Аналітика

“Джинса” в регіональних медіа: Миколаївська і Херсонська області – студентська робота

Оприлюднено

Миколаївська область

Новости N” (повне посилання: www.novosti-n.org) – російськомовний новинний портал, який публікує матеріали про події у місті Миколаєві, Миколаївській області та загальнонаціональні новини. Згідно з даними сервісу SimilarWeb, сайт інтернет-видання щомісяця відвідують понад 4 мільйони читачів (4,1 мільйонів відвідувачів станом на листопад 2020 року), що робить його найпопулярнішим та найбільш відвідуваним інтернет-виданням Миколаївщини.

Згідно з даними Ukrainian Regional Media Guide 2020, інтернет-видання “Новости N” засноване політтехнологом та журналістом Онофрійчуком Анатолієм Миколайовичем й пов’язане з газетою “Наш город Николаев” та однойменною юридичною особою. Згідно з даними сервісу YouControl, Онофрійчук є кінцевим бенефіціаром Товариства з обмеженою відповідальністю “Наш город Николаев”, яке він зареєстрував у 2005 році разом із Антиповою Євгенією Юріївною.

На сайті відсутні тематичні рубрики, натомість опублікований контент поділяється на кілька стилістичних розділів: “Главная”, “Важные Новости”, “Статьи”, “Новости Отовсюду”, “Фоторепортаж”, “Блоги”. У межах цього дослідження було проаналізовано новинну стрічку, розташовану на головній сторінці у підрозділі “Новости” (“Главная” > “Новости”). У новинній стрічці відображаються заголовки публікацій, супровідне фото, дата публікації, кількість переглядів та кількість коментарів. Навігаційні теги як у підрозділі “Новости”, так і під самими текстами відсутні.

За відповідний період (від 5 вересня до 1 листопада) було виявлено 169 випадків публікації матеріалів, які можна прокласифікувати як замовні матеріали, тобто “джинса”. Серед критеріїв аналізу, які підтверджують цей факт є наявність неймдропінгу політиків та партій у цих публікаціях, висвітлення подій чи фактів лише зі сторони згаданих політичних сил (відсутність балансу думок), подекуди відсутність інформаційних приводів (матеріал написаний лише заради згадки імені кандидата), згадки про проблеми, вирішення яких пов’язане лише з обранням певної політичної сили та зображення згаданих політичних сил виключно у позитивному ключі. Наприклад, публікація від 10.09.2020 під заголовком “«У женщин получается лучше заботиться о городе, Татьяна Домбровская идеально для этого подходит» – Давид Арахамия рассказал о местных выборах телеканалу НАШ” – яскравий представник замовного матеріалу на сайті “Новости N”, опублікований у новинній стрічці без жодного маркування:

Варто зазначити, що компрометуючих матеріалів, тобто таких, що у той чи інший спосіб завдають репутаційної шкоди особам, згаданим у цих публікаціях, не виявлено. Також було зафіксовано, що замовні матеріали на цьому ресурсі публікуються щоденно. Загалом за 1 добу на сайті публікують близько 70-80 матеріалів, серед них в середньому 3-4 публікації – “джинса”. За зазначений часовий проміжок найбільше замовних матеріалів (7 публікацій) було опубліковано 20.09.2020. Іноді, проте дуже рідко, трапляється, що за добу було опубліковано всього 1 замовний матеріал. Наприклад, публікація від 11.10.2020 під заголовком “Татьяна Домбровская в свой день рождения провела встречи с жителями Николаева”. 

Серед персоналій, найактивніше недобросовісними послугами інтернет-видання “Новости N” користувалася партія “Слуга Народу” та кандидатка на посаду голови Миколаєва від цієї політичної сили – Тетяна Домбровська. Загалом серед 169 замовних публікацій, 111 стосуються партії “Слуга Народу”, з-поміж них 97 безпосередньо про кандидатку Домбровську та її команду. В заголовках ім’я кандидатки фігурувало 72 рази. Приклади:
1) “Татьяна Домбровская вручила новый инвентарь и форму воспитанникам секций единоборств

;
2) “«Фильм, в котором я честно рассказываю о себе, своей жизни», – Татьяна Домбровская”;
3) “«Мы с командой выбрали правильный курс и сможем реализовать нашу стратегию», – Татьяна Домбровская”;
4) “Татьяна Домбровская встретилась с главой бюджетного комитета Юрием Аристовым по вопросу объездной дороги

Публікацій від конкурентів кадидатки Домбровської значно менше. Було зафіксовано 15 замовних публікацій про чинного мера Миколаєва Олександра Сенкевича (наприклад, “«Я готов быть мэром серой плитки», – Сенкевич”), 23 публікації про кандидата в депутати міської ради Артема Ільюка (спершу позиціонувався як кандидат на посаду голови від ОПЗЖ, однак згодом його роль змінилася. Наприклад, “Левочкин назвал Ильюка лучшим кандидатом в мэры Николаева от ОП-ЗЖ: «У него самые высокие шансы»”, “Артем Ильюк ко Дню города восстановит стелу и ростральные колонны на въезде в Николаев”). Публікації про інших кандидатів та інші політичні партії зустрічаються дедалі рідше, і кожен з них налічує не більше 10 публікацій на сайті видання “Новости N”.

Висновок: “Джинса” на сайті інтернет-видання “Новости N” – поширена практика. В середньому на сайті під час передвиборчої кампанії щоденно публікувалися 3-4 матеріали без жодних маркувань, які за характером викладення інформації можна назвати “замовним матеріалом”, що є грубим порушенням журналістських стандартів та Закона України “Про рекламу”. Очевидним є те, що беззаперечним лідером за кількістю “джинси” на цьому ресурсі є партія “Слуга Народу” та кандидатка від неї – Тетяна Домбровська, однак стверджувати, що редакція сайту у такий спосіб виражає свою підтримку чи симпатизує цим політичним акторам не можна. Адже на сайті було опубліковано багато “джинсових” матеріалів конкурентів кандидатки Домбровської та партії “Слуга Народу”.

Херсонська область

Типичный Херсон” (повне посилання: www.t.ks.ua) – згідно з описом на сайті, незалежне інтернет-видання засноване у 2013 році, що публікує матеріали про життя Херсона, херсонців та головні події України. Інформація про те, хто заснував це видання, та хто є кінцевим бенефіціаром його діяльності, у відкритих та доступних джерелах – відсутня. Згідно з даними сервісу SimilarWeb, сайт щомісяця відвідують понад 700 тисяч читачів (732 тисячі відвідувачів станом на листопад 2020 року), що робить його найпопулярнішим та найбільш відвідуваним інтернет-порталом Херсонщини. “Типичный Херсон” – це російськомовний ресурс, однак інколи на ньому трапляються публікації й українською мовою (подекуди з російськомовними заголовками).

Сайт містить низку тематичних та стилістичних рубрик, зокрема “Главное”, “Область”, “Спорт”, “Культура”, “Криминал и ДТП”, “Видео”, “Фото”, “Украина”, “Авто”, “Недвижимость”, “Объявления”, а також кілька підрозділів на головній сторінці, з-поміж яких найпомітнішими є “Новости”, “Топ”, “Реклама” і “Сейчас смотрят”. У межах цього дослідження було проаналізовано новинну стрічку, розташовану на головній сторінці у підрозділі “Новости”. У новинній стрічці відображаються заголовки публікацій та супровідне фото. Навігаційні теги присутні лишень під самими текстами.

За відповідний період (від 5 вересня до 1 листопада) було виявлено 49 випадків публікації матеріалів, які підпадають під визначення “джинса”. Серед критеріїв аналізу, які підтверджують цей факт є наявність неймдропінгу політиків та партій у цих публікаціях, висвітлення подій чи фактів лише зі сторони згаданих політичних сил (відсутність балансу думок), подекуди відсутність інформаційних приводів (матеріал написаний лише заради згадки імені кандидата), згадки про проблеми, вирішення яких пов’язане лише з обранням певної політичної сили та виключно позитивна або ж виключно негативна емоційна забарвленість тексту. Також у цьому інтернет-виданні “джинсові” публікації супроводжуються одноманітними матеріалами із зображеннями кандидата. Наприклад, публікація від 18.10.2020 під заголовком “На Херсонщине из-за предвыборной гонки лишился жизни участник АТО”:

У матеріалі йдеться про смерть людини, а на супровідному фото кандидат Володимир Сальдо, який використовує цей інформаційний привід для відкритої агітації. Усі опубліковані замовні матеріали були без відповідних маркувань, натомість під текстом матеріал був позначений тегом “Главное”, що неприпустимо для такого типу матеріалів. Цей тег використовується й для іншої опублікованої “джинси” на сайті “Типичный Херсон”.

Загалом на порталі щоденно публікується близько 50-70 матеріалів, і серед них в середньому 1-2 можна прокласифікувати як “замовний”. Варто зазначити, що “джинса” на сайті “Типичный Херсон” публікується не щодня, однак доволі часто. За попереднім аналізом, замовні матеріали у зазначений період публікувалися в 5-х із 7-ми днів тижня, переважно в будні. 

Абсолютним лідером за кількістю опублікованої “джинси” на сайті інтернет-видання “Типичный Херсон” є колишній мер міста Херсона та кандидат на посаду голови міста на поточних виборах Володимир Сальдо. Із 49 зафіксованих випадків “джинси”, про кандидата Сальдо опубліковано 27 матеріалів, наприклад:

В усіх без винятку вживається його ім’я та супровідна фотографія з його зображенням. Також усі вони спрямовані на формування позитивної думки про кандидата й у них використовується лише позитивна риторика.
Приклади:
1) “Володимир Сальдо: Як вилікувати Херсон від транспортного колапсу”;
2) “Сальдо обязывает мэра решить вопрос с неработающими лифтами в херсонских многоэтажках”;
3) “Сальдо: Херсону пора распрощаться с унынием и грязью”;
4) “«Forbes Україна» опублікував рейтинг українських міст. Херсон – як змінити ситуацію”.

Також, особливою рисою характеру опублікованої “джинси” на цьому ресурсі є те, що позитивною риторикою володіють лише матеріали про кандидата Сальдо (йдеться саме про вибори мера Херсона; про кандидатів з інших районів Херсонщини все ж є кілька публікацій), а стосовно його прямих конкурентів застосовується негативна риторика, тобто використовуються компрометуючі матеріали для дискредитації опонентів. Наприклад, публікація від 05.10.2020 під заголовком “КАК КОЛЫХАЕВ КРАДЁТ У ЛЮДЕЙ ЗЕМЛЮ. СХЕМА РАСКРЫТА”, або ж від 07.10.2020 під заголовком “Как друг Мангера и Порошенко, аграрный рейдер 90-х пытается захватить Херсон?”, в яких виключно у негативному ключі зображується прямий конкурент кандидата Сальдо – нардеп та підприємець Ігор Колихаєв:

Про інші політичні сили на порталі майже немає публікацій.

Висновок: на сайті інтернет-видання “Типичный Херсон” публікуються замовні матеріали. В середньому на сайті під час передвиборчої кампані публікувалися 1-2 матеріали приблизно 5 днів на тиждень без жодних маркувань, натомість з використанням тегу “Главное”, які за характером викладення інформації можна назвати “замовним матеріалом”, що є грубим порушенням журналістських стандартів та Закона України “Про рекламу”. Очевидним є те, що беззаперечним лідером за кількістю “джинси” є Володимир Сальдо і з опублікованих матеріалів складається враження, що інтернет-видання “Типичный Херсон” не просто публікує матеріали за винагороду, а пролонгує кандидатуру саме Володимира Сальдо і нікого іншого. До того ж, публікація “відвертої чорнухи” про головного конкурента Сальдо наводить на думку, що у екс-мера Херсона є певні важелі впливу на це видання. Проте стверджувати про це наразі не можна, адже немає достовірної інформації, яка б підтверджувала причетність штабу Сальдо до редакції видання “Типичный Херсон”, як і про те, хто ж насправді є кінцевим бенефіціаром цього засобу масової інформації.

Автор –Маркіян Оліярник, студент 1 року навчання  магістерської програми «Журналістика»  Могилянської Школи Журналістики, НаУКМА.

Матеріал підготовлений в рамках курсу «Журналістська етика» магістерської програми «Журналістика»  Могилянської Школи Журналістики, НаУКМА. Викладачка курсу – Демченко Олена Василівна, Ph.D. 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *