Контент чернігівських медіа на початку 2023 року значно відрізняється від минулорічного (січень 2022 року). На шпальтах газет знаходимо багато особистих історій війни, що є безумовно вдалим вибором редакцій. Інтернет-видання натомість подають багато оперативної інформації на військову тематику. Чернігівські медіа більше, ніж зазвичай приділяють уваги темі внутрішніх переселенців та постраждалих від військових дій на території Чернігівської області. Це було основним тематичним наповненням газет та інформаційних сайтів. Також значну увагу місцеві медіа приділили судовому розгляду справи міського голови В. Атрошенка та підтримці його з боку В. Кличка. Значно зменшився відсоток замовних матеріалів, особливо політичної «джинси». А от до маркування реклами друковані видання, як і раніше, ставляться байдуже.
Через нестабільну ситуацію на ринку регіональних медіа під час війни деякі з чернігівських газет та місцевих інформаційних сайтів, які були у моніторингу в січні минулого року, припинили свою роботу. То ж, оцінювали тижневики «Сім днів», «Гарт», «Вісник Ч», «Чернігівщина».
Також регіональні інтернет-сайти – Челайн https://cheline.com.ua, Город.cn https://www.gorod.cn.ua/. сайт Чернігова 0462 https://www.0462.ua/, Час Чернігівський https://cntime.cn.ua/
Всього оцінено 194 публікації в друкованих періодичних виданнях і 270 повідомлень з новинних стрічок інтернет медіа Чернігівщини.
ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ
Дотримання стандартів
В цій категорії оцінено 64 публікації. Загальний бал по дотриманню стандартів у газетах за період моніторингу становив 10,27 балів.
Найвищі показники продемонстрував тижневик «7 днів» – 10,69, найнижчі показники з дотримання стандартів у газети «Гарт» – 9,88. Найнижчий загальний показник по збалансованості -1,2 бали. Очевидно тому, що на шпальтах чернігівської періодики за період січневого моніторингу було розміщено багато коротких безособових повідомлень. Також газети тяжіють до жанру інтерв’ю, в якому баланс думок доволі відносний. Щодо стандарту доступності – газетні матеріали написані доступною мовою, експерти не знайшли жодних скорочень чи абревіатур, які б були незрозумілими читачам. Доволі цікавим є досвід тижневика «Вісник Ч». Деякі публікації в жанрі інтерв’ю чи репортажу містять діалектизми, навіть суржик. Наприклад, у матеріалі “50 років тому їх борщем з печі годувала, а тепер вони вбивати прийшли” О. Гобанової, («ВісникЧ»,19.01.2023,с.4) авторка зберігає пряму мову співрозмовниці в оригіналі. Очевидно таким чином редакція хоче більше наблизити газету до читача. Хоча такі мовні прийоми більше доречні в художніх жанрах.
Щодо дотримання стандарту про мову ворожнечі. З початку війни в українських медіа щодо ворогів та окупантів почали вживати вислови «орки», «кацапи», «рашисти», прізвища кремлівських очільників писати з маленької букви. Це явище спричинило дискусію серед журналістів та відповідну реакцію Комісії з журналістської етики щодо правильності та доцільності вживання таких висловів у журналістських матеріалах. Комісія позначила такий прийом, як стилістично забарвлену лексику і в деяких випадках, виправдала їх вживання журналістами, а у деяких – ні. Як приклад можна розглянути матеріал у газеті «Вісник Ч» –«Окупанта тримали пристебнутим кайданками до батареї на свинокомплексі. Його друга відкопали місяць тому, мабуть, на обмін»(«В.Ч 26.01.2023,с.4 Ю. Семенець), в якому йдеться про те, як під час активних бойових дій на Чернігівщині, на місцевий свинокомплекс забрели російські військові, які відступали. Авторка веде бесіду з директором свинокомплексу, очевидцем подій. «Був бій між орками і нашими військовими, партизанами, теробороною»,– каже Олексій Соболєв, директор свинокомплексу. Вислови «орки» і «кацапи» кілька разів використані в прямій мові. Але і журналістка задає питання – «Багато орків там було?». «Багато ще орків ловили після звільнення?». От які рекомендації з цього приводу дає КЖЕ, зокрема, щодо слова орки, яке ще й не зовсім зрозуміле для людей похилого віку: «Комісія не рекомендує використовувати це слово в журналістських матеріалах інформаційних жанрів, а прямо називати російських воєнних злочинців – російськими воєнними злочинцями, без евфемізмів.» В даному випадку, при збереженні оригінальної лексики респондента, журналістові у своїх запитаннях варто уникати емоційної складової.
На цій же сторінці розміщено замітку «Орків закопували над дорогою». Щодо заголовків інформаційних матеріалів КЖЕ рекомендує використовувати терміни, які містяться в українському законодавстві, та терміни міжнародного права. То ж, стилістично забарвлена лексика це завжди оціночні судження, яких журналістам треба уникати. Саме тому стандарту про мову ворожнечі ця газета частково не дотрималась. Хоч на загальні показники по цьому стандарту це не вплинуло.
Матеріали з ознаками замовності , неналежно маркована реклама
Оцінено 156 публікацій.
Моніторинг показав, що при відносно невеликій кількості замовних матеріалів, в друкованих медіа Чернігівщини все ще є проблема з маркуванням реклами і відділенням її від читацького контенту. У січні в чернігівських газетах зафіксовано лише 1,5% «джинси», переважно комерційної. Найбільший відсоток – 3,4% у газеті «Гарт». Зовсім не виявлено матеріалів з ознаками замовності у газеті «Чернігівщина».
Єдиний матеріал з ознаками політичної «джинси» у газеті «Гарт»26.01.2023,с.3 – «ПЛР-лабораторія в Чернігові»
Очевидно, що ця інформація має підкреслити особисту заслугу очільника Чернігівської ОВА у відкритті ПЛР-лабораторії та його вичерпну компетентність щодо її призначення. При цьому коментарі медичної установи та відповідних фахівців відсутні.
Зразок комерційної реклами з тижневика «Вісник Ч»(19.01.2023.с.6)
Реклама заверстана в матеріал і не виділена, як така.
Якщо відсоток матеріалів з ознаками замовності у друкованих медіа Чернігівщини відносно невеликий, то неналежно маркована реклама становить 8,2%. У більшості газет є окремо виділені сторінки для реклами та оголошень, але решту реклами на інших сторінках вони все ж не маркують. Така ситуація у газетах «Чернігівщина» та «7 днів», у них відповідно 10,2 та 10,3% неналежно маркованої реклами. Лише газета «Гарт» маркує всю розміщену рекламу.
Чернігівські тижневики за період моніторингу розмістили 3,6% офіціозу від усього продукованого контенту. Лідирує в цьому «Чернігівщина» – 8,2%.
Матеріалів з ознаками пропаганди, прихованих проросійських меседжів та фейкових повідомлень у друкованих виданнях Чернігова за період моніторингу не виявлено.
Теми, жанри, тональність, походження
В цій категорії оцінено 194 матеріали.
Теми
Чернігівські газети велику частку контенту приділяють темі війни – безпосередньо повідомлення про військові дії, розповіді про захисників, постраждалих під час вторгнення, роботу волонтерів займають 14%, в тому числі 9% матеріалів – це розповіді про життя цивільних в умовах війни. Найбільше таких матеріалів опублікувала газета «Чернігівщина». Із соціально важливих тем тема життя місцевої громади на шпальтах газет займає 12%. Такий же відсоток – тема криміналу та ДТП. Інші матеріали, серед яких реклама та розважальний контент –35%. Приблизно на такому рівні ця тематична категорія була і в січні минулого року-33%.
Жанри
Інформаційні жанри переважають у газетах Чернігова. Загалом 45%. Розширені кореспонденції та огляди склали 11 %. Інтерв’ю-5%. В жанрі інтерв’ю представлені розповіді очевидців вторгнення російських військ на Чернігівщину та волонтерів, які допомагають цивільним та ЗСУ. Найчастіше цей жанр зустрічається в тижневиках «7 днів» та «Вісник Ч». Натомість більше аналітичних статей розмістили «Гарт» та «Чернігівщина». Загалом в газетах представлена уся палітра жанрів, крім журналістського розслідування та листів до редакції.
Походження матеріалів
Авторські матеріали в газетах переважають, їх 42%. Запозичених – 21%. Неідентифікованого контенту –38%. Це зазвичай матеріали розважального характеру-анекдоти, сканворди, поради, що заверстані в одну сторінку і які хтось впорядкував. Однак, не всі газети вважають за потрібне це вказувати. Подібні сторінки з порадами мають ідентифіковане походження лише у газеті «Гарт». Чи матеріали рекламного характеру, як велика стаття в тижневику «7 днів» –«Аварійні запаси та програмні комплекси – чому вони так необхідні для критичної інфраструктури».
Тональність
Переважно газетні матеріали мають нейтральну тональність – 94%, негативна тональність стосується повідомлень кримінальної хроніки про тяжкі злочини, поховання жертв катастроф та резонансних ДТП, про які писали газети. Про що свідчать емоційно забарвлені заголовки –«Побив матір і брата молотком» («Вісник Ч»), «Загинули на переправі», «Трагедія у Броварах» («Гарт») та тривожний зміст цих повідомлень. Загалом негативна тональність 6%.
Висновки
Чернігівські газети продемонстрували увагу до актуальних тем, які хвилюють місцеву громаду. Газетні матеріали містять свідчення очевидців трагічних подій перших місяців війни та демонструють участь громадян у процесі відбудови міст і сіл області. Спостерігається намагання редакцій всіляко наблизити контент видань до потреб свого читача. Кількість матеріалів з ознаками замовлення значно зменшилась, але маркування рекламних блоків на сторінках з суспільно значимим контентом, практично відсутнє. Позитивним є те, що місцеві видання не розміщують жодних фейкових повідомлень аби заінтригувати та привернути увагу читачів та на їх шпальтах відсутні матеріали з ознаками пропаганди та проросійські приховані меседжі.
Сайти
Дотримання стандартів
В цій категорії оцінено 64 матеріали.
Загальний показник дотримання стандартів в популярних онлайн медіа Чернігова в період січневого моніторингу становив 10,31 бали. Так само, як у друкованих періодичних виданнях, чернігівські сайти мають проблему зі збалансованістю в своїх новинах. Загальний бал – 1,2. Від цього залежить і стандарт повноти, у січні чернігівські сайти мають в цілому показник 1,39. І, хоча майже всі новинні сайти супроводжують інформаційні повідомлення відео, не завжди представлені різні точки зору. Наприклад, інтернет видання інформували про хід судової справи по міському голові В. Атрошенку. Більшість інформаційних сайтів подавали цю інформацію однобічно, здебільшого з коментарями В. Кличка чи соратників міського голови-
Політична облога Чернігова шкодить усій країні, – Віталій Кличко приїде на судове засідання, щоб підтримати Владислава Атрошенка (Город.cn). Садовий про судове засідання щодо відсторонення Атрошенка: Це безпрецедентний процес, буде багато мерів (сайт 0462)
Більш об’єктивну інформацію надає сайт Час чернігівський – Вже завтра апеляційний суд у справі мера Атрошенка: що думають депутати та громадськість?
Найвищі показники дотримання стандартів мають Час чернігівський -10,56 та сайт міста 0462-10,69.
