«Городоцький районний телерадіопресцентр» з Хмельниччини — одна з десяти редакцій, що пройшли навчання в «Екстернаті ІДПО» цього року. Редакція найбільша і найрізноманітніша. Це медіа працює понад двадцять років, і сьогодні охоплює аудиторію двох громад, Городоцької та Сатанівської (приблизно 45 тисяч жителів).
Увесь цей час разом з телерадіопресцентром була його нинішня очільниця Наталія Попович, яка впевнена, що лише фанати своєї справи залишаються у локальній журналістиці. В невеличких містечках і селищах України сьогодні працюють ті, хто добре розуміє, що про земляків, якщо вони не зроблять щось сенсаційне, окрім них не напише ніхто. Бо такий контент — не рейтинговий. «Але він безцінний для тих людей, які поруч із нами», — вважає пані Наталія. Далі — її пряма мова.
Історія терниста, але цікава
Наше медіа утворене шляхом об’єднання редакції газети «Городоцький вісник» (заснована 1933 р.) та редакції місцевого телебачення у 2003 році. На той час це було комунальне підприємство. У 2018 році медіа реорганізовано із комунальної організації «Городоцький районний телерадіопресцентр» у приватне підприємство: на підставі рішення Городоцької районної ради «Про надання згоди на реформування» від 27 квітня 2016 року та відповідно до рішення Засновників. Тоді ж засновниками та власниками ПП «Городоцький ТРПЦ» стали п’ятеро членів колективу у рівних частках – кожен отримав по 20% статутного капіталу. І з того часу у локального медіа розпочалася нова історія: терниста, але цікава.
Що таке «конвергентна редакція» я дізналася декілька років тому. Про те, що наша редакція є саме такою, навіть не задумувалася. Для команди телерадіопресцентру щоденна праця у прагненні розвиватися була буденністю. Адже на локальному рівні стояти на одному місці не можна. Тому відразу поринули у роботу.
У 2018 році ми виграли конкурс «Мовлення громад», оголошений Національною Радою з питань телебачення та радіомовлення. Відповідно отримали ліцензію на мовлення (серія НР 01421-м від 19.10.2018 р.) в FM-діапазоні. Вартість ліцензії оплатив телерадіопресцентр. На її освоєння мали рік. Весь цей час тривала закупівля обладнання для радіостудії, яке було придбано у співфінансуванні із Городоцькою міською радою. І у жовтні 2019 року жителі Городоцької та Сатанівської громад Хмельницького району Хмельницької області вперше нас почули на ФМ-хвилі 106,9.
Медіа без сайту приречене
Але діджиталізація медіа почала активно набирати обертів. Ми розуміли, що локальне медіа без сайту – приречене на вмирання. Ми вже й так «пасли задніх» у цьому напрямку. На жаль, коштів на створення якісного інтернет-медіа у редакції не було. І хоча тривала полеміка щодо того, чи взагалі журналістика зможе існувати на локальному рівні, ми почали писати грантові заявки.
Наприкінці 2020 року нарешті надійшло бажане «так», і ми стали частиною Агенції медійного росту «АБО». 5 березня 2021 року на сайті Городок.City з’явилася перша публікація.
Другий етап роботи нашої команди – медіа короткої форми. Ми створили та почали розвивати сторінки у соцмережах. Спершу Фейсбук, потім Інстаграм, далі Телеграм, а нещодавно ще й ТікТок. Завдяки діджиталізації цільова аудиторія нашого ЗМІ почала зростати. Тепер нас читають не тільки в Україні, а й США, Польщі, Німеччині, Італії, Ірландії, Швеції, Угорщині, Чехії та інших країнах.
Сьогодні наш телерадіопресцентр є засновником уже чотирьох засобів масової інформації – газети, телебачення, радіо та інтернет-видання Городок.City. Таких медіа на Хмельниччині більше немає. Особливо враховуючи те, що засновниками підприємства досі залишаються його працівники.
Шукаємо хороших людей і виховуємо фахівців
Кожен із нас став конвергентним, а медіа – мультимедійним. Але збільшення кількості форматів медіа вимагало збільшення кількості співробітників. Це – ще один виклик на локальному рівні. Знайти фахівця у цій сфері дуже важко. Тому зробили інший акцент – шукаємо хороших людей і виховуємо із них фахівців.
Таким чином наша редакція поповнювалася новими кадрами. Наразі у штаті працює восьмеро людей. І наші репортери та журналісти готують матеріали не для одного ЗМІ, а одразу для кількох.
Використовуючи кілька засобів передачі інформації (media), таких як текст, звук, зображення, відео, ми змогли швидко адаптуватися до різних змін.
Наша команда чітко розуміла – нам потрібні знання, щоб виконати свою головну місію – зберегти незалежне локальне ЗМІ у Городоцькій громаді. Адже ми поділяємо думку, яку висловила на засіданні сесії ОБСЄ зі свободи медіа в умовах криз менеджерка агенції медійного росту «Або» Гаяне Авакян: «Якщо закриється та збанкрутує національне медіа – йому завжди буде альтернатива. Якщо закриється або збанкрутує локальне медіа – заміни не буде. Джерелом інформації стануть пропагандистські сайти та канали у соцмережах».
Знання – сила
Але ніколи навіть у страшному сні не могли подумати, що боротися за виживання нам доведеться під час війни. На відміну від національних проєктів, локальні медіа, зокрема і наше, і до війни не мало великих бюджетів і балансувало на межі самоокупності.
Та навесні 2022 року було дуже скрутно. Буквально від банкрутства нас врятував Европейский фонд за демократію. За півроку співпраці ми не просто рятували медіа, а черпали шаленими темпами знання. Численні курси та тренінги, різноманітні семінари, вебінари… Ми пройшли навчання по цифровій безпеці від ГО «Інтерньюз Україна», СЕО-просуванню сайту та побудови SEO-стратегії – від Львівського Медіа Форуму; впровадженню гендерних аспектів у Х Гендерній медіашколі від Волинського прес-клубу; створення контенту журналістики рішень від «Накипіло. Освіта» та чутливої журналістики – від MDF, а ще – медіаграмотності від IDEM.
Наша редакція стала учасницею програми менторської підтримки проекту зі зміцнення спроможності регіональних медіа Egalite International, а 21 грудня 2022 року ми підписали Меморандум із Інститутом Демократії Пилипа Орлика, в рамках якого пів року працювали над тим, аби наше медіа підвищило рівень стійкості та стало якісним і стабільним.
Знаємо правду зсередини
Головна особливість локальних редакцій – унікальний місцевий контент про людей та їхнє життя. Ми пишемо про тих, хто поряд, ми розповідаємо історії успіху та невдач. Ми бачимо те, чого не видно з висоти пташиного польоту національним медіа, ми знаємо правду із середини.
І наше медіа робить це у декількох форматах. На жаль, поки про створення повноцінних відділів ТРПЦ та формування колективу вузької спеціалізації ми лише мріємо. Адже ця справа потребує значних фінансових потоків.
Тому залишаємося конвергентною редакцією, яка ніколи не зупиняється на досягнутому і активно шукаємо нових партнерів, у співпраці з якими нам вдасться реалізувати наші найсміливіші ідеї та проекти, зокрема вийти на цілодобове радіомовлення, створити сучасну студію для відеоподкастів.