За період повномасштабної війни регіональні медіа Одещини пристосувалися до діяльності в нових соціальних та інформаційних умовах. Рівень дотримання стандартів – а, відповідно, якість інформаційного продукту, – продовжує залишатися на високих позиціях, як і в попередні 5 місяців. Також зберігається тенденція до мінімізації рівня «джинси» та неідентифікованого за джерелом контенту. Натомість тема війни поступово стала узвичаєною в регіональних ЗМІ, що очевидно як за кількістю публікацій (близько третини від загальної кількості контенту), так і з точки зору тональності (спадає градус емоційності) та жанрової різноманітності (розширюється спектр аналітичних публікацій). Для Одещини у моніторинговий період на передній план вийшла тема експорту зерна з місцевих портів, до активного висвітлення якої долучилася переважна більшість медіа.
У серпні 2022 року експертна група ІДПО з Одеси дослідила контент чотирьох провідних друкованих видань та сайтів Одеської області. Для аналізу було обрано наступні медіа: газета «Вечерняя Одесса» (суспільно-політичне регіональне видання Одеської області), газета «Чорноморські новини» (громадсько-політична газета Одещини), газета «Одесская жизнь» (щотижнева газета Одеської області), газета «Курьер недели» (регіональний інформаційно-рекламний щотижневик, що охоплює райони Одещини: Ізмаїл, Кілія, Болград, Рені); сайт «Думская.net» https://dumskaya.net/, сайт «Odessa.online», сайт «048.ua», сайт «УСИonline».
За період з 1 серпня по 7 серпня 2022 року загалом оцінено 150 публікацій у друкованих виданнях і 400 дописів на сайтах.
ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ
Моніторинг стандартів журналістики
Якість місцевого медіаконтенту з огляду на дотримання базових стандартів журналістики в одеському регіоні досить висока. Середня оцінка професійності одеських місцевих видань у серпні 2022 року становить 10,80 з максимально можливих 12 балів. Серед проаналізованих видань одна газета пропонує читачам більш якісний контент: «Вечерняя Одесса» – 11,38 балів. Найнижчий показник дотримання стандартів має «Курьер недели» – 10,31 балів. Проте, слід звернути увагу, що показники дотримання стандартів не надто різняться у друкованих ЗМІ. Тенденції щодо рейтингу видань зберігаються протягом кількох хвиль моніторингу.
При цьому неупередженість у формуванні погляду на соціальну реальність, що забезпечується через демонстрацію балансу позицій, має найнижчі показники, але теж досить пристойні, – 1,30 бал. Звертаємо увагу, що найретельніше цього стандарту дотримуються «Вечерняя Одесса» (1,75) та «Чорноморські новини» (1,63). Найнижчим цей показник є у «Курьера недели» – 0,88 балів. Такий стандарт якісної журналістики як відокремлення фактів від думок знаходиться на рівні 1,75 з 2 максимально можливих балів. Стандарт достовірності витримується місцевими виданнями на достатньо високому рівні – 1,95 балів. Порушується він в основному за рахунок видання «Чорноморські новини» – 1,88 бали. Це пояснюється тим, що газета схиляється до публіцистичного стилю викладу інформації, вважаючи доречним експлікувати власну світоглядну позицію. Стандарт повноти дотримано на рівні 1,80 балів. Останнім часом експертна група констатує дещо недбале ставлення до цього показника якісної журналістики. Стандарт «відсутність мови ворожнечі», який традиційно витримується в місцевих ЗМІ, і цього разу дотримано на рівні 2 балів, як і стандарт доступності (2 бали).
Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами
Частка матеріалів з ознаками замовності у загальному потоці місцевих видань Одеської області, які досліджувались у серпні 2022 року, становить 3 матеріали (2,2%), з них – 2 матеріали припадає на політичну джинсу (привітання місцевого мера зі святами), а 1 – на комерційну (просування діяльності туристичної компанії). Усі вони опубліковані у виданні «Кур’єр недели» та продовжують «традиції» джинсування цього видання. Натомість маємо констатувати, що кількість замовних публікацій все ж суттєво зменшилась за останні місяці. Також «Курьер недели» продовжує «сумлінно» друкувати немарковану рекламу, надаючи рекламним матеріалам цілі шпальти без ідентифікації (20 матеріалів за звітній період).
Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій
Експертна група вважає, що журналісти друкованих видань одеського регіону в умовах війни не використовують методи маніпуляції у висвітленні складних і чутливих тем, залишаючись відданими інтересам держави та своєї аудиторії як громадян України.
Теми
Основною тенденцією в тематичному наповненні місцевих газет Одещини стала суцільна атмосфера війни як нових соціальних координат. Тема війни набуває нових правил артикуляції: широко використовуються журналістами та дописувачами терміни «колаборант», «ухилянт», «рашисти» тощо; розробляються нові проблемно-тематичні лінії (хроніка війни, радіаційний фон регіону, життя на окупованих територіях, правила спілкування з біженцями, поради психологів щодо воєнних викликів життя тощо).
Продовжується тенденція щодо оприлюднення позиції редакцій друкованих ЗМІ про діяльність в умовах воєнного стану, в яких чітко артикулюється громадянська позиція медіа та висловлюються побоювання щодо можливості подальшої роботи: «Вечерняя Одесса» (№60-61 від 4 серпня 2022 р.); «Чорноморські новини» (№59-60 від 4-6 серпня 2022 р.).
Тема війни (бойових дій зокрема) подається друкованими ЗМІ Одещини з посиланням на офіційні зведення Генштабу ЗСУ, Головного управління розвідки Міноборони України, міністерства Внутрішніх справ України, РНБО, СБУ, Одеської військо-цивільної адміністрації тощо. Важливо, що видання почали друкувати власне бачення хроніки війни у варіанті розлогих оглядів та окремих рубрик: «Вечерняя Одесса» (№60-61 від 4 серпня 2022 р.); «Чорноморські новини» (№59-60 від 4-6 серпня 2022 р.).
Дещо змінилася картина тематичного наповнення випусків газет. Пріоритетними стали теми бойових дій (9%) та життя в умовах війни (6%), чого раніше не спостерігалось, а також виник інтерес до економіки та фінансів (11%) у зв‘язку з висвітленням тематики щодо тарифів, працевлаштування, коливання курсу валют, стану сільського господарства, промисловості тощо.
Життя місцевої громади продовжує цікавити місцеву пресу на рівні 27% текстів. При цьому вона тісно переплітається з тематикою бойових дій та життя в умовах війни.
Тематична група «інше» за звітний період дослідження видань Одеської області складає загалом 23% за рахунок публікації астропрогнозів, погоди, некрологів, оголошень тощо, у газеті «Курьер недели» (20 публікацій) та газеті «Одесская жизнь» (7 публікацій). У цієї тематичної групи також помічаємо нові тенденції: некрологи часто стосуються загиблих бійців ВСУ, а розважальний контент представлено художніми творами про нинішню війну та цитатами публіцистів минулих часів, актуальними нині.
Жанри матеріалів
Очевидним є переважання інформаційних жанрів над іншими групами журналістських жанрів (48%). 72 публікації – це новини, замітки, замітки з коментарем, звіти та репортажі. 16% представлено аналітичними жанрами (стаття, огляд, кореспонденція), які присутні у всіх виданнях. При цьому звертаємо окрему увагу на загальне підвищення рівня аналітичності місцевих одеських видань, де абсолютним лідером стали «Чорноморські новини» (15 матеріалів). Цю тенденцію експертна група помічає вже протягом кількох хвиль моніторингу. При цьому констатуємо також появу на сторінках газет «Чорноморські новини» та «Вечерняя Одесса» художніх, зокрема поетичних, творів. Так само починають з‘являтися на шпальтах одеських ЗМІ інтерв‘ю, оскільки медіа прагнуть спілкуватися з очевидцями подій та лідерами думок, що вважаємо хорошою ознакою.
Тональність
Очевидним показником діяльності місцевих друкованих ЗМІ Одещини періоду війни стала підвищена емоційність їхньої тональності з настановами на позитивний життєствердний тон та віру у перемогу України, зокрема це стосується газет «Курьер недели» (6 матеріалів), «Чорноморські новини» (5 матеріалів), «Вечерняя Одесса» (2 матеріали), які прагнуть до будь-якого контенту додавати мажорності, а ще знаходять місце для поетичного натхнення аудиторії:
Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту
Місцеві ЗМІ Одещини демонструють загальну тенденцію до мінімального використання неідентифікованого контенту, що надзвичайно важливо в умовах війни, майже порівну подаючи власний і запозичений контент з посиланням на джерело з незнаним домінуванням власного.
ОНЛАЙНОВІ ВИДАННЯ
В цілому онлайн видання Одещини демонструють схожі тенденції, що й друковані медіа в змінених умовах роботи щодо дотримання стандартів, тематичного наповнення, роботи з джерелами.
Моніторинг стандартів журналістики
Загальний бал регіону щодо дотримання стандартів журналістики в онлайн виданнях – 11,28 балів з 12 можливих. Абсолютним лідером у цьому є сайт «Думская.net» (11,69), а аутсайдерами – «Odessa.online» и «048.ua» (10,88).
Найслабшим місцем електронних місцевих ЗМІ Одеського регіону є баланс думок, але цей показник значно зріс, – до 1,41 бал з можливих 2, що теж досить високий показник.
Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами
Щодо наявності матеріалів з ознаками замовності і неналежного маркування – такі публікації в цілому не представлені в онлайн сегменті місцевих медіа. За винятком одного матеріалу в «Думская.net» на підтримку «патрона» Олексія Гончаренка.
Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій
Зовсім відсутні проросійські меседжі, маніпуляції та фейки в місцевих електронних медіа. Помітна раніше тенденції щодо матеріалів, які розвінчують фейки та закликають до протидії інформаційним атакам дещо спадає, але залишається: «В СНБО опровергли основные фейки о перечне лиц, подлежащих мобилизации» («Odessa.online», 3 августа 2022 г.); «Окупанти знову вигадали фейк про Одесу» («048.ua», 2 серпня 2022 р.), «Спростування російських фейків: в Одесі на даху Музкомедії нема військової техніки» («048.ua», 3 серпня 2022 р.). Значна кількість матеріалів щодо роботи правоохоронних органів вміщує повідомлення про затримання та покарання колаборантів та проросійських інформаторів: «СБУ затримала коригувальника ракетних ударів рф по Миколаївській області» («048.ua», 4 серпня 2022 р.); «Пророссийского блогера из Донецка будут судить за госизмену» («Odessa.online», 2 августа 2022 г.), «СБУ ликвидировала российскую агентурную сеть» («Odessa.online», 3 августа 2022 г.), «У затримала двох російських агентів («Думская.net», 1 серпня 2022 р.).
Теми
Онлайн видання Одещини прагнуть бути максимально оперативними у забезпеченні аудиторії актуальною та соціально вагомою інформацією: воєнні дії (30%), діяльність правоохоронних органів (27%), зовнішня політика (9%), життя в умовах війни (6%), життя місцевої громади (13%). Онлайн видання постійно слідкують за подіями на фронті, подаючи хроніку війни, приділяють значну увагу зовнішній політиці у контексті допомоги Україні, описують життя українців, що постраждали внаслідок російської агресії. Кримінал/діяльність правоохоронних органів завжди викликала зацікавленість онлайн медіа, залишаючись серед топ-тематики і тепер, натомість наповнення цієї тематичної групи суттєво змінилося: тепер увагу журналістів привертає боротьба з колаборантами, ухилянтами, антикорупційна діяльність, викриття дій чиновників тощо. Експерти констатують, що ДТП та побутові злочини поступово повертаються в інформаційне поле регіональних електронних медіа.
Тональність
Тональність інформації в онлайн виданнях Одещини в цілому нейтральна, проте матеріали містять почасти емоційно забарвлену лексику.
Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту
Усі онлайн видання Одещини друкують виключно власний контент, посилаючись при цьому на іноземні ЗМІ, прес-релізи офіційних джерел в Україні, а «Думская.net» та «УСИ online» оприлюднюють власний контент, серед якого значна кількість якісних аналітичних, оглядових та репортажних матеріалів:
«Уничтоженные школы, взорванные университеты, погибшие мирные жители и простой человеческий героизм: как Николаев под постоянными обстрелами выживает и сопротивляется» («Думская.net», 4 августа 2022 г., https://dumskaya.net/news/rakety-i-zhazhda-vs-skromnyy-chelovecheskiy-gero-167434/ ); «Вулиці, коти і люди: перший день серпня в чарівній Одесі» («УСИonline», 1 серпня 2022 р., https://usionline.com/vulytsi-koty-i-liudy-pershyj-den-serpnia-v-charivnij-odesi-foto/), «Джаз захищає небо»: на Книжці слухали музикантів та збирали кошти для захисників» («УСИonline», 6 серпня 2022 р., https://usionline.com/dzhaz-zakhyshchaie-nebo-na-knyzhtsi-slukhaly-muzykantiv-ta-zbyraty-koshty-dlia-zakhysnykiv-foto-video/).
Висновок за результатами моніторингу
Загалом друковані та онлайн ЗМІ Одещини продовжують вибудовувати нову ідентичність в умовах повномасштабної війни, демонструючи патріотизм та намагаючись в непростих умовах роботи (дефіцит кадрів, брак коштів, високі ціни на папір на послуги друку і доставки), забезпечувати свою аудиторію якісним та актуальним контентом. Проте, експерти констатують, що саме цього разу спостерігалася помітна тенденція до великої кількості помилок, одруківок, особливо в електронних медіа регіону. Натомість медіа Одещини не втрачають темпоритму інформаційної діяльності, випускаючи власний медіапродукт вчасно та в значному обсязі.
Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії імені Пилипа Орлика, здійснювала одеська група ІДПО у складі: Олени Іванової, доктора наук із соціальних комунікацій, професора, декана факультету журналістики, реклами та видавничої справи Одеського національного університету імені І. І. Мечникова та Ольги Мойсеєвої, кандидата філологічних наук, медіаексперта.
Контакти: координатор проекту
Олена Іванова