Аналітика

Що включає політичне «меню» донецьких медіа

Оприлюднено
Донецькі медіа

Експерти Інституту демократії ім. Пилипа Орлика переглянули шість популярних інформаційних ресурсів Донеччини за період березень-серпень 2018 року для того, щоб з’ясувати, чи пропонують читачеві політичну «джинсу» в рамках чергової передвиборчої кампанії.

Було проаналізовано 138 текстів, до переліку переглянутих онлайн медіа відібрали: «Знамя индустрии» – редакція знаходиться у Костянтинівці, але видання позиціонує себе як регіональне, має розгалужену мережу власкорів; «Восточный проект» – висвітлює події Краматорська, має також аудиторію у Слов’янську, Дружківці, Костянтинівці та інших прилеглих містах; «Карачун» – сайт Слов’янська і висвітлює ситуацію у прилеглих районах; 06239 – сайт Покровська та Мирнограда, 0629 та «МариупольСити» – міські сайти Маріуполя.

Партія «Наш край»

Згадка про цю політичну силу, до якої після подій 2014 р. увійшла частина колишніх регіоналів, є у 22 повідомленнях. Бренд у 14 матеріалах просувають народний депутат Максим Єфимов з Краматорська, його помічник, депутат міської ради Андрій Бессонний та народний депутат Олег Недава зі Слов’янська.

Переважна більшість матеріалів про діяльність чи заяви М. Єфимова відбувається без прив’язки до назви партії, отже напрошується думка про те, що народний депутат піклується виключно про особистий імідж.

Всі матеріали можна віднести до таких, які мають ознаки замовності, або «паркетних»: урочисто відкрили амбулаторію, ініціювали реконструкцію автовокзалу, за їхньої участі розпочалося відновлення дитсадка, вони організують молодіжні форуми та навіть «впроваджують» покриття 4G в Краматорську.

«Многих жителей города волнует вопрос, появится ли в Краматорске покрытие 4G. Недавно в сети появилась информация о том, что запуск 4G планируется осуществить только в следующем году, – пише «Знамя индустрии». – Об этом на своей официальной странице в Фейсбук рассказал народный депутат Украины Максим Ефимов. По словам нардепа, покрытие 4G от «Киевстар» должно появиться в Краматорске в первом квартале 2019 года.». Який стосунок має політик до прискорення впровадження нового стандарту зв’язку і чому він коментує це питання, не зрозуміло.

Інформаційну підтримку народному депутату, члену політради партії Олегу Недаві  надає сайт «Карачун» – 7 повідомлень,  яких ім’я депутата згадується виключно у позитивному ключі. Тут все так само, як у М.Єфимова, і в кращих радянських традиціях: вітання зі святами, розвіяння хмар над санаторіями Славкурорта, патронат наукової освітньої конференції та ін. Ось цікавий приклад «діяльності» політика, описаний у матеріалі «В Славянске в пробный рейс выехал новый троллейбус» – зрозуміло, що мова про те, як депутат «сприяв»: «Олег Недава пообещал посодействовать в решении нашей проблемы. Признаюсь, тогда мало верилось, что обещания обретут черты реальности, – цитує начальника Слов’янського тролейбусного управління Сергія Іванченка редакція. І продовжує: «Кстати, одним из пассажиров первого рейса нового троллейбуса оказался также и «виновник торжества» – народный депутат Украины, член политсовета ПП “Наш край” Олег Недава, благодаря его усилиям, город получает новые возможности для развития». Хоча транспорт закуповується за кошти міського бюджету.

Донецькі медіа

Найбільш маніпулятивним виглядає матеріал про концерт до Дня Незалежності «Славянск должны «качать» артисты, а не раскачивать «активисты», який, звичайно ж, «славянцам подарил народный депутат Украины Олег Недава».

Донецькі медіа

По-перше, повідомлення так і не дає можливості зрозуміти, чому, та як саме, артисти мають «прокачати» місто, а, по-друге, взагалі не йдеться про конкретні випадки негативних дій активістів, які, на думку автора тексту, розхитують Слов’янськ. Після узагальненої оцінки дій активістів у негативній конотації, яке ставлення до громадського сектору може бути у пересічного мешканця?  По-третє, журналіст, який під час концерту почув брутальну репліку невдоволеної жінки щодо присутності політиків на сцені: мовляв, співаків прийшли слухати, а не владу, підкреслює: «Но в голове не укладывается очевидная дикость: как можно быть настолько неблагодарным в отношении человека, который подарил Славянску концерт замечательных артистов?». Хотілося б, звісно, дізнатися, з якого бюджету було сплачено за «подарунок».

Ще один текст ми виявили на mrpl.city – «Чисте повітря для Маріуполя». У рубриці БЛОГИ автор – то й же Олег Недава – відзначає: «…за останні роки підприємства Маріуполя зробили дуже важливий крок у розвитку автоматизованої системи моніторингу довкілля, але питання забруднення атмосферного повітря та викиди промислових підприємств залишаються проблемою, яку вважають головною практично всі жителі міста Маріуполя. Основну роль в її вирішенні повинні зіграти промислові підприємства й, у першу чергу, металургійні комбінати». Така думка повністю співпадає з риторикою управлінців «Метінвеста», але про це мова буде далі.

Опозиційний блок

ОП представляє ширше коло своїх представників, які згадуються аж у 60 матеріалах.

Сайт «Карачун» 10 текстів присвятив народним депутатам Наталії Королевській та Юрію Солоду (часто у компанії колишньої очільниці Слов’янська Нелі Штепи). Приводи і подача – традиційні: свята, суботники, особлива увага – ветеранам війни та чорнобильцям. Іноді складається враження, що «джинсу» не тільки нецікаво читати, але й писати. Тести шаблонні, а тому – нудні. Наприклад, розповідь про привітання ветеранів війни з Днем Перемоги у Слов’янську із заголовком «Юрий Солод и Наталия Королевская поздравили ветеранов и жителей Славянска, Святогорска, Николаевки с Днем Победы» ілюструється світлиною з Нелею Штепою, про яку далі – жодної згадки (не заплатила?). У необізнаного читача може виникнути думка, що поруч із ветераном та Ю. Солодом на фото та сама депутатка Н. Королевська!

Донецькі медіа

В інших онлайн-виданнях, які було обрано до аналізу, матеріалів про цих політиків не виявлено.

Інформаційний простір Донеччини активно наповнюють контентом піарщики Бориса Колесникова, співголови політичної партії “Опозиційний блок”. Ми виявили 23 матеріали, де його ім’я згадується виключно позитивно. Головним чином, це висвітлення проектів Фонду Бориса Колесникова. Ось деякі з них: «Борис Колесников отправил студентов из Покровска на авиафорум в Лондон», «Сто украинских студентов посетили Лондон и Фарнборо благодаря Борису Колесникову», «Борис Колесников наградил программистов Мариуполя поездкой в Токио», «Студенты-архитекторы из Краматорска поедут в Дубаи». Ці матеріали практично однакові. Текст про виставку у Лондоні вийшов до того ж і на сайтах «Новое время» (рубрика «Спецпроект»), «Кореспондент», «Сегодня», «Обозреватель». «Новое время» у вихідних даних повідомляє, що матеріали, позначені значками «Р», «PR», «Спецпроект», «Новости компаний» та ін. друкуються на правах реклами.

Прем’єр-міністр «тіньового уряду» Колесников коментує зростання прожиткового мінімуму, зарплати шахтарів (Борис Колесников: Шахтерам нечем платить зарплату, а правительство выстроилось встречать теплоход с импортным углем. Больший идиотизм сложно встретить в жизни), розвиток санаторно-курортної галузі (Борис Колесников: «Налоговые льготы обеспечат всплеск развития санаторно-курортной отрасли»), ну і, звісно, переймається долею Донбасу (Борис Колесников: Чем быстрее вернется Донбасс, тем легче будет Украине).

Найбільше матеріалів розмістило видання «Знамя индустрии» – 7, 06239 – 6, 0629 – 5, «Восточный проект» – 3 та mrpl.-city – 2. Сайти 0629 та 06239 друкують замовні матеріали у рубриці «Новини компаній» або «Політичні новини» (у вихідних даних вказано, що ці рубрики – «на правах реклами») на відміну від інших, де «джинса» стоїть серед звичайних новин.

Ім’я народного депутата, партнера бізнесмена Р.Ахметова, співвласника групи «Метінвест» Вадима Новінського згадується виключно позитивно у 18 матеріалах. Вони вийшли у стрічці новин, де згадується компанія «Метінвест» або його менеджери. Безпосередньо заходам за участю В.Новінського присвячено 8 повідомлень. При чому, сам Новінський не створює, на відміну від Колесникова, інформаційних приводів – приводом стає просто візит депутата до Маріуполя, де він оглядає об’єкти, які відкриває або ремонтує місцева адміністрація за кошти місцевого або обласного бюджетів.

Ось такий перелік (і, звісно, він не повний) випадає за пошуковим словом «Метинвест» на сайті mrpl.city – для розуміння масштабу піару цієї компанії в місті:

Донецькі медіа

Особливо цинічно виглядають матеріали на кшталт «Экология и музыка: #НЕпластик продолжает розыгрыш билетов на фест MRPL City», або «Метинвест инвестирует в экологические проекты в Мариуполе более 300 млн долларов», в той час, як місцеві активісти кілька років поспіль б’ють тривогу з приводу забруднення довкілля саме меткомбінатами.

В той же час, Юрія Бойка в місцевих медіа згадують нечасто. «Знамя индустрии» надрукувало по 3 матеріали зі згадкою про Ю.Бойка та В.Новінського. Ось типові тексти: «В «Оппозиционном блоке» не станут голосовать за новый состав Центральной избирательной комиссии» (Бойко), «30 лет ожидания: в мариупольском поселке Волонтеровка откроют современный детский сад» (Новінський). До речі, пафосні обіцянки (цитата з цього матеріалу від 17 липня: «Уже в августе в Мариуполе для 150 малышей свои двери откроет один из самых современных детских садов в Украине») так і не справдилися – станом на 28 серпня 2018 р. садок не відкрили.

У порівнянні з колегами, поки що скромно виглядає в інформпросторі Донеччини команда народного депутата Олександра Вілкула: виявлено загалом 6 матеріалів у рубриці «Политические новости» на сайті 0629 (5 повідомлень) з типовою подачею («Вилкул: у оппозиции есть шанс победить и на президентских, и на парламентских выборах», «Александр Вилкул – Владимиру Гройсману: Прежде чем делать громкие пиар-заявления было бы неплохо погасить людям 2,7 млрд грн. долгов по зарплате»), а також традиційні привітання зі святами: Александр Вилкул поздравил с Днем шахтера трудовые коллективы шахт и ветеранов отрасли.

На сайті 06239 є такий самий текст під заголовком «Александр Вилкул поздравил жителей Покровска с Днем шахтера и Днем Города». Кого політик вітав через маріупольський сайт – незрозуміло, адже у цьому місті шахт немає.

Тест «Вилкул: у оппозиции есть шанс победить и на президентских, и на парламентских выборах» – заслуговує на особливу увагу, бо джерелом наведених тут заяв є відео з блогу, який веде колишня регіоналка Олена Бондаренко, яка «вирішила поновити свій журналістський досвід». Тобто, йдеться про таку собі «джинсу на джинсі».

Радикальна партія Олега Ляшка

Під час аналізу ми виявили 18 матеріалів з ознаками замовності від РПЛ: основним майданчиком розміщення «джинси» став сайт mrpl.city – 15 повідомлень, «Знамя индустрии» розмістило три. Згадуються два прізвища: сам народний депутат Олег Ляшко, а також керівник його партії в Маріуполі Юрій Зінченко (екс-директор заводу ім. Ілліча компанії «Метінвест»).

Формат повідомлень традиційний  – від однотипного «паркету» під час візитів нардепа до Маріуполя (дарує пральну машину інфекційному відділенню дитячої лікарні, обідає у заводській їдальні), до прикладів політичного популізму (заклики відремонтувати дороги, обіцянки не дати дурити народ тощо). Демонструються також вирішення проблем півмільйонного міста за лічені хвилини: «Сегодня, после обращения мэра Мариуполя, нардеп Олег Ляшко радикально решил по телефону с Владимиром Гройсманом вопрос по обеспечению жителей города новейшей рентгенотехникой, – пише видання MRPL.CITY.

Блок Петра Порошенка «Солідарність»

Нами виявлено всього сім матеріалів, в яких висвітлюються акції чи ініціативи партії. Варто відзначити, що аж два (!) з них (у «Восточному проекті») підписані «На правах реклами».
Ось типова ілюстрація рутинної праці політиків в регіоні – вручення подарунків дітям.

Донецькі медіа

До речі, в деяких містах України офіційно заборонено депутатам та чиновникам брати участь у Святі Останнього дзвоника чи на День знань.

Всі сім піар-матеріалів розміщено у виданні «Восточный проект».

Партія Сергія Тарути «Основа»

За нашими даними, народному депутату, неформальному лідеру партії «Основа», її очільнику Андрію Ніколаєнку та голові маріупольської міської організації Ігорю Ошкадерову присвячено 21 матеріал: mrpl.city – п’ять, 0629 – 15, «Знамя индустрии» – один.

Переважна більшість замовних матеріалів присвячена роз’ясненню політики партії («Глава партии «Основа» Андрей Николаенко: реализация отложенного внутреннего спроса даст импульс развитию экономики Украины»). Також висвітлюються проекти, які підтримує партія: «Студреспублика 2018 при поддержке партии Основа», «Мариупольцы покорили Казбек».

Характерно, що фото Сергія Тарути, який під час святкування Дня металурга 15 липня підхопив на руки співачку Руслану, на сайті 0629 публікували два дні поспіль.

Донецькі медіа

Партія «Батьківщина»

Моніторинг показав, що матеріали про партію Юлії Тимошенко з’явилися в інформпросторі Донеччини тільки напередодні Дня Незалежності. За старою радянською традицією, це привітання, які вийшли у рубриці «Новини» сайту «Карачун»: гасло «Ми – відбулися, ми – є, і ми – будемо!» вийшло за підписом Ю.Тимошенко.  Той самий текст вийшов у рубриці «Політичні новини» на 0629. Отже, йдеться про два замовних матеріали.

Партія «Громадянська позиція» Анатолія Гриценка

Про політика згадало тільки одне видання – «Знамя индустрии». В матеріалі від 12 червня, у рубриці «Мир и человек, История», під заголовком «Гриценко рассказал, какую цену заплатит Украина за военное возвращение Донбасса» вийшли тези виступу політика в ефірі ICTV.

Політична партія «За життя»

В процесі аналізу виявлено п’ять матеріалів про цю політичну партію та її лідера – народного депутата Вадима Рабиновича. Три матеріали – вийшли на сайті 0629, один – на ресурсі «Знамя индустрии» (Рабинович: без единства антикоррупционных органов итога борьбы с коррупцией не будет) і ще один – на сайті «Карачун» (Не важно, кто будет следующим президентом, – важно, сможет ли он изменить жизнь людей к лучшему!).

У матеріалах, розміщених на 0629, редакція у заголовках інтерпретувала соціологічні дані на користь політика: «Европейские социологи назвали «Батькивщину», БПП и «За життя» лидерами на будущих выборах», «Рабинович обходит Оппоблок, социология», Пул социологов: «За Життя» уверенно обходит «Оппоблок», демонстрируя завидную динамику роста».

Що стосується інших політиків, які фігурують у звітах соціологів як можливі кандидати на майбутніх виборах, то необхідно згадати два тексти. Про лідера «Самопомочі» Андрія Садового написав «Восточный проект», висвітлюючи візит львівського мера до Краматорська 16 серпня 2018 р.. В другому про засновника туристичного комплексу «Буковель, народного депутата Олександра Шевченка пишуть автори сайту «Карачун» (Олександр Шевченко: «Найцінніше, що має кожна держава – це її громадяни!»).

Підсумки

За результатами моніторингу контенту шести місцевих онлайн-видань лідером за публікацією «джинси» на Донеччині став “Опозиційний блок” – 60 матеріалів. На другому місці – «Наш край» (22), на третьому – партія «Основа» С. Тарути (21). Далі у «рейтингу джинси» – Радикальна партія Ляшка (18), Блок П.Порошенка (7), «За життя» В.Рабиновича (5). Майже непомітні партії «Батьківщина» та «Громадянська позиція».

Цікаво, що за даними серпневого соцопитування від компанії Seetarget, в рейтингу кандидатів у президенти лідирує Юлія Тимошенко, а за нею йдуть Анатолій Гриценко та Юрій Бойко.

Можна зробити висновок, що лідери рейтингу поки що не розгорнули в Донецькій області помітної агітаційної кампанії в місцевих медіа. Це можна пояснити тим, що до офіційного початку кампанії ще є час, і згадані політики розпочнуть її активну фазу пізніше, надавши конкурентам можливість “відкрити свої карти” першими. Поки що в Донецькій області інформаційний простір контролюють політичні сили, які традиційно шукали підтримку на сході, та Олег Ляшко,  стратегія якого полягає у широкому “охопленні” різних регіонів країни з надією, що десь відверто популістські гасла, поширені через місцеві медіа, спрацюють.

Не виключено, що лідери президентської гонки взагалі не розраховують на підтримку населення на сході України. Остаточно, проаналізувати медійну складову передвиборчої стратегії політиків можна буде ближче до кінця року, коли розпочнеться вирішальний етап боротьби за голоси українців.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *