Звіт моніторингу телеграм-каналів Півдня України за листопад 2024 року

Попередження про ракетні атаки, передрук інформації про наслідки російських ударів, ДТП, кримінал та розважальний контент – такими були провідні повідомлення телеграм-каналів Півдня України. І лише деякі повідомлення, про які згадували ці медіа, були суспільно вагомими. Тож, здебільшого функції популярних телеграм-каналів Півдня зводяться тільки до швидкої передачі або ж перепосту повідомлень. Їх обговорення, осмислення чи аналіз не здійснюється

Як і у попередні моніторингові хвилі, найбільше порушувалися стандарти балансу думок, повноти, достовірності. Маніпулятивного контенту не так багато. Найбільшу проблему становила неналежно маркована реклама. Із позитивних моментів – деякі телеграм-канали почали маркувати такі повідомлення правильно.

На окремих телеграм-каналах зустрічалися приховані проросійські меседжі – як правило, через передрук повідомлень із офіційних джерел російських окупантів.

Із 25 листопада по 1 грудня 2024 року було здійснено моніторинг найбільш популярних телеграм-каналів Півдня України: «Одесса Info», «Новости Николаева», «Ху.вый Херсон», «Новости Одесса», «Одесса как она есть», «Труха Одеса», «Підслухано Одеса», «Труха Крим». За означений період проаналізовано 775 матеріалів.

Дотримання професійних стандартів

Середня оцінка – 6,6 із 12 можливих балів. Показник стабільний, порівняно із попередніми періодами моніторингу. 

Основу контенту телеграм-каналів Півдня складали повідомлення без зазначення джерел, без контексту, деталей, альтернативних позицій щодо того, що сталося. 

Найбільш поширеним інфоприводом були ракетні обстріли міст та селищ. Деякі канали, ігноруючи правило «трьохгодинної тиші», повідомляли про це майже відразу після «прильоту». Так, фото та відео поширювалися без географічної «прив’язки». Але все ж, виходить, що анонімні телеграм-канали та професійні медіа в Україні існують в різних нормативних площинах: те, що дозволено одним, заборонено іншим.

Частково цю ж тему висвітлювали з посиланнями на відео та фото від очевидців. Але також – без конкретних посилань на джерела. Телеграм-канал Одесса INFO подавав інформацію з посиланням на «вчительку» без імені та прізвища, на анонімні джерела («нампишут») та навіть на проросійський одеський телеграм-канал, який відразу викладає фото/відео «прильотів» без редагування. 

Телеграм-канали Миколаєва та Херсона також більшість інформації подавали без посилань на джерела, хоча, схоже, що частково тексти були запозичені з офіційних джерел. Однак, оскільки стандарту достовірності не  дотримано, важко сказати, звідки саме походила та або інша інформація.

Середні оцінки за дотримання професійних стандартів можна побачити на діаграмі

Найгірші оцінки у телеграм-каналів Труха Крим, Труха Одеса та Одеса INFO. Така ж ситуація спостерігалася і під час минулої хвилі моніторингу. 

Найгірше з балансом думок. Середній показник для всіх каналів – 0,2 із 2 балів максимум. Два канали – Труха Крим та Одеса INFO отримали за стандарт – 0 балів. Це означає, що усі пости були написані з одного джерела, на яке подекуди ще й не було належного посилання. Щодо першого телеграм-каналу це ще якось можна пояснити тим, що видання пише про окуповані території. Проте от у другого каналу не має виникати труднощів із пошуком різних джерел інформації.

За повноту видання отримали 0,4 бали. Найгірша ситуація, знову ж таки, на каналі Одеса INFO – 0,18. Повідомлення цього медіа в основному складалися з одного, максимум двох речень. Відповідно, контекст найчастіше ігнорувався. 

Також не дуже добре канали дотримувалися стандарту достовірності – 0,7. Найгірша ситуація на каналі Новости Николаева – 0,5. Більше половини дописів мають оцінку за стандарт – 0, бо джерело інформації не вказане.

Подекуди порушувався і стандарт відокремлення фактів від коментарів – 1,4. Відбувалося це через намагання подавати інформацію в іронічній манері, із додаванням ненормативної лексики, лайки, сленгу, низькосортного гумору:

  • «35-річний поц, погрожуючи продавчині пневматичним пістолетом, виніс з каси магазина 350 грн🦆»  (Підслухано Одеса)
  • «Преподша из МГУ похвасталась спонсором-лесбиянкой в Одессе🤦‍♂» (Одеса INFO)
  • «Затримали баригу на Академіка Заболотного🤬» (Труха Одеса)
  • «Раз*ебос на трассе Киев-Одесса» (Труха Одеса)
  • «👀Массовый ЗАМЕС возле Палладиума» (Одеса INFO)
  • «Момент вчерашнего прилёта попал на камери одного из магазина. Было громко ппц…» (Одеса INFO)

Частина текстів  була написана з одруківками, помилками. Експертка Ірина Назарчук коментує: «Новини мігрують з канала на канал, включно зі світлинами, відео, обсценною лексикою, орфографічними помилками та дивними стилістичними прийомами. Довго думала над заголовком “Грабили в трусах на голове коммерсантов в Одесской области”. Виходячи з представленого порядку слів у реченні, труси були на голові комерсантів, а не грабіжників».

Матеріали із ознаками замовності

Найбільшу проблему становила неналежно маркована реклама (6,2%). Найбільше на каналах Новости Николаева (11%), Одесса как она есть (11%) та Підслухано Одеса (10%). Просували супермаркети, казино, магазини новорічних прикрас, онлайн-магазини тощо. 

Офіціозу – 4,3%. Найбільше (по 7-8%) – Новости Николаева, Х.вий Херсон, Новости Одесса, Підслухано Одеса. Видання передруковували не оброблені або із незначною обробкою повідомлення правоохоронних структур, надзвичайників, місцевої влади.

Джинси – одиничні випадки (0,5%). Цитували депутата без наявності інформаційного приводу, просували заправочні станції «ОККО», а також подавали у позитивному контексті «нове керівництво» Одеської регіональної торгово-промислової палати.

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій

Такі матеріали були зафіксовані на каналах: Одеса INFO, Х.вий Херсон, Труха Крим. Видання передруковували повідомлення із джерел окупантів або проросійських джерел. 

Найбільше таких  випадків на телеграм-каналі Х.вий Херсон – п’ять. 

Теми

Топ-теми видань трохи змінилися: війна вийшла на перший план – 43% (у серпні було 29%). Найбільше  на телеграм-каналі Х.вий Херсон – 71%. Половина і більше половини контенту цьому присвятили й Одеса INFO та Труха Крим. Щодо одеського каналу, то це пов’язано із обстрілами міста російськими окупантами. Контент кримського медіа – також переважно про обстріли, а також повідомлялося про діяльність Руху Опору, що діє на півострові. Про військовий партизанський рух «Атеш» писав і херсонський канал.

Частково контент на тему війни був не дуже високої якості через посилання на анонімні джерела і намагання найпершими поширити фото чи відео прильотів. Однак друкувалися і короткі повідомлення з офіційних джерел: ОВА, поліція, рятувальники тощо. Також писали про відключення світла, викликані обстрілами.

Експерти помітили, що час від часу канали поширювали негативне ставлення до людей у військовій формі, вбачаючи майже у кожній такій людині представника ТЦК, яка хоче впіймати  «ухилянта». «На відео телеграм-каналу Підслухано в Одесі бачимо, як людина у військовому однострої біжить за чоловіком у цивільному і падає. Підпис: Том і Джеррі: ізмаїльська версія. Навіть якщо це співробітник ТЦК, а по відео цього ніяк не зрозумієш, цим постом та іншими, цей Телеграм-канал, на мою думку, додатково роздмухує негативне ставлення до людей у військовому, що для воюючої країни апріорі є неприйнятним», – зазначає Ірина Назарчук. 

На другому місці реклама, оголошення та інше (14,7%) та життя місцевої громади (14,5%). Так, деякі телеграм-канали активно використовувалися для просування різноманітних товарів, послуг, торгівельних марок. Популярним був і розважальний контент із пейзажними відео/фото моря, а також тварин (котиків, собак, лисиць тощо). Щодо другої теми, то вона здебільшого висвітлювалася поверхово, частково – без посилань на джерела. Наприклад, телеграм-канали Одеса INFO та Одесса как она есть повідомляли про те, що у місті запрацювала котельна, але у дописі не було жодного посилання на джерело. Просто фото/відео, на якому було видно дим з труби.

І на третьому місці – кримінал. Частково це був передрук повідомлень силових структур, частково – неперевірені повідомлення анонімних очевидців про ДТП або інші інциденти.

Практично не писали канали про боротьбу з корупцією, економіку, міжнародні новини, культуру, історію, релігію, реформи на місцях, політику, освіту та спорт.

Тональність в основному нейтральна – 88%, негативної 8%, позитивної – 4%.

Висновки

Отже, в основному популярні телеграм-канали Півдня надавали своїм читачам контент посередньої якості. Здебільшого це були короткі повідомлення без посилань або ж із нечіткими посиланнями на джерела. Контексту та балансу думок також, як правило, не надавалося. 

Із позитивних моментів – наявність контенту від підписників, таких собі громадянських журналістів, які можуть сигналізувати про певні невирішені питання у місті (поганий стан доріг, неякісний ремонт). Проте оскільки такі повідомлення друкуються каналами без професійної обробки та перевірки, то здебільшого їх обговорення зводиться до реакцій під дописами. 

Матеріали із ознаками замовності поки що не становлять значної проблеми для телеграм-каналів. За винятком неналежно-маркованої реклами, яку було знайдено на всіх каналах. 

Деякі із аналізованих медіа вміщували дописи із джерел російських окупантів. Ширшого контексту, позиції України щодо такої інформації не надавалося. 

Щодо тематики, то телеграм-канали дуже залежать від поточних новин. Якщо є обстріли міст, влучання по цивільній інфраструктурі, то відсоток контенту, який стосується війни, збільшується. У відносно тихі дні починає збільшуватися інформація про життя місцевої громади, кримінал чи надзвичайні ситуації.

Загалом проведений моніторинг підтверджує, що під час повномасштабної війни телеграм-канали здебільшого залишаються дуже ненадійним джерелом інформації, надаючи своїм підписникам неперевірені повідомлення з різноманітних джерел у той час, коли від якості інформування може залежати життя та безпека людей.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *