Аналітика

Джинса в регіональних медіа: Тернопільська і Одеська області – студентська робота

Оприлюднено

“Новини Тернопільщини” та “Думская.Нет” з Одещини: хто джинсував більше з 5 жовтня по 1 листопада 2020 року?

Тернопільська область

“Новини Тернопільщини” (https://www.tenews.org.ua)-  онлайн-ресурс Тернопільщини, яке має в середньому 94,3 тис. відвідувань на місяць. 

Його мета, як зазначено  на сайті –  «зібрати, впорядкувати і виділити найважливіші новини за день на Тернопіллі». Інформація щодо власника прихована.

Аналіз новин у рубриці “Політика” проводився з 5 жовтня по 1 листопада 2020 року. Впродовж цього періоду 95 %  новин були ідентифіковані як “джинса”, тобто проплачені з боку замовника без маркування «реклама» журналістські матеріали –   “29-річна кандидатка в мери від Галицької партії, хто вона?” ; “Іван Лепак: «Підзамочківська громада починається з успішної сім’ї» (Відео)”.  5% від усіх новинних статей були нейтрального характеру: правила голосування, перелік кандидатів тієї чи іншої партії та результати виборів – “Ольга Айвазовська показала, як правильно заповнити бюлетень 25 жовтня”; “Стали відомі імена тих, хто пройшов до Міської ради Тернополя”.

 Ресурс підтримував 8 з 10 кандидатів на пост мера Тернополя. Не було ж жодної згадки про кандидата Віктора Овчурака від партій “ЄС” та  Івана Сорокаліта від “Сила Людей”. Інформація про кандидатів на пост очільників місцевих ОТГ була лише від однієї партії – “Довіра”.  

З 23 жовтня (2 дні до місцевих виборів)  до 1 листопада  (1 тиждень після місцевих виборів) на сайті “Новини Тернопільщини”  не було опубліковано статей із “джинсовими” матеріалами. День тиші також не порушувався.

Структура всіх проаналізованих новин була типовою: інформація висвітлена однобічно, тобто піарили конкретних людей/людину від конкретних політичних сил, відсутній баланс думок.  Фотографії були з логотипами партій, в кінці новини додавалася коротка біографічна довідка про кандидата, його приналежність до партії та номер у списку виборців. – Моя мета – здоров‘я та заможність краян, – Любов Бочан” ; “Цимбалюк Ігор, кандидат в депутати у Почаєві від «ОПЗЖ», і дорогу ремонтував і картоплю пенсіонерам допомагав збирати”

До топ – 3 лідерів, про яких писали найбільше, потрапили партії: “Опозиційна Платформа – За Життя”, “Батьківщина”, “Довіра” (кандидати балотувалися у місцеві ОТГ).   – “Дар’я Проскурякова: «Кожен житель Тернопільщини має знати , які ліки він може отримати безкоштовно»”; “Леонід Бицюра презентував Програму дій” ; “Олександр Данилюк: «Перемога України, майбутнє громади залежить тільки від кожного з нас» (Відео)”.

В одній з новин було цитування соціологічного дослідження, яке викривлює зміст, без посилання на соціологічну групу: “Перемога “Батьківщини” на місцевих виборах дасть кожному українцю шанс на заможне життя. – експерт”.

Висновок: “Новини Тернопільщини” є заангажованим новинним ресурсом, який не маркує політичну рекламу, продукуючи замовні матеріали.

Одеська область

“Думская.Нет” (https://dumskaya.net ) –  інформаційний портал Одеси , який має в середньому 105,7 тис. відвідувань на місяць.

 Згідно з дослідженням Інституту масової інформації,  сайт “Думская.Нет” пов’язані з Олексієм Гончаренком, екс-регіоналом, що увійшов до нового складу парламенту від Блоку Петра Порошенка. За даними держреєстру юросіб, її кінцевим власником та засновником є Шмушкович Михайло Володимирович. Його називають близьким соратником Олексія Гончаренка. Шмушкович також колишній регіонал, екс-голова обласної ради. Згодом був заступником місцевого осередку БПП, очолюваного на Одещині Олексієм Гончаренком. 

В період з 5 жовтня по 1 листопада 2020 року на цьому сайті відбувався аналіз замовних матеріалів у новинній стрічці. Було виявлено 35 прикладів джинси. Деякі з них ( приблизно 70%)  були промарковані лише поміткою “Політика” – ”В сквере «Курсантская лестница» установили пандус (политика)” , інші – без неї “«Европейская Солидарность» провела субботник в парке Савицкого”.

Найбільше було оприлюднено замовних матеріалів 23 жовтня. 

Після “Дня тиші” до 1 листопада не було виявлено джинси. 

Піарили за допомогою джинси таких кандидатів на посаду міського голови Одеси: Калінчука з партії “За майбутнє” “Мораторий на застройку побережья и строительство садов: кандидат в мэры рассказал о своих приоритетах (политика)” , Труханова з “Довіряй Ділам”  “Геннадий Труханов: сквер «Армейский» появится в Приморском районе (политика)” та Петра Обухова з “ЄС” “Программист, транспортный эксперт и создатель «Думской»: Петр Обухов идет в мэры Одессы и обещает сделать из нее город мечты” . 

 Новини були поданні без балансу думок та повноти інформації, наприкінці зустрічалися коротенькі довідки про кандидатів. “Еще один вице-мэр Одессы стал спортивным функционером — он займется боксом”  

Журналістські матеріали про Василя Єремію, кандидата до міської ради від партії “Довіряй Ділам”,  щоразу супроводжувалися рекламними відео з його власним логотипом чи поміткою “Довіряй Ділам”. “Василий Иеремия организовал детский праздник в сквере «Курсантская лестница» (политика)”; “Одесситы поблагодарили Василия Иеремию за оказанную им помощь и поддержку (политика)”.

Було виявлено 1 приклад псевдостатистики, оскільки не було наведено жодної інформації про соціологічне дослідження: “Согласно результатам проведенного исследования, из 64-х депутатов Одесского горсовета самыми старательными признаны лишь 12. Именно на них приходится 63% всех обращений. Лидер по количеству запросов — Василий Иеремия”.  

Новини про чинного мера оповідали про його діяльність : “ Труханов відкрив школу”, “відремонтував лікарню”, “здійснив освітлення в парку” , “відреставрував пам’ятки”… . “В Одессе открыли центр здоровья семьи (политика)”; “До конца следующего года в Одессе не останется неосвещенных улиц, — Труханов (политика)” ; “Труханов о Делфи: «У нас получилось» (политика)”

Були новини, в яких один кандидат негативно висловився стосовно іншої партії: «Мафией» назвал действующую одесскую власть кандидат в мэры Одессы от партии «За майбутнє» Сергей Калинчук”; “Сергей Калинчук: «Когда власть будет хоронить погибших от коронавируса, то на гробы будет клеить лейбу «Доверяй делам»”

Петро Обухов кандидат на посаду міського голови від “ЄС” власне і створив сайт “Думская.Нет”, тому про нього тут було багато замовних матерів, які розповідають про його активну громадську позицію – “Кандидат в мэры Одессы Петр Обухов подписал меморандум о развитии велоинфраструктуры в городе”.

Висновок: на сайті  “Думская.Нет” не дотримуються журналістських стандартів, замовні матеріали не маркуються. Вцілому, цей сайт заангажований і створений для піару «ЄС» та його представників.Незважаючи на різні географічні координати, “Новини Тернопільщини” та “Думская.Нет”  джинсували однаково рясно у період з 5 жовтня по 1 листопада 2020 року.

Авторка – Король Софія, студентка 1 року навчання  магістерської програми «Журналістика»  Могилянської Школи Журналістики, НаУКМА.

Матеріал підготовлений в рамках курсу «Журналістська етика» магістерської програми «Журналістика»  Могилянської Школи Журналістики, НаУКМА. Викладачка курсу – Демченко Олена Василівна, Ph.D. 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *