Аналітика

Джинса в регіональних медіа: Київська та Житомирська області – студентська робота

Оприлюднено

Основними замовниками політичної джинси в регіональних онлайн-медіа України стали місцеві партії та “Слуга народу”. Такими є результати дослідження ГО “Інститут масової інформації”, що було проведене у жовтні цього року, в період передвиборчої кампанії до місцевих виборів. Пропонуємо перевірити чи насправді така ж ситуація в двох північних областях України. 

У даній роботі було проаналізовано два найпопулярніших онлайн-медіа Київської та Житомирської області (“Моя Київщина” та “Житомир.info” відповідно) на наявність джинси та відповідність журналістському стандарту балансу думок. 

Київська область

“Моя Київщина” https://mykyivregion.com.ua (320,0 тисяч відвідувань щомісяця).

У Київській області мало впливових інформаційних ресурсів. З огляду на це активісти та журналісти громадської організації «Моя Київщина» ухвалили рішення про створення однойменного інформаційного порталу. Головною ціллю якого є висвітлення подій в Київській області, а також аналіз актуальних проблем у столичному регіоні. Редакція залишає за собою право не погоджуватися з думкою авторів блогів та аналітичних матеріалів.

За даними Opendatabot засновником видання є Усачов Олексій Олександрович. Він у 2017 році виступив ініціатором створення регіонального інформаційного агентства. 

За браком власного контенту “Моя Київщина” часто передруковує матеріали інших ресурсів Київської області. Показово, що здебільшого це онлайн ЗМІ, яким місцеві мешканці конкретного регіону не довіряють. Ідентичні матеріали на декількох сайтах – одна з ознак джинси.

Присутні матеріали, які спрямовані на піар та вихваляння або, навпаки, на плямування іміджу тої чи іншої політичної сили. А це ознака політичної джинси, яка також має місце на онлайн ресурсі “Моя Київщина”.

Онлайн-видання під час виборчої кампанії опублікувало інформаційні матеріали агітаційного змісту, написані позаштатними авторами.

Для прикладу, у матеріалі «Обіцянки-цяцянки: що зробив за 5 років голова Ставища Володимир Кошинський» редакція порушила пункт 7 Кодексу етики українського журналіста, а також частину 5 статті 51 Виборчого кодексу. Прихована передвиборна агітація, а також розміщення або поширення матеріалів передвиборної агітації, не позначеної відповідно до вимог цього Кодексу, забороняються. Публікація мала на меті спонукати майбутніх виборців не голосувати за пана Володимира, а це ознака агітації. 

Загалом, інформаційні та аналітичні матеріали мають бути чітко відокремлені від реклами відповідною рубрикацією. На сайті «Моя Київщина» цим нехтують, необхідних позначок не роблять, порушуючи норми Виборчого кодексу.

При опрацюванні новинної стрічки спостерігається, що новини, які публікуються із тегом “новини”, “вибори”, “місцеві вибори” спрямовані на позитивне висвітлення Романа Гах з політичної партії «Слуга Народу». Чим ближче до дня виборів, тим більше новин без жодного негативу з’являються про нього.

Також значну увагу приділяли членам партії «Європейська Солідарність». Дуже рідко «Наш край» та «За Майбутнє». Баланс думок повністю відсутній у рекламних матеріалах.

Хоч на даному інформаційному порталі було знайдено чимало матеріалів з ознаками джинси, більшість не порушувало норм. Саме тому, ситуацію не можна вважати критичною. На сайті наявні статті, які надають перелік кандидатів, правила голосування та іншу адміністративно-бюрократичну інформацію стосовно виборів та виборчого процесу. 

Висновок: найбільш відвідуваний ресурс області “Моя Київщина” публікує матеріали з ознаками джинси. Маркування політичних замовлень відсутнє. Спостерігається недотримання балансу думок у агітаційних матеріалах, допускається емоційне забарвлення висловлювань до одних чи інших кандидатів, використовуються різні маніпуляційні шляхи.

Житомирська область

“Житомир.info”https://ye.ua/news/ (2.09 млн. відвідувань щомісяця).

“Житомир.info” — новинний інтернет-ресурс №1 на Житомирщині. За даними You Control, товариство з обмеженою відповідальністю є рекламною агенцією, яке також займається новинно-інформаційною діяльністю. Зареєстровано з 16 вересня 2015 року, власником виступає Новицька Юлія Володимирівна. 

На сайті Держзакупівель можна спостерігати, що одна рекламна публікація в інтернет-виданні “Житомир.info” коштує 1600 гривень. 

Портал вказує позначкою “Політична реклама” усі замовні матеріали, їх на сайті близько 70%. З 5 вересня в новинній стрічці піарились майже всі представлені в регіоні політичні сили. Спостерігається, що видання не надавало комусь перевагу. Конкуруючі партії мали близьку кількість рекламних публікацій. 

Матеріали, позначачені значками: “Р”, “Позиція”, “Бізнес”, “ПР (Політична реклама)”, “PR” – розміщують на правах реклами або партнерства. Цього новинний Інтернет-ресурс активно дотримується. 

70% матеріалів із ознаками замовності склали позитивні тексти про політиків та чиновників. Що стосується позитивних матеріалів із ознаками замовності про основні політичні сили, то найбільше в регіональних медіа піарилися «Партія розвитку громад», кандидати в мери від партій «Слуга Народу» (Віктор Євдокимов), «Європейська Солідарність» (Людмила Зубко) та Олена Розенблат з ГО «За Житомир твоєї мрії». Цікавий факт, що міським головою Житомира в результаті обрали чинного мера Сергія Сухомлина, який набрав 51,3% голосів. Про нього рекламних матерів не спостерігалось, він впевнено переміг.

У інтернет-виданні не спостерігається ґрунтовних журналістських публікацій, аналітичних матеріалів та журналістських розслідувань, котрі дали б змогу громадянам відчувати себе поінформованими щодо подій у регіоні. 

Журналісти в своїх матеріалах дуже мало звертаються до свідчень очевидців подій та коментарів експертів. Серед джерел інформації переважають сайти офіційних структур, прес-релізи політиків та офіційні особи.

Висновок: найбільш відвідуваний ресурс області “Житомир.info” містить замовні матеріали, однак він маркує їх позначкою “Політична реклама”. Матеріали не надто емоційно забарвленні, однак очевидно у них не дотримано балансу думок. Явних анти-агітаційних новин не виявлено. 

Автор – Леонід Поліщук, студент 1 року навчання  магістерської програми «Журналістика»  Могилянської Школи Журналістики, НаУКМА.

Матеріал підготовлений в рамках курсу «Журналістська етика» магістерської програми «Журналістика»  Могилянської Школи Журналістики, НаУКМА. Викладачка курсу – Демченко Олена Василівна, Ph.D. 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *