті чотири із шести стандартів взагалі не дотримані. Ані посилання на отримання інформації, ані коментарів зацікавлених осіб нема, факти і коментарі зливаються в одне ціле.
Однак, на шпальтах видання знаходимо й змістовні матеріали, які отримують досить високі бали за дотримання стандартів. Це розповіді про переселенців, які продовжують розвивати свій бізнес «Овочі з “Ганиної пустині”: як фермери з півдня розвивають овочівництво на Чернігівщині» (25.07.24.с.7 авт. В. Назаренко), в цьому ж номері «Чорнобривців насіяла мати…» – розповідь про загиблого воїна (авт. О. Гостра). В таких матеріалах стандарт неупередженості та балансу дотриманий не повністю, однак тема розкрита завдяки достовірності, відокремленню фактів від думок та доступності сприйняття.
Стандарт відсутності мови ворожнечі звичайно має найвищі показники в публікаціях місцевих газет, що свідчить про толерантність. І, на щастя, порушення цього стандарту зустрічається вкрай рідко. Лише одна газета частково порушила цей стандарт в публікації «До переселенців забігла скажена лисиця» («Гарт»,01,08.24,с.3). Про факт появи дикої тварини, хворої на сказ, писали й інші ЗМІ у цей період, однак не було акцентування на тому, що вона забігла саме на подвір’я, де проживають переселенці. Оскільки це не лише не стосується змісту повідомлення, а й містить ознаки дискримінації.
Матеріали з ознаками замовності , неналежно маркована реклама
Загальний показник матеріалів з ознаками замовності у чернігівських газетах в порівнянні з квітневим моніторингом знизився з 2,5% до 1,9%. Однак, на заміну комерційній джинсі, яка переважала в квітневих номерах видань, у серпні з’явилася політична. Таких матеріалів було загалом три. Один в газеті «Гарт», два – у «ВісникЧ». Замовні матеріали невідомого авторства, в яких експерткою і головною особою є голова партії «Слуга народу» Олена Шуляк опубліковані одночасно в двох чернігівських газетах.
«Гарт» опублікував «Держава «накачує» фронт дронами та антидронами» 1 серпня на с.4. І того ж числа аналогічний матеріал невідомого авторства «Держава нарощує постачання дронів і РЕБів для ЗСУ», в якому партія СН ототожнює себе з державою та виключною роллю в озброєнні армії, вийшов у тижневику «ВісникЧ». Як парадокс читаємо: «310 млн. для українського війська, це ті кошти, які партія «Слуга народу» зекономила, відмовившись від реклами та піару під час війни. І надалі за ініціативи Олени Шуляк, очільниці «Слуги народу», народної депутатки, кошти були перераховані на Сили оборони. «Слуга народу» – єдина політична сила, яка в такий спосіб зробила свій внесок у встановлення в Україні справедливого й довготривалого миру».
Ще одне свідчення «відмови від реклами та піару» знаходимо у цьому тижневику за 25.07,с.5 «Ветеранський спорт-вікно в мирне життя».
За класикою «джинсового жанру» матеріал просуває інтереси лише однієї сторони, акцентує лише на позитивних характеристиках і автор воліє залишатися невідомим.
Позитивним фактом лишається ретельне маркування реклами та оголошень чернігівськими газетами. Ці матеріали або виносяться на окремі сторінки з відповідним маркуванням або ж позначаються згідно із законом словом «Реклама». То ж показник неналежно маркованої реклами у серпневому моніторингу знизився до 0,5% з 1,5% у квітні.
Також знизився й відсоток офіціозу з 5 до 3,4%. Матеріалів з ознаками пропаганди та прихованих російських меседжів за моніторинговий період не було. Це загалом вплинуло на покращення якості контенту чернігівських друкованих видань.
Теми, жанри, тональність, походження
Про що та як писали чернігівські газети в період серпневого моніторингу? В центрі уваги –військові, життя в умовах війни та адаптація ВПО в місцеві громади й економіку області. Загалом таких матеріалів 20% – 12 з них про військових, воєнні дії, 8 – про життя в умовах війни і переселенців. Найбільше таких публікацій у тижневику «Сім днів»: «Як чернігівські волонтери виготовляють кріплення для бліндажів» (авт. В. Гавриленко 1.08.24, с.4), «Чи обмежені військові в доступі до вищої освіти?» (авт.В.Приходько, с.6.). Загалом з новинами 15 матеріалів.
Багато матеріалів про подвиги воїнів, їх сім’ї у газеті «Чернігівщина»: «Рота «афганця» поламала плани ворога» (1.08.24, с.1,4,5), «Від волонтера до бійця ГУР» (25.07, с.1-4, авт. М.Пучинець), «Чорнобривців насіяла мати…» (25.07.24, с.8, авт. О. Гостра).
Однак, тема мобілізації, яка має великий інтерес та резонанс у суспільстві і потребує роз’яснень, майже не піднімається чи згадується побічно у тижневику «Сім днів»: «Відстрочка від мобілізації: хто втратить її після 1 серпня?» (1.08.24,с.4).
На відміну від попередніх моніторингів, тема ВПО частіше піднімається на шпальтах чернігівських газет. «Овочі з «Ганиної пустині»: як фермери з півдня розвивають овочівництво» (25.07.24, «Чернігівщина»), «Буржуйка… у модульному будинку», «Від помідорів до столів із стільцями» (25.07.24, «Вісник Ч»). В цих матеріалах йдеться про допомогу та адаптацію переселенців, релокацію їх бізнесу.
Суттєвий відсоток матеріалів присвячений проблемам та життю місцевої громади, її інфраструктурі, окремим представникам громади – 22%. Очевидно, що розважальний контент, який включає у себе поради, поздоровлення та гумор користується увагою читачів, бо його частка стабільно висока – цього разу 23%.
Поза увагою місцевих газет в моніторинговий період виявилися теми релігії, зовнішньої політики та культури (1%).
Місцеві друковані видання насичені короткими новинами та кореспонденціями – 56% від загального контенту, близьких до аналітичних кореспонденцій – 7%, стільки ж пресрелізів установ та органів влади.
Журналістські розслідування та рецензії також не були помічені експертами в моніторинговий період кінця липня-початку серпня.
Авторські матеріали у місцевих газетах у серпні становили половину від усього опублікованого за період моніторингу. Запозичених матеріалів 21%, а матеріалів без посилань на джерело та підпису – 29%. Сюди ж входили розважальні матеріали (гумор, гороскопи тощо).
Тональність матеріалів переважно нейтральна у 92%. Емоційно забарвлені негативно, традиційно кримінальні новини – 6%, про що свідчать їхні загрозливі заголовки: «Марина Вадима любила і зарізала», «Убив за 100 гривень» («Вісник Ч», «Гарт»).
Експерти відзначають деяке покращення якості контенту друкованих видань Чернігівської області, тенденція до відповідального маркування реклами зберігається. Моніторинговий період охарактеризувався появою політичної джинси, яка рідко з’являлася або зовсім була відсутня з початку 2024 року на сторінках місцевої преси. Газети приділяють значну увагу актуальним темам сьогодення громад в умовах воєнного стану, однак більш складні теми, такі, як мобілізація, реабілітація військових, їх адаптація, корупція на місцях під час воєнного стану не піднімаються або згадуються побічно. Також не вистачає аналітики та журналістських розслідувань.
ОНЛАЙН МЕДІА
Дотримання стандартів
Загальний показник дотримання стандартів в онлайн медіа Чернігівщини склав 10,02 бала, тобто лишився майже незмінним. Так само з невеликою різницею лідирує Сайт Чернігова 0462 – 10,5 бала. Сайт подає новини найбільш збалансовано та неупереджено, журналісти намагаються подавати вичерпну інформацію про події та проблеми в громаді: Вночі у Чернігові неможливо купити ліки: не працює жодна аптека, «Чернігівська міськрада заборгувала «Фрезеніусу» 100 мільйонів: хронологія подій і деталі боргу».
Загальний показник по збалансованості новин на сайтах у серпні становив 1,02 бали з 2 можливих. Новини також містять посилання на джерела за невеликими винятками. Все ще зберігається тенденція використовувати як джерело інформації соцмережі. В такому випадку джерело не є надійним, а новина лише створює ажіотаж навколо незначної події. Це так званий хайп, яким грішать деякі сайти задля привернення уваги нових читачів. Як приклад – Олімпієць із сосницьким корінням розкритикував харчування спортсменів у Парижі (Час чернігівський).
Чернігівські сайти часто розміщують статті з місцевих газет. Сайт міста Чернігова 0462 опублікував текст Чи обмежені військові в доступі до вищої освіти? Такий же матеріал розміщено в тижневику «Сім днів». Це пояснюється тим, що ці видання входять до одного медіа холдингу. Присутність на сайтах газетних матеріалів впливає на показники стандартів сайтів.
Серед джерел інформації місцевих онлайн медіа – телеканали, пресслужби місцевої влади та установ та органів державної влади, які підтверджують достовірність.
Матеріали з ознаками замовності, фейки, провокації
На чернігівських сайтах спостерігається зменшення кількості новин з ознаками замовності. Їхня кількість у серпневому моніторингу знизилась до 3,7% у порівнянні з квітневою хвилею дослідження, коли було зафіксовано 4,8%. Потроху таких матеріалів є на всіх сайтах, переважає комерційна джинса . Сайти Челайн і Час чернігівський розмістили й політичну. На сайті Челайн обидві новини ніби ненароком згадують мажоритарника Бориса Приходька: Оазиси в селах: у громаді на Чернігівщині бурять свердловини, щоб забезпечити людей водою, Фортеця здоров’я: у селі на Чернігівщині відкрили фельдшерський пункт.
В стрічці сайту Час чернігівський був розміщений матеріал Політичний оглядач пояснив як Ломако придумав піар хід з грошима на фонтани. Новина акцентує на негативних характеристиках суб’єкта і не надає слова іншій стороні конфлікту. Тому викликає сумнів і неупередженість експерта – місцевого політичного оглядача.
Найвищий відсоток комерційної джинси у співвідношенні до іншого контенту розмістив сайт Город.cn -6,7%. Наприклад, матеріал «На Чернігівщині підприємиця отримала грант на виготовлення халви» це не лише розповідь про започаткування нової справи, але й інформація про те, яка вартість продукції та де її можна придбати. Тобто присутні два критерії, які підтверджують ознаки замовності: просування інтересів однієї сторони та сприяння реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта.
Аналогічно експерти оцінили і матеріал «ОН Клінік» – зручний медичний центр в Чернігові! на сайті 0462.Тут за період моніторингу виявлено 5,7% інформації з ознаками комерційної замовності.
І це при тому, що інші матеріали, які містять комерційні пропозиції, маркуються відповідно на всіх сайтах. То ж, така вибірковість у маркуванні реклами залишається незрозумілою.
За період моніторингу чернігівські сайти розмістили 7,6% офіційних повідомлень. Це вдвічі більше, ніж за минулий період моніторингу – 3,5%. Найбільше офіціозу на сайтах 0462 – 11,5% та Челайн – 10%.
Фейкових новин та новин з ознаками пропаганди й маніпуляцій експерти не виявили.
Теми, тональність, походження
В цій категорії експерти оцінили 301 матеріал. Новини про війну та військових у серпневому моніторингу зайняли 23%. Про життя цивільних та переселенців в умовах війни – 7% новинного контенту. По 18% становить інформація про життя місцевих громад та кримінальні новини. Зовсім не було новин про проблеми освіти, зовнішню політику, релігію та політику. Таким чином, кількість новин про воєнні дії дещо зменшилась у порівнянні з минулими моніторингами (45 і 29% відповідно у січні та квітні), в той час як кількісний показник про життя громадян в умовах війни залишився незмінним – 7%.
Чернігівські сайти розмістили у серпні 65% запозичених новин і 29% авторських. Наприклад, сайт Город.cn зовсім не містить власного контенту. Здебільшого сайти позначають походження новин, однак 6% не ідентифіковано, оскільки нема ні авторства, ні згадувань в тексті про запозичення. Зазвичай не ідентифікують рецепти, поради, гороскопи, хоча ця інформація теж є звідкись запозиченою.
Тональність новин на сайтах переважно нейтральна – 96%.
Як видно з серпневого моніторингу, відносно спокійна ситуація в місті та області відобразилася на зменшенні кількості новин воєнної тематики, і в центрі уваги знову життя місцевої громади. Збільшився відсоток авторських матеріалів. Знизилась кількість матеріалів з ознаками замовності і покращилось маркування комерційної реклами.
Ірина Новожилова,
координаторка експертної групи,
голова Житомирського прес-клубу,
президентка Асоціації професійних журналістів та рекламістів Житомирщини
Андрій Сочинський,
експерт