У жовтні експертна група ІДПО в Дніпрі дослідила контент чотирьох реформованих друкованих видань у Дніпропетровській області та їхніх Інтернет-сайтів – «Наше місто» (м.Дніпро), http://nashemisto.dp.ua/; «Степова зоря» (м.Петропавлівка), https://petropavlivka.city/; «Вісті Тернівки» (м.Тернівка), http://vistiternivki.com.ua/; «Червоний гірник» (м. Кривий Ріг), http://girnyk.com.ua/.
Загалом оцінено 180 публікацій в друкованих виданнях та 181 матеріал, що був оприлюднений на сайтах протягом моніторингового періоду (часові рамки аналізу газет «Степова зоря» і «Вісті Тернівки», а також їхніх сайтів було розширено через брак необхідної кількості публікацій за визначений період).
Загальне враження про ЗМІ
Напередодні місцевих виборів власне виборча тематика не була провідною в досліджених медіа, хоча різні аспекти місцевого життя подавалися часто саме під кутом виборчого процесу. При цьому усі ЗМІ, що моніторились, розміщували рекламу та передвиборну агітацію різних політичних сил та їх представників і такі матеріали були належно марковані. Збільшилася кількість матеріалів, які містили оціночні судження, що давало підстави розглядати їх на предмет можливої замовності.
Дослідження продемонструвало розуміння редакціями сутності стандартів фахової діяльності та прагнення дотримуватися їх. Зберігається також потреба у підвищенні фахової майстерності журналістів медіа малих міст і сільських районів. Зокрема, моніторинг сайту «Petropavlivka Cіty» вкотре вказав чи не на ключову проблему локальних медіа – готувати одночасно якісний контент для різних платформ – газети й сайту – дуже складно, оскільки журналісти зосереджені на підготовці осяжних матеріалів для газети і при цьому не мають часу займатися короткими оперативними дописами для сайту. Можна порекомендувати, наприклад, зауважує Валерій Дрешпак, у такій ситуації робити паралельно два матеріали – повний для газети та короткий, але більш ілюстрований для сайту. Наприклад, колективу «Степової зорі» добре вдаються розповіді про земляків. Їх скорочені гарно ілюстровані версії могли б виразно доповнити й сайт.
Друковані видання
Професійні стандарти
Середня оцінка професійності роздержавлених друкованих видань Дніпропетровської області у жовтні 2020 року – 9,66 бала (максимум – 12). У розрізі окремих газет загальні бали такі: «Наше місто» – 10,00; «Степова зоря» – 10,25; «Вісті Тернівки» – 8,75; «Червоний гірник» – 9,63.
У порівнянні з попередньою моніторинговою хвилею, рівень дотримання журналістських стандартів знизився – матеріали, опубліковані цими виданнями у травні 2020 року, було оцінено в 10,09 бала.
Максимально можливі бали (по 2,00) експерти виставили за рівень доступності матеріалів та за відсутність дискримінаційних висловлювань в усіх проаналізованих публікаціях. Найменше локальні ЗМІ Дніпропетровщини дотримуються балансу думок – 0,52 бала. За стандарт «Достовірність» (посилання на джерела інформації) газети отримали 1,83 бала. За «Відокремлення фактів від думок» – 1,69. Повнота журналістських матеріалів оцінена в 1,63 бала (причому газетами «Наше місто» і «Степова зоря» цей стандарт дотримано максимально, на 2 бала).
«Газета «Наше місто» намагається витримати баланс позицій навіть в окремих матеріалах, де йдеться переважно про діяльність органів місцевого самоврядування міста чи відстоюється позиція виконавчих органів місцевого самоврядування щодо певних міських проблем», – коментує Валерій Дрешпак. Приклад – «На Хабаровской – новый асфальт», «Школы к зиме готовы», «Общежития – бомба замедленного действия» («Наше місто», №41 від 08.10.2020).
Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, протокольно-офіційна інформація, неналежно марковані матеріали
Для аналізу на замовність у газетах було відібрано 151 матеріал. Відповідно до методології моніторингу, реклама та матеріали передвиборної агітації, що марковані належним чином, до вибірки не включались.
Згідно з висновками експертів, а також з урахуванням результатів «перехресного» оцінювання Донецькою експертною групою, середній відсоток виявленої «джинси» склав 6,4% (в травні 2020 року – 5,6%, в лютому 2020 року – 2,9%). Це 7 публікацій, що мають ознаки політичної замовності, і 4 – комерційної.
Зокрема, за критерієм визначення прихованої реклами «Матеріал відстоює або просуває інтереси однієї сторони» (Критерій 1) до політичної «джинси» віднесли публікації, вміщені в газеті «Наше місто» (№ 41 від 08.10.2020): «За деньги фонда – ни одного аппарата ИВЛ», «Зачем политизируют Covid-19», «Северин Маринчук: Людям все равно, под каким флагом им ремонтируют трубы». А матеріали «”Голосята” Олейника одобрят любое решение» та «Урнами рейтинг не поднять, или Почему в Днепре не хотят голосовать за Загида Краснова» визначено як такі, де «безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта» (Критерій 5).
По одному політично замовному матеріалу, в яких «відсутня зрозуміла суспільно-значима новина» (Критерій 6) вмістили газети «Вісті Тернівки» та «Червоний гірник». Так, з нагоди міжнародного Дня людей похилого віку діючий Тернівський міський голова «не залишив без уваги тернівчан поважного віку та відвідав їх особисто» («Ви всі наше багатство, золотий фонд країни! – Віталій Тарелкін», «Вісті Тернівки», №36 від 08.10.2020). А міському голові Кривого Рогу Ю.Вілкулу під час робочої наради «з питань завершення комплексу ремонтних робіт» дякує представник батьківського комітету – «Голова батьківського комітету плавального басейну Олег Господарик сказав: «Щиро вдячні меру, бачимо конкретний результат!» («Юрій Вілкул: “Комплекс ремонтних робіт у Палаці водних видів спорту ДЮСШ №1 – завершено, 50-метровий басейн наповнений водою і готовий до прийому плавців”», «Червоний гірник», № 54 від 08.10.2020).
Матеріали «КП “Фармація” – знаний бренд та запорука якості» («Червоний гірник» від 08.10.2020р.), «Нехай автомобілі відпочинуть від ям…» («Степова зоря» від 01.10.2020р.), «Плата за доставку газу – ваш внесок у комфорт та затишок взимку!» та «Техногенна радіація поруч» («Наше місто» від 08.10.2020р.) експерти віднесли до комерційної «джинси».
«Реклама та матеріали передвиборної агітації в газеті «Наше місто» належно марковані. При цьому газета вміщує передвиборні матеріали різних політичних сил та їх представників, а саме: «Українська перспектива» Олександра Вілкула, «Опозиційна платформа – За життя!» та Сергія Нікітіна, «Європейська солідарність» та Максима Курячого, «Пропозиція» та Валентина Резніченка. У негативному контексті згадано кандидата на посаду міського голови Загіда Краснова», – зауважує Валерій Дрешпак.
Напередодні місцевих виборів усі чотири видання, які моніторились, розміщували належно марковану рекламу та передвиборну агітацію різних політичних сил та їх представників. В газеті «Степова зоря» такі матеріали вміщувалися під рубрикою «Політична агітація». Це були матеріали політичних партій «Пропозиція» та «За майбутнє». Замовниками політичної реклами на шпальтах видання «Вісті Тернівки» також були «Українська перспектива» Олександра Вілкула та партія «За майбутнє». В «Червоному гірнику» передвиборну агітацію розмістили кандидати на посаду міського голови від ВО «Батьківщина» та партії «Слуга народу».
Протокольно-офіційна інформація, згідно з висновками моніторингу, займає 9,7% загального контенту. Це менше, ніж під час попередніх моніторингових хвиль (16,4% у травні та 28,6% у лютому 2020 року).
Найбільше «офіціозу» вмістила газета «Червоний гірник» – 23,4% контенту видання протягом моніторингового періоду. Переважно, це інформація про урочисті заходи за участю криворізького міського голови Юрія Вілкула та члена виконкому Костянтина Павлова, про реалізацію їхніх ініціатив та робочі візити, звіти і повідомлення від органів Криворізької міської влади про свою діяльність, привітання ювілярам, освітянам, юристам від мера міста тощо.
«Червоний гірник» №53 від 06.10.2020р.
Неналежно маркованих матеріалів (таких матеріалів рекламного характеру, маркування яких не відповідає вимогам українського законодавства) в друкованих ЗМІ протягом періоду, що оцінювався, не виявлено (у травні 2020 року таких було в загальному контенті 3,7%, в лютому 2020р. – 5%).
Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій (пропаганда, проросійські приховані маніпулятивні меседжі, інші фейки та провокації) у друкованих реформованих ЗМІ Дніпропетровщини не виявлені.
Теми, жанри, тональність, походження
Теми
На тематичний розподіл вплинули, в першу чергу, активна фаза передвиборчих перегонів, а також день працівника освіти та день людей похилого віку, які припадають на початок жовтня.
Так, 17% усього проаналізованого контенту належить темі «Життя місцевої громади», 12% – «Освіті». 11% текстів присвячені темі охорони здоров’я і соціальним проблемам, у тому числі матеріали щодо Covid19. По 7% публікацій стосуються місцевого самоврядування та економіки/тарифів. «Кримінал» і «Спорт» отримали по 6%. 4% – «Політика/вибори», 2% – культурна тематика, по 1% – «Надзвичайні ситуації» та «Історія, краєзнавство».
Жодного матеріалу не було в газетах на теми «АТО/воїни й добровольці», переселенців, корупції, релігії та зовнішньої політики. Натомість, 27% загального контенту займають матеріали, які віднесені до категорії «Інше».
У кожного проаналізованого видання експерти виокремили тематичні пріоритети. Так, «Наше місто» та «Вісті Тернівки» більше писали про місцеву громаду, інфраструктуру. «Червоний гірник» найбільше висвітлював соціальну сферу, проблеми малозабезпечених. У газеті «Степова зоря» провідною для двох випусків поспіль з огляду на день працівника освіти, який припадає на початок жовтня, була саме освітянська тематика.
«Видання традиційно розкрило цю тему через життєві історії педагогів району (матеріали «Яна Осадча: Математика вчить вирішувати життєві задачі», «Інна Лубенська: Хочу подружити дітей з книгою», «Юлія Іващенко: Кожного уроку разом із учнями здійснюю уявну подорож до країн світу», «Зайва Марія Степанівна: До кожної справи додає» «Китайські малюки називали її Нана»). Також газета підготувала бліц-інтерв’ю з учителями. До дня людей похилого віку газета підготувала розповідь про сім’ю пенсіонерів «Любов та Віктор Панікаревич: Своє сімейне щастя будували разом». У такий спосіб газета витримує своє реноме «газети для людей і про людей»», – додає експерт В.Дрешпак.
Жанри матеріалів
Більше половини (51%) дослідженого контенту друкованих видань – це новини, замітки, короткі повідомлення. Інформаційний жанр переважає в усіх чотирьох газетах. 29% матеріалу віднесено до категорії «Інше».
У порівнянні з попередніми моніторинговими періодами суттєво знизився показник так званого «паркету» – 3% (13% і 24% відповідно у травні і у лютому 2020 року). Публікації офіційно-ділового стилю вмістила лише газета «Червоний гірник».
Інші жанри також зустрічаються не у всіх газетах. Зокрема, «Інтерв’ю, бліц-опитування» (7%) цього тижня є в «Нашому місті» (10 матеріалів) і у «Степовій зорі» (2 тексти). Художній жанр (4%) найбільше представлений у «Степовій зорі», аналітика (4%) – в «Нашому місті», звернення читачів (2%) – в «Червоному гірнику».
Друковані медіа зовсім не публікували авторських колонок, журналістських розслідувань, рецензій.
«Прикладом подачі зрізу громадської думки є традиційна рубрика «Беседка «НМ» в газеті «Наше місто». Цього тижня її було присвячено запитанню, чи планують городяни здати тест на COVID-19. Загалом слід відзначити як особливість жанрової моделі газети «Наше місто» її прихильність до жанру бліц-інтерв’ю, що подаються і як окремі матеріали, і як складники публікацій інших жанрів», – зазначає Валерій Дрешпак.
«Наше місто» № 41 від 08.10.2020р.
Щодо походження матеріалів, 45% дослідженого контенту – власні матеріали. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 27%. У порівнянні з попереднім моніторингом, стало більше не ідентифікованих матеріалів – 28% (у травні 2020 року – 17%).
Тональність оприлюдненої друкованими ЗМІ інформації переважно нейтрального характеру – 93% оглянутого контенту. Позитивна зауважена у 7% газетних публікацій. «Негативу» не зафіксовано.
Сайти
Професійні стандарти
Середній бал дотримання журналістських стандартів на сайтах – 9,06 бала з 12 (у травні 2020 року – 9,75).
Як і в друкованих виданнях, на сайтах майже немає мови ворожнечі (1,98 бала), матеріали викладено доступною мовою (1,95). Дотримання стандарту «Відокремлення фактів від думок» оцінено на 1,67 бала, «Достовірність» – на 1,55. «Повнота» – на 1,52 бала. За відсутність балансу позицій сайти реформованих видань мають 0,39 бала.
Оцінки за професійність кожне проаналізоване онлайн-видання отримали такі: сайт «Наше місто» має 10,13 бала; «Петропавлівка.city» – 10,25 бала; інтернет-видання «Вісті Тернівки» – 9,13 бала; онлайн-ресурс «Червоний гірник» – 6,94 бала.
Загальні бали з дотримання стандартів сайтами майже такі, як і у друкованих видань, окрім «Червоного гірника» (газета отримала 9,63 бала). Контент сайту відрізняється від газетного наповнення і за змістом, і за якістю публікацій.
Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, протокольно-офіційна інформація, неналежно марковані матеріали
Середній відсоток матеріалів з ознаками замовності серед публікацій чотирьох онлайн-видань Дніпропетровщини становить 8,8% (в травні 2020 року – 1,3%, в лютому 2020 року – 5,9%). Показник виявленої на сайтах «джинси» вищий, ніж у їхніх друкованих версіях (6,1%). Зі 181 проаналізованої публікації 13 мають ознаки політичної «джинси», 3 – комерційної.
Політично замовлені матеріали вмістили «Червоний гірник» (3) і «Наше місто» (10). Зокрема, на сайті «Наше місто» у позитивному ключі представлені політичні партії «Європейська солідарність» та «Пропозиція». Політична партія «Слуга народу» згадувалася в публікаціях різної тематики у негативному контексті. Маркування матеріалів як передвиборної реклами відсутнє.
Відсоток «офіціозу» 1,7% – 3 тексти, розміщені на сайті «Червоний гірник», позначено експертами як протокольно-офіційна інформація.
Середній відсоток неналежно маркованих матеріалів становить 2,8%.
Матеріали з ознаками пропаганди, проросійських меседжів і фейків в електронних ЗМІ Дніпропетровської області не виявлено.
Два матеріали, опубліковані на сайті «Наше місто» – «Многоходовочка от «Слуг Народа»: почему фонда борьбы с коронавирусом в 2021 году не будет» https://nashemisto.dp.ua/2020/10/08/mnogohodovochka-ot-slug-naroda-pochemu-fonda-borby-s-koronavirusom-v-2021-godu-ne-budet/ та «Лежат даже в коридорах: в Киеве больницы переполнены, под отделениями вереница «скорых»» https://nashemisto.dp.ua/2020/10/09/lezhat-dazhe-v-koridorah-v-kieve-bolnicy-perepolneny-pod-otdelenijami-verenica-skoryh/ – експерти ІДПО обох груп, Дніпровської і Донецької, визнали як «маніпуляції щодо Covid-19».
Теми, тональність, походження
Щодо тематичних пріоритетів Інтернет-видань, які досліджувались. 21% онлайн-контенту – інформація, пов’язана із соціальною сферою/охороною здоров’я/ Covid19. По 13% матеріалів на теми «Життя місцевої громади» та «Кримінал». Виборам і політиці відведено 12% контенту. 9% – надзвичайним ситуаціям та рятівним операціям.
На тему «ООС, воїнів і добровольців» (1%) писали сайти «Наше місто» ( У Дніпрі відбувся форум сімей загиблих «Маленькими кроками назустріч один одному» https://nashemisto.dp.ua/2020/10/05/u-dnipri-vidbuvsja-forum-simej-zagiblih-malenkimi-krokami-nazustrich-odin-odnomu/ ) і «Вісті Тернівки» ( «У Дніпропетровській ОДА до Дня захисника України нагородил ветеранів АТО/ООС» http://vistiternivki.com.ua/?p=20991)
Інформація, яку віднесли до категорії «Інше», займає 9% онлайн-контенту.
Тональність оприлюдненої сайтами інформації – переважно нейтрального характеру (92%). Відсоток «позитиву» – 6%, «негативу» – 2%.
Щодо походження матеріалів, то узагальнені дані такі. 46% інформації на сайтах мають авторів. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 22%. Не ідентифікованих матеріалів – 32%.
Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії ім. Пилипа Орлика, здійснювала дніпровська група ІДПО у складі: Валерія Дрешпака, професора кафедри публічного управління та митного адміністрування Університету митної справи та фінансів, експерта з медіа-політики та масових комунікацій тематичних проектів прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України, та Наталі Назарової, координаторки прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України, журналістки, члена НСЖУ.
Просимо взяти до уваги!
Узагальнений звіт ІДПО можна прочитати на сайті організації http://idpo.org.ua/reports
Контакти:
координатор проекту
Наталя Назарова
050 919 84 79
Natalka.nazarova@gmail.com
Моніторинг виконано за підтримки Медійної програми в Україні, яка фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews. Висновки й точки зору, що висловлені в публікації / моніторингових звітах, є виключно експертними судженнями Інституту демократії імені Пилипа Орлика і можуть не збігатися з точкою зору USAID чи Internews.