Матеріали з ознаками замовності, неналежно маркована реклама
Всього оцінено 270 матеріалів.
Новинні онлайн медіа Чернігівщини за період січневого моніторингу розмістили 3% матеріалів з ознаками комерційної замовності. Найбільше таких в інтернет-виданні Город cn –11,6%. В основному – це нативна реклама про різноманітні побутові товари та послуги –
Як вибрати електричну фритюрницю (Город cn)., Вивчаємо польську: як вибрати якісні курси в Чернігові (сайт міста 0462)
Також сайт розмістив політичну «джинсу», ця ж інформація розміщена також на сайті політичної партії «Удар»
Також експерти виявили так звані іміджеві матеріали від компаній, які теж повинні маркуватися. Інтернет видання Економічна правда, посилаючись на спільний проект з РГК розмістив матеріал «Як працівники “Чернігівгазу” зберегли єдиний доступний енергоресурс у оточеному місті» https://www.epravda.com.ua/publications/2023/01/20/696123/.
Аналогічний матеріал бачимо і в інтернет-виданні Город cn , але підписаний АТ «Чернігівгаз»
Як працівники “Чернігівгазу” зберегли єдиний доступний енергоресурс у оточеному місті є й на сторінках тижневика “7 днів” – « Аварійні запаси та програмні комплекси – чому вони так необхідні для критичної інфраструктури» (26.01.2023 р.с.6).
Зовсім не було матеріалів з ознаками замовності інтернет-виданні Челайн.
В стрічках новин усіх інтернет-видань було виявлено 4,4% офіційної інформації. Найбільша кількість офіціозу на сайті Город cn – 7%. Матеріалів пропагандистського характеру, фейків та проросійських меседжів в онлайн медіа не виявлено.
Теми, тональність, походження
В цій категорії оцінено 270 матеріалів.
Теми
Третина оприлюднених на сайтах матеріалів стосуються безпосередньо військової теми та життя цивільних в умовах військових дій, переселенців та допомоги волонтерів – загалом 33%. Найбільше такої інформацї розмістили інтернет-видання Челайн та Час чернігівський. 13% займають повідомлення правоохоронних органів та інформація про резонансні ДТП, які сталися в цей час в Чернігові.
Походження матеріалів
Більшість інтернет контенту досліджуваних сайтів є запозиченим – 73%, лише 20% – авторські матеріали. Онлайн видання не завжди вказують на запозичення чи авторство матеріалів. Найбільш відповідально до цього ставиться сайт Челайн. Інтернет видання іноді не позначають саме власні матеріали, а також комерційну рекламу.
Тональність
Переважаючою є нейтральна тональність повідомлень – 90%, негативу додають повідомлення про загибель та поховання воїнів – 9%.
Висновок
Чернігівські онлайн медіа в період січневого моніторингу поширювали здебільшого соціально значимий контент про життя громади під час воєнного стану. Значно зросла частка новин про військові дії, військових, допомогу переселенцям та ЗСУ. Деякі сайти мають окремі рубрики Війна, де розміщують матеріали про злочини загарбників під час перших місяців вторгнення, розміщують оперативну інформацію про ситуацію на кордоні (Челайн.). Також реалізують інформаційні проекти, які стосуються відновлення життя в громадах, які пережили російську окупацію – Час чернігівський. Однак, частка запозиченої інформації у стрічках новин чернігівських інтернет не зменшилась. Позитивною є тенденція до збільшення оригінального контенту на чернігівських сайтах у порівнянні з січнем минулого року. Тоді експерти відзначили велику кількість однакової інформації.
Ірина Новожилова,
координаторка експертної групи ІДПО,
голова Житомирського прес-клубу,
президентка Асоціації професійних журналістів та рекламістів Житомирщини
Андрій Сочинський,
Експерт ІДПО,
директор, ГО “Інститут Креативних Інновацій”
засновник інтернет-ресурсу Громадський Ресурс Полісся