Повідомлення без чітких посилань на джерела, без балансу думок та повноти становили основу контенту популярних регіональних телеграм-каналів України. «Нам пишуть», «щось коїться», «нам повідомляють» – такі вислови використовувалися у деяких дописах, щоб позначити походження інформації. Тож під час Великої війни читачі цих ресурсів здебільшого отримували неперевірені повідомлення з анонімних джерел.
Контенту із ознаками замовності не так багато. Основна проблема – це неналежно маркована реклама, на деяких каналах рекламним міг бути кожен десятий пост. Кількість офіціозу незначна, здебільшого він спостерігався на телеграм-каналах Півдня України. «Джинси» – одиничні випадки. Просували нардепів та бізнес.
Щодо тем, то найбільше писали про Велику війну Росії проти України, життя цивільних під час війни, кримінал та життя місцевої громади.
Такими є результати моніторингу найпопулярніших телеграм-каналів Дніпропетровської та Запорізької областей, Заходу, Півдня України. Експерти Інституту демократії імені Пилипа Орлика відібрали вісім ресурсів у кожному регіоні. Період моніторингу: 25 листопада – 1 грудня 2024 року. У кожному каналі було відібрано до 100 публікацій за тиждень. Усього проаналізовано 2263 дописи.
Професійні стандарти
Середня оцінка за професійні стандарти – 7,6 із 12 можливих. Така оцінка лишається стабільною із січня.
У телеграм-каналах Дніпра, Запоріжжя і Кривого Рогу оцінки вищі від середніх – 8,62. Найбільш якісно інформували аудиторію СВОЇ Кривий Ріг, Дніпро Оперативний |Війна, Дніпро ОПЕРАТИВНИЙ.
Проте і в цьому регіоні були ресурси, які порушували стандарти. Так, більшість повідомлень телеграм-каналу ХДніпро не мали посилання на джерела. Порушувався і баланс думок.
Оцінки за стандарти у ресурсів Заходу України – 7,6. Тут також практично ігнорували баланс думок та не надавали посилання на джерела.
«Звичними стали формули «нам пишуть, як стало відомо, повідомляють, щось коїться, #меніпишуть, що…). Часом адміни зверталися до аудиторії доповнити новини, якщо вони є їх свідками», – повідомляє координаторка чернівецької експертної групи Любов Василик.
Канали не надавали контексту, а також порушували стандарт відокремлення фактів від коментарів, у тексти додавалися власні коментарі: «просто жах, моторошні кадри, ПЗДЦ!, ЦЕ ПРОСТО ЩОСЬ НЕРЕАЛЬНЕ!, бухий водій, «перевертень» на дорозі, трешовий махач у трамваї, Жесть!» (із телеграм-каналу Труха Львів).
І найгірше дотримувалися стандартів телеграм-канали Півдня України, оцінка – 6,6 бали. Тут також подавали повідомлення без зазначення джерел, без контексту, деталей, альтернативних позицій щодо того, що сталося.
Найбільш поширеним інфоприводом у регіоні були ракетні обстріли населених пунктів. Деякі канали, ігноруючи правило «трьохгодинної тиші», повідомляли про це майже відразу після «прильоту». Частково цю ж тему висвітлювали із посиланнями на відео та фото від очевидців. Але також – без конкретних посилань на джерела. У такій же манері висвітлювали й інші теми.
Матеріали із ознаками замовності
Найбільшу проблему становила неналежно маркована реклама, особливо для телеграм-каналів Півдня (6,2%) та Заходу України (6,9%). Також на Півдні вмістили 4,3% офіціозу. Щодо інших регіонів, то там зафіксовані незначні порушення: одиничні випадки «джинси» та необроблених повідомлень з офіційних джерел.
Середні відсотки можна побачити на діаграмі.
Найбільше неналежно маркованої реклами у ресурсах західного регіону: Львівич — 16%, Івано-Франківськ 24/7 — 12,7%, Типовий Львів — 11%. В основному рекламували акції торгових марок до Чорної п’ятниці, оргтехніку, послуги банків, криптовалюту, ІТ-професії, пальне. Приховану рекламу подавали від «Сільпо», «Розетка», «SOVA», «OLX», «Monosushi», «MerLyn», «COMFY», «ОККО», «Vodafone», «CasinoClub» та інших. Послідовно позначали рекламу як таку, відокремлюючи від новин, Хмельницький LIVE та Труха. Львів.
Усі аналізовані ресурси південного регіону вмістили неналежно-марковану рекламу. Найбільше на каналах Новости Николаева (11%), Одесса как она есть (11%) та Підслухано Одеса (10%). Просували супермаркети, казино, магазини новорічних прикрас, онлайн-магазини тощо.
Щодо офіціозу, то вміщували необроблені повідомлення силових структур, надзвичайників, місцевої влади.
Окремі випадки «джинси» на Півдні – цитування депутата без наявності інформаційного приводу, просування заправних станцій «ОККО», а також одностороння подача у позитивному контексті «нового керівництва» Одеської регіональної торгово-промислової палати.
Щодо Заходу України, то просували Петра Порошенка, а також вдавалися до чорного піару щодо Стерненка, Бутусова та Шабуніна.
Матеріали із ознаками пропаганди, фейки
На телеграм-каналах Дніпропетровщини та Запорізької області таких матеріалів не виявлено. На Західній Україні знайдено фейки: про нібито мобілізацію студентів, звільнення керівника ГУР Буданова тощо.
Телеграм-канали Півдня вміщували проросійські меседжі: передруки із джерел окупантів без додавання офіційної позиції української сторони. Матеріали були зафіксовані на каналах: Одеса INFO, Труха Крим, Х.вий Херсон. Останнє видання вмістило найбільше таких дописів (п’ять).
Теми публікацій та тональність
Майже третина контенту – 30% стосувалася війни. Ще 13,6% – ВПО, біженці та життя під час війни. Також писали про кримінал – 12,4% та життя місцевої громади – 12,1%. І на п’ятому місці інше (розважальний контент, оголошення та реклама) – 11,2%.
Телеграм-канали Західної України висвітлювали тему війни майже щодня. Найдетальніше – Запальничка: відстеження карти бойових дій, інформація про запеклі бої, розстріли українських військовополонених, атаки на об’єкти критичної інфраструктури, «прильоти» по цивільних об’єктах, людські втрати, збиття ракет та шахедів в західних областях. Івано-Франківськ 24/7, Рівне.Головне, Хмельницький LIVE повідомляли про рух шахедів. І два львівських телеграм-канали практично нічого не писали про війну, надаючи перевагу місцевим новинам (Труха.Львів, Типовий Львів). Також писали про життя в умовах війни: блекаути, дистанційне навчання, «замінування» цивільних об’єктів тощо.
Також ці теми висвітлювали і телеграм-канали Дніпра, Запоріжжя, Кривого Рогу, оскільки у моніторинговий період регіон потерпав від російських обстрілів цивільної інфраструктури: кожна четверта публікація стосувалася життя цивільних в умовах війни. Ще 17,7% – тема Великої війни Росії проти України. Найдетальніше останню тему висвітлювали Запоріжжя Інфо та Труха Запорожье, розповідаючи про вдалі бойові операції українських військових на запорізькому напрямку.
На телеграм-каналах Півдня переважна кількість публікацій стосувалася теми війни – 43%. Найбільше на телеграм-каналі Х.вий Херсон – 71%. Половину і більше половини контенту цьому присвятили й Одеса INFO та Труха Крим. Щодо одеського каналу, то це пов’язано із обстрілами міста російськими окупантами. Контент кримського ресурсу – також переважно про обстріли, але повідомлялося і про діяльність Руху Опору, що діє на півострові. Про військовий партизанський рух «Атеш» писав і херсонський канал.
Також експерти, що аналізували телеграм-канали Півдня, помітили, що час від часу там поширювали негативне ставлення до людей у військовій формі, вбачаючи майже у кожній такій людині представника ТЦК, що хоче впіймати «ухилянта». «На відео телеграм-каналу Підслухано в Одесі бачимо, як людина у військовому однострої біжить за чоловіком у цивільному і падає. Підпис: Том і Джеррі: ізмаїльська версія. Навіть якщо це співробітник ТЦК, а по відео цього ніяк не зрозумієш, цим постом та іншими, цей Телеграм-канал, на мою думку, додатково роздмухує негативне ставлення до людей у військовому, що для воюючої країни апріорі є неприйнятним», – коментує медіаекспертка Ірина Назарчук.
Про кримінал більше писали телеграм-канали Дніпра, Запоріжжя і Кривого Рогу (17,47%). Найбільше ХДніпро, Дніпро ОПЕРАТИВНИЙ, Дніпро Оперативний |Війна – від 25% до 31% публікацій. В інших регіонах такого контенту менше.
У телеграм-каналах Дніпра, Запоріжжя та Кривого Рогу зафіксували збільшення уваги до теми економіки: писали про ухвалення Державного бюджету України на 2025 рік та підвищення податків.
Особливістю телеграм-каналів Заходу України була увага до міжнародної тематики – 5%. Подавали інформацію про те, як світ реагує на війну в Україні, писали про політику Трампа щодо України, висвітлювали заяви міжнародних лідерів, відстежували антиурядові протести у Грузії. Найбільше уваги до міжнародних новин на каналах Запальничка (14%) та Захід.Головне (10%).
Щодо життя місцевої громади, то писали про вимкнення електроенергії, теплопостачання, водозабезпечення. У тому числі, у зв’язку із обстрілами. Телеграм-канали Півдня висвітлювали цю тему доволі поверхово, частково – без посилань на джерела. Наприклад, телеграм-канали Одеса INFO та Одесса как она есть повідомляли про те, що у місті запрацювала котельна, але у дописі не було жодного посилання на джерело. Просто фото/відео, на якому було видно дим з труби.
Також були теми, які практично не висвітлювалися: спорт, освіта, реформи на місцевому рівні, історія, релігія.
Тональність
Домінувала нейтральна подача інформації – 70,6%. Негативної 20,9%, позитивної – 8,3%. Цей розподіл лишається незмінним із січня 2024 року.
У деяких телеграм-каналах Заходу України негативного контенту було зафіксовано більше половини. Експерти, що моніторили ресурси регіону, зауважили: «Вважаємо, що такий психологічно важкий для сприйняття контент, перебір негативної інформації може спричиняти депресивний стан, посилювати внутрішню тривожність. На тлі цього деякі ТК невиправдано зловживають чутливим сенситивним відеоконтентом. Для чого це? Що дає аудиторії, яка й так емоційно перенасичена негативом? Це травмуючий людей контент! Немає жодної суспільної необхідності поширювати такі кадри».
Висновки
Отже, під час повномасштабної війни, коли якісний контент із перевірених джерел є надзвичайно важливим для українського суспільства, найбільш популярні регіональні телеграм-канали навпаки здебільшого надавали перевагу повідомленням від анонімних дописувачів. Саме через це ці ресурси залишаються вразливим місцем української медіасфери, адже подібний підхід до відбору інформації цілком можна використати для поширення фейків та інформаційних операцій. Бо, видається, найголовнішим критерієм відбору повідомлень тут є не безпека суспільства, інтереси держави, а «трешовість» контенту.
Так, експерти ІДПО уже фіксували випадки поширення російських вкидів у попередніх моніторингах. Цього разу – у деяких дописах виявили іронічно-негативне ставлення до людей у військовій формі, фейки, а також поодинокі випадки прихованих проросійських меседжів.
Оскільки телеграм-канали і досі залишаються в «тіні» української медіасфери, то не на всіх цих ресурсах дотримуються правил, важливих для професійних медіа: спостерігаємо випадки поширення фото/відео «прильотів» відразу після того, як це сталося, а також поширення матеріалів із ознаками замовності. Поки що домінує неналежно маркована реклама, а «джинси» – одиничні випадки.
Проте експерти знайшли й позитивні моменти: деякі телеграм-канали все ж маркують рекламу, попереджаючи читачів про такий контент. Також у вибірці ІДПО є ресурси, які більш професійно підходять до інформування своїх дописувачів: СВОЇ Кривий Ріг та Дніпро Оперативний|Війна.
Просимо взяти до уваги!
Метою моніторингу є підвищення рівня медіаграмотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медіа контенту.
Моніторингові звіти за всі періоди розміщені на ресурсах:
ІДПО – https://idpo.org.ua/reports
Детектор медіа – https://ms.detector.media/monitoring/regional_newspapers/
Інститут демократії імені Пилипа Орлика (ІДПО) використовує методологію моніторингу, що розроблена ІДПО в рамках проекту «У-Медіа» спільно з Інститутом масової інформації (http://imi.org.ua) та неурядовою організацією «Телекритика» (зараз «Детектор медіа») і оновлена Інститутом демократії в 2016, 2019, 2021 та 2023 роках.
Телеграм-канали з вибірки ІДПО:
«Одеса Info», «Новости Николаева»; «Ху.вый Херсон», «Новости Одесса», «Одесса как она есть», «Труха Одеса», «Труха Крим», «Підслухано Одеса»;
«Запальничка. Новини Заходу України», «Захід Головне», «Івано-Франківськ 24/7», «Львівич», «Рівне Головне», «Типовий Львів», «Труха Львів», «Хмельницький LIVE»;
«ХДніпро», «Дніпро Оперативний|Війна», «Труха Днепр», «Дніпро ОПЕРАТИВНИЙ», «СВОЇ Кривий Ріг», «Труха Запорожье», «Это Запорожье |Новости», «Запоріжжя.Інфо».
Контакти:
Керівниця проекту з моніторингу регіональних ЗМІ – Світлана Єременко, виконавча директорка Інституту демократії ім. Пилипа Орлика, тел. 050 4701159, svitlana.yeremenko@gmail.com.
Наталя Стеблина, аналітикиня Інституту демократії ім. Пилипа Орлика.